Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Den filosofiska/flummiga tråden kring tid.

Diskussion i 'Diskussion' startad av 80s, 20 juni 2013.

1. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Vad är tid för dig?
    Upplever/tror du att tid är konstant och går lika fort hela livet? Efter att ha passerat en grundkurs i gymnasiet (många år sedan) vet jag att det inte är helt svart på vitt.
    I denna tråd får du gärna flumma till det eller säga vad du värdesätter just nu eller hur du tycker tiden går just för dig.

2. Sond

Sond Friends of KS

Tid är konstant. Klockan justeras mot tiden. Vi upplever att tiden går allt fortare då varje konstant tidsenhet blir en allt mindre andel av vårt liv..:bookworm:

_z_, aosehus, Smulan och 1 annan gillar detta.
  3. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Wow vilken käftsmäll till svar!
    Men vad är då en konstant tidsenhet?
    Jag skulle huromhelst just nu vilja ha underbara långa 5v semester, vi får väl se vad det blir..

4. China

China Guest

Tid är allt och ingenting, den blir vad man gör den till.;)

5. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    En facinerande aspekt av tiden är att den har en början och slut. Före Big Bang fanns ingen tid. Med tidens gång ökar oordningen i universrum som kan liknas vid när ett sandslott vittrar sönder av vind och vatten. När all akltivitet i rymden har upphört finns heller ingen tid kvar. Tiden tappar gradvis sin betydlese i fysken och om så där 10^100 år har tiden gjort sitt.

80s gillar detta.
  6. Sond

Sond Friends of KS

Äää, flum och käftsmäll är enligt mig två motsatta storheter.. :cigar: :happyhappy:
    Trots en del flum så är en konstant tidsenhet baserat på jordens snurrande kring sin egen axel. Och tiden tar slut som Smulan skriver. Men fram till dess har vi konstanta tidsenheter och klockorna justeras efter det och vi upplever att tiden går allt snabbare när vi adderar tid till vårt liv..

För ett barn som är en timme så innebär timme två en 100% ökning av tiden den levat. När den är två timmar är timme tre bara 50% ökning etc.. Det går fort dom f_n för mig just nu.. :nailbiting:

yonsson gillar detta.
  7. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Ok det här var ju ganska fort utrett;)
    Jag fortsätter med nästa fråga, vad är meningen med livet?

Sond gillar detta.
  8. Sond

Sond Friends of KS

Meningen med livet är att förstå tiden.. ;)

Smulan och 80s gillar detta.
  9. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Ah, och ett sätt att förstå tiden/livet torde vara att köpa ett bisarrt dyrt schweiziskt ur, en graal.

Sond gillar detta.
  10. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tid är ett mänskligt "påhitt" som hjälper oss att kommunicera och fungera/interagera tillsammans, men samtidigt kan man säga att det är någon form av rytm/rörelse som mycket liv förhåller sig till och påverkas av, på flera olika sätt.

11. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Hur kommer det sig då att tiden kan gå/upplevas långsammare ibland. Enl resonemanget ovan ska tiden bara exponentiellt gå fortare hela livet, köper det inte helt. Vid t ex sjukdom går ju inte tiden helt fort..

12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Astrofyiskerna är väl ganska ense om att big bang enbart är en smäll i raden av oändligt många smällar som gör att universum konstant expanderar och imploderar. Alltså finns ingen start och inget slut.

13. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Nej nej nej, det var flera månader sedan man trode det. Länge rådde en osäkerhet om hurvida Universrum skulle expandera i all evighet eller kollapsa i en ny singular punkt. Till sist lyckades man mäta expansionen och fick ett mycket överraskande svar, Universrums expansion sker allt snabbare. Helt oväntat och oförklarligt så man la till den "mörka kraften" för att ekvationerna skulle gå ihop. Ingen vet vad det är men den måste finnas :)

yonsson och theargonaut gillar detta.
  14. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    För mycket "outnyttjad fritid". Har du kul går tiden snabbt, precis som för barn som leker, men samtidigt känns det som evigheter av skoj. Har du tråkigt går tiden långsamt, och det känns som en lång plåga, men i efterhand undrar man vad man gjorde av tiden. Tror det är kopplat till graden av kreativitet/rörelse/utveckling...

15. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Om vi nu ska gå på djupet och bottna viktiga frågor, glöm inte att livet är det som händer medan du planerar något annat!

16. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Efter flera glas ros'e vin inser jag att det finns bara en tid, här, nu, tyvärr är nutidsmänniskan (mig själv inräknad) så väldigt inne på att leva för mkt i framtiden.
    Till helgen
    På onsdag
    Om en timme
    I sommar
    Till vintern
    På nyår.
    När ...
    Osv säger man sig själv säga, men för satan, det är ju hela tiden, NU, det gäller.
    Som ni förstår blir jag bara mindre o mindre klok för varje timma;)

17. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Mörk kraft och mörk materia (som största delen av universum upptas av (95% tror jag) har diskuterats att det skulle kunna vara dolda dimensioner med sin materia som inte är synliga för oss... Det enda som skulle avslöja dessa dimensioner är gravitationen från dem (som i så fall är den mörka kraften)...

Fascinerande ämne det här...

Smulan gillar detta.
  18. Christian.W

Christian.W Bonde

Tiden går inte fortare. Men vi hinner med mer på en dag eller timme/minut än vi gjorde för 100år sedan.

19. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Tid är allt och inget på det simpla sättet att tiden är det jag aldrig upplever förrän jag ser ner på den digitala räknaren på mobilen som visar vad vi anser tiden vara. Jag upplever ständigt tiden röra sig men jag har aldrig någon egentlig uppfattning kring hur snabbt eller långsamt den rör sig. Jag har trevligt, jag ha tråkigt. Det enda jag vet är att den alltid går framåt. Samtidigt som vi genom vår egen subjektiva uppfattning uppskattar tiden till att gå snabbt eller långsamt så reflekterar vi sällan över tiden i det större sammanhanget. Tiden har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Eller tiden har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Tiden är ingenting annat än människans sätt att skapa ett medium för att skapa en logisk disposition, eller vad vi anser vara en logisk disposition. Tiden är sättet att skapa en mening för den progression som vi inte kan kontrollera. Med tiden och över tiden sker det en progression som vi hoppas att vi kan kontrollera. På så sätt bestämmer tiden allt och inget. Den är alltid där, och ibland aldrig där.

Nu skriker bruden så jag hinner inte gå vidare.

80s gillar detta.
  20. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    42

Aquaracer2 gillar detta.
  21. Jakobb

Jakobb Friends of KS

På tal om filosofiskt flumm - det en intressant tanke att man kan gå runt på stan och träffa, som jag gjorde, 3 kompisar vid olika tillfällen på random men om man varit en minut tidigare eller senare hade man antagligen inte träffat någon av dem.

22. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm

Ja nu går väl en av 1900talets största upptäkter ut på att tid och rum som absoluta begrepp som i Newtons värld inte finns och att tiden faktiskt är relativ. Tiden beror av observatörens rörelse i relation till någonting annat.

23. Kettil

Kettil Biskop

Tid är bara en mätning av mekaniska enheter, vilket borde inses lätt på detta forum...;)

"Meningen med livet.." -Kanske att ställa dumma frågor? o_O

Glad midsommar :)

24. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Tid är pengar! Som dom sa på banken när dom slog igen luckan kl 3.

25. M74

M74 Bonde

Vilken tid?

26. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Tid är i stor grad påverkbar, som tidigare skrivits så gör hög hastighet att tiden bromsas in för den som reser för att i ljusets hastighet helt stanna i teorin, då borde ett överskridande av ljusets hastighet (som iof enligt Einstein är omöjligt) få tiden att gå baklänges istället.

En annan sak som påverkar tidens gång är gravitationsfält, isåfall skulle ett svart hål kunna fungera som en tidsmaskin om man kunde få en farkost i omloppsbana kring ett svart hål.

27. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Vissa påstår att tiden är universums förändring från ett tillstånd av låg entropi (det ordnade unga universum vid big bang) till ett av maximal entropi (det döda mörka universum) och att förändringen skapar tiden.

Kul att läsa om "arrows of time" f.f.a. Hawkings tanke om tre pilar som beskriver tiden. Den kosmologiska, termodynamiska och psykologiska. Lite trevligt filosoferande om varför vi upplever att tiden går i en viss riktning.

28. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Det är en fin gest att låta tiden gå, den är trots allt vår största fiende.

Happy midsommar!
    Jens

Mårtenssons ur Brookfield