• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

Taxman

Rolex
2-Faktor
Dags för årets första paketöppning :D
Har länge velat utöka samlingen med en........

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


..... :rolex: Yacht-Master 16622 i fantastiskt fint skick :D
Stort tack @Magren för affären

Grattis! Riktigt snygg.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Ett litet paket från Italien!

image.jpeg

Välpackat är bara förnamnet
image.jpeg

Vafalls! Ett paket i paketet!
image.jpeg

Tada!
image.jpeg


Det börjar brännas!
image.jpeg


Breitling SOH 42mm på mesh. Fullset med all skyddsplast så klart.
image.jpeg


Härlig klocka som delar samma luggmått som min Avenger vilket gör att man kan växla straps dom emellan.
image.jpeg


Så ett handledsskott
image.jpeg


Mycket nöjd! Slänger ihop en recension när jag har fått hem de nya läderremmarna och gummit.
 

Aron72

Cartier
Årets första paket anlände till slut (lite snö i Göteborg försenade det hela ett dygn...)
Helt oplanerat inköp, helt okänd tillverkare men lite googlande och tja varför inte testa något nytt! Varit lite letande efter ngt dressigt med fokus på subsekund samt big date, budat lite på ditt och datt men det har inte riktigt gått vägen, fick syn på detta objekt som förutom subsekund och big date även hade flyback kronograf.
Så vad blev det då?
Det blev en Jacques Etoile Monaco Grand Guichet, en vad sa du?
Lite fakta: Jacques Etoile är ett tysk mikro märke grundat av en urmakare och hans son 1996. Finns inte så mkt information där ute mer än att målsättningen är att leverera hög kvalité som överskrider "mass standard" i sitt segment. Ibland har dom nyttjat lite ovanligare verk i sina modeller men även ett vanligt ETA7750 som sitter i nedan klocka är modifierat till tricompax layout, grand guichet quick date samt hög finnish på verket. (oklart om detta görs inhouse dock).

Boetterna i en del modeller görs av SUG (Sächische Uhrentechnoligie GmbH Glashütte) som är ett dotterbolag/systerbolag till bl.a. Sinn, vars målsättning är att tillverka högkvalitativa boetter skurna ur ett solitt block av stål. (hur gör man annars?).

Hoppar över själva paketet, finns gott om vita påsar och bruna kartonger om ngn saknar dessa!
IMG_0154.JPG

IMG_0156.JPG

Syns inte så mkt av verket men det är mer "smyckat" än mina övriga ur baserat på 7750. Några extra juveler (+3) antagligen för datumvisningen. uret numrerat till Nr2, ingen limiterad serie men en tidig skapelse av denna modellen, med tanke på tillverkarens storlek sätts det nog inte ihop mängder oavsett. Caset skall vara vattentåligt till 100m men för ovanlighetens skull är detta inte ingraverat på baksidan. (SUG case)

IMG_0160.JPG


Wristshot, dock är länken ej kortad ännu, hade inte skruvmejslar nog i denna microsize hemma så det blir nog ett besök hos närmaste urmakare i dagarna. Klockan är som synes relativt stor, återkommer efter den fått lite handledstid. Positivt dock är läsbarheten, mina övriga kronografer har väldigt plottriga subdails som gör dom svåravlästa. (se nedan, irl upplevs skillnaden större än på bilden...)
IMG_0161.JPG


Tjockleken är strax under 15mm, inget man smyger med direkt. Länken känns väldigt solid (SUG även där), den totala vikten är massiv men första intrycket är iaf balanserat, blir nog ngt fint strap till denna. (förslag mottages, funderar på blå polerad rocka i ngt ljusare variant men men)
IMG_0162.JPG


Summerat är första intrycket av detta okända märke hittills positivt. Case samt länk känns välarbetat dock lite väl mkt blankpolerat, minsta lilla sak lär synas.
Tricompax layouten på 7750:n är en höjdare, grand guichet datumet tja man ser det iaf, hade varit trevligt om discarna låg i samma nivå, datumskiftet sker iaf blixtsnabbt vid tolv. Flyback måste man ju bara ha, perfekt till sommarens grillningar :) Ngt som irriterar dock är loggan eller namnet som hur man än kikar på det ser felplacerat ut.... Hittills verkar precisionen ok, satte den i windern syncad med en quartsare, tappat ngn sekund på 8h, kanske bör ses över ändå då den legat sedan 2001? Vad tror expertisen?

