• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Chopard-tråden

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Skulle ladda upp lite bilder på den nya Alpine Eagle-serien som Chopard nyligen lanserats eftersom jag fick klämma lite på den idag, men upptäckte att det saknades en egen tråd för Chopard. Så, here we go.

Alpine Eagle är egentligen en förfining av deras tidigare modell St. Mortiz som lanserades 1980. Under mitten av 70-talet så var ju klockor i stål med integrerade länkar "the shit". Men det vet ju nog de flesta vid det här laget.
Stålsport i lyxsegmentet är ju lika hett nu som då, så man kan väl säga att denna nya modellserie kommer ganska lägligt.

Watchwatches-Chopard-Alpine-Eagle-St-Moritz.jpg

(Originalet, St Moritz)

Releasen av denna nya modellserie är något ganska stort för varumärket då Chopard inte introducerat en ny linje sen man släppte "Imperiale".

Men låt oss fokusera på Alpine Eagle.
Den kommer i två storlekar, 41 och 36mm. Båda modellerna är försedda med Chopards COSC-certifierade in-house urverk med 60 resp 42h gångreserv.
Den större varianten har ett datumfönster mellan 4 och 5, något den mindre saknar.

41mm linjen finns i stål med grå eller blå tavla, samt stål och roseguld med grå tavla.
I den mindre storleken finns det lite fler valmöjligheter: stål, guld/stål eller helguld. Här går det även att få lite diamanter om man känner för det, antingen i bezel eller på länken. Eller varför inte båda?
Det finns även två olika typer av mother of pearl-tavlor att välja bland. Valmöjligheterna är helt enkelt större om man väljer den mindre modellen.

Allt med Alpine Eagle är producerat in-house. Man arbetar med en ny variant av stål i denna modell som kallas för "Lucent steel A223". Detta stål har man tagit fram i samarbete med en österrikisk fabrik och man har ensamrätt på att använda materialet. Till skillnad från traditionellt 316L stål så skall detta stål vara upp till 50% starkare och då även mer reptåligt. 223 skvallrar nämligen om att det uppnår 223 Vickers gentemot 316L's 150 ish. Det är även betydligt ljusare än vanligt stål och har en annan lyster. Jag diggade det.

Modellen rör upp en del känslor på sociala medier. Vilket man kan förstå. Vi lever ju i en tid där var och varannan tillverkare ska spotta ur sig stålklockor i lyxsegmentet som ska vara alternativ till Nautilus och Royal Oak. Är Alpine Eaglen en utmanare? Vad tycker ni?
Prismässigt så ligger man ungefär i samma segment som sina närmsta konkurrenter: Girrard Perregaux med deras Laureato och Piaget med Polo.

41mm i stål kostar $12,900 och i tvåton $19,700 (priser i USD då jag ej kan svenska listpriserna)
36mm börjar på $10,000 i stål och kostar $45,200 för helguld med extra allt

Avslutningsvis lite bilder

originalet
9BBF3D15-C0D9-4568-B0AD-6E812F1B17FD.jpeg


36mm blå
978908A9-B219-4CCE-B044-CD7440E22935.jpeg

248CDEDD-236F-405E-A54D-031C24C243DA.jpeg


36mm i roseguld
5800643E-4DBE-49B8-9892-99C665BBB478.jpeg


41mm blå
1DB633DA-CC17-4DF1-AEC4-F9B70B98A199.jpeg
C4364D5C-710B-4E30-9C14-C0A1DD448948.jpeg
1C3F7753-F553-461D-844B-402315312B73.jpeg


Lite is, ping @Hexagon
AFEDD3AA-660B-45CF-B6D9-B4ACB5A3F609.jpeg
842C07F0-0C8D-452D-B98E-2FED7AB7E444.jpeg


41mm grå
90950531-7B11-4F8C-B510-D9BD83A6A257.jpeg


41mm tvåton
83682277-8318-4B00-8DC4-6089F14BD16C.jpeg


Ännu en 36 i roseguld
1C5C1338-D041-498C-B9AC-1336D301BFC6.jpeg


Och en liten samlingsbild stulen av Ablogtowatch
Chopard-Alpine-Eagle-Gold-Steel-Luxury-Sports-Watch-aBlogtoWatch-66.jpg
 
