• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eqn

Panerai
Drar ett riktigt långskott här.

Finns det någon i tråden som har tips på boende i Karlstadsområdet under sommaren? Tackade glatt ja till ett riktigt roligt sommarjobb där fast jag har 600km enkel väg..🤣
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Av ren nyfikenhet. Hur går ekvationen ihop?? Enligt nymans hemsida/prislista kostar grundservice 5800:- inkl polering. Täthetservice 1100:- det blir i min värld 6900:-
Väljer man sen bort polering borde ovan bli 4700:-
Men prisförslag innan de ens kikat på klockan är 7300:-?!?
Är det inte lite märkligt. Eller missar jag något uppenbart??
@Ernesto @Nymans Ur 1851
43D7B2A1-9A39-4144-9952-861410B096E0.png
CC1B972F-E122-4A2F-9E7E-7298D63F3BA9.jpeg
 

Caravelle33

Vacheron
Av ren nyfikenhet. Hur går ekvationen ihop?? Enligt nymans hemsida/prislista kostar grundservice 5800:- inkl polering. Täthetservice 1100:- det blir i min värld 6900:-
Väljer man sen bort polering borde ovan bli 4700:-
Men prisförslag innan de ens kikat på klockan är 7300:-?!?
Är det inte lite märkligt. Eller missar jag något uppenbart??
@Ernesto @Nymans Ur 1851
43D7B2A1-9A39-4144-9952-861410B096E0.png
CC1B972F-E122-4A2F-9E7E-7298D63F3BA9.jpeg
Fan, tackade du nej till batteribyte? Hur skall klockan då gå?
 
  • Like
Reactions: Eqn

Benjamin1910

Cartier
Av ren nyfikenhet. Hur går ekvationen ihop?? Enligt nymans hemsida/prislista kostar grundservice 5800:- inkl polering. Täthetservice 1100:- det blir i min värld 6900:-
Väljer man sen bort polering borde ovan bli 4700:-
Men prisförslag innan de ens kikat på klockan är 7300:-?!?
Är det inte lite märkligt. Eller missar jag något uppenbart??
@Ernesto @Nymans Ur 1851
43D7B2A1-9A39-4144-9952-861410B096E0.png
CC1B972F-E122-4A2F-9E7E-7298D63F3BA9.jpeg
”Täthetservice” ingår när du gör en service.
Nymans drar inte av något på priset om du väljer bort poleringen sålänge det gäller de äldre eta verken. (På nyare 8-dagars som skickas så blir det prisavdrag om man väljer att avstå polering)

Så ditt pris borde bli 5800 sek sålänge inget mer behöver bytas ut. Ring för att dubelkolla om du inte hört något!
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
”Täthetservice” ingår när du gör en service.
Nymans drar inte av något på priset om du väljer bort poleringen sålänge det gäller de äldre eta verken. (På nyare 8-dagars som skickas så blir det prisavdrag om man väljer att avstå polering)

Så ditt pris borde bli 5800 sek sålänge inget mer behöver bytas ut. Ring för att dubelkolla om du inte hört något!
Jo jag drog ett samtal till nymans stunden efter jag postade mitt inlägg här. Det var ett ”misstag” från deras sida och självklart skulle en grundservice kosta 5800:-
Som du säger var det inget avdrag för utebliven polering (kan jag absolut leva med)

Vet däremot inte vad jag anser om ”missen” med 1500:- påslag för servicen?! Ärligt misstag?? Förmodligen, men nånstans i bakhuvet gnager en känsla att någon kanske ”försökte” ta lite mer betalt än vad det ska kosta?? Om nu så är fallet, hur pålitligt är då kostnadsförslaget man får sen när de öppnat klockan???
Nu kanske jag bara är paranoid men tvivlet ligger ändå där och gror...
 

Benjamin1910

Cartier
Jo jag drog ett samtal till nymans stunden efter jag postade mitt inlägg här. Det var ett ”misstag” från deras sida och självklart skulle en grundservice kosta 5800:-
Som du säger var det inget avdrag för utebliven polering (kan jag absolut leva med)

Vet däremot inte vad jag anser om ”missen” med 1500:- påslag för servicen?! Ärligt misstag?? Förmodligen, men nånstans i bakhuvet gnager en känsla att någon kanske ”försökte” ta lite mer betalt än vad det ska kosta?? Om nu så är fallet, hur pålitligt är då kostnadsförslaget man får sen när de öppnat klockan???
Nu kanske jag bara är paranoid men tvivlet ligger ändå där och gror...
Det var säkert ett ärligt misstag. På de två jag nu haft inne på service har jag på kostnadsförslaget fått nödvändiga åtgärder och grundpriset.
Sen har man kunnat välja ”tillval i samband med service” där jag kunnat byta ut exempelvis glasringen för en merkostnad för att det varit ett litet märke som inte stört eller påverkat funktionen...
Sånt ”tjänar” väll de lite extra på, men för mig är det meningslöst då jag ändå nyttjar klockan och lär få ett till litet märke förr eller senare 🤣
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Har funderat lite på vilken panna som ska bli min nästa, och tror att pam183 hade varit ett bra kompliment till min pam000. Då har man en Luminor med kronskydd, sausage tavla, tavla utan sekundvisare och stålbaksida.

Pam183 har ju wirelugs, lökkrona, sandwich, sekundvisare och safirglas på baksidan. Aningen mer dressad än zero om man säger så.

Hur bärs en 183a jämfört med 000? Eftersöker lite mått på pam183.
Lug to lug?
Lug width?
Tjocklek på boetten?
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har funderat lite på vilken panna som ska bli min nästa, och tror att pam183 hade varit ett bra kompliment till min pam000. Då har man en Luminor med kronskydd, sausage tavla, tavla utan sekundvisare och stålbaksida.

Pam183 har ju wirelugs, lökkrona, sandwich, sekundvisare och safirglas på baksidan. Aningen mer dressad än zero om man säger så.

Hur bärs en 183a jämfört med 000? Eftersöker lite mått på pam183.
Lug to lug?
Lug width?
Tjocklek på boetten?

45mm wirelugs bärs mindre än en 44mm Bettarini just pga wirelugsen.

Här har du stats: https://www.bernardwatch.com/Panerai/Radiomir-Black-Seal/PAN2342
 

Kalasson

Breitling
Hej hej, impulsköpte denna på semestern. Lite snabba fakta/ en crash course på några rader skulle uppskattas

Ja de e ju lite fjantigt med 3 atm, men ja badar inte så mycket ändå.

När o var bör ja serva den, ja bor i Göteborg.
Något annat ja bör tänka på?
 

Bilagor

  • 158304492_259871429095146_6442086158639713712_n.jpg
    158304492_259871429095146_6442086158639713712_n.jpg
    785.8 KB · Visningar: 176
Senast ändrad:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hej hej, impulsköpte denna på semestern. Lite snabba fakta/ en crash course på några rader skulle uppskattas

Ja de e ju lite fjantigt med 30atm, men ja badar inte så mycket ändå.

När o var bör ja serva den, ja bor i Göteborg.
Något annat ja bör tänka på?
Har ja gjort en ok affär då den kosta mig 52500kr?

158304492_259871429095146_6442086158639713712_n.jpg

Jag skrev ett långt svar nedan, för jag tänkte att visarna spelade ett spratt i ljuset färgmässigt, men när jag googlar så hittar jag att det finns replica-pannor som ser ut precis så här. Det är inte bara visarna som är off, utan eventuellt även placeringen av saker på urtavlan. Lite svårt att veta dock, då modellen är ny samt ovanlig och inte alls poppis. Så, hur säker är du på att den är äkta? Har du papper på att den är köpt på något bra ställe?

Med det sagt ...
1. Jag antar att du inte har sjuuukt små handleder, så det där borde vara en PAM 1046 Luminor Due i 42mm. Då kan du googla fram recensioner och liknande själv.
2. Klockan är maximalt ett år gammal, så du behöver inte tänka på service på länge om den går som den ska. Det finns en AD i Sverige och det är Nymans / Krons Ur (samma bolag) i Stockholm, så det är ett alternativ för service. Ett annat är Klarlunds i Köpenhamn. Jag hade inte låtit någon annan ta i den, speciellt inte baserat på alla roliga historier som skrivits om här om diverse service-verkstäder i Göteborgsområdet.
3. Priset verkar ligga ungefär där på en begagnad eller via gråhandlare, ja. Så fja ...
4. Jag tycker det ser ut som att du har ett annat band än original till den. Svårt att se men det kan vara ett OEM assolutamente det där, vilket också kostar några tusenlappar.
 

Kalasson

Breitling
Jag skrev ett långt svar nedan, för jag tänkte att visarna spelade ett spratt i ljuset färgmässigt, men när jag googlar så hittar jag att det finns replica-pannor som ser ut precis så här. Det är inte bara visarna som är off, utan eventuellt även placeringen av saker på urtavlan. Lite svårt att veta dock, då modellen är ny samt ovanlig och inte alls poppis. Så, hur säker är du på att den är äkta? Har du papper på att den är köpt på något bra ställe?

Med det sagt ...
1. Jag antar att du inte har sjuuukt små handleder, så det där borde vara en PAM 1046 Luminor Due i 42mm. Då kan du googla fram recensioner och liknande själv.
2. Klockan är maximalt ett år gammal, så du behöver inte tänka på service på länge om den går som den ska. Det finns en AD i Sverige och det är Nymans / Krons Ur (samma bolag) i Stockholm, så det är ett alternativ för service. Ett annat är Klarlunds i Köpenhamn. Jag hade inte låtit någon annan ta i den, speciellt inte baserat på alla roliga historier som skrivits om här om diverse service-verkstäder i Göteborgsområdet.
3. Priset verkar ligga ungefär där på en begagnad eller via gråhandlare, ja. Så fja ...
4. Jag tycker det ser ut som att du har ett annat band än original till den. Svårt att se men det kan vara ett OEM assolutamente det där, vilket också kostar några tusenlappar.
Jag köpte den i Paneraibutik i Dubai, i världens största köpcenter så ja tror nog att den e äkta...

Jo, sjukt smala handleder, 16,5 cm mätt där klockan sitter på bild. Ja tänker att betraktningsvinkeln från kameralinsen inte får med handleden riktigt. Bytte band till ett minde för att inte få fem centimeter flärp. Dessvärre e det korta lite väl kort om ja ska ha klockan nere vid handleden..

Va bra, skriver upp dem butikerna om det nu skulle va något. Tack!

Ja kika på dem riktiga Paneraierna också, o på något sätt så hade det nog funkat i storlek faktiskt. Men skjortärmen går ju knappt över... =)
 
Topp