• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Girard-Perregaux tråden

Timer

Panerai
Några fler Laureato ägare på forumet? Snöat in mig helt på 38mm nu. Hade helt missat att den fanns i fler storlekar än 42. Är det utomlands som gäller nu för att klämma och känna?
Jag var inne på Fredmans för ett par månader sedan, de sålde ju GP tidigare men har slutat. De rådde mig att åka utomlands. Vill själv prova Laureato-kronografen i 38. Vet man att ska köpa den är ju en dagstur med flyg inte någon stor kostnad, men kanske lite dyrt för att bara åka och prova. Beror på ens grad av commitment :)
 

Timer

Panerai
Tyvärr känns dock urverket GP03300, som sitter i kronografen, lite passé. 46h PR och så vitt jag kan se inga nya spännande antimagnetiska legeringar. Men blir gärna överbevisad eftersom designen är snygg och modellen i det närmaste unik att gå runt med i Sverige.
 

Timer

Panerai
Chrono i 38 mm 😍
Måste klämma på denna!
7B2A3EE6-130A-4CD4-AA87-9B3E4219BBF0.jpeg

1D4A7211-6406-4861-8210-64492A6BAB53.jpeg
Så j-kla fin!
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Är sugen på en vit Laureato. Hur många procent rabatt kan man få hos AD tror ni? Tänkte resa till närmsta AD utomlands, vilket är Oslo eller Köpenhamn.
 

RobHK

Cartier
Varför tar inte Laureato försäljningen fart? Till och med hela VCO serien handlar över list nu. De gör snygga klockor som tusan, rimligt prissatta samt de finns i 38/42mm, så något för alla. Fattar inte riktigt, är det försäljningsnätverket som är för dåligt?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Varför tar inte Laureato försäljningen fart? Till och med hela VCO serien handlar över list nu. De gör snygga klockor som tusan, rimligt prissatta samt de finns i 38/42mm, så något för alla. Fattar inte riktigt, är det försäljningsnätverket som är för dåligt?
Inte samma nivå som holy trinity men är väl en tidsfråga innan de klättrar. Jag blev såld på skeletonen efter jag testade men svårmotiverad prisskillnad när man får en 38a i guld med länk för samma pengar. :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Varför tar inte Laureato försäljningen fart? Till och med hela VCO serien handlar över list nu. De gör snygga klockor som tusan, rimligt prissatta samt de finns i 38/42mm, så något för alla. Fattar inte riktigt, är det försäljningsnätverket som är för dåligt?
Bra fråga, har haft 38an med länk på bevakning i drygt ett år och har märkt senare månaderna att de är lite mindre utbud. Tidigare fanns de lite titt som tätt runt 60-75 för en beg och runt 85-90 för en ny. Men utbudet är tunnare nu med lite högre priser.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Nu blev man less. Jag har inte använt GP:n så många gånger sedan jag fick hem dem efter ett garantiärende där mekanismen för att ställa tiden gick sönder men idag tog jag upp klockan i den strålande vinterdagen och fick se något märkligt med reflektionen från sekundvisaren.

Visaren är böjd! Det hände garanterat under service-ärendet, för jag måste ha tagit hundratals bilder på klocka den första veckorna jag hade den och jag har aldrig sett detta tidigare.

Nu när jag tittar från sidan så kan jag se att den är försiktigt stukad som en nedbuktning. 😭
IMG_20211205_134335.jpg
IMG_20211205_134315.jpg
IMG_20211205_134310.jpg
 

linus84

Omega
Hej! Funderar på att köpa en girard perregaux laureato men vill kolla om nån här har koll på hur långa tider det är på tex service osv? Vart vänder man sig vid service? Med vänlig hälsning, Linus
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jag är också sugen på en Laureto, grym klocka! Ang frågor om service så hade jag kontaktat närmsta AD. I vårt fall Köpenhamn eller Oslo.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Är inte Fredmans på Strandvägen, Stockholm AD längre? Jag hade för mig att de hade GP i skyltfönstret när jag gick förbi där sist.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Nu blev man less. Jag har inte använt GP:n så många gånger sedan jag fick hem dem efter ett garantiärende där mekanismen för att ställa tiden gick sönder men idag tog jag upp klockan i den strålande vinterdagen och fick se något märkligt med reflektionen från sekundvisaren.

