• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Jag gillar Tag en hel jävla del. Men säger man det högt så får man ofta börja förklara och motivera. Ibland leder det till att man börjar ifrågasätta sig själv. Är det jag som är galen?
Heuer andas ju igenom även fast det är Tag Heuer numera.. sportig design,fräscha och så gillar jag hela bilsporthistoriken kring märket. Aquaracern o Monacon är riktigt fina pjäser så du är inte ensam även om jag aldrig skulle köpa någon ny hos AD för dom priserna men gärna en beggad.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag skulle påstå det ja. BMWn har tappat mycket i förhållande till listpriset. Varför ha ett sådant högt pris från första början om ingen betalar det? Men du har helt rätt, klart man kan pruta men min poäng är att TAG (släpper bratte, fel tråd) inte är särskilt värdebeständiga. Inget fel med det dock, man får bara tänka på det och dra nytta av kunskapen. Tex som en vän som köpte sin Aquaracer för 9" hos en AD i Europa något år sedan.

Men om vi släpper listpris och kollar vad den säljer för tycker jag att en stålsportis med aquaeacerns finnish och ETA för 15-17" är överprissatt, det är efter 15-20% rabatt. Men det är jag, och min åsikt som sagt.

Ja, bilen har tappat mycket mot listpris. Men det är inte ett likamedtecken till dåligt andrahandsvärde. Äpplen och päron även om vissa fabrikat drabbas av båda.

Jag tror inte många håller med dig om att BMW har dåligt andrahandsvärde :)
 

AndyK

Cartier
Precis, men ta en Sinn 556 på länk, den listar 10". WAN2110 (Aquaracer 300) listar 20" enligt AD i Stockholm. Avvikelsen är väl densamma på TAGen iom. att det är samma urverk? Eller påverkar boetten gångavvikelsen?


Det kan ju vara så att Tag har tuffare krav på gångavvikelsen, än Sinn, och inte släpper igenom ur som springer iväg 25 sekunder per dygn. Det motiverar en hel del av prisskillnaden, eftersom de då får en hel del svinn i produktionen.
Många tillverkare har ju ganska tuffa krav på gångavvikelsen, men vill inte betala för COSC-cert för alla sina modeller.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Liknelsen med BMWs andrahandsvärde är för mig rätt obegriplig. Det säljs inte en BMW någonsin till listpris eftersom "alla" vet om rabatterna. Det avspeglas sedan på andrahandsvärdet.* Klockor däremot säljs till listpris i parti och minut. Får inte glömma att detta forum utgör en mycket liten del av klockmarknaden.

* Sedan betalar man ju med kronor och inte procent så även om BMW håller värdet bra procentuellt brukar det bli rätt dyrt ändå eftersom nypriset är högre än många andra märken.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Liknelsen med BMWs andrahandsvärde är för mig rätt obegriplig. Det säljs inte en BMW någonsin till listpris eftersom "alla" vet om rabatterna. Det avspeglas sedan på andrahandsvärdet.* Klockor däremot säljs till listpris i parti och minut. Får inte glömma att detta forum utgör en mycket liten del av klockmarknaden.

* Sedan betalar man ju med kronor och inte procent så även om BMW håller värdet bra procentuellt brukar det bli rätt dyrt ändå eftersom nypriset är högre än många andra märken.


Det jag menar är att man inte alltid kan jämföra värdetapp i förhållande till listpriset, då det precis som du säger inte är ett pris "alla" betalar. Bruttoprislista finns i alla typer av försäljning men den är inte alltid så relevant.

*Vilket nypris? Listpriset eller vad man faktiskt betalar? :)

Tyvärr så måste man nog räkna tappet i procent och inte i kronor för att få en rättvis bild.
 

Fredde76

Omega
Fina klockor och bra namn, gillar att säga Täg Hojer så där lite random, låter tufft. Men kan någon säga till Leonardo att han har klockan lite för högt upp på handleden :)
HwDWrDo.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Fan vad fresh! från när? Gick en liknande på tratten nyss :) vad är de för gummi?

Yes var det den i stål som var sliten?
Den hade vart en pvd innan men sliten.
Vet ej år på denna men tror slutet på 80 talet, har även länk men gillar den på gummit, är ett meyhofer cuxhaven från watch band center.
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Har tittat lite i TH trådarna (dom 2 som finns) och måste bara säga att jag har blivit förälskad åter igen för en Monaco med blå tavla. Måste ha tag på en sån :) nån som har en så pm:a

Trevlig kväll
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Någon som äger en Heuer Camaro och i så fall berätta lite om den? :)

/J
Hade en Camaro 45a rätt trevlig klocka, köpte den för 5k sålde den vidare till UK. Priserna på Heuer har ju rusat upp helt galet de senaste åren så frågan är väl om en Camaro i dag är ett vettigt köp.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Varit sugen på en Monaco länge. Finns alltid med på min lista. Har dock svårt att motivera två kronografer i samlingen och Carreran kommer nog inte lämna mig i första taget.
 
Topp