• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykarur, hur djupt dyker ni med dem?

Patric J

Rolex
2-Faktor
Den enda klocka jag dykt med är min gamla Casio äventyrsklocka. Dock bara i bassäng ned till 3,8m. Men det är länge sen jag har fridykt, får se om det blir nåt till sommaren utomhus.
 

Benjamin1910

Cartier

Rooster91

Panerai
Vågar man bada lite med denna? 5atm
IMG_20220630_093433.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Inte så värst djupt efter tuberna las på hyllan men klocka är alltid på såklart! 10-11m igår för det var inte djupare än så dessvärre, mysigt ändå så skitsamma.
Lungor och speed0s 💪🏼....Serica 5303 på armen
Aiw76w9.jpg

7rHU40c.jpg

JscwSsN.jpg
 
Blev 12 meter med gamla vintageklumpen. Hängde med sonen (10år) som för första gången dök med tuber. Han var fan som en fisk i vattnet. Sett gubbar med hundratals dyktimmar som är sämre på att röra sig och avväga under vattnet. Han har en gammal Poseidon i pvd/guld som väntar i present sen.
A30FB5C9-2A7B-4E68-904D-8F13DC851A6A.jpeg
FFD31B37-6407-4708-A1B7-ED1621F199F9.jpeg
E063AFDE-60D5-45C0-B1AB-E30461B715B0.jpeg

241F75E2-008D-4554-A95B-4A46B91B56CA.jpeg


AE0B09AD-A75C-4E99-8ACE-C3B8ACD7DFB1.jpeg
Grym känsla att dyka ner med en renoverad vintagedykare och se den ticka på under vattnet.
 

olarsson

Cartier
2-Faktor
Har cert men länge sedan jag dök nu. På den tiden var det med Citizen Aqualand. Sen var den ju kul att fridyka med också iom att den mätte djupet. Kompisen hade en likadan och vi utmanade varandra vem som pallade djupast. Han vann alltid… Nu är det bara baddjup som gäller med dykrovorna, Pelagos och Legend Diver. Aqualanden är pensionerad till landtjänst och min gamla IWC Aquatimer Chrono är väl bara ratad till 100m har jag för mig så den får också stanna på land, med de övriga landkrabbeklockorna. Men skulle andan falla på och det blir dyk på riktigt igen skulle jag nog välja Legend Divern, sittande på ett Nato. Nojar över att ett bandstift ska gå av på Pelagosen när jag simmar med den (bär den på länk). Inge kul att se den försvinna ner i djupet…
 
Senast ändrad:

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Jag är sjökapten i grunden, och har ju således spenderat en faslig massa tid ombord i båtar och till sjöss. När jag jobbade på Royal Caribbean som andrestyrman så var det jag och en förstestyrman som hade dykcert, och när det var dags för den årliga ”hull inspection” (skrovinspektion, där man kollar av att sonderna som sitter under båten inte är skadade eller övervuxna, att det inte sitter en massa rep eller annat bös fast i bogpropellrar eller huvudpropeller, eller azipods i detta fallet) som skulle ske i Cozumel, Mexico, ställde han och jag givetvis upp!
Vi låg vid kryssningskajen, allt var klappat och klart, alla tillstånd var påskrivna och FRB:n åkte i vattnet. På handleden satt min Citizen Aqualand II. Båten vi var på hade ett djupgående på ca: 8,5m vid aktuellt tillfälle, och bottnen nåddes vid ungefär 11m. Sikten var otrolig och det var en mäktig känsla att ha 311m kryssningsbåt av 140.000 ton stål över sig! Skrovinspektionen gick galant och Aqualanden loggade dyket som den trooper den var!

Samma Aqualand fick sig senare ett rejält djupdyk när jag jobbade på ett dykfartyg i Gulfen. Vi jobbade med vraksanering av oljeplattformar efter orkaner. Vi fiskade upp stora stycken metallskrot (rör, pumpar, ventilbatterier, helikopterdäck och bostadsdelar), som lastades på supplybåtar som körde iland det för återvinning. Efter en del snack och övertalning hos dive control så spände jag fast min kära Aqualand på utsidan av dykklockan (dive bell) och sedan bar det av ner i plurret. Klockan var på 90m djup i nästan två dygn. Något den klarade galant, men det ska erkännas att jag var nervös när klockan kom upp igen och det var dags att kolla om allt var bra! Enda problemet var att gummibandet hade blivit missfärgat och fått et vitaktig/dimmig beläggning som inte gick bort.
Några bilder av vrakrester som kommer upp ur det blå:
2E91FAEA-1B32-4F0B-81B7-B0A2632524C2.jpeg

