• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

thomastheswede

Audemars
Ja då är det tvättat och klart för en första utvärdering Jeansen är Grim Tim i100% organic cotton. Jeansen har varit på i ca 3 veckor har varit med om en del matlagning, snus och annat och kan nog sägas vara ganska skitiga, Körde hårt i tvätten med kulörtvättmedel och 60 C ut och in och med lätt centrifugering. Torktid ca 24 timmar på sträck. Midjan har varit i spänn under torktiden (kritisk passform där) Inget drag i benen. Så här blev resultatet:

Jeansen blev 3 cm kortare!
j1.jpg


Men i midjan som torkade i spänn blev de tvättate 1 cm större!

j2.jpg



Blekningen var minimal men färgen har förändrats rätt mycket. De tvättade jeansen blev blåare. Endast lätta spår av blekning på utsatta ställen som knän och bakficka.

j3.jpg


Sist ut vägning. Hur mycket försvinner vi den tvätt?
j4.jpg


Den otvättade vägde 695 g och den tvättade 675 g. En ganska stor viktminskning a 20 g vid första tvätt kan tyckas. Är det främst färg eller rena fibrer som tvättas bort? Planerar att upprepa den här mätningen med 3-4 veckors intervall på kul för att se hur det går över tiden :)
Helt underbart att någon tar det här med denim så seriöst! Modigt att bränna på med 60C, har aldrig ens tänkt tanken men ser nu på dina byxor att det inte verkar vara nån katastrof. Mina Grim Tim krymper ett par cm även i 30C...
 

Smulan

Rolex
Helt underbart att någon tar det här med denim så seriöst! Modigt att bränna på med 60C, har aldrig ens tänkt tanken men ser nu på dina byxor att det inte verkar vara nån katastrof. Mina Grim Tim krymper ett par cm även i 30C...

Tack! Det hade nog gått att få benen lite längre om jag dragit i dem under torkningen. Nu var de så långa iaf så jag lät det gå som det gick. Generellt så är byxorna lite tajtare nu men verkar svara bra på användning och mjukna upp.
 

Edin

Panerai
Kul med så noggrant inlägg @Smulan !
Jag måste dock erkänna att jag var väldigt skeptisk till att du tvättade efter tre veckor då jeansen inte "blött klart" vilket då kan ge fula ränder från tvättningen. Personligen har jag alltid väntat ett år till första tvätten av alla Selvadge jeans jag haft. Dock åker de in i frysen lite titt som tätt och spiller man något på dom så tvättas det av försiktigt direkt. :)
 

POO

Panerai
Kul med så noggrant inlägg @Smulan !
Jag måste dock erkänna att jag var väldigt skeptisk till att du tvättade efter tre veckor då jeansen inte "blött klart" vilket då kan ge fula ränder från tvättningen. Personligen har jag alltid väntat ett år till första tvätten av alla Selvadge jeans jag haft. Dock åker de in i frysen lite titt som tätt och spiller man något på dom så tvättas det av försiktigt direkt. :)

Fula ränder kommer av centrifugering, inte av tvättandet i sig, true story! Vänta år är inget måste för snygga jeans.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Blev ett par Levis 511'or. Selvedge. Stod mellan dessa och Grim Tim selvedge men har ledsnat lite på Nudie så ska bli kul och se hur Levisen står sig
 

Frele

Cartier
Om jag ska köpa ett par nya jeans, gör jag bäst i att lägga mina pengar på ett par a.p.c petit new standard eller c.o.f m1-3?
 

Oew

Rolex
Vet ej om denna tråd bara gäller raw-denim men möjligen har någon svar på min fråga? Mina Dsquared-jeans gick nyligen sönder och behöver därmed köpa ett par nya jeans, dock tycker jag att inga är i närheten lika sköna och har lika snygg tvätt som just Dsquared. Problemet är att det är ganska svårt att motivera ett jeans-köp på närmre 4000. Så min fråga är helt enkelt, någon som vet ett par lika sköna jeans?
Håller med om att Dsquared är bra, mina favoriter är slp som jag tycker sitter riktigt bra men kostar tyvärr väldigt mycket. Mitt senaste par blev tyvärr förstörda då de råkade hamna i tvättmaskinen och endast tål kemtvätt.

Om någon har tips på snygga ljusa jeans samt svarta vaxade så är det varmt välkommet
 

Psykel

Patek
Håller med om att Dsquared är bra, mina favoriter är slp som jag tycker sitter riktigt bra men kostar tyvärr väldigt mycket. Mitt senaste par blev tyvärr förstörda då de råkade hamna i tvättmaskinen och endast tål kemtvätt.

Om någon har tips på snygga ljusa jeans samt svarta vaxade så är det varmt välkommet
Svenska (och svensktillverkade) Sarva har svarta vaxade för runt 2000kr har jag för mig.
 