Data:
Tillverkare: Jacques Etoile
Modell: Monaco Grand Guichet
Verk: JE Caliber IV.C1 (Valjoux 7750 bas)
Funktioner: Timmar, minuter, subsekund, kronograf med flyback samt big date.
Boett (SUG): 42mm, höjd 15mm, Safirglas, skruvad baksida med safir, vattentät till 100m.

Ngn som beitter mer information om tillverkaren, verket etc får gärna höra av sig, tips på schysst strap mottages gärna, tänkte köra denna på läder då jag har länk på alla ur i stål hittills.

Väl mött/ Patric
 

Skanvik

Cartier
Ett litet paket från Italien!

image.jpeg

Välpackat är bara förnamnet
image.jpeg

Vafalls! Ett paket i paketet!
image.jpeg

Tada!
image.jpeg


Det börjar brännas!
image.jpeg


Breitling SOH 42mm på mesh. Fullset med all skyddsplast så klart.
image.jpeg


Härlig klocka som delar samma luggmått som min Avenger vilket gör att man kan växla straps dom emellan.
image.jpeg


Så ett handledsskott
image.jpeg


Mycket nöjd! Slänger ihop en recension när jag har fått hem de nya läderremmarna och gummit.

Grattis till dig! Riktigt fin!
 

Robbie

Omega
Har legat sömnlös sedan jag förde över pengarna till Pluswatch i Italien...
Betalningen genomförd i måndags, klockan skickades ifrån Pluswatch i l'aquila i tisdags och sedan 24 timmar senare idag onsdag har jag den!! :D
Sjukt snabb frakt.
Alantino på Pluswatch var väldigt trevlig och svarade alltid på frågor över mail inom någon timme. Kan rekommendera Pluswatch och ser även att flertalet på klocksnack gjort det tidigare också.

I alla fall, här kommer paketöppningen... :woot:
(Ursäkta för den usla bildkvalitén..)

IMG_8139.jpg

IMG_8140.jpg
IMG_8141.jpg
IMG_8142.jpg
IMG_8143.jpg
IMG_8164.jpg
IMG_8159.jpg
 

Knekten_

Omega
Har legat sömnlös sedan jag förde över pengarna till Pluswatch i Italien...
Betalningen genomförd i måndags, klockan skickades ifrån Pluswatch i l'aquila i tisdags och sedan 24 timmar senare idag onsdag har jag den!! :D
Sjukt snabb frakt.
Alantino på Pluswatch var väldigt trevlig och svarade alltid på frågor över mail inom någon timme. Kan rekommendera Pluswatch och ser även att flertalet på klocksnack gjort det tidigare också.

I alla fall, här kommer paketöppningen... :woot:
(Ursäkta för den usla bildkvalitén..)

IMG_8139.jpg

IMG_8140.jpg
IMG_8141.jpg
IMG_8142.jpg
IMG_8143.jpg
IMG_8164.jpg
IMG_8159.jpg
Inte mycket för Hublot men den var jävla vacker.