Senast ändrad:

mhgard

Panerai
2-Faktor
Riktigt fint. Funderade här om dagen över varför ingen postat dessa än och varför det inte fanns någon Chopardtråd :) Vet någon om dessa landat i Stockholm än?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jag som generellt är oförtjust i guldlänkar fick en pulshöjning av den där 36 mm och likaså av stålvarianterna. Mycket mycket fint!
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Jag som generellt är oförtjust i guldlänkar fick en pulshöjning av den där 36 mm och likaså av stålvarianterna. Mycket mycket fint!
Jag föredrar ju generellt mindre klockor men tycker att proportionerna på 41an är bra mycket bättre än 36an. 41an är typ 47mm "lugg till lugg" också vilket är rätt bärbart för oss med mindre handleder
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Coolt! Kisar man med ögonen är det rätt likt en OQ på wristshotsen (länken och Boettövergången till länken)

Kanske inte svinstort fan av tavlorna här, förutom den jag blev pingad på som är turkos/grön/blå/något?
Överlag fräcka, kul med större satsning/fler alternativ på den mindre varianten.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jag föredrar ju generellt mindre klockor men tycker att proportionerna på 41an är bra mycket bättre än 36an. 41an är typ 47mm "lugg till lugg" också vilket är rätt bärbart för oss med mindre handleder
Uppfattat. Dock tycker jag 36 ser bra ut på din arm och vi bör väl ha ungefär lika tunna handleder, omkring 16,5 sisådär. Men jag får prova själv nån gång. Tavlan är btw to die for ❤️
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Uppfattat. Dock tycker jag 36 ser bra ut på din arm och vi bör väl ha ungefär lika tunna handleder, omkring 16,5 sisådär. Men jag får prova själv nån gång. Tavlan är btw to die for ❤️
Absolut, 36an sitter trevligt. Diggar också tavlan.

Lite mycket bankrånarklocka:
c4364d5c-710b-4e30-9c14-c0a1dd448948-jpeg.1260285
Hehe. Visste att du skulle anmärka på det där. Ser något bättre ut på denna bild.
Nyfiken på att höra vad du har att säga om modellen i övrigt

FEDD90DA-87B8-4FDA-8244-62F3C46AC77E.jpeg

Ingen smäcker RO eller Nautilus profil där inte, vilket är en stor del av konceptet
9.8mm tjock tror jag den var.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Absolut, 36an sitter trevligt. Diggar också tavlan.


Hehe. Visste att du skulle anmärka på det där. Ser något bättre ut på denna bild.
Nyfiken på att höra vad du har att säga om modellen i övrigt

FEDD90DA-87B8-4FDA-8244-62F3C46AC77E.jpeg


9.8mm tjock tror jag den var.
Vet inte riktigt. Det är en snygg klocka, det bör de flesta som tycker om Genta-typen anse. Däremot tycker jag den lånar lite mycket av just RO och Nautilus, hade gärna sett den mer egen. Tycker Chopard väldigt sällan får ihop en bra helhet. I detta fall stör jag mig nog mest på tavlan, men vet inte riktigt varför. Kanske att jag vänjer mig vid den eller om den behöver upplevas live. Tyvärr tror jag att de prisar ut sig med modellen. Chopard gör jättefina klockor men vet inte vem som köper. Hade valt en Laureato varje dag före denna.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Vet inte riktigt. Det är en snygg klocka, det bör de flesta som tycker om Genta-typen anse. Däremot tycker jag den lånar lite mycket av just RO och Nautilus, hade gärna sett den mer egen. Tycker Chopard väldigt sällan får ihop en bra helhet. I detta fall stör jag mig nog mest på tavlan, men vet inte riktigt varför. Kanske att jag vänjer mig vid den eller om den behöver upplevas live. Tyvärr tror jag att de prisar ut sig med modellen. Chopard gör jättefina klockor men vet inte vem som köper. Hade valt en Laureato varje dag före denna.
Tavlan är faktiskt en av de grejerna jag gillar mest med denna. Kul att se något annat än sunburst, horisontella linjer, clous de paris och tapisserie.
Håller dock med om att den ligger lite väl högt i pris. Typ 30% över GP/Piaget. Högre än vad jag trodde först.
Och gällande vem som köper, det undrar jag med. Detta är nog första gången jag känner ett sug för en Chopard iaf.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tavlan är faktiskt en av de grejerna jag gillar mest med denna. Kul att se något annat än sunburst, horisontella linjer, clous de paris och tapisserie.
Håller dock med om att den ligger lite väl högt i pris. Typ 30% över GP/Piaget. Högre än vad jag trodde först.
Och gällande vem som köper, det undrar jag med. Detta är nog första gången jag känner ett sug för en Chopard iaf.
Denna var den första Choparden jag föll för. Var rätt tidig med keramiskt inlägg också.
584adabf85435.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nja, men är väl lite stor och inget jag letar efter idag. Tycker dock fortfarande det är en skön mix med 50-tal och art deco i en modern boett och tappning. Lite mer så här jag vill se Chopard. Rent generellt verkar de göra väldigt stora ur. Har iofs inte jättebra koll så finns kanske lite kul midsize i utbudet också.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Min egna favorit-klocka som absolut behöver byta armbands-koncept. Tycker Mille Miglia måste släppa däcken och sätta på något annat. Jag skulle egentligen köpa mig en Tudor men det blev en sån här istället för jag tyckte den var roligare.

