• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella MALM tråden

Niklas1232

Omega
2-Faktor
Tittade faktiskt på det bandet när jag var på plats som ska vara vattentåigt, eller hur? Men insåg att färgen borde matcha perfekt
vilken den gör👌🏼
Tack. Ja precis, malm var schyssta vid min beställning där jag fick byta ut det svarta mot detta. Nu när patinan börjar sätta sig så går det ruskigt fint ihop med det lite grövre gröna.
 

Degovic

Omega
89D726F1-53A7-43D8-9A0A-8F06646089AC.png
 

jodan75

Omega
2-Faktor
Någon som har nedanstående modell och är intresserad av ev ett byte mot en Frogdiver i nyskick? Hör av er isåfall så kanske vi kan göra en deal.

CATALINA GREEN BRONZE SWISS AUTOMATIC 43 LTD
 
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Kunde inte låta bli den här Catalinan med utbytt tavla! Min 4:e Catalina, har tidigare testa Stål/Blå, DLC/Carbon och Brons/Grön.

Denna kombinerar favoriterna när det kommer till både boett och tavla🤩
IMG_9148.jpeg

Har du kvar dlc-varianten? Tycker det finns mkt bra i Catalina. Alla detaljer sitter där de ska etc, fin finish 👌🏻 Enda är väll, likt Landsort, det runda datumet som är liite fult tycker jag…
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har du kvar dlc-varianten? Tycker det finns mkt bra i Catalina. Alla detaljer sitter där de ska etc, fin finish 👌🏻 Enda är väll, likt Landsort, det runda datumet som är liite fult tycker jag…
Nope den är såld sedan en tid tillbaka. Håller med om att datumfönstret inte är helt hundra😃
 

Sage

Cartier
2-Faktor
Hej!
Någon som har synpunter på kvalitetsskillnaden mellan MLJP G100 som ska vara det lite finare urverket Malm använder kontra Sellita SW200-1, har själv köpt en Catalina Bronze med MLJP som har öppen baksida och är intresserad av deras Heritage som har stängd. Priskillnaden är ju ca 2500kr och min erfarenhet av MLJP är inte riktigt hundra! Den har stannat ett par ggr. och när jag ska vrida upp det räcker det inte med att skruva upp den utan måste skaka om den lite för att den ska gå igång. Frågan är om det är värt att pengarna om man inte kan se urverket då MLJP-verket är mer arbetat utseendemässigt och bortser från 30h kortare gångreserv? Vad har ni som valt Sellita-verket för erfarenhet, är ni nöjda? Kanske finns någon som har en av varje, och lättare kan jämföra?

Mvh Sage
 

Niklas1232

Omega
2-Faktor
Hej!
Någon som har synpunter på kvalitetsskillnaden mellan MLJP G100 som ska vara det lite finare urverket Malm använder kontra Sellita SW200-1, har själv köpt en Catalina Bronze med MLJP som har öppen baksida och är intresserad av deras Heritage som har stängd. Priskillnaden är ju ca 2500kr och min erfarenhet av MLJP är inte riktigt hundra! Den har stannat ett par ggr. och när jag ska vrida upp det räcker det inte med att skruva upp den utan måste skaka om den lite för att den ska gå igång. Frågan är om det är värt att pengarna om man inte kan se urverket då MLJP-verket är mer arbetat utseendemässigt och bortser från 30h kortare gångreserv? Vad har ni som valt Sellita-verket för erfarenhet, är ni nöjda? Kanske finns någon som har en av varje, och lättare kan jämföra?

Mvh Sage
Enligt mig inte värt skillnaden för gångreserven, selittan är en riktig arbetshäst och väl beprövad. Dessutom billig att köpa nytt när det är dags för service om 5-10 år. Just nu cirka 1100 kr på ebay.

Låter som du bör kontakta malm om ev service på verket ditt.
 

HenrikN00

Breitling
Hej,
Någon som har Commander 42 och är nöjd med den? Funderar på den svarta varianten då jag tycker den är sjukt snygg.
Går även i tankarna att köpa Catalina men kan inte bestämma mig om jag gillar den gröna eller blåa mest :/
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Någon som har synpunter på kvalitetsskillnaden mellan MLJP G100 som ska vara det lite finare urverket Malm använder kontra Sellita SW200-1, har själv köpt en Catalina Bronze med MLJP som har öppen baksida och är intresserad av deras Heritage som har stängd. Priskillnaden är ju ca 2500kr och min erfarenhet av MLJP är inte riktigt hundra! Den har stannat ett par ggr. och när jag ska vrida upp det räcker det inte med att skruva upp den utan måste skaka om den lite för att den ska gå igång. Frågan är om det är värt att pengarna om man inte kan se urverket då MLJP-verket är mer arbetat utseendemässigt och bortser från 30h kortare gångreserv? Vad har ni som valt Sellita-verket för erfarenhet, är ni nöjda? Kanske finns någon som har en av varje, och lättare kan jämföra?

