• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VonGegenfelt

Breitling

Andreas777

Cartier
Tack för svar! Får läsa igenom detta efter semestern... Vet inte varför men som komplett novis så fascinerar detta klockmärke mig!
När jag blev intresserad av klockor kände jag, som den breda allmänheten, bara till tre fyra märken. Jag sprang inte iväg och köpte en rolex eller omega... och i min fåfänga trodde jag bara att man bara behövde en klocka så den skulle väljas med omsorg... Det skulle ta mig ett år bestämde jag och så började jag kolla runt... först att förstå ifall det fanns någon annan anledning än bara status och penisförlängare med att köpa en klocka för över 50K. Sedan vad som skilde 50K från 200K... ngt som inte alltid är självklart. Sedan varje märkes arv och historia. Panerai 104 blev min första klocka och jag har aldrig släppt märket. Prövat runt lite men slutet av dagen så har Panerai allt jag vill även om jag tycker det går lite inflation med alla dessa nya referenser.

Jag tycker dessa fyra delar är rätt rolig läsning skickar länk till del 1 så får du klicka dig vidare när du läst färdigt
http://www.rolexmagazine.com/2009/07/part-3-complete-history-of-rolex.html
Trevlig kväll
 

VonGegenfelt

Breitling
När jag blev intresserad av klockor kände jag, som den breda allmänheten, bara till tre fyra märken. Jag sprang inte iväg och köpte en rolex eller omega... och i min fåfänga trodde jag bara att man bara behövde en klocka så den skulle väljas med omsorg... Det skulle ta mig ett år bestämde jag och så började jag kolla runt... först att förstå ifall det fanns någon annan anledning än bara status och penisförlängare med att köpa en klocka för över 50K. Sedan vad som skilde 50K från 200K... ngt som inte alltid är självklart. Sedan varje märkes arv och historia. Panerai 104 blev min första klocka och jag har aldrig släppt märket. Prövat runt lite men slutet av dagen så har Panerai allt jag vill även om jag tycker det går lite inflation med alla dessa nya referenser.

Jag tycker dessa fyra delar är rätt rolig läsning skickar länk till del 1 så får du klicka dig vidare när du läst färdigt
http://www.rolexmagazine.com/2009/07/part-3-complete-history-of-rolex.html
Trevlig kväll
Stort tack! Mycket intressant läsning!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
image.jpeg
Dag 2 med 112:an. Känns som det kan bli många dagar med den som sällskap och tidvisare :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Välkommen @Mekmek, är det första pannan? :)
Tackar micke_s, det är den andra. Den första var en PAM48, och den var kanon på alla sätt, utom att den kändes lite fjuttig emellanåt, samt hade ett kommande servicebehov, så den fick gå. Letade länge efter en lämplig efterföljare, och "base" 112 kändes lockande; clean och fresh samt 44mm. Rejäla doningar :D. Trivs alldeles utmärkt med den. Den är ju i princip helt ny, uttagen 24 dec -15 med plast kvar på baksidan. Fick med ett svart assolutamente också, men har även beställt ett mörkbrunt calf hos Nymans :).
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon mer än jag som tycker det är ÖVERJÄVLIGT för att inte säga omöjligt att få på ett RubberB på en Panna? En 312:a för att vara mer exakt..
Verkar som materialet är så mjukt att lite kläms med in i sprinthålet.. Trycker man med mer våld än jag testat med så går det kanske men får man loss skiten då?...:-/
 
D

Deleted member 4412

Guest
Någon mer än jag som tycker det är ÖVERJÄVLIGT för att inte säga omöjligt att få på ett RubberB på en Panna? En 312:a för att vara mer exakt..
Verkar som materialet är så mjukt att lite kläms med in i sprinthålet.. Trycker man med mer våld än jag testat med så går det kanske men får man loss skiten då?...:-/
Varför Rubber B när oem gummit är sååå skönt?;)
 

Ekstrand

Cartier
Någon mer än jag som tycker det är ÖVERJÄVLIGT för att inte säga omöjligt att få på ett RubberB på en Panna? En 312:a för att vara mer exakt..
Verkar som materialet är så mjukt att lite kläms med in i sprinthålet.. Trycker man med mer våld än jag testat med så går det kanske men får man loss skiten då?...:-/

Haha, då har du inte prövat sätta RubberB på nyare Rolex? :happyhappy:
gun-emoji.png
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Någon mer än jag som tycker det är ÖVERJÄVLIGT för att inte säga omöjligt att få på ett RubberB på en Panna? En 312:a för att vara mer exakt..
Verkar som materialet är så mjukt att lite kläms med in i sprinthålet.. Trycker man med mer våld än jag testat med så går det kanske men får man loss skiten då?...:-/

Du har rätt version då? Det finns en som passar Luminor och en för Luminor Marina...

