• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
42BC994B-33F2-4325-85CD-E76119E90135.png 72D97421-CC54-4F2F-8F65-074EB5C3E45E.png Hej på er.

Har nyligen införskaffat min första pam och har en liten fundering som ni säkert fått höra hur många gånger som helst :)

Finns det bra rekommendationer på sidor eller personer på forumet genom vilket man kan införskaffa after market straps av riktigt bra kvalitet?

Är riktigt sugen på dels ett mellanbrunt ”militär”läder som kanske vanligast förknippas med panerai och ett mörk/choklad brunt alligator som faktiskt kommer med vissa pams :) Vad tycker ni tex om hemsidan Mays berlin? :)
Mays är bland de bättre. Gillar du vad du ser där så kommer du inte bli besviken. För ett lite billigare kvalitetsalternativ, kolla in Toshi straps.
Det finns mängder med tillverkare och kollektivt här har vi nog provat de flesta.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Är det ok att ställa en prisfrågs här?
Om inte får mod flytta tråden.
Jagvhr en 000a fr 2008. Såld på Nymans ur. Kommer med box, cert osv.
Service osäker, men håller tiden bra och har ingen avvikelse att tala om. Dras upp enkelt. Har lite skavankeŕ men den är ju ändå 11 år.

Vad tror ni om för pris på denna?
Utan servicehistorik. 30-35k kanske.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
42BC994B-33F2-4325-85CD-E76119E90135.png 72D97421-CC54-4F2F-8F65-074EB5C3E45E.png Hej på er.

Har nyligen införskaffat min första pam och har en liten fundering som ni säkert fått höra hur många gånger som helst :)

Finns det bra rekommendationer på sidor eller personer på forumet genom vilket man kan införskaffa after market straps av riktigt bra kvalitet?

Är riktigt sugen på dels ett mellanbrunt ”militär”läder som kanske vanligast förknippas med panerai och ett mörk/choklad brunt alligator som faktiskt kommer med vissa pams :) Vad tycker ni tex om hemsidan Mays berlin? :)
Mays Berlin
Toshi
Corrigia
Mark Sanders
Kyros straps
Kostas straps
CB Straps
Iris Thomas leather
Är några inom eu. Utanför finns
Oleg Stepenko
Bosphorus leather
Wotancraft
Aaron Primtel (aka Aaron Bespoke, combatstraps, crocostraps etc.)

Har säkert glömt massor. Swordstraps t.ex.
 

oystercase

Cartier
42BC994B-33F2-4325-85CD-E76119E90135.png 72D97421-CC54-4F2F-8F65-074EB5C3E45E.png Hej på er.

Har nyligen införskaffat min första pam och har en liten fundering som ni säkert fått höra hur många gånger som helst :)

Finns det bra rekommendationer på sidor eller personer på forumet genom vilket man kan införskaffa after market straps av riktigt bra kvalitet?

Är riktigt sugen på dels ett mellanbrunt ”militär”läder som kanske vanligast förknippas med panerai och ett mörk/choklad brunt alligator som faktiskt kommer med vissa pams :) Vad tycker ni tex om hemsidan Mays berlin? :)
Äntligen. What took you so long :cool:?

Kan verkligen rekommendera @Maer här på forumet som gör custom straps. Proffsklass på Handarbetet, vettig prisnivå och han är snabb på att tillverka. Kul att stötta medlemmar här också. Kolla in hans Insta maer_leather.
Han har gjort 2st canvas till mig och kommer definitivt få göra fler saker till mig.
IMG_20190712_115531.jpg
 

Alex Taól

Omega
2-Faktor
Äntligen. What took you so long :cool:?

Kan verkligen rekommendera @Maer här på forumet som gör custom straps. Proffsklass på Handarbetet, vettig prisnivå och han är snabb på att tillverka. Kul att stötta medlemmar här också. Kolla in hans Insta maer_leather.
Han har gjort 2st canvas till mig och kommer definitivt få göra fler saker till mig.
IMG_20190712_115531.jpg


Tack C! Ska spana in! :)
 

Alex Taól

Omega
2-Faktor
Mays är bland de bättre. Gillar du vad du ser där så kommer du inte bli besviken. För ett lite billigare kvalitetsalternativ, kolla in Toshi straps.
Det finns mängder med tillverkare och kollektivt här har vi nog provat de flesta.

