• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din första ”riktiga” klocka.

ThePOL

Omega
Det här blir min första trådstart, har sökt och inte hittat en liknande tråd som jag här åsyftar, har jag sökt dåligt får någon herre slå mig på fingrarna.

Min första ”riktiga” klocka är en SMP 2542.80.00 den har hängt med i ett antal år nu och används inte så särskilt frekvent egentligen. Kan inte säga att jag i dagsläget har några större emotionella band till den heller.

Anledningen till att jag startar den här tråden är att jag funderar på att sälja och ersätta den med en Breitling Emergency att använda då Expyn inte får följa med, är inga enorma belopp att intjäna på Omegan men jag tror att om jag köper en Emergency kommer den troligen inte användas alls längre vilket vore synd. Samtidigt är jag lite rädd att jag någon gång kommer ångra mig om jag skulle sälja bort den.

Alternativ nummer två är att ge bort den på ”långtids lån” till någon närstående så den får komma till användning, men att jag kan knipa tillbaka den om vinden vänder.

Har ni kvar er första ”riktiga” klocka? Vad är/var det för en, och saknar ni den om den ej längre är kvar?

Har du inga emotionella band till klockan nu kommer du nog inte känna ånger - Men det lättaste som finns är dock att vara efter klok.
Min första "riktiga klocka var en DJ 2, jag saknar den just för att det var min första klocka från Rolex, men modellen i sig har jag inte jätte mycket för idag.

Ha det!
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Min första ”riktiga” var denna. Var 15 enär jag köpte den tror jag. Dock såld sedan några år tillbaka
0DBA4633-DB8D-4464-8C6A-64AFCAF9495E.jpeg
 

Hankiis

Omega
0C11ADEE-E1AC-4214-A54D-23C452B117FE.jpeg
Första riktiga, Certina DS Podium Titanium, Square i 30års present till mej själv.
Nu 10 år senare har den fått nytt liv med läderband.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Omega SMP (den enligt mig snyggaste versionen). Var OWG mer eller mindre i 7-8 år med den, älskade den högt. Köpte den i sluta-snusa-present till mig själv. Snusade ganska supermycket (drygt 2 dosor om dagen), så den motsvarade ungefär ett års konsumtion (snuset var billigare på den tiden).
Har inte tagit en snus på 12 år, så den gjorde ett bra jobb som motivation.
Sålde den för något år sedan i samband med att jag köpte en sub, då den inte fick så mycket handledstid längre.
Saknar den ibland och får med jämna mellanrum lust att köpa tillbaka en likadan.
Men sedan dyker det upp något annat som lockar, och det är ju alltid kul med något man inte haft tidigare, så fan vet om jag kommer äga en igen. Drömmer när jag tänker efter nästan mer om snus dock, kanske sätter jag igång med snusandet igen och köper en likadan på cupen. (Snodd bild från internet).

00C7FBEF-C893-4931-A6BD-E53D812CA919.jpeg
 

Norpan

Omega
Min första riktiga klocka var en Sjöö Sandström UTC Skydiver. En av de första civila tror jag.

Jag fick den i julklapp, men gillade den aldrig riktigt. :) Sålde den för ett tag sedan och har aldrig saknat den. Lite synd tycker jag att det är i och med att det var en present, men vad tusan...
 

Kalvin

Rolex
2-Faktor
Skummade igenom tråden. Jisses vad det finns fina klockor:) seiko 5 va min första "riktiga".. Billig men fick mig att börja drömma:)
IMG_20190809_153357.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det beror på hur man ser på första "riktiga" klocka. Isåfall blir det väl Seiko Premier Kinetic SNP001P1. Min första mekaniska var en Seiko Premier Automatic SPB001.

Sen var nog min Seiko Marinemaster SBDX001 min första riktiga kvalitetsklocka och dyrare klocka.
 

Henkekk

Breitling
Min första klocka fick bli en Rolex Datejust 16014 på en grymt fin jubileelänk.
Hade länge vela haft en sådan och efter mycket slit kunde jag äntligen införskaffa en sådan.
Tyvärr såld nu, men ska snart inleda jakten på en liknande. :nailbiting::rolex:
 

Tellus8

Omega
Min första riktiga klocka (i bemärkelsen någorlunda seriös) var nedanstående Certina. Fick den i studentpresent vilket gör den drygt 20 år gammal.
Jag har inte använt den på väldigt länge. Jag tyckte aldrig om den pga den var för liten. Men jag kommer aldrig att göra mig av med den, affektionsvärdet är för högt. Det monetära värdet är samtidigt lågt vilket underlättar beslutet att behålla.

Nu är jag på jakt efter en riktig/seriös/fin/hyfsat dyr klocka till mig själv i 40-årspresent. Tror det blir en Omega SMP 300.

img_0207-jpg.1226381
 

Chad

Rolex
Körde utan klocka från 17-25, innan det mest skräp. Klippte en 112:a strax efter jag fyllt 25. Var mkt nöjd.
Tyvärr hade jag ingen vidare bra smak på banden då... :rolleyes:


received_10154756053648767.jpeg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
En Aquaracer köpt på C24 för 15k. Kan sakna lite på sommaren.
Känslan har varit svårslagen. Var sjukt lycklig när jag öppnade paketet. 15k för en klocka liksom. Helt sjukt :woot:

E98390AE-FDB9-4F8E-AE14-AB17A9A2ED1D.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag antar att "riktiga" syftar på dyr, för några låtsas klockor har jag aldrig ägt ;)
Som svar till TS, sälj den om du behöver pengarna.
 
Min första klocka fick jag av min bror innan tonåren, en klocka med nintendo/super Mario på. Those were the days. Men "riktiga" klocka inskaffades då jag tog examen, som belöning, Omega Constellation. Har fortfarande kvar den så nöjd jag är.
 

kripe001

Omega
2-Faktor
Seiko skx031j. Köpte den för första riktiga lönen direkt efter gymnasiet typ 1995. Har kvar den och sliter på den. Funderar på att byta glas och bezel på grund av dings och annat, eller bara låta tiden göra sitt. Vad säger ni om läget? Renovera eller bara köpa delarna och ha dom liggande just in case.
 
Senast ändrad:
Den första klockan jag köpte. Kommer dock inte ihåg när, men länge sedan var det i alla fall. Skall fixa till glaset och köpa nytt armband till den.
7A3AD574-A469-4BDD-95AA-05FFA57EE7E1.jpeg

Tissot Seastar.
BBE63391-AAC9-43AA-92ED-664D0FCBB517.jpeg
 

Mack-T

Omega
2-Faktor
Seiko Bell-Matic. 36mm automat med ”larm”. Svincool och tål bra med stryk. Den gör jag mig inte av med.
 

HTran

Omega
Första riktiga var en speedy PRO. Saknar den ibland men saknar egentligen alla mina klockar jag flippat haha :)
 
Topp