Psykel

Patek
Låter rimligt, men bor dessvärre i en stad där inget av märkena säljs :(
När jag spanar in dom kan jag säga spontant att jag får Tiger/Armani/Dressmann-vibbar av APC. COF ser okej ut. Skulle jag välja en av dom två skulle det bli COF. Men personligen skulle jag hellre köra på ett par amerikanska eller japanska jeans.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Håller med om att Dsquared är bra, mina favoriter är slp som jag tycker sitter riktigt bra men kostar tyvärr väldigt mycket. Mitt senaste par blev tyvärr förstörda då de råkade hamna i tvättmaskinen och endast tål kemtvätt.

Om någon har tips på snygga ljusa jeans samt svarta vaxade så är det varmt välkommet
Ja, priset är ju lite väl högt men de är riktigt sköna! Blir förmodligen ett par nya nu i veckan.
 

Frele

Cartier
När jag spanar in dom kan jag säga spontant att jag får Tiger/Armani/Dressmann-vibbar av APC. COF ser okej ut. Skulle jag välja en av dom två skulle det bli COF. Men personligen skulle jag hellre köra på ett par amerikanska eller japanska jeans.
När du säger amerikanska antar jag att du syftar på Levi's? Har du något japanskt att rekommendera?
 

Psykel

Patek
När du säger amerikanska antar jag att du syftar på Levi's? Har du något japanskt att rekommendera?
Inte nödvändigtvis Levi's. Tellason är riktigt bra också, liksom Lee. När det kommer till japanska finns det massvis! Har ett par Big John som är helt fantastiska. Sen finns Edwin, Momotaro, Japan Blue...
Och för att förtydliga menar jag alltså tillverkade i USA respektive Japan.
 

jistanes

Cartier
Om jag ska köpa ett par nya jeans, gör jag bäst i att lägga mina pengar på ett par a.p.c petit new standard eller c.o.f m1-3?

APC är klassisk go-to bralla för råjeans och har varit under många många år, kan varmt rekommendera. Har ett par själv. Slits snyggt, håller bra. Det andra märket har jag aldrig hört talas om.
 

Psykel

Patek
Då var man nyss hemkommen från Sivletto med ett par sprillans MiJ Edwin i deras klassiska 14oz regnbågsselvage. Regular tapered passform, i en storlek upp från vad jag brukar köra. Ville ha ett par som sitter lite ledigare, för variationens skull.
I skrivande stund ligger dom i en pre-soak, alltså en timme i kallt vatten i badkaret innan dom börjar köras, så man får ur lite lös indigo och stärkelse samt får ner krympningen lite (sanforiserade) innan jag kör iallafall ett halvår innan tvätt. Bilder följer nedan:
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

Som extra bonus fick jag dom i en tjusig tygkasse.
image.jpeg
 

Smulan

Rolex
Ja då är det tvättat och klart för en första utvärdering Jeansen är Grim Tim i100% organic cotton. Jeansen har varit på i ca 3 veckor har varit med om en del matlagning, snus och annat och kan nog sägas vara ganska skitiga, Körde hårt i tvätten med kulörtvättmedel och 60 C ut och in och med lätt centrifugering. Torktid ca 24 timmar på sträck. Midjan har varit i spänn under torktiden (kritisk passform där) Inget drag i benen. Så här blev resultatet:

Jeansen blev 3 cm kortare!
j1.jpg


Men i midjan som torkade i spänn blev de tvättate 1 cm större!

j2.jpg



Blekningen var minimal men färgen har förändrats rätt mycket. De tvättade jeansen blev blåare. Endast lätta spår av blekning på utsatta ställen som knän och bakficka.

j3.jpg


Sist ut vägning. Hur mycket försvinner vi den tvätt?
j4.jpg


Den otvättade vägde 695 g och den tvättade 675 g. En ganska stor viktminskning a 20 g vid första tvätt kan tyckas. Är det främst färg eller rena fibrer som tvättas bort? Planerar att upprepa den här mätningen med 3-4 veckors intervall på kul för att se hur det går över tiden :)

Då var det tvättat en andra gång i 60 C med kulörtvättmedel. Ingen förändrad krympning att tala om, allt tycks ha kommit i första tvätten då det ju blev 3 cm på längden men också ett gäng smalare ben. Vikten har minskat med ytterligare 10 g. Totalt 30 g lättare än nya nu. Så ser resultatet ut.


IMG_2913.jpg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag har kollat på Levis Vintage Clothing och deras 1954 501 råa, lääänge nu & Caliroots drog precis ut en rabattkod som kunde motivera köpet. Mina Circle Of Friends sitter tok slimmat & nu vill jag ha ett par bekväma jävla jeans till mina pipor.

LVC, vit t-shirt, sub på nato & Cutler & Gross på näsbryggan. :)

levis-vintage-clothing-1954-501-jeans-50154-0067-new-rinse-pre-shrunk.jpg

levis-vintage-clothing-1954-501-jeans-50154-0067-new-rinse-pre-shrunk.jpg
 
Topp