• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

D.Trump

Cartier
Kontrollera äktheten hos en auktoriserad återförsäljare (AD) Min erfarenhet är att ett utfärdat underskrivet äkthets- eller värderingsintyg ofta kostar en del. Är du bara ute efter att kontrollera äktheten så kan ett enklare sätt vara att få servicebehovet kontrollerat och ett eventuellt kostnadsförslag på service. Kostar fortfarande men inte lika mycket sist jag gjorde det iaf.

Lycka till
Brukar man inte få lämna ifrån sig klockan då och får svar några dagar senare kanske inte alltid dom har tid eller nån urmakare inne som kan fixa det medan man väntar, annars bra ide @Matts
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Brukar man inte få lämna ifrån sig klockan då och får svar några dagar senare kanske inte alltid dom har tid eller nån urmakare inne som kan fixa det medan man väntar, annars bra ide @Matts

Inte dom gånger jag gjort det iaf. Men du har en poäng. Dock tror jag att en AD vill ha dig som kund och kanske kan vara beredd att bara ge ett utlåtande om huruvida den är äkta och åtminstone kolla amplitud med förhoppning om att du kommer tillbaka som kund senare.
 

umeåac

Cartier
2-Faktor
Fint med en tråd där man som nybörjare kan ställa lite lågkompetensfrågor, tack för den @FreakyLeo. Antalet juveler och bph, är det ett mått på kvalitet på automatiska/mekaniska urverk?
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Oklart om detta är rätt tråd att fråga i, men som nybörjare gör jag ett försök.
Det är så att jag inom kort ska till Stockholm och tänker då besöka någon lämplig klockbutik. Är ute efter en Omega Seamaster antingen nya 42mm eller föregångaren
41mm. Först och främst vill jag kunna prova dessa två modeller då jag har relativt tunna handleder 16,5cm, se om jag kan bära dessa helt enkelt.

Är dock inte helt bekväm i situationen att kliva in dessa exklusiva butiker, har ni några tips på butik eller bara generellt till nybörjaren?
Om postat i fel tråd får ni ta bort detta inlägg :)
Eriksonurhandel lär ge dig en bra upplevelse om det är Omega du söker skulle jag själv gå dit.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
juvelerna fungerar ju som lager i klockan och mängden har väl oftast med antalet funktioner (komplikationer) klockan har. Finns enkla urverk av mer engångskaraktär som säkert har väldigt få juveler.

Vad gäller Bph så anses högre finare men går inte automatiskt mer rätt eller håller bättre för det.

Fint med en tråd där man som nybörjare kan ställa lite lågkompetensfrågor, tack för den @FreakyLeo. Antalet juveler och bph, är det ett mått på kvalitet på automatiska/mekaniska urverk?
 
Kontrollera äktheten hos en auktoriserad återförsäljare (AD) Min erfarenhet är att ett utfärdat underskrivet äkthets- eller värderingsintyg ofta kostar en del. Är du bara ute efter att kontrollera äktheten så kan ett enklare sätt vara att få servicebehovet kontrollerat och ett eventuellt kostnadsförslag på service. Kostar fortfarande men inte lika mycket sist jag gjorde det iaf.

Lycka till
Detta låter som ett bättre alternativ. Väntar just nu på att få en Rolex explorer (114270) levererad via chrono24. Hörde av mig till en rolex ad här i södra Sverige med frågan om man kan komma in till dem med klockan för att få den verifierad... Detta var inget de beblandade sig med. Kan tycka det är lite märkligt då det trots allt (förhoppningsvis) är en rolex... Så överväger nu att ta till ovanstående "knep". Hur lång tid brukar en sådan inspektion ta? Om man misstänker att något ej står rätt till är det inom 14 dagar man måste höra av sig till chrono24. Allt gott!
 
Senast ändrad:

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag vill ju inte se det som ett ”knep” och jag har förståelse för om en AD inte vill ge den där extra servicen och tryggheten man får när man köper nytt (hos AD) till ett köp på C24.
De gånger jag gjort det har det handlat om lite äldre klockor än i det här fallet och affärer mellan privatpersoner.