3BB5C95D-2FE6-40DE-B8CB-02FD54D95CDD.jpeg


Sen har jag dykt med med en Aqualand 1 också. Denna gång i Croatien när jag och tjejen var där. Då var jag och klockan nere på som mest ca 23m.
Yours truly med Aqualand:en fastspänd med passande knallorange Zulu:
AB56D870-B9BC-427D-A229-DDE8384E30A4.jpeg
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag är sjökapten i grunden, och har ju således spenderat en faslig massa tid ombord i båtar och till sjöss. När jag jobbade på Royal Caribbean som andrestyrman så var det jag och en förstestyrman som hade dykcert, och när det var dags för den årliga ”hull inspection” (skrovinspektion, där man kollar av att sonderna som sitter under båten inte är skadade eller övervuxna, att det inte sitter en massa rep eller annat bös fast i bogpropellrar eller huvudpropeller, eller azipods i detta fallet) som skulle ske i Cozumel, Mexico, ställde han och jag givetvis upp!
Vi låg vid kryssningskajen, allt var klappat och klart, alla tillstånd var påskrivna och FRB:n åkte i vattnet. På handleden satt min Citizen Aqualand II. Båten vi var på hade ett djupgående på ca: 8,5m vid aktuellt tillfälle, och bottnen nåddes vid ungefär 11m. Sikten var otrolig och det var en mäktig känsla att ha 311m kryssningsbåt av 140.000 ton stål över sig! Skrovinspektionen gick galant och Aqualanden loggade dyket som den trooper den var!

Samma Aqualand fick sig senare ett rejält djupdyk när jag jobbade på ett dykfartyg i Gulfen. Vi jobbade med vraksanering av oljeplattformar efter orkaner. Vi fiskade upp stora stycken metallskrot (rör, pumpar, ventilbatterier, helikopterdäck och bostadsdelar), som lastades på supplybåtar som körde iland det för återvinning. Efter en del snack och övertalning hos dive control så spände jag fast min kära Aqualand på utsidan av dykklockan (dive bell) och sedan bar det av ner i plurret. Klockan var på 90m djup i nästan två dygn. Något den klarade galant, men det ska erkännas att jag var nervös när klockan kom upp igen och det var dags att kolla om allt var bra! Enda problemet var att gummibandet hade blivit missfärgat och fått et vitaktig/dimmig beläggning som inte gick bort.
Några bilder av vrakrester som kommer upp ur det blå:
2E91FAEA-1B32-4F0B-81B7-B0A2632524C2.jpeg

3BB5C95D-2FE6-40DE-B8CB-02FD54D95CDD.jpeg


Sen har jag dykt med med en Aqualand 1 också. Denna gång i Croatien när jag och tjejen var där. Då var jag och klockan nere på som mest ca 23m.
Yours truly med Aqualand:en fastspänd med passande knallorange Zulu:
AB56D870-B9BC-427D-A229-DDE8384E30A4.jpeg
Mer dykstories (jobb/privat) och bilder tack!!
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag är sjökapten i grunden, och har ju således spenderat en faslig massa tid ombord i båtar och till sjöss. När jag jobbade på Royal Caribbean som andrestyrman så var det jag och en förstestyrman som hade dykcert, och när det var dags för den årliga ”hull inspection” (skrovinspektion, där man kollar av att sonderna som sitter under båten inte är skadade eller övervuxna, att det inte sitter en massa rep eller annat bös fast i bogpropellrar eller huvudpropeller, eller azipods i detta fallet) som skulle ske i Cozumel, Mexico, ställde han och jag givetvis upp!
Vi låg vid kryssningskajen, allt var klappat och klart, alla tillstånd var påskrivna och FRB:n åkte i vattnet. På handleden satt min Citizen Aqualand II. Båten vi var på hade ett djupgående på ca: 8,5m vid aktuellt tillfälle, och bottnen nåddes vid ungefär 11m. Sikten var otrolig och det var en mäktig känsla att ha 311m kryssningsbåt av 140.000 ton stål över sig! Skrovinspektionen gick galant och Aqualanden loggade dyket som den trooper den var!