Jag hade inget problem med luminor-rubberb på luminor förutom när det skulle på min 630 som inte har screw bars.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Var inne på Nymans nyss och klämde på lite klockor.
Bland annat testade jag denna 44 mm PAM00660 från Luminor-serien (http://www.panerai.com/en/collectio...inor-marina-logo-acciaio---44mm_pam00660.html) med ett OP II-verk (modifierat ETA 6497/2). Den satt extremt skönt på handleden, skönare än ex 510an, vilket jag tror beror på att baksidan på 660 var helt slät och jämn.
Är kluven till den vita tavlan, snygg men samtidigt är jag tveksam... Funkar det? Så van att se dem med mörka tavlor....
Sen förvånade priset mig ==> 45 325 kr. ETA-verk, inga avancerade material, bas-modell osv, men ändå, 45 tkr var ju inte så farligt!

Så butiksbetyget blir 8/10 pam.

Bjuder på ett handledsskott och ett på baksidan.
IMG_0307.JPG

IMG_0308.JPG
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Mitt rubberb gick inte heller att sätta dit.Jag fick skicka tillbaka det till fabrik och få det moddat. Anledningen de gav för sy det inte passade var att panerai polerar/borstar sina boetter mycket för hands vilket skapar oregelbundna former när det handlar om millimeter
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Var inne på Nymans nyss och klämde på lite klockor.
Bland annat testade jag denna 44 mm PAM00660 från Luminor-serien (http://www.panerai.com/en/collectio...inor-marina-logo-acciaio---44mm_pam00660.html) med ett OP II-verk (modifierat ETA 6497/2). Den satt extremt skönt på handleden, skönare än ex 510an, vilket jag tror beror på att baksidan på 660 var helt slät och jämn.
Är kluven till den vita tavlan, snygg men samtidigt är jag tveksam... Funkar det? Så van att se dem med mörka tavlor....
Sen förvånade priset mig ==> 45 325 kr. ETA-verk, inga avancerade material, bas-modell osv, men ändå, 45 tkr var ju inte så farligt!

Så butiksbetyget blir 8/10 pam.

Bjuder på ett handledsskott och ett på baksidan.
IMG_0307.JPG

IMG_0308.JPG
Bra sommarklocka! Vet inte vad jag tycker om den blåa loggan dock...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du har rätt version då? Det finns en som passar Luminor och en för Luminor Marina...

Jag hade inget problem med luminor-rubberb på luminor förutom när det skulle på min 630 som inte har screw bars.
Minns jag inte fel så sa säljaren här på KS att den skulle passa på 312 boetten också. Hittar inga papper i semesteryran så jag kan inte verifiera detta. Man ser väl inte ett smack på själva bandet?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mitt rubberb gick inte heller att sätta dit.Jag fick skicka tillbaka det till fabrik och få det moddat. Anledningen de gav för sy det inte passade var att panerai polerar/borstar sina boetter mycket för hands vilket skapar oregelbundna former när det handlar om millimeter
Har även jag varit i kontakt med dem men de hjälper inte till om jag inte visar ett ordernr. Vilket jag inte har eftersom jag köpte bandet på KS..:-/
Inte ens tips på hur jag kan bära mig åt vill de lämna utan ovanstående..
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha, då har du inte prövat sätta RubberB på nyare Rolex? :happyhappy:
gun-emoji.png
Haha!! Lite gladare blev jag men inte mycket.. Sätter snart kniven i bandet. Tror att om man bara tar bort lite lite runt ena hålet så nyper inte skiten fast när man trycker in sprinten. Tyvärr vet jag hur det brukar sluta när jag försöker modifiera ngt... Brukar sluta med nyköp..:)
 
Haha!! Lite gladare blev jag men inte mycket.. Sätter snart kniven i bandet. Tror att om man bara tar bort lite lite runt ena hålet så nyper inte skiten fast när man trycker in sprinten. Tyvärr vet jag hur det brukar sluta när jag försöker modifiera ngt... Brukar sluta med nyköp..:)
Ingen minns en fegis!! Karva sta' bara! Annars skänk skiten till mig:cool:
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Minns jag inte fel så sa säljaren här på KS att den skulle passa på 312 boetten också. Hittar inga papper i semesteryran så jag kan inte verifiera detta. Man ser väl inte ett smack på själva bandet?
Visst var det jag som sålde bandet till dig @RicVin ? Jag fick det med när jag köpte min PAM233 som har likadan boett som PAM312 men hade aldrig testat det på klockan. Däremot vet jag att @hook hade bandet på klockan så länge den var i hans ägo så det borde rimligtvis passa.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visst var det jag som sålde bandet till dig @RicVin ? Jag fick det med när jag köpte min PAM233 som har likadan boett som PAM312 men hade aldrig testat det på klockan. Däremot vet jag att @hook hade bandet på klockan så länge den var i hans ägo så det borde rimligtvis passa.
Va?! Har hook haft det?! Då är det garanterat ngt galet med det..:-D
 
Topp