• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gverra

Omega
Om du gillar någon avskalad manuell Luminor och gillar sandwich så hade jag letat efter en bättre begagnad 111/112 från de sista åren de tillverkades, allt 000 som mårt är inne på. Jag köpte min 111 (2013) här på KS i nästan orört skick för ett bra pris och är kanonnöjd.
 

Crane

Panerai
Nyanskaffat Ebay-canvas. Klockren färgmatch om jag får tycka :) plus i kanten för skön mocka på insidan av bandet.
F4BC9833-A581-4485-8080-BF32AD35059E.jpeg
AE722189-789F-4DDE-A6B1-BB3A12873E08.jpeg
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har man blivit för mycket av en purist om man tycker att 422/372 i och för sig är vackra, men fejklume och 100m WR inte är tillräckligt real? Förstår de som drömmer om t.ex. 372 i 44mm... Jag tycker att 47mm är fine men det blir lite för poserande med de övriga bristerna. Inte Panerai på riktigt liksom :pompus:

Purist är lika luddigt som hur långt är ett snöre. ;)
Vintage pannor hade inte 300M WR och var 44 mm med safir.
Merparten var 100M och 47 mm och med plexi.

Så det beror lite på vad man gillar med Panerai. Historiken, eller det nya som har kommit under 2000-talet.

Ecru/Fejk patinerad lume är en smaksak. Det funkar för vissa som är re-issues eller snarlikt (Som 372/422 t.ex) som går efter modellen de är baserade på.
Men kollar du på en Omega SM300 som kom för ett par år sedan är den modern i alla avseenden förutom färgen på lumen. Inte lika trevligt.

I min mening så hade inte 372 eller 422 varit lika trevliga med standard lume.

Läs ordlistan här http://paneristisweden.com och kolla längst ner så ser du definitionen av en 372 i 44mm ;)
 

azcii

Patek
2-Faktor
Purist är lika luddigt som hur långt är ett snöre. ;)
Vintage pannor hade inte 300M WR och var 44 mm med safir.
Merparten var 100M och 47 mm och med plexi.

Så det beror lite på vad man gillar med Panerai. Historiken, eller det nya som har kommit under 2000-talet.

Ecru/Fejk patinerad lume är en smaksak. Det funkar för vissa som är re-issues eller snarlikt (Som 372/422 t.ex) som går efter modellen de är baserade på.
Men kollar du på en Omega SM300 som kom för ett par år sedan är den modern i alla avseenden förutom färgen på lumen. Inte lika trevligt.

I min mening så hade inte 372 eller 422 varit lika trevliga med standard lume.

Läs ordlistan här http://paneristisweden.com och kolla längst ner så ser du definitionen av en 372 i 44mm ;)
Jag hade lite problem med faux-patina lume förr.. Kändes lite B att en modern klocka försökte "fakea" en gammal look. Men numera ser jag det mer som en annan färg på lysmassan bara. En färg som passar resten av klockan bättre och ger en bättre balans :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade lite problem med faux-patina lume förr.. Kändes lite B att en modern klocka försökte "fakea" en gammal look. Men numera ser jag det mer som en annan färg på lysmassan bara. En färg som passar resten av klockan bättre och ger en bättre balans :)

Samma här, hade en modern Omega för länge sen med fejklume som inte kändes rätt även om den var inspirerad av en 60-tals modell.

Men nu är detsom du säger. Det är en annan färg som passar bättre till klockan och ger mer harmoni än vad en standard vit lume skulle göra. Så det landar helt enkelt på vilken klocka det handlar om. :)
 

Zack12

Omega
Hej. Jag är mycket tacksam över alla svar här på forumet. Förstår jag måste läsa på mera för att köpa en Panerai. Otroligt många snygga ur. Det blev en helt annan som jag har lite mera koll på.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Hmm, märks hur ouppmärksam jag kan vara. Såg först idag (två månader efter att det anlände) att ena bandet från Bosphorus saknar tråd på ena kortsidan
Screenshot_20190218-184308.png


Får se av vad han säger. Går kanske att fixa enkelt själv om man hittar rätt tråd..
 
Topp