• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

Clq

Cartier
En "LYS" (kika på katalogbilden ovan) kom hem idag. Lume shot!!!

52329970743_95cdaef843_k.jpg

52329721686_86ac3b1e07_k.jpg

52329969548_3f42f69774_3k.jpg


Vilken gädda kan motstå detta!?
Behöver man någon mer än rödvit hi-lo? 🤪
 

nivv

Omega
Första fiskedagen (1h) på 10+ år. Familj och barn etc etc. Invigde min nya combo Shimano Stradic 2500 med Sportfiskeprylars Scout Lunker och Strike Pro’s popper. Pang! En liten borre, underbart! Jag hade nästan glömt bort hur kul det är att fiska. Innan barn och sambo var det egen båt, predatormete, havsöring och allt som hör till. Nu ”villhöver” jag mer prylar. Btw, grymt kul att knyta egna tafsar/leaders. Imorgon blir det mete med 5-åringen. Semestern är räddad!
07580991-6AB3-47E5-AE35-422221FF9C8E.jpeg
Gillar du spöet? Är lite sugen på ett sådant nämligen.
 

Flaco

Cartier
Sitter och kollar på rullar för insjöfiske, främst abborre. Är Sahara C3000 overkill eller vilken nivå på Sahara är att rekommendera för en nybörjare?
Förstår att ju högre siffra påverkar utväxling och hastighet (jämförelse länk).
Har en sådan, gör jobbet. Nackdelen som de även nämner i hyperlinken du länkade är att den saknar anti reverse switch. Något jag blivit bortskämd med hos andra rullar. Något att ha i åtanke kanske.
 
Har en sådan, gör jobbet. Nackdelen som de även nämner i hyperlinken du länkade är att den saknar anti reverse switch. Något jag blivit bortskämd med hos andra rullar. Något att ha i åtanke kanske.

Tack för informationen! Anti reverse switch är en funktion som jag inte vill vara utan tror jag. Brukar man kunna se på specifikation om en rulle har den funktionen eller inte eller är det reviews/testa som gäller? :)
 

Flaco

Cartier
Tack för informationen! Anti reverse switch är en funktion som jag inte vill vara utan tror jag. Brukar man kunna se på specifikation om en rulle har den funktionen eller inte eller är det reviews/testa som gäller? :)
Det verkar inte bättre än att man får spana in produktbilden och se ifall rullen har en switch sittandes undertill. Alternativt leta fram manualen online :) spana in daiwa fuego, hört gott och har switch!
 

Carlspecial

Friends of KS
Sitter och kollar på rullar för insjöfiske, främst abborre. Är Sahara C3000 overkill eller vilken nivå på Sahara är att rekommendera för en nybörjare?
Förstår att ju högre siffra påverkar utväxling och hastighet (jämförelse länk).
En rulle i 3000-storleken är overkill för abborrfiske i en insjö.

Sikta på en i storlek 2000 eller 2500.

Här kommer 3 rullar som är bra i olika prisklasser:
449kr - Daiwa Ninja
899kr - Shimano Nasci FC eller Daiwa Fuego
1899kr Shimano Stradic

Jag hade valt en Ninja som första rulle och lagt lite mer pengar på ett spö anpassat efter betena du tänkt kasta.
Akta dig bara, fiske är det prylnördigaste du kan börja med. Seriöst.
 
En rulle i 3000-storleken är overkill för abborrfiske i en insjö.

Sikta på en i storlek 2000 eller 2500.

Här kommer 3 rullar som är bra i olika prisklasser:
449kr - Daiwa Ninja
899kr - Shimano Nasci FC eller Daiwa Fuego
1899kr Shimano Stradic

Jag hade valt en Ninja som första rulle och lagt lite mer pengar på ett spö anpassat efter betena du tänkt kasta.
Akta dig bara, fiske är det prylnördigaste du kan börja med. Seriöst.
Tack för tipsen! Jag har snöat in på Nasci 2500 HG som jag tänkte köra med mitt befintliga Abu G 7” Cardinal fram till våren.

Har märkt det och älskar att det är så prylnördigt, är dock lite för mycket nybörjare än men en lite bättre rulle vill jag unna mig 😃
 

Carlspecial

Friends of KS
Tack för tipsen! Jag har snöat in på Nasci 2500 HG som jag tänkte köra med mitt befintliga Abu G 7” Cardinal fram till våren.

