• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det närmar sig för nytt köp - PAM422 eller PAM423

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

jag verkligen älskar 359:an men jag kan inte får bort tankarna ifrån en 422 alt 423.

Vad tycker ni
- Har 423 en komplikation för mycket synligt?
- Är det skit samma?
- Jag kan inte bestämma mig

422
34.jpg


423
GOLDENWATCHES@130.jpg
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
För egen del hade jag gått på 422. Tycker pw på framsidan är överflödigt och plottrar till det hela en aning. Har själv tänkt i liknande banor gällande 320 alt. 321..
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
422 lätt.
Power reserven förstör harmonin om du frågar mig, mycket cleanare med bara Panerai där istället. PRn är ju på baksidan på 422, lite coolt sådär.
 

RosaCasio

Cartier
Av dessa två hade jag valt PAM422, colt med komplikation som syns på baksidan av klockan också.

PAM 422 utan texten Marina hade varit ännu bättre.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

ja det känns som att 422:an är mer balanserad! Men det är något som lockar med 423:an.

Generellt sett behöver manuella klockor mer kärlek vad gäller underhåll än automatiska?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjena

ja det känns som att 422:an är mer balanserad! Men det är något som lockar med 423:an.
Generellt sett behöver manuella klockor mer kärlek vad gäller underhåll än automatiska?

Skulle snarare säga att ett manuellt 21600bph-urverk behöver mindre kärlek än ett automatiskt 28800bph, men generaliseringar är ju rätt farliga. :)
Uppdraget belastas ju mer på en manuell klocka, men å andra sidan är det inte direkt någon ny teknik, så om man behandlar den varligt är det nog hugget som stucket.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jag ogillade bara två saker med min 422, att den har patinerad lume och att den band upp en för stor del av min klockbudget. Nu ogillar jag även att jag saknar den.
 
Topp