Godspeed
Knekten_
 

B62

Panerai
Allt började med en artikel på nätet......
”Under the loupe:Rolex GMT Master 1675” för 6 månader sedan.Artikeln var kort men intressant och jag kände direkt att jag ville fördjupa mig mer i modellen.Jag blev medlem först på KS i början av Juli 2015.Och vilken klockvärld som öppnade sig!.Visst,jag var helt novis till en början,Jag visste inte vad NOS betyder eller vad Gilt, Bevels,7206 stod för.Det enda raka var att helt enkelt att börja plugga på i ämnet,alla är vi ju barn i början.Jag började vika mer tid åt att söka information på nätet.Fördjupade mig i alla referenser ,tavlor,verk,länkar m.m.Och ju mer man läste,ju hungrigare blev man för mer information.När det stod klart efter några veckor att man liksom var kvar/fast med foten i ”vintageträsket”,började letandet efter min första vintage klocka.Det blev några annonser på KS köp/sälj,VRF m.m.Utbudet på Chrono 24 var stort,jag tittade även på klockor hos blaHqmilton,sheartime,tenpastten mfl.Tiden gick och jag hade väl några intressanta exemplar på gång som jag funderade på.Men så en dag runt Lucia förra året fick jag ett erbjudande som jag bara inte kunde tacka nej till.........

Klockan är redan presenterad tidigare på forumet så jag håller det kort.
Märke: Rolex GMT-Master
Referens: 1675
Årtal: 1961
Urverk: Rolex 1565
Tavla: Gilt,closed chapter ring,exclamation point,scoc.
Glas: Plexiglas
Länk: Oyster Riveted 7206/80, märkt 61

Jag vill rikta ett speciellt tack till @Per som på ett utomordenligt sätt hjälp mig under resans gång med all tänkbar information.Det blev en hel del PM fram och tillbaka med allt från bedömning av skick,polering,dåliga boetter,länkar,aftermarket-tavlor,gilt,serial nr m.m.Flera kandidater fick ge vika efter din granskning.Dina kunskaper var guld värt.Tack för en god affär.Kul att det blev din klocka.

Ps.det blev ingen årsklocka,men ganska nära.

Här kommer lite bilder,hoppas att ni gillar dem.:)

B62

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

jandan

Panerai
Har legat sömnlös sedan jag förde över pengarna till Pluswatch i Italien...
Betalningen genomförd i måndags, klockan skickades ifrån Pluswatch i l'aquila i tisdags och sedan 24 timmar senare idag onsdag har jag den!! :D
Sjukt snabb frakt.
Alantino på Pluswatch var väldigt trevlig och svarade alltid på frågor över mail inom någon timme. Kan rekommendera Pluswatch och ser även att flertalet på klocksnack gjort det tidigare också.

I alla fall, här kommer paketöppningen... :woot:
(Ursäkta för den usla bildkvalitén..)

IMG_8139.jpg

IMG_8140.jpg
IMG_8141.jpg
IMG_8142.jpg
IMG_8143.jpg
IMG_8164.jpg
IMG_8159.jpg
Jag har inte heller några större känslor för Hublot, men den var riktigt fin!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Allt började med en artikel på nätet......
”Under the loupe:Rolex GMT Master 1675” för 6 månader sedan.Artikeln var kort men intressant och jag kände direkt att jag ville fördjupa mig mer i modellen.Jag blev medlem först på KS i början av Juli 2015.Och vilken klockvärld som öppnade sig!.Visst,jag var helt novis till en början,Jag visste inte vad NOS betyder eller vad Gilt, Bevels,7206 stod för.Det enda raka var att helt enkelt att börja plugga på i ämnet,alla är vi ju barn i början.Jag började vika mer tid åt att söka information på nätet.Fördjupade mig i alla referenser ,tavlor,verk,länkar m.m.Och ju mer man läste,ju hungrigare blev man för mer information.När det stod klart efter några veckor att man liksom var kvar/fast med foten i ”vintageträsket”,började letandet efter min första vintage klocka.Det blev några annonser på KS köp/sälj,VRF m.m.Utbudet på Chrono 24 var stort,jag tittade även på klockor hos blaHqmilton,sheartime,tenpastten mfl.Tiden gick och jag hade väl några intressanta exemplar på gång som jag funderade på.Men så en dag runt Lucia förra året fick jag ett erbjudande som jag bara inte kunde tacka nej till.........

