Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Det sliter på att jaga ubåtar.

Diskussion i 'Vintage' startad av Ragge, 9 februari 2016.

1. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

20160207_221444.jpg Här är tre engelska Admiralty Pattern NO6 stoppur. Används tillsammans med sonar, man skickar ett "ping" samtidigt som stoppuret startas och när ekot kommer tillbaka stoppas klockan. Då visas avståndet under vatten till exempelvis en ubåt direkt i yards. I grova drag så det går till. Den vänstra var den första jag köpte. Den verkade vara bärgad från ett sänkt skepp av vattenskadorna att döma.
    20160207_222053.jpg Verket har legat i citronsyrebad för att se om något gick att rädda men icke. Däremot har den donerat visaren till den högra. Den högra är en riktig reservdelsfranken. 20160207_222117.jpg 20160207_221753.jpg Den hade sin lilla snabba balans sönderbruten och inre delen av glasringen var borta. Den hade heller ingen issue nr eller kråkfot på bakboetten. Däremot på militärt vis serienumret på verket övergraverat. Den fick donera centrumhjulet till den i mitten vilkens enda fel var att visaraxeln var bruten. Mittenklockan är alltså hel och korrekt. Rejält repigt glas förstås, men jag respekterar ärlig patina. 20160207_221607.jpg En kväll med lust att pyssla plockade jag ihop ett fungerande verk till den högra. Hade inte rätt delar att få ihop ett korrekt verk som gör varvet på 6 sekunder, utan det fick bli 60 istället i väntan på att rätt donator skall dyka upp. Sedan lekte jag lite vidare och bockade till en tråd till glasringen och skar ut ett "glas" ur en botten av en plastask. Roligare med en tickande sak och kanske det är ungefär vad som skulle kunna gjorts i ett skarpt läge för att få igång något att mäta tiden med. Lite barnsligt förstås, men kanske jag ändå gillar den bäst av dom tre. 20160207_223811.jpg

cjperry, Clark Kent, mega och 37 andra gillar detta.
  2. Oppenheimer

Oppenheimer Bonde

Häftiga! Alltid roligt att se nåt annorlunda. Speciellt när de finns lite historia i det :)

Ragge gillar detta.
  3. EricMcG

EricMcG Friends of KS

Häftiga saker! Hoppas du hittar alla korrekta delar.
    Uppdatera tråden med jakten.

Ragge gillar detta.
  4. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Tack @Ragge !!! Härliga grejjer du har:)

Ragge gillar detta.
  5. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Tack för trevlig tråd!

Ragge gillar detta.
  6. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Tackar. :)

Gummo gillar detta.
  7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Kul och annorlunda tråd @Ragge , tack! :)

Ragge gillar detta.
  8. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Tack! Vad roligt att tråden vart så uppskattad. :)
    På temat ärlig patina har jag denna. Den följde med när jag köpte den vattenskadade tillsammans med några militärer till. Vet inte om anteckningarna på tavlan har någon koppling till det? Inte en susning vad det är. Men någon historia har den! Och fungerar gör den. Nos kan vara trevligt, men lika intressant är det inte. Inte för mig iaf.:) 20160210_221831.jpg 20160210_221848.jpg

eriksson850 och LongCon gillar detta.
  9. mega

mega Borgare

Ballt!
    Vet du hur många VPH den tickar med ?

10. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Nej det vågar jag inte svara på nu.

mega gillar detta.