65BBCD44-781A-45BA-9E60-32784DA294F8.jpeg


34349C33-5650-41DF-9A07-9962B2FF97A7.jpeg


Denna är 42 mm med relativt balanserat förhållande mellan tavla och boett. Kvalitetsbygge så jag är ett stort fan av att köpa mig en Alpine Eagle för bra pris på C24 om något år eller 2.

Ni som varit med ett tag, var klocknördarna lika kritiska förr eller är det ett nytt påfund? Alla har ju alltid kopierat det mesta av varandra och RO och andra Genta-designs tog väl bra lång tid innan de blev poppis, eller?
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
36orna ser riktigt trevliga ut tycker jag. Gillar verkligen tavlan, mönstret påminner om vissa av GS tavlor, fast lite grövre i sin struktur. Men verkar väl dyra som ni konstaterar...
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
36orna ser riktigt trevliga ut tycker jag. Gillar verkligen tavlan, mönstret påminner om vissa av GS tavlor, fast lite grövre i sin struktur. Men verkar väl dyra som ni konstaterar...

Jag tycker inte A Eagle är dyra med tanke på den kvalitet som Chopard har på de egna urverken. Tror det är "vår" del av världen som är fokuserade på vissa märken som tycker det är dyrt, troligen bra pris på andra marknader. Jämför med t ex Breitling som tar runt 70-80 kkr för kronografer nuförtiden.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Jag tycker inte A Eagle är dyra med tanke på den kvalitet som Chopard har på de egna urverken. Tror det är "vår" del av världen som är fokuserade på vissa märken som tycker det är dyrt, troligen bra pris på andra marknader. Jämför med t ex Breitling som tar runt 70-80 kkr för kronografer nuförtiden.
Tycker att det är lite dyrt om man jämför med deras närmsta konkurrenter. GP och Piaget har ju också fina in-houseverk?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Min egna favorit som absolut behöver byta armbands-koncept. Tycker Mille Miglia måste släppa däcken och sätta på något annat.

65BBCD44-781A-45BA-9E60-32784DA294F8.jpeg


34349C33-5650-41DF-9A07-9962B2FF97A7.jpeg


Denna är 42 mm med relativt balanserat förhållande mellan tavla och boett. Kvalitetsbygge så jag är ett stort fan av att köpa mig en Alpine Eagle för bra pris på C24 om något år eller 2.

Ni som varit med ett tag, var klocknördarna lika kritiska förr eller är det ett nytt påfund? Alla har ju alltid kopierat det mesta av varandra och RO och andra Genta-designs tog väl bra lång tid innan de blev poppis, eller?
Din ? Isåntfall, gratulerar :)
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Vilken tavla! Synd att den inte kommer till Gbg om det stämmer vad Nymans säger. Vore kul att se den irl. Gillar den lite råa stållooken.
Jag var inne på Bergströms i Göteborg igår och frågade, de sa att de inte skulle få in den då Eagle var exklusiv för Chopards egna konceptbutiker. Det är säkert så initialt för att marknadsföra den mer exklusivt.

Visst är den dyr, det ska jag inte låtsas som att det inte stämmer :) deras L.U.C ligger från 70.000 så där skulle de lagt sig istället. Ju billigare ju bättre såklart.

Jag verkar ju vara Sveriges största Chopard-fan när jag läser vad jag skriver :)

@Equilibrium yes, det är min Mille Miglia.
 
Senast ändrad:
Topp