Klockan är redan presenterad tidigare på forumet så jag håller det kort.
Märke: Rolex GMT-Master
Referens: 1675
Årtal: 1961
Urverk: Rolex 1565
Tavla: Gilt,closed chapter ring,exclamation point,scoc.
Glas: Plexiglas
Länk: Oyster Riveted 7206/80, märkt 61

Jag vill rikta ett speciellt tack till @Per som på ett utomordenligt sätt hjälp mig under resans gång med all tänkbar information.Det blev en hel del PM fram och tillbaka med allt från bedömning av skick,polering,dåliga boetter,länkar,aftermarket-tavlor,gilt,serial nr m.m.Flera kandidater fick ge vika efter din granskning.Dina kunskaper var guld värt.Tack för en god affär.Kul att det blev din klocka.

Ps.det blev ingen årsklocka,men ganska nära.

Här kommer lite bilder,hoppas att ni gillar dem.:)

B62

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Ojojoj... Vilket skick på den! Grattis! 1675 på nitat oyster. En drömklocka!
 
  • Like
Reactions: B62

-RI-

Patek
2-Faktor
Allt började med en artikel på nätet......
”Under the loupe:Rolex GMT Master 1675” för 6 månader sedan.Artikeln var kort men intressant och jag kände direkt att jag ville fördjupa mig mer i modellen.Jag blev medlem först på KS i början av Juli 2015.Och vilken klockvärld som öppnade sig!.Visst,jag var helt novis till en början,Jag visste inte vad NOS betyder eller vad Gilt, Bevels,7206 stod för.Det enda raka var att helt enkelt att börja plugga på i ämnet,alla är vi ju barn i början.Jag började vika mer tid åt att söka information på nätet.Fördjupade mig i alla referenser ,tavlor,verk,länkar m.m.Och ju mer man läste,ju hungrigare blev man för mer information.När det stod klart efter några veckor att man liksom var kvar/fast med foten i ”vintageträsket”,började letandet efter min första vintage klocka.Det blev några annonser på KS köp/sälj,VRF m.m.Utbudet på Chrono 24 var stort,jag tittade även på klockor hos blaHqmilton,sheartime,tenpastten mfl.Tiden gick och jag hade väl några intressanta exemplar på gång som jag funderade på.Men så en dag runt Lucia förra året fick jag ett erbjudande som jag bara inte kunde tacka nej till.........

Klockan är redan presenterad tidigare på forumet så jag håller det kort.
Märke: Rolex GMT-Master
Referens: 1675
Årtal: 1961
Urverk: Rolex 1565
Tavla: Gilt,closed chapter ring,exclamation point,scoc.
Glas: Plexiglas
Länk: Oyster Riveted 7206/80, märkt 61

Jag vill rikta ett speciellt tack till @Per som på ett utomordenligt sätt hjälp mig under resans gång med all tänkbar information.Det blev en hel del PM fram och tillbaka med allt från bedömning av skick,polering,dåliga boetter,länkar,aftermarket-tavlor,gilt,serial nr m.m.Flera kandidater fick ge vika efter din granskning.Dina kunskaper var guld värt.Tack för en god affär.Kul att det blev din klocka.

Ps.det blev ingen årsklocka,men ganska nära.

Här kommer lite bilder,hoppas att ni gillar dem.:)

B62

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Gratulerar! Ser riktigt fin ut :)
 
  • Like
Reactions: B62

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kommer aldrig att vara någon mellanmjölk med den där. Härlig klassiker som är varsamt uppdaterad. En sån finns med i mitt klocknyårslöfte.
Det är en härlig klocka, jag har ju köpt en själv :) Mellanmjölk var en känga till en gammal tråd där det konstaterades att det nästan inte gick att gå längs rörstrandsgatan utan att se minst en stålsub. :cigar:
 
Topp