En annan fråga dårå. Om det nu är en Luminor modell som har skruvpins, hur viktigt (fördel/nackdel) är det att second market strapet har "tubes:en" där klockan fäster vid bandet? :) @oystercase
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
En annan fråga dårå. Om det nu är en Luminor modell som har skruvpins, hur viktigt (fördel/nackdel) är det att second market strapet har "tubes:en" där klockan fäster vid bandet? :) @oystercase
De kommer efter en tid att skruvas ur av lädret så det finns ingen anledning att inte ha tuber. Har du inga just nu så skaffar du så att du har sen bara :)
 

oystercase

Cartier
De kommer efter en tid att skruvas ur av lädret så det finns ingen anledning att inte ha tuber. Har du inga just nu så skaffar du så att du har sen bara :)
Om man råkar bocka till ett vanligt bandstift så är det bara att byta, om man bockar till ett skruvstift är det mindre roligt. Sedan som mårt skrev så vill man ju inte att de ska gänga ut sig. Så kör med.
Det är rätt lätt att peta ur dem ur remmen med mejsel och trycka in i nya remmen. Bättre är att köpa fler vilket påminner mig att det är just det jag också måste göra. :D
 

Alex Taól

Omega
2-Faktor
Om man råkar bocka till ett vanligt bandstift så är det bara att byta, om man bockar till ett skruvstift är det mindre roligt. Sedan som mårt skrev så vill man ju inte att de ska gänga ut sig. Så kör med.
Det är rätt lätt att peta ur dem ur remmen med mejsel och trycka in i nya remmen. Bättre är att köpa fler vilket påminner mig att det är just det jag också måste göra. :D

Ok. Så tubes är det då. Var får man tag i sådana då om man behöver dem?
 
Q

Qvintus

Guest
Har ni tips på mörka armband till en Radiomir?

Till hösten behöver jag dressa upp min 574 med något mörkare armband.
Funderar på grafitgrå eller svart som passar med mörkare höst- och vinterkläder, t ex med svart kavaj. Kanske i nubuck?
Förutom bandet på bilden — som är ljusbrunt — har jag ett mörkbrunt croco-band som följde med köpet, men som jag inte riktigt gillar.


Tacksam för tips!

474C13DB-2DCF-4910-ADCE-CABCBC11FE33.jpeg
 

tissoter

Audemars
Några frågor!
Har aldrig haft en Panerai men det är något som drar tankarna till märket!
Om jag skulle våga mig på en Panerai när jag är i Florens nästa vecka, vad är ett rimligt pris att förvänta sig för en 42 mm? (Har varit inne i butiken där förut men inte förhandlat något pris, supertrevlig butik på hemmaplan så att säga!)
- Den jag kikar på och har fastnat för med tanke på mina supersmala handleder är automat och heter PAM01392,
- Vad kan förvänta sig för pris på en sån pjäs? På deras sida står det 78 som list men på Chrono kostar en ny runt 60? Prutmån?
- Ingår det ett original gummi till lädret som sitter på?
- Vad är annars viktigt att tänka på när det gäller Panerai tycker ni?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Några frågor!
Har aldrig haft en Panerai men det är något som drar tankarna till märket!
Om jag skulle våga mig på en Panerai när jag är i Florens nästa vecka, vad är ett rimligt pris att förvänta sig för en 42 mm? (Har varit inne i butiken där förut men inte förhandlat något pris, supertrevlig butik på hemmaplan så att säga!)
- Den jag kikar på och har fastnat för med tanke på mina supersmala handleder är automat och heter PAM01392,
- Vad kan förvänta sig för pris på en sån pjäs? På deras sida står det 78 som list men på Chrono kostar en ny runt 60? Prutmån?
- Ingår det ett original gummi till lädret som sitter på?
- Vad är annars viktigt att tänka på när det gäller Panerai tycker ni?
I Panerais boutiques i Florens så har du inte många procent prutmån om du inte känner dem sedan tidigare. 4-5 % kanske om de är snälla.
Är det där du tänker handla eller är det i Florens generellt?
Det ingår gummi till 44mm-versionerna av 1392, så jag tycker du borde göra det till den också. Det finns flera här i tråden som har /haft 1392 så de borde kunna svara.
Du har valt en väldigt bra modell i alla fall.