Detta låter som ett bättre alternativ. Väntar just nu på att få en Rolex explorer (114270) levererad via chrono24. Hörde av mig till en rolex ad här i södra Sverige med frågan om man kan komma in till dem med klockan för att få den verifierad... Detta var inget de beblandade sig med. Kan tycka det är lite märkligt då det trots allt (förhoppningsvis) är en rolex... Så överväger nu att ta till ovanstående "knep". Hur lång tid brukar en sådan inspektion ta? Om man misstänker att något ej står rätt till är det inom 14 dagar man måste höra av sig till chrono24. Allt gott!
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Jag har en fråga om äkthetsintyg. I annonser kan det stå att klockan kommer med äkthetsintyg från xxx. Förstår att intyg från AD är mest pålitligt men hur värderar ni andra typer av äkthetsintyg? Jag tänker exempelvis på Dr Watch som väl skriver sina egna intyg? Finns det auktionskammare som också gör det? Även om jag har förtroende för den som utfärdat intyget är det ju inte säkert att nästa köpare har det, om jag i framtiden säljer klockan.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kaplans är väl det som används mest tror jag

Jag har en fråga om äkthetsintyg. I annonser kan det stå att klockan kommer med äkthetsintyg från xxx. Förstår att intyg från AD är mest pålitligt men hur värderar ni andra typer av äkthetsintyg? Jag tänker exempelvis på Dr Watch som väl skriver sina egna intyg? Finns det auktionskammare som också gör det? Även om jag har förtroende för den som utfärdat intyget är det ju inte säkert att nästa köpare har det, om jag i framtiden säljer klockan.
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Finns det länder man bör se upp med lite extra när det gäller Ebay-köp? Har tittat en del på begagnade Seiko-kronografer, och de tenderar att ligga någon/några tusenlappar billigare när säljaren befinner sig i Thailand eller Sydamerika. Finns det någon bra förklaring eller bör man dra öronen åt sig pga risk för fejk och/eller Frankenstein-klockor?
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Vart köper ni era mindre dyra klockor? Har köpt från creationwatches en gång, fick rätt mycket att betala tullen men blev ändå bra pris. Har några Seiko 5or jag är sugen på som dels inte finns att köpa i svensk butik men som finns på CW. Men då är det lite osäkert på vad man ska betala extra+att det blir krångligt om något är fel.

Om vi går upp lite i pris: ni ska köpa en klocka som kostar runt 10.000kr. Lägger ni hellre 12.000kr då från en svensk AD än att köpa (ny) för ett par-tre tusenlappar billigare från en sida utomlands? Eller t.ex. ebay?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Har några Seiko 5or jag är sugen på som dels inte finns att köpa i svensk butik men som finns på. Men då är det lite osäkert på vad man ska betala extra+att det blir krångligt om något är fel.
Det är alltid 25% moms på priset (inkl. frakt) vid köp från länder utanför EU. Jag betalar hellre några kronor extra hos AD för att slippa problem vid ev. garantiärenden men så köper jag inte heller några dyrare klockor. Tänker dock att det blir än mer viktigt ju högre prislappen är, står man utan garanti på en Seiko för 600kr är det inte hela världen att begrava den men mindre kul med en klocka för femsiffrigt belopp som AD inte vill ta i med tång.

Vad jag har hört så är de tvungna att hjälpa dig även om klockan är köpt från utländsk AD/gråhandlare även om en del verkar ha fått kalla handen och/eller fått bekosta frakt osv.
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
2-Faktor
Det är alltid 25% moms på priset (inkl. frakt) vid köp från länder utanför EU. Jag betalar hellre några kronor extra hos AD för att slippa problem vid ev. garantiärenden men så köper jag inte heller några dyrare klockor.

Tänker dock att det blir än mer viktigt ju högre prislappen är, står man utan garanti på en Seiko för 600kr är det inte hela världen att begrava den men mindre kul med en klocka för fyrsiffrigt belopp som AD inte vill ta i med tång.

Vad jag har hört så är de tvungna att hjälpa dig även om klockan är köpt från gråhandlare även om en del verkar ha fått kalla handen och/eller fått bekosta frakt osv.
Tack för svar. Ser alltid tullen vad man betalat exakt från butiken och slänger på momsen på det? Isf. är det ju bara räkna på priset+25% och några kronor i tull. Alltid undrat över hur de räknar, speciellt på klockor. Men får tullen info från CW i det exemplet om vad klockan kostat därifrån? Hur räknar sen tullen på vad det ska bli extra för tull? Kanske inte direkt en klockfråga men skiljer ju sig beroende på vad för produkt man köper.

