• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VonGegenfelt

Breitling
Tack för din vänlighet stelah! Men jag får inte riktigt ihop detta med "de tre små uren"
En representerar uppenbarligen sekunder. Men de båda andra?
1. Markerad med siffrorna 10-15-30
 

kmg

Patek
2-Faktor
image.jpg
När någon utmanar så här och frågar vad man tycker, finns det tre val som vi använer oss av här. Skriva grattis, bravo, ursnyggt etc. Det andra är att gå förbi och inte kommentera alls. Det tredje är att säga vad man tycker och det tänkte jag göra nu. Jag gillar inte nato alls. Grått och svart är inte snyggt ihop, men jag dras med av din hängivenhet. Jag har ju en liknande klocka som du har och det enda som jag tycker passar är svart, svart och svart av materialen alligator i topp, orm-gummi som nr 2 och mattsvart vattenbuffel som nr 3. Jag provade rött på försommaren, men det blev så fel. No hard feelings!
IMG_6199.JPG
Tack för feedback. Kul att vi tycker olika = bra variation i tråden!
Kommer dock rocka låtsas-nato ett tag till, passar min nya look: pappa som tidigare bara körde brittiskt men som nu kör sportigt italienskt med twist :). Tycker mitt gråa låtsas-nato andas retro italienskt sport. Gillart :).
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack för din vänlighet stelah! Men jag får inte riktigt ihop detta med "de tre små uren"
En representerar uppenbarligen sekunder. Men de båda andra?
1. Markerad med siffrorna 10-15-30
Forts
1. Skall vara (korr) 10-20-30
2. Markerad med siffrorna 3-6-9-12

Varför tittar du inte efter om du nu äger klockan? Sätt igång kronografen och se vad som händer. Jag gissar att den nedre (0-12) är timmar, den högra (0-30) är minutvisaren som går två varv/minut för att öka läsbarheten och den vänstra är sub-sekunden som går 60 sek/varv. Det är en kvalificerad gissning. Det finns säkert någon här som kan detta. Du har också en tachyometer på den klockan, men hur den fungerar har jag ingen aning om. Det går säkert att hitta en film om det på Youtube eller i instruktionsboken du kanske fick med?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
image.jpg

Tack för feedback. Kul att vi tycker olika = bra variation i tråden!
Kommer dock rocka låtsas-nato ett tag till, passar min nya look: pappa som tidigare bara körde brittiskt men som nu kör sportigt italienskt med twist :). Tycker mitt gråa låtsas-nato andas retro italienskt sport. Gillart :).
Du kanske ska be Macgyver tillverka ett rallyband i läder? Det blir italienskt. Jo, det är kul att vi gillar olika och att det finns höjd i taket för det.
 
  • Like
Reactions: kmg

VonGegenfelt

Breitling
Forts: Jag har tyvärr ingen instruktionsbok men på klockan står det "Tachymetre" och jag har ingen aning vad detta menas?
Sorry om jag låter dum men jag har ärvt klockan!
 
Stelah!
Betraktar mig åtminstone som normalbegåvad, och har försökt mig på allt! Du får ursäkta men jag förstår således inte!
Knapp 1 är till för att starta och stoppa tidtagningen.
Knapp 2 är för att nollställa tidtagningen.
Lilla räknaren kl6 som är markerad med H är antalet timmar som tidtagningen varit igång. Klockan 3 visar lilla räknaren minuter, den går alltså två varv på en timma. Den stora sekundvisaren som är markerad med SEK, samt de två inringade visarna startar alltså när du trycker på knapp 1.

