• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din första ”riktiga” klocka.

elektronikfreak

Breitling
Ägde en Omega Seamaster från 1968 för många år sedan. Men den bytte jag bort mot några The Beatles vinyl plattor vilket jag definitivt inte har ångrat då skivorna nu är värderade till en bra bit över 100K kronor. Är man vinylsamlare så är man. :)

Btw, någon kallar de riktiga vinylfynden för det svarta guldet. :D
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Min första riktiga klocka som följde med mig i flera år var en Certina DS Action Diver i Titanium. Denna fick senare sällskap av bl.a. en moddad SXK007. Dessa har nu fått vandra vidare i förmån för nyköp.
 

Taisto

Omega
C5562FAD-BD20-4B07-8B72-B9E63481197E.jpeg
Min första riktiga var en Seiko skx som många andra. Först den med röda och svart ring sedan denna. Tyvärr fick den bara några månaders handleds tid innan jag gick över till en annan.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Sålde min första klocka idag (igår), för ynka 850 kr exklusive frakt. Ångrar mig redan....
 

Marli

Cartier
Kommer inte ihåg årtalet men antagligen 94-95 någon gång, ~20 år gammal och Breitling var grejen. Något annat märke fanns inte på kartan.... Chronomaten var lite stretch finansiellt, det fick bli en Chrono shark. Har för mig att den gick på 14-15000:- medan en Chronomat i stål låg på 22-23000. Den första hängde väl med något år, sedan blev den ersatt av en 16610.

8B589C97-48D0-411E-B3D0-07E741D78E8F.jpeg
 

Andwal

Omega
Fick en Certina när jag fyllde 18 om det nu räknas som en riktig klocka...?

Annars en SMP som jag köpte av en från KS :)

Nu har jag 10 klockor och har blivit rätt så klocknörd...
 

Andyy

Omega
7D65FAE4-CED7-456E-8398-2D407CEB1492.jpeg
Första riktiga klockan, inköptes 2015 här på KS och såldes vidare på forumet. En Omega Seamaster Aqua Terra, riktigt fin klocka.
 

M.I.

Omega
Det här blir min första trådstart, har sökt och inte hittat en liknande tråd som jag här åsyftar, har jag sökt dåligt får någon herre slå mig på fingrarna.

Min första ”riktiga” klocka är en SMP 2542.80.00 den har hängt med i ett antal år nu och används inte så särskilt frekvent egentligen. Kan inte säga att jag i dagsläget har några större emotionella band till den heller.

Anledningen till att jag startar den här tråden är att jag funderar på att sälja och ersätta den med en Breitling Emergency att använda då Expyn inte får följa med, är inga enorma belopp att intjäna på Omegan men jag tror att om jag köper en Emergency kommer den troligen inte användas alls längre vilket vore synd. Samtidigt är jag lite rädd att jag någon gång kommer ångra mig om jag skulle sälja bort den.

Alternativ nummer två är att ge bort den på ”långtids lån” till någon närstående så den får komma till användning, men att jag kan knipa tillbaka den om vinden vänder.

Har ni kvar er första ”riktiga” klocka? Vad är/var det för en, och saknar ni den om den ej längre är kvar?

En Zenith El Primero Rainbow, har den fortfarande kvar dock är till salu nu. Vet ej om jag kommer att ångra mig men tanken är, om det händer, köper jag igen en klocka av samma model..
 

Bilagor

  • IMG_20200307_112321_resized_20200307_052639034.jpg
    IMG_20200307_112321_resized_20200307_052639034.jpg
    212.7 KB · Visningar: 1

Yax

Breitling
En Longines vhp quartz (oklar modell) 2 tons urtavla, som var min svärfars fram till han gick bort. Fick överta den från frun efter ett tag. Föreslog häromdagen att sonen ska få den om 18 år.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Min första ”riktiga” klocka var en Oris Divers 65 med silverdial, riktigt fin klocka som jag kan sakna än idag. Nu för tiden kör jag istället på OMEGA.
044222FB-71AC-40BE-9957-B716F977F2BC.jpeg
 
Topp