• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Watched

Breitling
Hej! Har denna vintage Omega Seamaster som för tillfället bara ligger i byrålådan. Vad tror ni om värdet på den?
 

Bilagor

  • IMG_4675.jpg
    IMG_4675.jpg
    328.5 KB · Visningar: 34

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Tror du inger höga förhoppningar. Det är nog inte så väldigt lätt. Den senaste uppskattningen är handlarpriser. Men 6 är säkert rimligt taget enbart på utseendet med chans på mer vid auktion.
Man kan få oanat höga summor, lr motsatsen. Det riskerar bli missvisande om man anger förhoppningspriser som normalpris vid en önskad hyfsat snabb försäljning.
Jag tycker den ser bra ut. Kaliber 610 antar jag. Rätt köpare så får du kanske ännu mer. Be att de mäter upp den först i en timegrapher.
Betalade 6 för denna från 1958. Servad för 4000 nyligen. Servicekvitto + de utbytta delarna följde med och ett omega etui. Jag tycker det var ett ok pris. Superfint skick. ⛄️
F54F1702-007D-4377-B2AA-46BE64C8A9D4.jpeg
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Jag tycker den ser bra ut. Kaliber 610 antar jag. Rätt köpare så får du kanske ännu mer. Be att de mäter upp den först i en timegrapher.

Nja det stämmer inte riktigt. Mätvärden berättar inget om en servicekostnad. Sen kan en klocka med torra oljor ha 290 graders amplitud och stanna nästa dag, så det stämmer inte. Har den inte servats på 10 år kan man utgå från att oljorna är torra. Sen kan man ha flyt och den tickar på många år ändå.

Tror du inger höga förhoppningar. Det är nog inte så väldigt lätt. Den senaste uppskattningen är handlarpriser. Men 6 är säkert rimligt taget enbart på utseendet med chans på mer vid auktion.
Man kan få oanat höga summor, lr motsatsen. Det riskerar bli missvisande om man anger förhoppningspriser som normalpris vid en önskad hyfsat snabb försäljning.

Ja det är en kaliber 610. Jag förstår att det kan vara lite svårt att uppskatta värdet, mycket som spelar in, en vanlig seamaster från -64 i ok skick, det beror ju också om "turen" infinner sig vid en försäljning. Jag ska vid tillfälle ta och lämna in den till en lokal urmakare som får kolla in servicebehovet. Jag är tacksam för alla era svar.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Hej, vad kan vara ett rimligt pris på denna klocka? Tack.

Ligger 6 (1977) ute på C24 varav två på läder inom EU. 2650 respektive 3100Euro. C24 tar 6,5 procent i arvode för säljaren samt att det läggs på 2,5 procent i valutapåslag från Euro till SEK av köpare från Sverige. Båda går att föreslå pris på.
 
Senast ändrad:

Pjoter

Panerai
2-Faktor

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor

ConElPueblo

Panerai
Hej!
Vad säger de kunniga om ett värde på en Omega Seamaster från ca1964? Ej servad, det skulle nog behövas...

20211218_161623.jpg


20211218_161630.jpg

6-8000 om den tickar på bra. Beror lite på vad time graphern visar på. Är det bra värden så blir en service billigare. ⏰

Betalade 6 för denna från 1958. Servad för 4000 nyligen. Servicekvitto + de utbytta delarna följde med och ett omega etui. Jag tycker det var ett ok pris. Superfint skick. ⛄️
F54F1702-007D-4377-B2AA-46BE64C8A9D4.jpeg

6-8K virker ret højt. Det er et 34mm manuelt, guldbelagt ur, mens dit er i stål og en smule større og desuden har en meget flot tavla, hvilket ikke er vanligt for 50'er-Omegaer. Jeg vil skyde på värden på Seamasteren er tættere på 5K.
 

edwinc

Breitling
Hej!

Hittade till detta forum genom google för ett tag sedan när jag letade efter ett ställe att serva denna Omega på. Såg då ett tips om ett bra ställe i Partille. Där fick jag reda på att det är en 501 kaliber från 1958 men han valde att inte diskutera värde.

Är det någon erfaren klocksnackare som har en aning kring värdet på denna?

Skulle vara otroligt roligt om någon har lite info om klockan också, då jag är ny på detta och inte hittat någon identisk på typ c24.


hd_item_1141708_d3f5f2031c.jpeg
hd_item_1141708_74c117cd8f.jpeg
 
Senast ändrad:

MattiasKV

Cartier
Jag känner inte till någon Omega calatrava. Har inte träffat nån som vet vad en omega calatrava är för nåt. Man kallar allt möjligt för Calatrava.
Klockan hinner jag inte ha nån åsikt om nu men tror att calatravabenämningen är trams åtminstone. .
Tack! Nej jag kände heller inte till nån Omega "Calatrava" men tänkte att det kanske är en "hitte-på-benämning" för att visa på likheten och att den saknar "riktigt" namn. Lite varning att det är nåt som inte stämmer alltså?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
https://www.chrono24.se/omega/omega-cal265-calatrava--id20087776.htm

Hej!

En närstående fyller 75 snart så jag letar efter en kul klocka från 1947. Vad sägs om den ovan? Känns som orimligt billig - Omega Calatrava, har sett liknande gå för väldigt mycket högre pris. Hmm...