Mvh Sage
Skulle främst säga att man väljer MLJP endast för den längre gångreserven. Även om jag gillar klockor med längre gångreserv och det är väldigt praktiskt så skulle jag personligen inte prioritera uppgraderingen från Sellita till MLJP. Precis som @Niklas1232 säger så är Sellita en välbeprövad arbetshäst👍
 

Sage

Cartier
2-Faktor
Enligt mig inte värt skillnaden för gångreserven, selittan är en riktig arbetshäst och väl beprövad. Dessutom billig att köpa nytt när det är dags för service om 5-10 år. Just nu cirka 1100 kr på ebay.

Låter som du bör kontakta malm om ev service på verket ditt.
Ja så kanske det är, dom är ju bra att göra med så det ordnar sig! Nu är är det j29 Tunnan jag kollar på och den är med stålbaksida och är den allmänna uppfattningen att Sellita är bra så kanske jag ska nöja mig med det👍
 

Niklas1232

Omega
2-Faktor
Ja så kanske det är, dom är ju bra att göra med så det ordnar sig! Nu är är det j29 Tunnan jag kollar på och den är med stålbaksida och är den allmänna uppfattningen att Sellita är bra så kanske jag ska nöja mig med det👍
Jag roterar med så pass många klockor så för min del har inte gångreserven någon roll då de ändå hinner dö innan jag använder nästa. Men det är ju högst subjektivt i slutändan.
 

Niklas1232

Omega
2-Faktor
Hej,
Någon som har Commander 42 och är nöjd med den? Funderar på den svarta varianten då jag tycker den är sjukt snygg.
Går även i tankarna att köpa Catalina men kan inte bestämma mig om jag gillar den gröna eller blåa mest :/
Har du någon grön/blå sedan tidigare? Prioritera den färgen du har minst av och slå till. Fin klocka!
 
Klämde på Viggen i Västerås, väldigt nära att slå till. Han kan ge ganska skaplig rabatt , så jag fick kämpa för att inte impulsa.

Men är glad att jag avvaktade. Nu kommer min första Malm bli en ”Tunnan” som jag precis bokat. Tog Seleta och guld.

På sikt måste jag jaga rätt på en 41mm Catalina i brons.
 

Grodmannen

Omega
2-Faktor
Hej,
Någon som har Commander 42 och är nöjd med den? Funderar på den svarta varianten då jag tycker den är sjukt snygg.
Går även i tankarna att köpa Catalina men kan inte bestämma mig om jag gillar den gröna eller blåa mest :/
Jag har en blå som jag är väldigt nöjd med. Framförallt sunburst-tavlan tycker jag är väldigt snygg. Klockan passar lika fint till skjorta med ett läderband såväl som till skjorts med gummibandet.
När det gäller färgvalet så antar jag att det är en smaksak.
 

Bilagor

  • 7B96E8E6-4E53-48DF-A64D-E615CD7D251F.jpeg
    7B96E8E6-4E53-48DF-A64D-E615CD7D251F.jpeg
    307.8 KB · Visningar: 39

Sage

Cartier
2-Faktor
Klämde på Viggen i Västerås, väldigt nära att slå till. Han kan ge ganska skaplig rabatt , så jag fick kämpa för att inte impulsa.

Men är glad att jag avvaktade. Nu kommer min första Malm bli en ”Tunnan” som jag precis bokat. Tog Seleta och guld.

På sikt måste jag jaga rätt på en 41mm Catalina i brons.
Kul!
Har också beställt en J29 Tunnan men silver👌🏼 mysig Malmmåndag på er👍

På andra bilden ser ni att den är på Ge:
 

Bilagor

  • IMG_3293.jpeg
    IMG_3293.jpeg
    416.7 KB · Visningar: 42
  • Heritage J29 urtavla.jpeg
    Heritage J29 urtavla.jpeg
    442.1 KB · Visningar: 36
Senast ändrad:
Lyssnade precis på Klocksnack podden med Marcus från Malm. Nu är jag ännu mer taggad på min kommande J29.
Inser dock att jag inte direkt är först i kön, överväger dessutom att se om jag kan uppdatera beställningen till det dyrare verket.
 

Niklas1232

Omega
2-Faktor
Lyssnade precis på Klocksnack podden med Marcus från Malm. Nu är jag ännu mer taggad på min kommande J29.
Inser dock att jag inte direkt är först i kön, överväger dessutom att se om jag kan uppdatera beställningen till det dyrare verket.
Finns båda versionerna i lager med båda utverken så är det absolut inga problem. De hjälpte mig så med min förra Catalina att skifta verk under väntetiden.
 
Topp