Om det är en klocka som inte finns i svensk butik då? Köper du hellre från en AD i låt säga Tyskland som exempel för några hundra mer än från ett land utanför EU?

Är rätt ofta jag söker runt efter klockor som i bästa fall finns i Sverige för 70% dyrare pris än t.ex. CW och ofta är det modeller jag är sugen på som inte alls finns i Sverige. Gäller även damklockor när jag ska köpa nåt fint men inte för dyrt till tjejen. Hon gillar klockor men har massa billiga typ guldfynd/ur och penn osv. som ofta är dålig kvalité, så jag försöker hitta bättre men ändå billiga klockor till henne. Hon vägrar låta mig köpa en klocka till henne för över 1000kr fast gjorde ett undantag och köpte en för dubbla en gång och det var från CW för den fanns ingen annanstans. Försöker jag hitta i Sverige för runt det priset tycker jag det blir väldigt svårt.

Är det någon skillnad i moms/tull förresten om man köper från Singapore kontra USA? I staterna finns ju rätt ofta bra utbud men fått för mig att det blir mer att betala därifrån men det kanske bara är något jag fått för mig.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tack för svar. Ser alltid tullen vad man betalat exakt från butiken och slänger på momsen på det? Isf. är det ju bara räkna på priset+25% och några kronor i tull. Alltid undrat över hur de räknar, speciellt på klockor. Men får tullen info från CW i det exemplet om vad klockan kostat därifrån? Hur räknar sen tullen på vad det ska bli extra för tull? Kanske inte direkt en klockfråga men skiljer ju sig beroende på vad för produkt man köper.

Om det är en klocka som inte finns i svensk butik då? Köper du hellre från en AD i låt säga Tyskland som exempel för några hundra mer än från ett land utanför EU?

Är rätt ofta jag söker runt efter klockor som i bästa fall finns i Sverige för 70% dyrare pris än t.ex. CW och ofta är det modeller jag är sugen på som inte alls finns i Sverige. Gäller även damklockor när jag ska köpa nåt fint men inte för dyrt till tjejen. Hon gillar klockor men har massa billiga typ guldfynd/ur och penn osv. som ofta är dålig kvalité, så jag försöker hitta bättre men ändå billiga klockor till henne. Hon vägrar låta mig köpa en klocka till henne för över 1000kr fast gjorde ett undantag och köpte en för dubbla en gång och det var från CW för den fanns ingen annanstans. Försöker jag hitta i Sverige för runt det priset tycker jag det blir väldigt svårt.

Är det någon skillnad i moms/tull förresten om man köper från Singapore kontra USA? I staterna finns ju rätt ofta bra utbud men fått för mig att det blir mer att betala därifrån men det kanske bara är något jag fått för mig.
Det baserat på den summa som avsändaren uppger. De flesta deklarerar det riktiga värdet då de är skyldiga att göra det men mindre nogräknade försäljare och privatpersoner skriver ibland ner värdet för att minska avgifterna. Så vitt jag vet är det aldrig någon tull på klockor, däremot 25% moms (samma oavsett ursprungsland så länge det är utanför EU) och en administrationsavgift på ~100kr beroende på värde och speditör. Ska man vara petig så ska det egentligen betalas mellanskillnaden upp till svensk moms om du köper från ett annat EU-land (Tyskland har t.ex. 21% och om allt ska vara rätt och riktigt ska man betala de återstående 4%) om säljaren exporterar varor till Sverige för mer än 300k/år men det är sällan det görs utan vid köp inom EU kan man nog räkna med att det är avgiftsfritt och även om du skulle åka på det är det inga större summor då det rör sig om ett par enstaka procent av värdet. Tänk även på att titta på vilket land säljaren skickar varorna ifrån, vissa försäljare har EU-lager just för att kunder ska slippa avgifterna och handlar man på siter som eBay så kan det vara så att säljaren skickar från Kina eller USA även om du köpt varan via engelska eBay eller liknande.