Tacksam för svar!
Jag är dålig på Omegapriser men ska jag dra till med en gissning så är den snarare alldeles för dyr. Tycker det är ett tråkigt exemplar med mycket korrosionsskador i verket och en tavla som förefaller vara ommålad. Jag hade avstått. När du skriver att du sett liknande "gå för" väldigt mycket högre pris, menar du faktiska försäljningar eller begärda priser? Det finns en hel del fantasipriser både på c24 och på annat håll så är det det begärda priser säger de nog ofta mer om säljarens optimism eller fräckhet än om vad som är ett realistiskt marknadsvärde.
 

acue

Cartier
https://www.chrono24.se/omega/omega-cal265-calatrava--id20087776.htm

Hej!

En närstående fyller 75 snart så jag letar efter en kul klocka från 1947. Vad sägs om den ovan? Känns som orimligt billig - Omega Calatrava, har sett liknande gå för väldigt mycket högre pris. Hmm...

Tacksam för svar!
Inte så insatt i dessa, känslan är dock att omega-texten, index för minut och sekund ser lite suspekt ut. Kanske ommålad tavla? Står ju även att boetten har blivit "restored" vad dom nu menar med det, polerad möjligen..

Edit: Highvalley hann före, attans
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack! Nej jag kände heller inte till nån Omega "Calatrava" men tänkte att det kanske är en "hitte-på-benämning" för att visa på likheten och att den saknar "riktigt" namn. Lite varning att det är nåt som inte stämmer alltså?

Som de andra har sagt ovan så är ser tavlan ommålad ut och verket är oxiderat.

Verket ser inte heller rent och servat ut som texten uppger att det är utan mer tvärtom. Jag skulle strunta i den.
 

MattiasKV

Cartier
Jag är dålig på Omegapriser men ska jag dra till med en gissning så är den snarare alldeles för dyr. Tycker det är ett tråkigt exemplar med mycket korrosionsskador i verket och en tavla som förefaller vara ommålad. Jag hade avstått. När du skriver att du sett liknande "gå för" väldigt mycket högre pris, menar du faktiska försäljningar eller begärda priser? Det finns en hel del fantasipriser både på c24 och på annat håll så är det det begärda priser säger de nog ofta mer om säljarens optimism eller fräckhet än om vad som är ett realistiskt marknadsvärde.
Tack för klok input. Det är sant att jag hänvisade till begärda priser vilket inte alls behöver ha att göra med verkligheten. En liknande på C24 hade begärda priset 20k men i jämförelse ser den ut att vara original. Efter att ha tittat på nytt med din och andras påpekanden i bakhuvudet håller jag med om att den inte ser ok ut. Tack!
 

MattiasKV

Cartier
Inte så insatt i dessa, känslan är dock att omega-texten, index för minut och sekund ser lite suspekt ut. Kanske ommålad tavla? Står ju även att boetten har blivit "restored" vad dom nu menar med det, polerad möjligen..

Edit: Highvalley hann före, attans
Du är utan tvivel mer insatt än jag, verkligen värdefulla påpekanden. Ska hålla armlängds avstånd till den här. Tack!
 

MattiasKV

Cartier
Som de andra har sagt ovan så är ser tavlan ommålad ut och verket är oxiderat.

Verket ser inte heller rent och servat ut som texten uppger att det är utan mer tvärtom. Jag skulle strunta i den.
Jag skrotar idén om den här klockan och får finna mig i att leta högre på prisskalan om jag vill hitta en klocka i gott skick från just det året. Surt sa räven. Men gyllene bra att jag fick kloka svar!

Förutom att jag kunnat köpa ett gäng olika fina klockor här på KS är det sånt här som gör mig lycklig med forumet: ovärderligt att kunna rådgöra med mer kunniga entusiaster! :D
 

acue

Cartier
Jag skrotar idén om den här klockan och får finna mig i att leta högre på prisskalan om jag vill hitta en klocka i gott skick från just det året. Surt sa räven. Men gyllene bra att jag fick kloka svar!

Förutom att jag kunnat köpa ett gäng olika fina klockor här på KS är det sånt här som gör mig lycklig med forumet: ovärderligt att kunna rådgöra med mer kunniga entusiaster! :D
Jag tror nog visst du kan hitta något fint från det året i den prisintervallen. Just Omega? Det låter jag va osagt. Det är ju ett relativt "fint" och populärt märke, men om jag förstått det hela rätt är det ofta något lägre priser i Sverige vs internationellt för det märket.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Har en fin must de Cartier från 90-talet, box och tillbehör. Vad är ett rimligt pris för den? Känner inte att jag kan lita på C24's galna värderingar.

1641386276540.png

1641386289930.png
 

Jolanta_flax

Breitling
40D964AC-56F8-46EB-9503-7B9800A65D90.jpeg


Min mammas första gubbe bytte till sig denna klocka mot en matta under tidigt 60-tal. Det var ett annat armband och den är i någon karat av guld (enligt mor är det 18).
Efter googling hittar jag en version som är 14 karat, jag ser att original har ett armband av läder och jag kan själv utläsa att det är en Omega och att den är mekanisk.
Är det här någon ovanlig och värdefull modell som jag bör få mamma att sälja för att tex bekosta en resa? Tanten är 77 och det finns ett visst affektionsvärde i den eftersom det är mina syskons far som ägde den och han dog sent 70-tal.

Hon har ett bud från en lokal urmakare på 10 tkr. Kan det ge mer om vi lägger upp den på internationell marknad?
 
Topp