• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

16610

Patek
2-Faktor
Dessa tog min fotograf ( son ) idag:)
IMG_1330.jpeg
IMG_1329.jpeg
IMG_1326.jpeg
IMG_1307.jpeg
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Efter att ha kört en sväng med Sony nu är jag nyfiken på Leica, närmare bestämt q2. Är det någon som har erfarenhet från övergången, aldrig fotat med Leica?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Sonen tog nog ca 100 bilder idag under dagens fisketur och blev nöjd med 1 bild. Jag tyckte den blev fin med:)
IMG_1423.jpeg
Ja, snygg. Om man får komma med ett förslag så prova att beskära den lite. Kapa bort nedre delen så att den blir kvadratisk t.ex., så tror jag den blir "renare" och ännu bättre. 🙂
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Typ såhär du menar?
IMG_1423.jpeg
Ja, t.ex. Exakt hur man gör det är ju en smaksak. Man skulle nog kunna beskära den ännu mer, men det beror ju lite på vad man vill. Kan vara svårt att se hur det kommer att se ut utan att göra det, så man kan prova lite olika varianter och se vilken man gillar mest.

En av de bra sakerna med moderna digitalkameror, det är lätt att göra. Det var jobbigare med film. 🙂
 
Har inte fotat analogt på över 10 år, men blev inspirerad av en kompis och köpte några rullar.
Så ovant, helt mekaniskt, ingen automatik alls i den här gamla kameran. Kom på mig själv att jag glömde kolla exponering på några bilder så ett par är nog helt överexponerade tyvärr.

Men ska bli kul att se hur det blev senare i sommar när jag jobbat mig igenom några rullar och skickat in för framkallning. :pompus:

IMG20230720150705.jpg
 

leicaphile

Panerai
5v semester och kameran låg i sin väska 99% av tiden. Måste göra slag i saken och köpa en resekamera.
DSC04453.jpeg

Hoppas du har bättre tur med resekamera än jag haft. :) Provat ett antal mer kompakta och har aldrig varit riktigt nöjd. Vill gärna ha runt 24-135mm eller så med fin skärpa och bra ljuskänslighet. Har utskrifter upp till 100x150cm här så har inte hittat nåt kompakt jag tycker är good enough. En Q2 hade säkert klarat en del av det men vill ha lite längre brännvidd ibland, iaf 100-ish mm.
 

MartinGFX

Cartier
Hoppas du har bättre tur med resekamera än jag haft. :) Provat ett antal mer kompakta och har aldrig varit riktigt nöjd. Vill gärna ha runt 24-135mm eller så med fin skärpa och bra ljuskänslighet. Har utskrifter upp till 100x150cm här så har inte hittat nåt kompakt jag tycker är good enough. En Q2 hade säkert klarat en del av det men vill ha lite längre brännvidd ibland, iaf 100-ish mm.
Fotar enbart för privata fotoalbum och Instagram så har inga större krav, tänker mig en billig Sony RX100. Det viktiga för mig är att kameran följer med när man väl är ute!
 

leicaphile

Panerai
Fotar enbart för privata fotoalbum och Instagram så har inga större krav, tänker mig en billig Sony RX100. Det viktiga för mig är att kameran följer med när man väl är ute!
RX100 är nog så bra det kan bli i det mer kompakta formatet. Brukar rekommendera den till vänner när de frågar om något "bra" att ta med på semester som inte tar upp för mycket plats. Den enda kompakta (-ish) jag kommit någorlunda överens med personligen är LX100 som börjar bli lite gammal nu. Och inte särskilt kompakt heller.

Brukar sluta med Z7 + Nikkor 40/2 om jag vill ha något "litet" att ta med. 40mm klarar ju det mesta även om man saknar flexibiliteten ibland.
 

Bottega

Cartier
Synd att det är så förbaskat dyrt att skjuta och framkalla film nu för tiden… Har en gammal Minolta som jag skjuter en rulle om året med ca… 600kr för 36 bilder som alltid är skitexponerade pga ingen ljusmätare. Men roligt är det!

Analogt kostar, det är inte billigt men du kan enkelt komma ner i kostnad om du verkligen vill det. Att köpa tex. Kodak Porta 800 och och framkalla + att få ut 36st 10x15 kort (klassisk kortstorlek) är du uppe i 550-600 tyvärr. Däremot om du gör det själv och bygger ett eget torrlabb hemma så kostar det inte så mycket, helt ärligt så är tex. andra hobbies mycket dyrare än fotografering. Kör du golf eller ridning eller ja i den kalibern så är detta inget i jämförelse.

Jag började med analog fotografering vid årsskiftet, jag hade morfars gamla dagsljustank (Agfa Rondinax 35U), en kompis kompaktkamera och 2-3 billiga svartvita rullar. I En rulle svartvit 36exp kostar mellan 65-200 och allt efter 129 är typ Kodak och allt under är Ilford, Agfa och Fomapan. Jag insåg ganska snart att göra jobbet själv hemma med en dagsljustank så blir det mycket billigare än att ge det till någon som gör jobbet åt dig. Finns för och nackdelar men här kan jag kontrollera allt själv. Hittade även en negativ scanner av märket Epson för 500:-, det blev helt plötsligt sjukt kul och scanna och se resultatet. En rulle för 65-99 + kemi för några kronor per rulle. En kaffe och bulle på stureplan blev dyrare :)

Kemi kostar ett par hundralappar. Tex att framkalla en Fomapan/Ilford/Agfa/Kodak film hemma, blir bara några kronor till en tjuga att göra det själv.