Finns det inte att köpa hos svensk AD så har man så klart inte mycket till alternativ men det mesta brukar kunna gå att beställa hem om det inte t.ex. är JDM (Japanese Domestic Market = endast Japan). Sen om man tycker att det är värt mellanskillnaden är upp till var och en att avgöra, jag har hört en del skräckhistorier om just CW och deras kundtjänst men ett lågt pris är (i stort sett) alltid behäftat med någon slags nackdel, oftast kass kundtjänst och hantering av returer, garantiärenden osv. då dessa säljare ofta erbjuder en slags egen garanti.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Finns det länder man bör se upp med lite extra när det gäller Ebay-köp? Har tittat en del på begagnade Seiko-kronografer, och de tenderar att ligga någon/några tusenlappar billigare när säljaren befinner sig i Thailand eller Sydamerika. Finns det någon bra förklaring eller bör man dra öronen åt sig pga risk för fejk och/eller Frankenstein-klockor?
Alla köp där man inte ser klockan innan är förstås en risk, om säljaren dessutom finns på andra sidan klotet blir det givetvis krångligare med reklamation. Det får man kalkylera på själv...
Vart köper ni era mindre dyra klockor? Har köpt från creationwatches en gång, fick rätt mycket att betala tullen men blev ändå bra pris. Har några Seiko 5or jag är sugen på som dels inte finns att köpa i svensk butik men som finns på CW. Men då är det lite osäkert på vad man ska betala extra+att det blir krångligt om något är fel.
Om vi går upp lite i pris: ni ska köpa en klocka som kostar runt 10.000kr. Lägger ni hellre 12.000kr då från en svensk AD än att köpa (ny) för ett par-tre tusenlappar billigare från en sida utomlands? Eller t.ex. ebay?
Inom EU är att rekommendera när det är i % så små skillnader i pris tycker jag.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
@BarbaBaba Jo :) men tänkte när det inte finns inom EU.

Är det någon skillnad på att beställa från USA? Har fått för mig det, vet inte varför. Typ att det skulle vara dyrare i moms och tull än att beställa från t.ex. CW (som är Singapore) men kanske bara nåt jag fått för mig.
 
Jag vill ju inte se det som ett ”knep” och jag har förståelse för om en AD inte vill ge den där extra servicen och tryggheten man får när man köper nytt (hos AD) till ett köp på C24.
De gånger jag gjort det har det handlat om lite äldre klockor än i det här fallet och affärer mellan privatpersoner.
Förstår hur du tänker och håller med till viss del. Den ref. jag köpt produceras ju dock ej längre så är svårt att få tag i en sådan via en AD.
 

HSK

Patek
2-Faktor
@BarbaBaba Jo :) men tänkte när det inte finns inom EU.

Är det någon skillnad på att beställa från USA? Har fått för mig det, vet inte varför. Typ att det skulle vara dyrare i moms och tull än att beställa från t.ex. CW (som är Singapore) men kanske bara nåt jag fått för mig.
Nej, det är samma momssats som ska betalas för all import från länder utanför EU oavsett om det är USA, Kina eller något annat land.

Däremot kan priserna kanske upplevas som högre då grundpriset troligtvis är högre i USA än t.ex. Singapore.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Det baserat på den summa som avsändaren uppger. De flesta deklarerar det riktiga värdet då de är skyldiga att göra det men mindre nogräknade försäljare och privatpersoner skriver ibland ner värdet för att minska avgifterna.

Det händer ibland att tullen inte tror på det deklarerade värdet och sen ber dig att bevisa det med t.ex. en faktura eller kvitto. Nu är det förvisso ett tag sen det hände mig...
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Finns det länder man bör se upp med lite extra när det gäller Ebay-köp? Har tittat en del på begagnade Seiko-kronografer, och de tenderar att ligga någon/några tusenlappar billigare när säljaren befinner sig i Thailand eller Sydamerika. Finns det någon bra förklaring eller bör man dra öronen åt sig pga risk för fejk och/eller Frankenstein-klockor?
Om det är typ 6139 och 6138 du tittat på så är risken för franken alltid stor. Om man inte är hyfsat kunnig på de klockorna ska man nog helst köpa hemmavid. Sen har de en tendens att bli fuktskadade och då är ju tropikerna inte ett plus.
 

umeåac

Cartier
2-Faktor
Jag har fundering på en klocka med PVD-coating men är lite tveksam till hur hållbart det är. Hur lätt släpper det? Räcker det att man slår i ngt hårt för att det ska bli märken? Känns ju lite beigt om klockan ser ut som om den fått fläcktyfus efter en månad.
 

