• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Anthraxabuz

Panerai
Jag var inne på bokningen för ett tag sedan och har för mig att man knte valde alls där, kanske kom förfrågan på mail senare

Priserna är självklart mycket högre än vad vi är vana vid. Det konstiga är fortfarande att det står på Doxas hemsida att det bara går att köpas på deras hemsida och direkt från fabrik.
Priserna var högre, ca 5k om jag minns rätt. Men rätt häftigt att köpa Doxa över disk!
 
Senast ändrad:

Daytona96

Rolex
Doxa 300t sharkhunter by Synchron med original länk.
image.jpg
 

Sorubim

Audemars
Jag är med! Tycker vi kör en namninsamling, vi kan säkert få med @Sorubim så då är vi åtminstone tre stycken. Ny kvartskris på G?
Yes! Jag skulle inte tacka nej till en Doxa med kvartsverk. Var i kontakt med en forummedlem för (några?) år sedan, som just postat en bild på en ruggigt cool vintage kvarts-Doxa. Han ville dock inte sälja. :( Om jag inte minns fel så var det orange tavla.
 

Gentle_Giant

Cartier

Given tråd @Jaggis!! Återkommer i afton med lite bilder på min! :)

Gick en jäkligt skön på Bukowskis i maj för 10500kr plus avgifter, var med ett tag men var dessvärre inte likvid nog att hänga med.. Notera "Divingstar"..
https://www.bukowskis.com/sv/lots/792380-doxa-sub-600t-divingstar-armbandsur-39-mm

10013526_fullsize.jpg
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Given tråd @Jaggis!! Återkommer i afton med lite bilder på min! :)

Gick en jäkligt skön på Bukowskis i maj för 10500kr plus avgifter, var med ett tag men var dessvärre inte likvid nog att hänga med.. Notera "Divingstar"..
https://www.bukowskis.com/sv/lots/792380-doxa-sub-600t-divingstar-armbandsur-39-mm

10013526_fullsize.jpg

Jäklar vad tuff! Tycker nästan att det där caset är ballare än det klassiska. Är svag för kronan kl 4. Visste man om det var bekräftat att tavlan är ett feltryck eller om den ska vara så? Vet vi om den hamnade hos någon på forumet? Den kanske t o m lämnade Sverige?
 

Gentle_Giant

Cartier
Jäklar vad tuff! Tycker nästan att det där caset är ballare än det klassiska. Är svag för kronan kl 4. Visste man om det var bekräftat att tavlan är ett feltryck eller om den ska vara så? Vet vi om den hamnade hos någon på forumet? Den kanske t o m lämnade Sverige?

Knepigt nog skall det vara Divingstar, vilket är lite konstigt när de särskiljer tavlornas färg med olika modellnamn.. Är bara denna modell jag har sett att de använder Divingstar med orange tavla. Varför de valde att göra på detta vis är ytterst oklart! Det är en av de senare modellerna och det har även skett ägarbyten så man valde kanske att tumma på traditionerna en aning.

pointofsale.jpg


Funderade om den skulle dyka upp här på forumet men har inte sett någon skymt av den sedan dess!
 
Senast ändrad:

Mickesel

Breitling
Doxa%20logo_zpsdgpd4wxy.jpg

Trådens syfte

Det finns en del skrivet om DOXA på forumet men en officiell tråd saknas. Syftet med tråden är att vi fans här kan samla t.ex. alla nyheter, frågor om skillnader mellan de olika nyutgåvorna av SUBen, vad man ska tänka på när man jagar vintage-Doxa samt annan intressant information som rör alla dykarur från klassiska DOXA (ej Asia). Dessutom så är det fritt fram att posta trevliga bilder sina DOXA-dykare!


Min relation till DOXA
För egen del så har jag varit ett DOXA-fan sedan ca 5år tillbaka och har hunnit gå igenom 600T Sharkhunter, 750T Pro, 1000T Pro, 1200T Sharkhunter & Pro samt även fått tillfälle att klämma på NUMA (National Underwater and Marine Agency); en specialutgåva av 1200T som vi hade som passaround här på Klocksnack under hösten 2012. Initialt så var det nog den orangefärgade urtavlan och caset som jag fastnade för. Det går liksom inte att missta det för något annat än ett professionellt dykarur.