Personligen tycker jag att om an ska skjuta analogt så ska man ändå försöka så gott det går göra det själv och lära sig konsten. Med det sagt så har jag strax under 1500 kronor byggt ett mörkrum i badrummet, inkl. kemi. Det dyraste var faktiskt Ilford multigrade filter för 600, några grejer fick jag av gubbar/tanter som bortskänkte runt stockholmstrakten via Blocket Tex skålar, framkallningstankar etc. Resten hittade jag på tradera, stoppur, ram och liknande. Knappast duktig men det har fått mig att inse att det är riktigt kul som hobby och jag är villig och kosta på mig det.

Värt att nämna, färgfilm är dyrt att köpa och även framkalla är lite meckigt, men att göra det ibland vid speciella tillfällen tex. resor, födelsedagar, giftemål etc. är bara kul och har man en scanner hemma så må det bli lite billigare :)
 

Bilagor

  • C6CFA3CD-7635-4D0B-8533-AF8B7241F645.JPG
    C6CFA3CD-7635-4D0B-8533-AF8B7241F645.JPG
    285.1 KB · Visningar: 3
  • FBBDAE07-CCB3-4303-A752-2D1CA3F7B724.JPG
    FBBDAE07-CCB3-4303-A752-2D1CA3F7B724.JPG
    321.1 KB · Visningar: 3
  • IMG-4023.jpg
    IMG-4023.jpg
    400.7 KB · Visningar: 4
  • E3B22E40-8E4C-402E-BF6E-9E0890DF413A.JPG
    E3B22E40-8E4C-402E-BF6E-9E0890DF413A.JPG
    378 KB · Visningar: 5

leicaphile

Panerai
Synd att det är så förbaskat dyrt att skjuta och framkalla film nu för tiden… Har en gammal Minolta som jag skjuter en rulle om året med ca… 600kr för 36 bilder som alltid är skitexponerade pga ingen ljusmätare. Men roligt är det!

_DSC2053.jpeg

Du kan använda en ljusmätarapp på mobilen, efter ett tag blir du rätt duktig på att uppskatta exponering. Eller läs Fred Parkers Ultimate Exposure Computer: https://www.photrio.com/forum/attachments/the-ultimate-exposure-computer-doc.5609/

Eller fota svartvitt och framkalla med Diafine så kommer du nästan undan med vad som helst.
 

Number 6

Omega
Har använt Fujifilm senaste åren men är rätt trött på deras AF som oftast lever ett eget liv. Dessutom tycker jag de börjar bli rätt överprisade. De är snygga att se på dock. Och känslan är go’. Visst, x-t5 men tom den för dryga 20k för bara huset har ju vissa AF-problem.

Sony förstår jag är kung på AF men vilken Sony tittar man på som glad amatör? Är det a7 serien eller finns det nåt annat? Vill kunna byta optik och gillar inte zooms. Vikt och storlek är av mindre betydelse. Filma bryr jag mig inte om. Budget 20k inkl nån glugg
 

leicaphile

Panerai
Har använt Fujifilm senaste åren men är rätt trött på deras AF som oftast lever ett eget liv. Dessutom tycker jag de börjar bli rätt överprisade. De är snygga att se på dock. Och känslan är go’. Visst, x-t5 men tom den för dryga 20k för bara huset har ju vissa AF-problem.

Sony förstår jag är kung på AF men vilken Sony tittar man på som glad amatör? Är det a7 serien eller finns det nåt annat? Vill kunna byta optik och gillar inte zooms. Vikt och storlek är av mindre betydelse. Filma bryr jag mig inte om. Budget 20k inkl nån glugg

Hur stora krav har du på autofokus? Det är ju inte så att Sony bara har "bäst" AF across the board utan det är vissa modeller som är riktigt vassa. Men för 99% av användare är i princip alla moderna systemkameror tillräckligt bra. Det är mer när man håller på med sport, fåglar osv som man behöver det lilla extra.

Hade jag shoppat idag med en budget runt 20k så hade jag nog köpt en begagnad Z6 II och 35 eller 50 1.8 optik till att börja med. Tycker Nikons 1.8 optik i Z-fattning är grymt bra om man uppskattar fasta gluggar.
 

Number 6

Omega
Hur stora krav har du på autofokus? Det är ju inte så att Sony bara har "bäst" AF across the board utan det är vissa modeller som är riktigt vassa. Men för 99% av användare är i princip alla moderna systemkameror tillräckligt bra. Det är mer när man håller på med sport, fåglar osv som man behöver det lilla extra.

Hade jag shoppat idag med en budget runt 20k så hade jag nog köpt en begagnad Z6 II och 35 eller 50 1.8 optik till att börja med. Tycker Nikons 1.8 optik i Z-fattning är grymt bra om man uppskattar fasta gluggar.
Jag är varken natur eller sportfotograf men hade uppskattat att kunna ta bilder på dottern när hon kör sin hästhoppning osv. Min T20 hänger inte med. Alltför ofta hittar den geometriska skarpa former i bakgrunden istället för exv ögonen på huvudmotivet. Möjligt att jag överdriver problemet något men om jag ändå ska uppgradera så tvekar jag på att fortsätta med Fuji och deras T4/T5a. Deras kommunikation/app och överföring är ju dessutom under all kritik. Så även om de är coola och fixar bra jpeg SOOC så kanske det finns bra alternativ.

Men oavsett så är en pricksäker AF en viktigt USP för mig. Ska kolla in Z6n. Haft Nikon tidigare.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Om någon är ute efter ett Sony 85mm F1.8 E-mount så har jag en till salu. Kartong och kvitto finns.
Fick inbrott och min A7III blev stulen med objektiv, mic, nd-filter etc samt min actioncam :mad:
För att delfinansera ny uppsättning så får jag sälja 85mm då jag inte använder den brännvidden alls.... Använt den max max 20ggr
 
Senast ändrad:
Topp