Lilla visaren kl9 är klockans sekundvisare och har ingenting med tidtagningen att göra.

image.jpeg


Läs mer om hur tachymeterfunktionen funkar här. https://klocksnack.se/threads/tachymeter-så-funkar-det.22217/
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Stelah!
Betraktar mig åtminstone som normalbegåvad, och har försökt mig på allt! Du får ursäkta men jag förstår således inte!
Forts: Jag har tyvärr ingen instruktionsbok men på klockan står det "Tachymetre" och jag har ingen aning vad detta menas?
Sorry om jag låter dum men jag har ärvt klockan!
Använd sökfunktionen här på KS längst upp till höger. Tachymetre är skalan på bezelen, den yttre ringen. På något sätt, som jag inte vet fullt ut, ska den användas vid tidtagning. Den användes inom motorsport förr. Sannolikt startar koreografen om du trycker på den övre knappen till höger, över själva kronskyddet. Trycker du en gång till tror jag den stoppar. Den nedre används sannolikt när du ska nollställa. Om jag vore du skulle jag ta med mig klockan till en urmakare. Vem vet, den kanske behöver service? De kan lära dig hur det fungerar. Tachymeter finns på flera koreografer så du hittar mer info i en annan tråd där funktionen avhandlas. Det är inte en Panerai-specifik funktion. Lycka till! Klockan är snygg! Snyggt med vit tavla nu på sommaren :cool:
th.jpeg
 
Senast ändrad:
Använd sökfunktionen här på KS längst upp till höger. Tachymetre är skalan på bezelen, den yttre ringen. På något sätt, som jag inte vet fullt ut, ska den användas vid tidtagning. Den användes inom motorsport förr. Sannolikt startar koreografen om du trycker på den övre knappen till höger, över själva kronskyddet. Trycker du en gång till tror jag den stoppar. Den nedre används sannolikt när du ska nollställa. Om jag vore du skulle jag ta med mig klockan till en urmakare. Vem vet, den kanske behöver service? De kan lära dig hur det fungerar. Tachymeter finns på flera koreografer så du hittar mer info i en annan tråd där funktionen avhandlas. Det är inte en Panerai-specifik funktion. Lycka till! Klockan är snygg! Snyggt med bit tavla nu på sommaren :cool:
th.jpeg
image.jpeg
 

VonGegenfelt

Breitling
Sundtröm & stelah!
Stort tack för fantastisk god rådgivning.
Ni får ursäkta men jag förstod inte "nollställningen" via 2 som bara fungerar om man fäller upp
 

VonGegenfelt

Breitling
Hej igen!
Får jag ställa ytterligare en fråga kring min ärvda PAM 188. Den delen på viklåset där man trär in armbandet inklusive stift ( om ni förstår vad jag menar) har gett sig. Måste man köpa nytt viklås eller kan man på nätet köpa denna "lilla del med stift" och själv fixa viklåset?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hej igen!
Får jag ställa ytterligare en fråga kring min ärvda PAM 188. Den delen på viklåset där man trär in armbandet inklusive stift ( om ni förstår vad jag menar) har gett sig. Måste man köpa nytt viklås eller kan man på nätet köpa denna "lilla del med stift" och själv fixa viklåset?
Det låter som om du behöver ett nytt viklås, tyvärr.
 

MickeJ

Panerai
Hej igen!
Får jag ställa ytterligare en fråga kring min ärvda PAM 188. Den delen på viklåset där man trär in armbandet inklusive stift ( om ni förstår vad jag menar) har gett sig. Måste man köpa nytt viklås eller kan man på nätet köpa denna "lilla del med stift" och själv fixa viklåset?
Hör med Nymans Ur om de kan laga det åt dig, annars köpa nytt.
 

Veratio

Cartier
Egentligen är det jäkligt tråkigt, men så fort jag läste första posten av VonG och hans ärvda Panerai 188 så antog jag att han hade en kopia.

Tror det fortfarande. Ovanlig klocka att ärva.

Visst är det trist att man inte bara kan tro på folk utan att ens skepsis kommer knackande?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Egentligen är det jäkligt tråkigt, men så fort jag läste första posten av VonG och hans ärvda Panerai 188 så antog jag att han hade en kopia.

Tror det fortfarande. Ovanlig klocka att ärva.

Visst är det trist att man inte bara kan tro på folk utan att ens skepsis kommer knackande?
Vi får väl hoppas att du har fel :)
 
Topp