Visaren är böjd! Det hände garanterat under service-ärendet, för jag måste ha tagit hundratals bilder på klocka den första veckorna jag hade den och jag har aldrig sett detta tidigare.

Nu när jag tittar från sidan så kan jag se att den är försiktigt stukad som en nedbuktning. 😭
IMG_20211205_134335.jpg
IMG_20211205_134315.jpg
IMG_20211205_134310.jpg
Löste det sig?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu blev man less. Jag har inte använt GP:n så många gånger sedan jag fick hem dem efter ett garantiärende där mekanismen för att ställa tiden gick sönder men idag tog jag upp klockan i den strålande vinterdagen och fick se något märkligt med reflektionen från sekundvisaren.

Visaren är böjd! Det hände garanterat under service-ärendet, för jag måste ha tagit hundratals bilder på klocka den första veckorna jag hade den och jag har aldrig sett detta tidigare.

Nu när jag tittar från sidan så kan jag se att den är försiktigt stukad som en nedbuktning. 😭
IMG_20211205_134335.jpg
IMG_20211205_134315.jpg
IMG_20211205_134310.jpg
Du kanske skojar, men om inte: Det ska vara så på många klockor. Det är för att motverka parallax-effekten. Urmakarn som monterar visaren böjer den för hand ner mot tavlan i syfte att öka läsbarheten.

Här kan du läsa mer:
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Är inte Fredmans på Strandvägen, Stockholm AD längre? Jag hade för mig att de hade GP i skyltfönstret när jag gick förbi där sist.
Jag var inne på Fredmans för ett par månader sedan, de sålde ju GP tidigare men har slutat. De rådde mig att åka utomlands. Vill själv prova Laureato-kronografen i 38. Vet man att ska köpa den är ju en dagstur med flyg inte någon stor kostnad, men kanske lite dyrt för att bara åka och prova. Beror på ens grad av commitment :)
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Du kanske skojar, men om inte: Det ska vara så på många klockor. Det är för att motverka parallax-effekten. Urmakarn som monterar visaren böjer den för hand ner mot tavlan i syfte att öka läsbarheten.

Här kan du läsa mer:
Jag skojar inte. Jag vet med säkerhet att det inte var så när jag köpte den, och jag vet i hundan om jag uppskattar tilltaget även om det råkar vara så att det finns en historisk vits med det.
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Har varit sugen på en mer dressad klocka ett tag och har då främst sneglat på Cartier. Men som vanligt kommer det lite kantbollar och det slutade med att jag just la beställningen på en girard perregaux vintage 1945 XXL på länk.

En chansning då jag ej har provat den och det är leveranstid på ca 5 veckor, men ska bli jäkligt spännande att prova.

Verkar inte vara den vanligaste modellen här på KS och har hittills inte sett någon i denna tråd.

Får slänga upp lite bilder då den dykt upp..
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Alltså, vad fan händer?! Jag älskar min klocka och vill absolut inte sälja den, men till det här värdet kan jag inte ens använda den ju. Eller är det en C24-sjuka som inte har med verkligheten att göra?

Screenshot_2022-04-12-22-16-43-66_2ea4d3671f4532c923308bfb91ca6a64~2.jpg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Alltså, vad fan händer?! Jag älskar min klocka och vill absolut inte sälja den, men till det här värdet kan jag inte ens använda den ju. Eller är det en C24-sjuka som inte har med verkligheten att göra?

Screenshot_2022-04-12-22-16-43-66_2ea4d3671f4532c923308bfb91ca6a64~2.jpg
Mer en c24 sjuka som varat senaste veckorna. Låt det landa ett tag så är nog 200k standardiserat iaf
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Mer en c24 sjuka som varat senaste veckorna. Låt det landa ett tag så är nog 200k standardiserat iaf
Men det är fortfarande en sanslös utveckling. Jag kan ju inte använda en klocka värd så mycket! Jag var en bit utanför min comfort zone när jag köpte den för 72k under en jävligt tuff period i livet, så nu är jag emotionellt fäst vid den.

Jag fattar att det är världens ilandsproblem, men vad ska man göra?!
 
Topp