SUB 750T
Min första DOXA blev en 750T Professional. Varför? Jo det var helt enkelt den första begagnade som jag sprang på i Sverige. Jag insåg snabbt att denna var lite för stor för mig. 44mm exkl. krona. Blev lite "platt" och kändes för mig oproportionerlig.

35_03_zpso9pofmvo.jpg


SUB 1200T
1200T Sharkhunter, följt 1200T Professional, blev min följande efter 750T. Mycket bättre storlek med 42mm. P.g.a. heliumventilen så får den ett lite tjockare case och när dessutom boettlock är lite djupare så blir den helt enkelt för hög tycker jag. Inte helt perfekt m.a.o. NUMA-version har jag aldrig ägt men fick som sagt prova den under ett par dagar under passarounden. Mycket snygg med dess blå Caribbean-tavla!

58_01_zpsl8ihvidz.jpg


92_09_zpsidkkrvqu.jpg


92_16_zpsgh6lockr.jpg


SUB 1000T
@Magnus (Sthlm) hade länge suttit på en 1000T Professional som var väldigt unik i sitt utförande då den en gång i tiden varit bead-blastad och sedan återställd. Resultatet gav en grymt toolig finish. Tjatade länge och väl innan Magnus till slut släppte denna då han själv bestämt sig för att prova på 1200T. 1000T visade sig vara perfekt för mig rent storleksmässigt. Allt mått är precis lagom. Av någon jäkla anledning började snegla på 600T och fick för mig att den trots allt kanske var lite mer lik originalet och därmed kanske var lite coolare.

112_02_zps8u16dkbb.jpg


SUB 600T
Siktet var inställt på en 600T Sharkhunter med vita visare vilket visade sig var ganska svårt att hitta till ett rimligt pris men till slut så gick det. 600T kändes också riktigt bra med sina 42mm. Ett plus för att utseende på kronan är densamma som på originalet. Men jag insåg ganska snabbt att den nog inte var lika bra rent storleksmässigt som 1000T då den dels har ett tunnare case och vridring jämfört med 1000T.

IMG_6873_zpswznjzizd.jpg


Min senaste DOXA dök upp så sent som i förra veckan då jag fick hem en 1000T Sharkhunter COSC. Den var en dyra historia redan från början och efter ett besök i tullen så slutade notan på svindyrt. Alla fyra tavel-varianterna av 1000T (orange, svart, blå och gul) var möjliga att få chronometer-certifierade. Dessa är inte helt vanliga då jag har förstått att dom endast sattes samman efter beställning från kund. Oklart hur många COSC som faktiskt tillverkades av respektive färg. Jag har ställt frågan till DOXA och väntar på svar. 1000T är verkligen helt rätt!

FullSizeRender_zpskv05k0sa.jpg


På min lista över framtida klockor som jag måste ha ägt står fortfarande en 1000T Divingstar (versionen med gul tavla) högst upp.

Det finns en hel del andra nyutgåvor som jag inte nämnt som idag går att beställa, däribland 300T T-graph (kronograf), 800T (titan-case och tritiumtuber), 1500T (en uppgradering av 1200T med "fel" länk och ett case på 45mm), 4000T (power reserve), 5000T och 6000T (SUB re-issues med en modernare design). Ingen av dessa tycker jag känns helt "rätt" rent utseendemässigt men det är såklart subjektivt. 800T t.ex. har jag ändå fått för mig blev ganska så populär.


Bra information som redan finns på forumet
@Gentle_Giant satte under förra året ihop en fantastiskt bra tråd om Doxa's historia samt en recension av 1200T Pro. Tycker man att DOXA verkar intressant och inte har läst den tråden så börjar man med den.
https://klocksnack.se/threads/doxa-1200t-professional-och-dess-historia.43416/
 
Topp