Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Den stora tråden om Sinn!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Greven, 2 november 2015.

1. Greven
    Trådstartare

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Många trådar med önskemål om tips på klocka i olika budgetklasser upp till 10 000-15 000 kr får ofta förslag på Oris, Longines och Sinn. Jag har inte ägt någon Sinn och har försökt förstå märket och varför Sinn är populärt. Är det den tyska kvalitén i kombination med rätt design? Eller något annat? Jag själv är osäker på vad jag känner inför märket, kan gilla 757 även fast tavlan är lite för rörig för min smak.

Så frågan jag ställer är helt enkelt: varför gillar du Sinn? :)

757
    Screen Shot 2015-11-02 at 17.52.05.png

2. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
  3. Peter cerwin

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    Ställer mej själv samma fråga
    Har inte riktigt greppat sinn

JagÄrTiden, Eurenius, Kasper och 2 andra gillar detta.
  4. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    +1

Cliff, Peter cerwin, Andyrew och 1 annan gillar detta.
  5. Greven
    Trådstartare

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för länkar! Nedfrysningen var på riktig @yonsson nivå! Fantastiskt att en klocka klarar sådana temperaturer!
    Den andra länken var också intressant men besvarade ändå inte riktigt varför Sinn är så populärt. Jag hör gärna mer bland KS-are varför man gillar Sinn, eller kanske varför man inte gillar Sinn. ;)

StrawberryFields gillar detta.
  6. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Valde Sinn 556i för att den var:

- Europeiskt men inte schweiziskt som alla andra.
    - Snygg.
    - Stabil men ändå rätt billig.

image.jpeg

Nu är jag mer åt det japanska hållet.

7. Greven
    Trådstartare

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Stilren och snygg på nato, helt klart. Ser ut som titan, men det är stål? Är också japaninspirerad för närvarande :)

8. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Tror många som väljer Sinn tittar åt annat håll än toppmärkena och då är det Sinn som närmast kommer underifrån. Dom gör några riktigt trevliga flygare och beaters. Men vill man ha något tjusigt är det kanske fel märke att titta åt.

Greven gillar detta.
  9. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Japp, stål.

10. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Sinn verkar vara stenhårda. Bara sneglat åt det hållet men klart man är bra sugen.

Erik1 och Greven gillar detta.
  11. finnirgens

finnirgens Friends of KS

Gillar Sinn, snygga klockor med god kvalitet. Saknar min.

12. Greven
    Trådstartare

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Precis mitt intryck också, stenhårda. Det är så de också vill profilera sig med sin slitstyrka och att allt från piloter till specialstyrkor inom tyska polisen använder Sinn.

13. Greven
    Trådstartare

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Helt klart cool. Ref?

14. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Du skulle ha provat min 757:a. Men nu är det för sent.
    Vill du ha anledningar? Här är några:
    Härdad yta gör den reptålig.
    Torrhetskapseln håller ev fukt stången.
    Antimagnetisk.
    Temperaturtålig.
    Fantastiskt smidig i uppdraget och kronan var som att skära i smör. Enda klockan jag haft som frikopplat uppdraget i innersta läget av kronan. => risk för gängpaj = 0
    Skön länk.
    Ett glas som är så perfekt AR på att glaset inte syns.

Så, vad väntar du på?

Räven, Moorflax, Clark Kent och 1 annan gillar detta.
  15. matage

matage Bonde

Från:
    Stockholm
    Gillar den lite egna designen - allt från stryktåliga beaters i tegimented/ubåtsstål via fliegers till Finansplatzuhr via ett antal lite intressanta specialur.

Sen får jag erkänna att jag gillar lite av den stelbenta historiken där Helmut till en början (enl uppgift) krävde att potentiella köpare hade pilotlicens.. och att företaget inte ens hade en engelskspråkig site eller katalog förrän nånstans runt 2007 om jag minns rätt.