Vad mer är det du undrar över? Om du ska köpa begagnad så vill du såklart se till att det är ett så komplett set som möjligt med känd servicehistorik.
 

tissoter

Audemars
I Panerais boutiques i Florens så har du inte många procent prutmån om du inte känner dem sedan tidigare. 4-5 % kanske om de är snälla.
Är det där du tänker handla eller är det i Florens generellt?
Det ingår gummi till 44mm-versionerna av 1392, så jag tycker du borde göra det till den också. Det finns flera här i tråden som har /haft 1392 så de borde kunna svara.
Du har valt en väldigt bra modell i alla fall.

Vad mer är det du undrar över? Om du ska köpa begagnad så vill du såklart se till att det är ett så komplett set som möjligt med känd servicehistorik.
Tack för snabbt svar!
Ja jag tycker den är otroligt läcker och som jag minns så satt den väldigt bra. Jag vill ju gärna ha brunt band till men det löser dom nog i så fall.
Snyggare än svarta!

Får man alltid med bandverktyg till alla modeller?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack för snabbt svar!
Ja jag tycker den är otroligt läcker och som jag minns så satt den väldigt bra. Jag vill ju gärna ha brunt band till men det löser dom nog i så fall.
Snyggare än svarta!

Får man alltid med bandverktyg till alla modeller?

Man får inte bandverktyg till alla modeller, men just den där har väl Panerais quick change så då får du det, så slipper du använda två tandpetare.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack för snabbt svar!
Ja jag tycker den är otroligt läcker och som jag minns så satt den väldigt bra. Jag vill ju gärna ha brunt band till men det löser dom nog i så fall.
Snyggare än svarta!

Får man alltid med bandverktyg till alla modeller?
Om du handlar i boutique och är villig att inte pruta för mycket så fixar de dig ett band. Ett brunt Assolutamente skulle jag ta.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Grattis! De har blivit mer kundcentrerade under JMP kanske :)
Hade hatt och solglasögon på när jag ryckte i dörren som var låst o inte mycket hände först men så öppnades dörren och när jag visade ansiktet o de såg 422an så var det röda mattan direkt, fick fota o prova precis allt o de erbjöd förfriskningar så ja kundfokus i topp! När jag gick sade alla i personalen hejdå, inte så vanligt i Italien enligt mina erfarenheter...
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hade hatt och solglasögon på när jag ryckte i dörren som var låst o inte mycket hände först men så öppnades dörren och när jag visade ansiktet o de såg 422an så var det röda mattan direkt, fick fota o prova precis allt o de erbjöd förfriskningar så ja kundfokus i topp! När jag gick sade alla i personalen hejdå, inte så vanligt i Italien enligt mina erfarenheter...
Vilken butik var det? Du upprättade väl en kontakt, bytte visitkort eller så?
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Hade hatt och solglasögon på när jag ryckte i dörren som var låst o inte mycket hände först men så öppnades dörren och när jag visade ansiktet o de såg 422an så var det röda mattan direkt, fick fota o prova precis allt o de erbjöd förfriskningar så ja kundfokus i topp! När jag gick sade alla i personalen hejdå, inte så vanligt i Italien enligt mina erfarenheter...
Lite bilder kommer i helgen när jag är hemma igen, ligger på minneskortet i kameran för tillfället.
 

Floffen

Panerai
Har ni tips på mörka armband till en Radiomir?

Till hösten behöver jag dressa upp min 574 med något mörkare armband.
Funderar på grafitgrå eller svart som passar med mörkare höst- och vinterkläder, t ex med svart kavaj. Kanske i nubuck?
Förutom bandet på bilden — som är ljusbrunt — har jag ett mörkbrunt croco-band som följde med köpet, men som jag inte riktigt gillar.


Tacksam för tips!

474C13DB-2DCF-4910-ADCE-CABCBC11FE33.jpeg

Är det där ett oem-asso? Riktigt snyggt. Är själv på bandjakt till min 574:a, dra ett pm om du vill sälja krokobandet, kanske kan vara ngt :)
 
Topp