Samma Aqualand fick sig senare ett rejält djupdyk när jag jobbade på ett dykfartyg i Gulfen. Vi jobbade med vraksanering av oljeplattformar efter orkaner. Vi fiskade upp stora stycken metallskrot (rör, pumpar, ventilbatterier, helikopterdäck och bostadsdelar), som lastades på supplybåtar som körde iland det för återvinning. Efter en del snack och övertalning hos dive control så spände jag fast min kära Aqualand på utsidan av dykklockan (dive bell) och sedan bar det av ner i plurret. Klockan var på 90m djup i nästan två dygn. Något den klarade galant, men det ska erkännas att jag var nervös när klockan kom upp igen och det var dags att kolla om allt var bra! Enda problemet var att gummibandet hade blivit missfärgat och fått et vitaktig/dimmig beläggning som inte gick bort.
Några bilder av vrakrester som kommer upp ur det blå:
2E91FAEA-1B32-4F0B-81B7-B0A2632524C2.jpeg

3BB5C95D-2FE6-40DE-B8CB-02FD54D95CDD.jpeg


Sen har jag dykt med med en Aqualand 1 också. Denna gång i Croatien när jag och tjejen var där. Då var jag och klockan nere på som mest ca 23m.
Yours truly med Aqualand:en fastspänd med passande knallorange Zulu:
AB56D870-B9BC-427D-A229-DDE8384E30A4.jpeg
Kul inlägg och coola yrkesminnen. Såna här inlägg imho som ger lite guldkant på Klocksnack. Får jag fråga vilken av RC båtarna du jobbade på? Min ingifta morbror var kapten på RC i många år. Bl.a på Freedom of the Seas, Jewel of the seas (som jag besökte honom på) och jag tror nu sist innan hans pension att det var på Oasis?!
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Kul inlägg och coola yrkesminnen. Såna här inlägg imho som ger lite guldkant på Klocksnack. Får jag fråga vilken av RC båtarna du jobbade på? Min ingifta morbror var kapten på RC i många år. Bl.a på Freedom of the Seas, Jewel of the seas (som jag besökte honom på) och jag tror nu sist innan hans pension att det var på Oasis?!
Tack!

Jag var elev på Navigator och på Voyager, sedan styrman på Navigator efter examen.
 

3R1K

Cartier
Kul tråd!

Jag bor nära kusten och badar i havet kanske 1-3 gånger i veckan under sommarhalvåret, så gör jag lite an en poäng av att alltid bära klocka, och då blir det Seamastern varje gång.

(Innan var det en vit DateJust och innan dess SKX007)

Dyker aldrig men hade utan tvekan haft på Seamastern om jag gjorde det.

7C5CB903-C58B-4C3F-B7C2-E6D028F63745.jpeg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Kul tråd!

Jag bor nära kusten och badar i havet kanske 1-3 gånger i veckan under sommarhalvåret, så gör jag lite an en poäng av att alltid bära klocka, och då blir det Seamastern varje gång.

(Innan var det en vit DateJust och innan dess SKX007)

Dyker aldrig men hade utan tvekan haft på Seamastern om jag gjorde det.

7C5CB903-C58B-4C3F-B7C2-E6D028F63745.jpeg
Varför dyker du inte, om man får fråga? Behöver ju inte vara avancerad apparatdykning, t.ex fridykning är skitkul och kräver inga jobbiga cert, planering och dyra prylar.
Ligger själv i västkusthav och guppar nästan dagligdags utan nåt särskilt mål i sikte, så härligt, lovar! 😊
 

3R1K

Cartier
Varför dyker du inte, om man får fråga? Behöver ju inte vara avancerad apparatdykning, t.ex fridykning är skitkul och kräver inga jobbiga cert, planering och dyra prylar.
Ligger själv i västkusthav och guppar nästan dagligdags utan nåt särskilt mål i sikte, så härligt, lovar! 😊

Ja det kan man fråga sig, det ser ju läckert ut att dyka med färgglada fiskar osv men jag8 är lite rädd för att simma i mörka eller djupa vatten, vilket kanske är irrationellt, speciellt i svenska vatten där vi inte har några farliga odjur. Så jag beundrar er som vågar!
 
Topp