Greven gillar detta.
  16. Greven
    Trådstartare

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Låter verkligen imponerande! Intressant! Sinn verkar som ett riktigt kvalitetsur som går under radarn.

17. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Kvalitet, you bet! Visst har några på forumet haft otur, men säg det märke som inte dras med nåt strul någon gång. Jag var jättenöjd med min. Kan absolut tänka mig en "ny" av annan modell nån gång.

Greven gillar detta.
  18. Chuck

Chuck Friends of KS

Har aldrig ägt nån men dras till fabrikatet. Nästa mässbesök i Frankfurt ska jag köpa en, salongad!

Hipshot, Richispice och Greven gillar detta.
  19. JayJay

JayJay Biskop

Gillar Sinn för att det är sjukt mkt pang för pengen. Klockor som är gjorda för att användas dessutom (typ som Rolex var en ggn i tiden). Vidare är utförande på finish enl min mening den absolut bästa i prisklassen (förutom Seiko/GS). I o f s avskalat utan en massa svåra detaljer men det som är gjort är klanderfritt. Slutligen är kvalitetskänslan när man håller i klockorna direkt påtaglig.
    Jag gillar dem skarpt. Har en U1 som hängt med sedan 2009 och haft en 556i. Kan mkt väl bli fler Sinn i framtiden.

20. WatchIT

WatchIT Friends of KS

Klämde på denna under ett Sinn event hos Richard (Erikson Urhandel) och det är en modell jag gick igång på...

image.jpeg

Greven gillar detta.
  21. Ice

Ice Bonde

Från:
    Bestcoast
    Har ägt en sinn 6000 i 15 år och den är "klockren" om uttrycket tillåts...)
    Grymm kvalitet, inte bara kvalitetskänsla men den faktiska kvalitén. Åkte ner till Frankfurt och lämnade in den på service på plats på deras HQ och fick mkt bra service och dessutom köpte lite tillbehör för bra pris.

erolorhun, Greven och SSL gillar detta.
  22. Björklund

Björklund Friends of KS

image.jpeg image.jpeg image.jpeg Som tidigare sagts, mycket klocka för pengarna. Skön känsla på armen utan att behöva kosta skitmycket. Har haft en 556 som jag bytte till en 356. Har funderat på att sälja den rätt länge när annat kommit i blickfånget men samtidigt vet jag att jag kommer sakna den om den försvinner.

Trevligt att ha besökt dem i Frankfurt också.

Savagear114, glenco242, SSL och 4 andra gillar detta.
  23. Björklund

Björklund Friends of KS

Skulle gärna skaffa mig en sån här. Väldigt fin enligt mig. Bild snodd från abtw.
    Ref 103 A Sa B. Verkar dessvärre utgången redan då det var en limiterad upplaga. image.jpeg

Savagear114, Fadershan, Oli och 6 andra gillar detta.
  24. Greven
    Trådstartare

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för info! I och med att jag gillar Seiko så finner jag jämförelsen mellan de bägge märkena väldigt intressant. Ser på din profilbild att du är sann Sinn-fantast! :)

25. Greven
    Trådstartare

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Snygg både med läder och länk! Är det samma modell som @finnirgens längre upp i tråden?

26. Björklund

Björklund Friends of KS

Kan vara. Den finns i två olika storlekar 356 och 358. Jag har den mindre som är 38,5mm. Går att få med plexi eller safirglas plus annat lulllull.

Greven gillar detta.
  27. Greven
    Trådstartare

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fantastiskt snygg tavla! Startade tråden för jag ville veta mer om varför man gillar Sinn och börjar nu förstå lite om bakgrunden till gillandet.

Björklund gillar detta.
  28. neptun

neptun Torpare

image.jpeg Jag gillar dom. ,

Greven, SSL och Chuck gillar detta.
  29. Chuck

Chuck Friends of KS

Kikat på denna med, gillar avsaknaden av sexan och limiten är alltid kul (under 1000ex åtm) image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

777ex tillverkas!

30. Greven
    Trådstartare

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Chuck gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield