• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

hejsam

Patek
2-Faktor
Du ska eventuellt köpa en Rolex, och för att verifiera äktheten så postar du ett par sunkiga bilder på ett forum? :)
Ja, jag tänkte att någon som är mer insatt i modellen än mig kan nog ganska snabbt se om det ser bra ut eller inte. Är det någon detaljt som eventuellt ser konstigt ut på bilderna kan jag ju ta en närmare titt på det om jag sedan kollar på klockan irl.
Förstår inte din frågeställning, är väl det denna tråden är till för?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja, jag tänkte att någon som är mer insatt i modellen än mig kan nog ganska snabbt se om det ser bra ut eller inte. Är det någon detaljt som eventuellt ser konstigt ut på bilderna kan jag ju ta en närmare titt på det om jag sedan kollar på klockan irl.
Förstår inte din frågeställning, är väl det denna tråden är till för?
Tror aldrig jag varit i en situation att köpa något av någon jag inte litar på. Och om det hänt, så har jag gått till en auktoriserad handlare med klockan för att få den verifierad.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tror aldrig jag varit i en situation att köpa något av någon jag inte litar på. Och om det hänt, så har jag gått till en auktoriserad handlare med klockan för att få den verifierad.
Är väl aldrig fel med så mycket kött på benen som möjligt på en klockmodell innan man ska köpa den?
Ja det är klart att det bästa är att gå till auktoriserad handlare, men tror du hänger i fel tråd då det isåfall finns 99 sidor med personer som skulle kunna gått till en AD direkt istället för att skriva här?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är väl aldrig fel med så mycket kött på benen som möjligt på en klockmodell innan man ska köpa den?
Ja det är klart att det bästa är att gå till auktoriserad handlare, men tror du hänger i fel tråd då det isåfall finns 99 sidor med personer som skulle kunna gått till en AD direkt istället för att skriva här?

På 97 av de 99 sidorna är det engångspostare som undrar om de kommer undan med att flasha en fake.

Vem säljer klockan? Finns det en annons eller är det en kompis? Då kan du ju alternativt länka annonsen eller göra en bedömning om din kompis tänker blåsa dig.
 

hejsam

Patek
2-Faktor

Clark Kent

Patek
2-Faktor

hejsam

Patek
2-Faktor
Du ser vad mycket tydligare det blev nu :) Hoppas Rolex-gänget kan hjälpa dig med äktheten.

EDIT. Jag har noll koll på pris, men om det är ett kap kanske det kan vara värt att föreslå till säljaren att ni går till Kaplans gemensamt för ett äkthetsintyg, (på din bekostnad om han knorrar), så är du 100% säker sen.
Ja det var det som var min tanke med att posta i den här tråden :)

Problemet med kaplans är att de behöver ha klockan någon dag för att utförda ett äkthetsintyg, alltså inget man kan göra på plats!
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
"Repan" ska bara vara en spegling, inget som är där annars. Du får gärna motivera, för jag har själv haft en 116600 ( endast i en vecka nåväl), och jag verkar inte se det självklara?

Min äkta för referens
IMG_20170920_002451.jpg
IMG_20170717_214311.jpg
Antingen är det de extremt dåliga ljuset men det här är vad jag ser.
1. Ändlänkarna ser plana ut, inte upphöjda och lite förkorta som på äkta (bild 2)
IMG_2034.PNG
IMG_2036.PNG


2. Siffrorna på bezel. Kan vara ljuset men ser applicerade ut. Ej djupt tryckta som bild 2.
IMG_2039.PNG
IMG_2035.PNG

3. Med en flaska vin i kroppen igår såg låset helt CP ut men är väl dykarförlängningen plus halv länkbit som gör det.
IMG_2027.PNG
IMG_2031.PNG
IMG_2037.PNG

4. Repan igen. Ser ut som den delar upp hela boetten.
IMG_2032.PNG


Kändes inte lika självklart i nyktert tillstånd. Tyckte även visare och timindex såg fetare ut men kan helt och hållet vara ljuset som spelar spratt med en.
 

