• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag har börjat springa, mina LVC sitter bättre & kylan börjar komma. Snart är det dags att börja använda dom rejält. Ser fram emot första tvätten & det lär gå rätt fort.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Tänkte precis fråga samma sak. :p
Nu har jag fått hem ett par SoSo. Känns helt ok, jag körde på smalaste modellen Skinny Luke i 11,5 oz selvedge stretch. Tog på min "vanliga" strolek 36' efter lite hjälp från Johan på helpchatten på sidan. Ordentligt smal utan att bli toktight, väldigt låg midja. Återkommer kanske med bild och mer omdöme när de är lite ingångna.
 

frere

Audemars
2-Faktor
image.jpeg

2 år, tvätt x 3 eller 4. Usel bildkvalitet, men de börjar se bra ut!
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Hur får ni brallorna att hålla så länge? Alla mina jeans får hål i grenen på mellan 6 månader och 1 år. Det slår aldrig fel.
Tjockare kvaliteter håller betydligt längre (men ger resultat senare). Tycker också att ren bomull håller bättre än elastan. Jag cyklar också jämt och kör bara slimfit, det brukar i regel vara knäna som ger upp först för mig.
 

Igge

Panerai
Funderar på ett par Nudie Steady Eddie / Dry Heavy Japan Selvage, någon som har erfarenhet av dessa?
Har ett par Grim Tim / Dry Open Navy sen tidigare, tycker att dom är lite väl tighta i benen, kan eventuellt ha att göra med mina grymma benmuskler :). Har dock inte hunnit att gå in dom riktigt än, kanske blir bättre med tiden. Köpte dom i våras och brukar inte körs så mycket jeans över sommaren.

/i
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Samma problem för mig, kör Lee 101 , använder byxorna varje dag , efter ca 5-6 månader är dom slut . Inga korvskinn eller tunn kvalitet , men ca 6-7 km cykling per dag o en "aktiv livsstil " sliter ...det yttrar sig i utsliten gren. Men det är ok för mig, samma sak med sneakers , efter ca 90 dagars användning så är dom slut..
Som ett dagisbarn...
 

Psykel

Patek
Samma problem för mig, kör Lee 101 , använder byxorna varje dag , efter ca 5-6 månader är dom slut . Inga korvskinn eller tunn kvalitet , men ca 6-7 km cykling per dag o en "aktiv livsstil " sliter ...det yttrar sig i utsliten gren. Men det är ok för mig, samma sak med sneakers , efter ca 90 dagars användning så är dom slut..
Som ett dagisbarn...
Om du lämnar in dom för reparation innan det blir alltför illa så borde dom tillochmed bli starkare i grenen om dom lagas på rätt sätt.
 
  • Like
Reactions: Ako

snoozarn

Patek
2-Faktor
Eller så varierar man så håller kläderna längre? Visst, inte lika snygga slitningar kanske men de är hela iaf. Sneakers är även det förbrukningsvara.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag är tillfälligt lite trött på tjocka obändiga kvaliteter, och kollade runt efter något lättare som kontrast. Och snubblade över nudies med bambufiber, som väger in på 7.1 oz! Måste rimligen kännas som ett par linnebrallor... https://www.nudiejeans.com/product/grim-tim-dry-bamboo-selvage

Känns kanske mer kul än bra och även som något som pajar rätt omgående, men samtidigt tycker jag att det är intressant med andra naturmaterial än bomull i tygerna. Finns även med papper (!) och hampa. Nån som har erfarenheter av sånt här?
 

Psykel

Patek
Jag är tillfälligt lite trött på tjocka obändiga kvaliteter, och kollade runt efter något lättare som kontrast. Och snubblade över nudies med bambufiber, som väger in på 7.1 oz! Måste rimligen kännas som ett par linnebrallor... https://www.nudiejeans.com/product/grim-tim-dry-bamboo-selvage

Känns kanske mer kul än bra och även som något som pajar rätt omgående, men samtidigt tycker jag att det är intressant med andra naturmaterial än bomull i tygerna. Finns även med papper (!) och hampa. Nån som har erfarenheter av sånt här?
Kan vara intressant. Jag skulle dock inte lägga 3000 på ett par jeans sydda i Italien. Har själv spanat på ett par kanadensiska i japansk selvege chambray av tunn kvalité för runt 1400, att ha nästa sommar.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag är tillfälligt lite trött på tjocka obändiga kvaliteter, och kollade runt efter något lättare som kontrast. Och snubblade över nudies med bambufiber, som väger in på 7.1 oz! Måste rimligen kännas som ett par linnebrallor... https://www.nudiejeans.com/product/grim-tim-dry-bamboo-selvage

Känns kanske mer kul än bra och även som något som pajar rätt omgående, men samtidigt tycker jag att det är intressant med andra naturmaterial än bomull i tygerna. Finns även med papper (!) och hampa. Nån som har erfarenheter av sånt här?
Mitt tips är att testa en lite vidare modell som sitter bra helt okej från dag ett, men fortfarande i ett vettigt tyg. Det är som dag & natt alltså.

Runt 14 oz fungerar bäst för mig.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kan vara intressant. Jag skulle dock inte lägga 3000 på ett par jeans sydda i Italien. Har själv spanat på ett par kanadensiska i japansk selvege chambray av tunn kvalité för runt 1400, att ha nästa sommar.
Håller med, just bambu och papper känns dessutom som att det måste finnas japanskt förutsatt att det är nåt att ha... chambray kan nog också vara riktigt schysst till sommaren, vilket märke?

I grunden håller jag med dig @christian-h, brallor som sitter som sprayfärg på benen är jag dock klar med utan normal fit och stadiga kvaliteter är den inslagna vägen... men att bara växla mellan typ samma känns lite tradigt i längden...
 

Psykel

Patek
Håller med, just bambu och papper känns dessutom som att det måste finnas japanskt förutsatt att det är nåt att ha... chambray kan nog också vara riktigt schysst till sommaren, vilket märke?

I grunden håller jag med dig @christian-h, brallor som sitter som sprayfärg på benen är jag dock klar med utan normal fit och stadiga kvaliteter är den inslagna vägen... men att bara växla mellan typ samma känns lite tradigt i längden...
Naked & Famous 5oz indigo slevedge chambray. Tyvärr S/S16-kollektionen, som verkar slutsåld. Lär ju dock dyka upp igen eller iallafall nåt liknande till våren 2017. http://nakedandfamousdenim.com/collection/ss-2016/indigo-selvedge-chambray-3/
018113-ft.jpg
 
Topp