Har märkt det och älskar att det är så prylnördigt, är dock lite för mycket nybörjare än men en lite bättre rulle vill jag unna mig 😃
Kul!
En Nasci kommer göra jobbet galant och hålla länge.
Se till att spola på en bra flätlina och köp en rulle sånt här : https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/trilene-flourocarbon-50m-clear.html?variant=1391576 som du sedan knyter på som tafs längst ut. Till abborrfisket kör jag ca 80cm i tjocklek 0,35 som jag skarvar på(finns bra guider på youtube)
Låter betydligt krångligare än vad det är och du sparar inte bara många beten - du sparar gäddorna som älskar att ta små abborrbeten.
Jag är fullt övertygad om att du får mer fisk med tafs än utan pga fluorocarbonens presentation men det är en helt annat diskussion.

Hojta till om du vill ha fler tips/åsikter så hjälper jag gärna dig!
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Bor och fiskar centrerat i Karlskrona och mot Torhamnsudde. (Syd/sydöstra skärgården)
Noterat att beståndet på Abborre & gädda stadigt minskat i 20år med en snabb utveckling senaste 5åren där det verkligen minskat snabbt.

Fler platser i Sverige som har liknade utveckling?
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Ytterligare en dryg månad har gått... Nu saknas det bara två! Den bruna (kod XBG) är svår men jag har hoppet kvar.

52576980436_21c6be0d49_3k.jpg


En som jag inte räknat med att den skulle vara svår var den största rödvita (40 gram). Den som hängt där förut på bilderna var tillverkad i Asien och jag tänkte väl att just den måste vara en av de lättaste att hitta. Icke så. Det visade sig dock att den bara tillverkades i Sverige under drygt ett år. Kikat runt lite på internationella samlingar och mycket riktigt så är det oftast en asiatisk "stand in" som de visar.

52577442590_e121eba24c_k.jpg


Det har blivit några dubbletter på vägen... Dessa kommer det fiskas med. Retro-fiske!

52577506458_b1a74db078_4k.jpg
 

Acos

Audemars
Ytterligare en dryg månad har gått... Nu saknas det bara två! Den bruna (kod XBG) är svår men jag har hoppet kvar.

52576980436_21c6be0d49_3k.jpg


En som jag inte räknat med att den skulle vara svår var den största rödvita (40 gram). Den som hängt där förut på bilderna var tillverkad i Asien och jag tänkte väl att just den måste vara en av de lättaste att hitta. Icke så. Det visade sig dock att den bara tillverkades i Sverige under drygt ett år. Kikat runt lite på internationella samlingar och mycket riktigt så är det oftast en asiatisk "stand in" som de visar.

52577442590_e121eba24c_k.jpg


Det har blivit några dubbletter på vägen... Dessa kommer det fiskas med. Retro-fiske!

52577506458_b1a74db078_4k.jpg
Dom solida hi-lo är ju för jäkla trevliga drag, trevlig samling!:)
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Pepparrotsgädda på en liten Ambassadeur 2500C, 7 fots Berkley Series One (tredelat) 2-12g och en 7g Abu Reflex. Och en Seiko "Willard" SLA033 på tropic förstås! Det var roligt!

52999886910_90b9bd1dcc_b.jpg

52999886920_6e4e0c192c_b.jpg



För övrigt saknas bara en Hi-Lo nu (och jag har bytt till en mer passande bakgrund).

52872415452_d4b588b3a8_b.jpg
 

Acos

Audemars
Pepparrotsgädda på en liten Ambassadeur 2500C, 7 fots Berkley Series One (tredelat) 2-12g och en 7g Abu Reflex. Och en Seiko "Willard" SLA033 på tropic förstås! Det var roligt!

52999886910_90b9bd1dcc_b.jpg

52999886920_6e4e0c192c_b.jpg



För övrigt saknas bara en Hi-Lo nu (och jag har bytt till en mer passande bakgrund).

52872415452_d4b588b3a8_b.jpg
Sjukt fin rulle!:)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Blev en tur ute på Ringsjön igår.
Vi fick nog upp 40+ abborrar.
Vi hittade två trevliga stim, var nog två timmar mellan stimmen och där tog vi 90% av borrarna.
Sjuk känsla att få napp på typ varje kast under 10-15 min.

Skulle säga att snittet på abborrarna var runt 300-350g.
Allt togs på jigg och allt var "catch n release"

IMG_9474.jpg

IMG_9465.jpg
 
Topp