Rivalen

Rolex
@baremo Pröva gärna Franks Ur Drottninggatan 39. Som sagt, inget att låta sig imponeras av - varken säkerhetsdörrar eller dyra varor. Skulle du mot förmodan möta en säljare med attityd, så är det ju hen som har problem. Isf är det bara att välja en annan butik. Har alltid fått perfekt bemötande på Krons och Franks, även om jag bara varit där enstaka gånger och inte ger intryck av att vara köpstark. Lycka till nu och frågan är hur mycket det går att pruta?
 

baremo

Breitling
@baremo Pröva gärna Franks Ur Drottninggatan 39. Som sagt, inget att låta sig imponeras av - varken säkerhetsdörrar eller dyra varor. Skulle du mot förmodan möta en säljare med attityd, så är det ju hen som har problem. Isf är det bara att välja en annan butik. Har alltid fått perfekt bemötande på Krons och Franks, även om jag bara varit där enstaka gånger och inte ger intryck av att vara köpstark. Lycka till nu och frågan är hur mycket det går att pruta?
Drottninggatan, där kommer en troligen gå förbi oavsett så detta är ett superbra tips, tackar och bockar för den. Jadu @Rivalen , det där med pruta har jag inte ens börjat fundera över. Har inte en aning om vad som är möjligt för en förstagångsköpare/besökare om det nu skulle bli så pass skarpt läge redan nu vid första provningen :) Vet ju vad föregående utgåva av speedmastern kostar hos gråhandlarna, men tänker att jag är beredd att betala ett premium hos AD för en trevlig och trygg affär, men frågan är hur mycket är det värt....?
 

LI0N

Panerai
Drottninggatan, där kommer en troligen gå förbi oavsett så detta är ett superbra tips, tackar och bockar för den. Jadu @Rivalen , det där med pruta har jag inte ens börjat fundera över. Har inte en aning om vad som är möjligt för en förstagångsköpare/besökare om det nu skulle bli så pass skarpt läge redan nu vid första provningen :) Vet ju vad föregående utgåva av speedmastern kostar hos gråhandlarna, men tänker att jag är beredd att betala ett premium hos AD för en trevlig och trygg affär, men frågan är hur mycket är det värt....?

Enligt mig ganska mycket. Du behöver aldrig fundera på äkthet och skulle något mot förmodan vara fel med klockan så är det bara att föra dit den igen :) Jag har köpt alla klockor nya men endast en av den lokala AD:n. Jag kom ändå ner till ett väldigt bra pris och fick otroligt bra service. Ser det även som bra för framtiden, om något skulle hända med t.ex. min Tag Heuer skulle jag inte dra mig för att gå ner till dem och ha dem att åtgärda det på garantin då jag ändå är en betalande kund och främst (från och med detta köp) en återkommande kund.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
, det där med pruta har jag inte ens börjat fundera över. Har inte en aning om vad som är möjligt för en förstagångsköpare/besökare om det nu skulle bli så pass skarpt läge redan nu vid första provningen :)

Detta blir lite Off Topic, men om du lär dig lite förhandlingsteknik har du nytta av det på många håll i livet. Det är förvisso mycket som skiljer en tuff affärsförhandling i näringslivet från att pruta på nattmarknaden i Thailand, men många saker är ganska lika och människor fungerar rätt lika på det stora hela. Så spana in en fem-tio Youtube-videos om förhandlingsteknik.

Allt detta sagt, det skadar aldrig att i en butik fråga "Kan du göra något på priset?". Om du får ett nej kan du alltid ställa frågan "Kan du göra något annat då? T.ex. skicka med en XXX". Detta annat kan vara löfte om billigare service första gången, ett billigt kvartsur till sambon/barnet eller ett fodral eller nåt. Du ska självklart inte vara jobbig eller påstridig - det är lättare att pruta om affärsbiträdet tycker du är en trevlig person. Sånt här funkar generellt bättre i små affärer där det är ägaren eller nån annan betrodd person som du pratar med. Men det är inte omöjligt i stora butiker heller - jag har förhandlat innehållet i ett paketpris på NetonNets lagershop. :)

Övning ger träning.
 
Topp