Bilagor

  • IMG_2026.PNG
    IMG_2026.PNG
    124.1 KB · Visningar: 2
  • IMG_2038.PNG
    IMG_2038.PNG
    151.3 KB · Visningar: 2

Gripen

Omega
Tja! Har en vän som ska sälja sin äkta Rolex, men köparen undrar hur han kan veta om den är äkta.
Box och cert finns, dock ej köpt i Sverige.
Om jag är rätt på det vill Bergströms ej längre göra äkthetsintyg.
Känner ni till någonstans i Skåne där man kan äkthetsintyga en Rolex? :borg:
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tja! Har en vän som ska sälja sin äkta Rolex, men köparen undrar hur han kan veta om den är äkta.
Box och cert finns, dock ej köpt i Sverige.
Om jag är rätt på det vill Bergströms ej längre göra äkthetsintyg.
Känner ni till någonstans i Skåne där man kan äkthetsintyga en Rolex? :borg:
Borde väl gå att bevisa med att cert stämmer överens med serie-numret på boetten? :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Varför fungerar det inte?
Ja isåfall om köparen är med på plats när man får hämta ut klockan samt äkthetsintyget! :)
Rätt onödig diskussion då jag tror att frågeställaren fick svar och skulle testa med certet till att börja med!

Tillför du något annat i denna tråd än att ifrågasätta när medlemmar försöker hjälpa varandra i dessa frågor? Dessutom med en tråkig ton.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja isåfall om köparen är med på plats när man får hämta ut klockan samt äkthetsintyget! :)
Rätt onödig diskussion då jag tror att frågeställaren fick svar och skulle testa med certet till att börja med!

Tillför du något annat i denna tråd än att ifrågasätta när medlemmar försöker hjälpa varandra i dessa frågor? Dessutom med en tråkig ton.

Fast nu börjar diskussionen hamna på en nivå som är bortom all rimlighet.

Om köparen får se ett nytt utfärdat intyg från exempelvis Kaplans är det ju bara att ringa dit för att bekräfta att det stämmer. Eller menar du att köparen i sådana fall skulle kunna påstå att man har lämnat in en äkta klocka och sedan bytt ut den mot en falsk med identiska nummer på. Orimligt som sagt och då skulle åtminstone jag hitta en ny köpare.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Fast nu börjar diskussionen hamna på en nivå som är bortom all rimlighet.

Om köparen får se ett nytt utfärdat intyg från exempelvis Kaplans är det ju bara att ringa dit för att bekräfta att det stämmer. Eller menar du att köparen i sådana fall skulle kunna påstå att man har lämnat in en äkta klocka och sedan bytt ut den mot en falsk med identiska nummer på. Orimligt som sagt och då skulle åtminstone jag hitta en ny köpare.
Ja såklart det är orimligt, frågan var pga vaniljglass fråga till mig om cert som stämmer överens med klockan också går att fejka!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja såklart det är orimligt, frågan var pga vaniljglass fråga till mig om cert som stämmer överens med klockan också går att fejka!

Sorry...såg inte den repliken. Jag hade oavsett valt en annan köpare med en så pass orolig intressent. En rätt prissatt Rolex är ju självsäljande, åtminstone en majoritet av modellerna.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja isåfall om köparen är med på plats när man får hämta ut klockan samt äkthetsintyget! :)
Rätt onödig diskussion då jag tror att frågeställaren fick svar och skulle testa med certet till att börja med!

Tillför du något annat i denna tråd än att ifrågasätta när medlemmar försöker hjälpa varandra i dessa frågor? Dessutom med en tråkig ton.
Märk väl, jag ifrågasätter av den enkla anledningen att det inte ska spridas osanningar och gissningar.

Ska man sälja en klocka där köparen vill verifiera äktheten så ser man till att tillsammans gå till en AD (Eller Kaplans etc) - där de antingen skriver ett äkthetsintyg och man då hämtar ut klockan tillsammans, eller om de har urmakare med möjlighet att verifiera den direkt på plats utan något intyg.

Allt går att förfalska, även certifikat.
 

Louzi

Breitling
Jag hittade även denna tavla på Ebay med likadana sekundmarkeringar. Jag har aldrig sett det innan och tyckte på första bilden att det såg lite skumt ut.

IMG_0228.JPG
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Jag hittade även denna tavla på Ebay med likadana sekundmarkeringar. Jag har aldrig sett det innan och tyckte på första bilden att det såg lite skumt ut.

IMG_0228.JPG
Har för mig att jag sett med den typen av index. Det som från mig att reagera är att den ser väldigt ”platt” ut. Jubilee dial brukar nästan se tredimensionella ut. Men det kan vara fotot. Dessutom i bedrövligt skick.
 

Louzi

Breitling
Har för mig att jag sett med den typen av index. Det som från mig att reagera är att den ser väldigt ”platt” ut. Jubilee dial brukar nästan se tredimensionella ut. Men det kan vara fotot. Dessutom i bedrövligt skick.
Baksidan på tavlan ser ut såhär med siffrorna 121 12854 och utan någon rolexlogga eller liknande. Men urmakaren påtalade att den var ommålad så det är bara leta efter en ny tavla. Är det bara en ommålad orginaltavla eller är det något Aftermarket?
IMG_0247.JPG
 
Topp