• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det blev en Datejust,

Zagato1

Omega
Köpte denna Rolex Datejust 16014 av en god vän. Första åtgärden var att byta ut länken mot ett svart alligatorband hos Engströms Ur i Jönköping. Eftersom min vän inte gjort någon service under de 7-8 år som han ägt klockan lät jag Engströms kolla på den. De tyckte att det fanns ingen anledning att serva den ännu eftersom den håller tiden inom 3-5 s/dygn. Kul med professionellt bemötande!
 

Bilagor

  • DJ1.JPG
    DJ1.JPG
    179.4 KB · Visningar: 1,069

Målarn

The Steak
Grattis till en Fin klocka, gillar tavlan som fan :) !! Får bli en sån tavla när det blir dags för en helgulds DD eller DJ :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt nice! Inte för att vara sån, men tidhållning återspeglar inte alltid servicebehov. Olja torkar och delar slits med tiden även på klockor som håller tiden.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Riktigt fet! Recension på gång?

Skulle du kunna ta lite fler bilder? Är en riktig sucker för den tavlan och speciellt i kombo med det kupade glaset!
 

Zagato1

Omega
yonsson skrev:
Riktigt nice! Inte för att vara sån, men tidhållning återspeglar inte alltid servicebehov. Olja torkar och delar slits med tiden även på klockor som håller tiden.

Ok, tack för tipset jag ska låta serva den inom kort. Eftersom jag inte är så kunnig i klockvärlden ställer jag ytterligare en fråga: Det är en del repor i plastglaset, kan man polera bort dessa eller måste man byta glas?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Zagato1 skrev:
yonsson skrev:
Riktigt nice! Inte för att vara sån, men tidhållning återspeglar inte alltid servicebehov. Olja torkar och delar slits med tiden även på klockor som håller tiden.

Ok, tack för tipset jag ska låta serva den inom kort. Eftersom jag inte är så kunnig i klockvärlden ställer jag ytterligare en fråga: Det är en del repor i plastglaset, kan man polera bort dessa eller måste man byta glas?

Det går ofta att polera. Testa med tandkräm, det kan funka. På riktigt alltså.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Zagato1 skrev:
Det är en del repor i plastglaset, kan man polera bort dessa eller måste man byta glas?

Tandkräm funkar, men absolut bäst tycker jag display polish från Clas Ohlson är. Kostar 50:- för en tub. Applicera och gnugga. Det blir som nytt.
För att bevisa detta:

Före:


Efter:
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1352886075.216550.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1352886075.216550.jpg
    123.5 KB · Visningar: 795
  • ImageUploadedByTapatalk1352886095.650687.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1352886095.650687.jpg
    199 KB · Visningar: 794

easy rider

Brüno
2-Faktor
Polerduken som man får med i förpackningen :)

Just min klocka var ju ganska misshandlad på glaset, men när handlar om smårepor kan man nog gnugga på rätt bra innan glaset är borta. Tror jag, ska tilläggas :D
 
Zagato1 skrev:
Köpte denna Rolex Datejust 16014 av en god vän. Första åtgärden var att byta ut länken mot ett svart alligatorband hos Engströms Ur i Jönköping. Eftersom min vän inte gjort någon service under de 7-8 år som han ägt klockan lät jag Engströms kolla på den. De tyckte att det fanns ingen anledning att serva den ännu eftersom den håller tiden inom 3-5 s/dygn. Kul med professionellt bemötande!

Grattis till en riktigt fin klocka! Du kommer garanterat att bli nöjd! har en (nästan) likadan själv som jag använder mer eller mindre dagligen.

//

HC
 
Spencer66 skrev:
yonsson skrev:
Riktigt nice! Inte för att vara sån, men tidhållning återspeglar inte alltid servicebehov. Olja torkar och delar slits med tiden även på klockor som håller tiden.


+1

Helt riktigt. Har den används kontinuerligt i 7-8 år så är det hög tid att lämna in den på service, alldeles oavsett dess förträffliga gångprecision. Packningarna lär ju inte vara i så fint skick heller. Här är en artikel som exemplifierar varför klockor alltid ska servas inom angivet intervall:

http://people.timezone.com/mdisher/andr ... 3135_1.htm

Toppenfin klocka ! Grattis ! :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp