• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykarur, hur djupt dyker ni med dem?

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Min förra seamaster 200m var nere på över 60m med tidigare ägare. Nån dykare från marinen. Det var lite kul.
image.jpeg

(Bilden är på min nuvarande)
/j
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Relativt många KS-medlemmar har dykarklockor. Med all rätta, de är snygga, robusta och har ofta lite speciell teknik som är kul. Själv har jag t ex en Sinn U2 tät ner till 2000 meter, argonfylld och byggd i tyskt ubåtsstål för säkerhets skull :)

Många lägger mycket pengar på klockor som tål stora djup. Men hur djupt har ni dykt med dem och var?

Själv dök jag idag ner och hämtade ett par tappade simglasögon på 4,3 m djup. Då hade jag min SinnU2 på vänster arm och min Aqualand på höger arm, och ja det var den som mätte upp djupet!

Hur djupt har ni dykt med era fina dykarur?

image.jpeg
image.jpeg
Helt rätt att köra dubbla ur, varav ena som djupmätare :)
 
Jag kan bara säga att mina 18 meter kändes som nära döden. Bara att tänka sig det dubbla...

Svaret är nog som vanligt kroppsliga förutsättningar, teknik, träning and balls of Steel.
Verkligen imponerande!
Är det först 18 m dykning ner och sen upp, eller? Har förstått att det finns lite olika sätt att fridyka. Typ släde ner och sen upp och varianter på det kanske?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar inte att ha huvudet under vattnet, så dykarna har nog Varit nere på max 4 meter med cyklop. Ska vi ta åt andra hållet har flygarna hittills maxat runt 500m AGL.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Mina nuvarande klockor har varit nere som mest på 6-8 m. Behagligt djup i Östersjön då man precis paserar gränsen för att man börjar sjunka så man inte behöver slösa så mycket energi på att inte flyta upp.

Har själv varit nere på 12-15 m som djupast. Jag dycker dock inte, snorklar bara. Men är bra att ha en mättnadsdykare ändå utifall att jag hamnar i en situation att jag måste sitta i en tryckklocka med heliumblandning :p
 
Vafan til och med Airwolfen har fått smaka på vatten! Annars normalt en dykare på armen om det ska plumsas, har väl varit so mest på ca 15-16m med vanlig klocka under lite fridyk på barbados, då satt en Precista prs-3le på handleden
Bild på Airwolfen i sitt mest onaturliga element:
image.jpeg
 
Mina nuvarande klockor har varit nere som mest på 6-8 m. Behagligt djup i Östersjön då man precis paserar gränsen för att man börjar sjunka så man inte behöver slösa så mycket energi på att inte flyta upp.

Har själv varit nere på 12-15 m som djupast. Jag dycker dock inte, snorklar bara. Men är bra att ha en mättnadsdykare ändå utifall att jag hamnar i en situation att jag måste sitta i en tryckklocka med heliumblandning :p

Imponerande. Vad är en mättnadsdykare?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Imponerande. Vad är en mättnadsdykare?
När kroppen är under högre tryck löser mer gaser sig i blodet. Processen tar tid men utsätter du kroppen för högt tryck tillräckligt länge så når du en punkt där du inte kan lösa mer gas i blodet (under förutsättning att du håller dig på ett och samma djup under den perioden), du har då mättat blodet med gas. Detta i sig är inget problem men kräver att du dekomprimerar långsamt (sänker trycket), vid för hastig trycksänkning blir annars effekten den samma som att öppna en läskflaska vilket är tämlingen onyttigt.

Det är i huvudsak proffisionella dykare som håller på med mättnatsdykning. Vid mättnadsdykning bor man i tryckklocka mellan dyken för att inte behöva genomgå tidsödande dekomprimering under ett skift som kan vara i några dagar. För dykning på större djup (tänk borrplatform i Nordsjön där du kanske jobbar på 70-120 m) andas man en blandning av helium och syre eftersom kvävet blir giftigt i för höga koncentrationer. När du då bor i tryckklockan mellan dyken är det även i denna syre helium atmosfär.

Vanliga klockor är inte täta för helium som långsamt tränger in genom packningarna i klockan när man är i tryckklockan. Dock är denna process långsam så när du dekomprimerar människan gör du det snabbare än vad heliumet kan ta sig ut ur klockan och man riskerar att spränga glaset på grund av övertrycket. De flesta klockor gjorda för mättnadsdykning har därför heliumventil som släpper ut övertrycket (finns både manuella ventiler och automatiska övertrycksventiler beroende på märke och modell). Några få märken går en annan väg och har gjort klockan så tät att den inte släpper in helium i klockan (så är fallet med min mättnadsdykare).

Dyktabellerna som sportdykare använder är utformade så att du skall undvika att nå gasmättnad i blodet.
 
När kroppen är under högre tryck löser mer gaser sig i blodet. Processen tar tid men utsätter du kroppen för högt tryck tillräckligt länge så når du en punkt där du inte kan lösa mer gas i blodet (under förutsättning att du håller dig på ett och samma djup under den perioden), du har då mättat blodet med gas. Detta i sig är inget problem men kräver att du dekomprimerar långsamt (sänker trycket), vid för hastig trycksänkning blir annars effekten den samma som att öppna en läskflaska vilket är tämlingen onyttigt.

Det är i huvudsak proffisionella dykare som håller på med mättnatsdykning. Vid mättnadsdykning bor man i tryckklocka mellan dyken för att inte behöva genomgå tidsödande dekomprimering under ett skift som kan vara i några dagar. För dykning på större djup (tänk borrplatform i Nordsjön där du kanske jobbar på 70-120 m) andas man en blandning av helium och syre eftersom kvävet blir giftigt i för höga koncentrationer. När du då bor i tryckklockan mellan dyken är det även i denna syre helium atmosfär.

Vanliga klockor är inte täta för helium som långsamt tränger in genom packningarna i klockan när man är i tryckklockan. Dock är denna process långsam så när du dekomprimerar människan gör du det snabbare än vad heliumet kan ta sig ut ur klockan och man riskerar att spränga glaset på grund av övertrycket. De flesta klockor gjorda för mättnadsdykning har därför heliumventil som släpper ut övertrycket (finns både manuella ventiler och automatiska övertrycksventiler beroende på märke och modell). Några få märken går en annan väg och har gjort klockan så tät att den inte släpper in helium i klockan (så är fallet med min mättnadsdykare).

Dyktabellerna som sportdykare använder är utformade så att du skall undvika att nå gasmättnad i blodet.
Tack för det utomordentliga klargörandet.
Vad tror du om Sinn U2, släpper den in Helium?
 
Hehe.. Tänkte svara själv för en stund sen men ville se om ngn skulle komma ihåg:)
Det är ju sen gammalt fastslaget att jag vägrar bada med klocka oavsett om det är min PO chrono eller Glashütten.. Den senare är kanske mer självklar än den första..:)
Men faktiskt.. På senare år har det badats med Ploppar,Pannor,Brattar och Rollar. Trot eller ej men tom PO chronon fick vara med och plaska förra sommaren!! Finns bildbevis på det mesta här på KS
I år har jag bara badat en enda gång. I och med att det var i syndens Mölle så var jag gvs naken. Helt naken så således inte ens klocka. Vill ni så kan jag ordna bildbevis på detta också!!;-)
Annars finns ju en del fina dykplatser runt Kullaberg, men då kanske åtminstone ett par tanga ska vara på plats...
 

Såkkett

Omega
På det glada 90-talet när man var i 20årsåldern och dök aktivt med kanske lite dåligt omdöme så klockade jag min aqualand på 40+ meter, mina nuvarande klockor har nog inte varit djupare än en hotellpool och knappt det.
Räknas Suunto Spyder som klocka och inte dykdator så har den nog också några i alla fall 30+ meter då jag sedan dessa kom i slutet av 90-talet aldrig tänkt tanken att använda ett konventionellt armbandsur vid dykning.
 

oystercase

Cartier
Verkligen imponerande!
Är det först 18 m dykning ner och sen upp, eller? Har förstått att det finns lite olika sätt att fridyka. Typ släde ner och sen upp och varianter på det kanske?

Jag dök till 18 meters djup, fritt med simfenor och våtdräkt/ blybälte.
I värsta fall kan man släppa blybältet och få flythjälp av våtdräkten.
även farsans dyk till 36 meter var frisimmande.

Båda två dyk i varmt vatten och sikt till botten. Har gjort över 10 meter i sverige, sjukt obehagligt med språngskikt och inte se yta/botten.

Dyker man med släde kan man hå betydligt djupare, sjukt djup, helt jefla livsfarligt djupt.
oavsett vad är det rätt mycket andningsteknik och förmåga/träning att simma utan att gå upp i puls.

18meter är inte någon jätteprestation men 36 är maffigt. ..

Ps. Alla mina dyk loggades så klart med aqualanden. Ds
 
Grymt. Håller med om att det är skillnad i Sverige. Lite segt att inte se något vare sig upp eller ner. Blybälte hjälper ju en del. Går åt rätt mycket kraft att ta sig ner. Man kanske ska ta en stor sten i famnen nästa gång :)
 
Topp