• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EDC-dumpen

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Sjukt nöjd med mitt nya lilla etui. Alpaka zip pouch pro. Får med det mesta och går ned i vilken jackficka som helst.
7EB0C720-F37F-4BF1-81FB-CF7B4A44468F.jpeg

DA601963-797C-4CE2-B4AE-0ECD143FC556.jpeg

C6BE5491-641F-452F-B0AF-953E4A7AA472.jpeg
Vad fick dig att välja "pro"-varianten? Förrutom att den heter "pro" då så klart...
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Dagens nykomling - min första Space Pen.

20230111_190748.jpg


Ger nedan line-up

20230111_190857.jpg


Har dock varit lite missnöjd med att det skramlar i fickan när man rör sig, vilket fick mig att börja fundera på en liten pouch likt Alpakan tidigare i tråden. Insåg just att en möjlig lösning var närmare än så...

Har redan under något år använt en pouch från Nymans för småsaker som betalkortkort, nyckel osv.

20230111_191034.jpg


Kollade lite i lådorna och hittade en lite större från Franks Ur som funkade fin-fint... :) Testar att köra så ett tag.

20230111_191158.jpg

20230111_191134.jpg
 
Senast ändrad:

vanman

Rolex
2-Faktor
Sweet. Vilka modeller kör du på Swisscard och kniven?
Det är ett swisscard lite som verkligen följer med överallt, hade en period med mycket flygande för några år sedan och då var det fint att kunna köra utan/kassera brevöppnaren/kniven vid behov.

Den andra är en cybertool s, tycker den har rätt bits och ändå är lagom slimmad.

Nått som inte syns är den niteize quickstand som också göms i korthållaren, har räddat många utemiddagar med barnen och tågresor.

Saknas en bra ficklampa, men vill ha nått i AAA formfaktor med pocketclip. Några tips någon?

Har även funderar på ett swissqlip till kniven, men ryggar tillbaka av priset 😬
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Det är ett swisscard lite som verkligen följer med överallt, hade en period med mycket flygande för några år sedan och då var det fint att kunna köra utan/kassera brevöppnaren/kniven vid behov.

Den andra är en cybertool s, tycker den har rätt bits och ändå är lagom slimmad.

Nått som inte syns är den niteize quickstand som också göms i korthållaren, har räddat många utemiddagar med barnen och tågresor.

Saknas en bra ficklampa, men vill ha nått i AAA formfaktor med pocketclip. Några tips någon?

Har även funderar på ett swissqlip till kniven, men ryggar tillbaka av priset 😬
Olight i3t

Har en i fickan på jobbet. Gillar den skarpt :)
 

JLSM

Omega
Här är min EDC line-up med några nya tillkomna element. Allt ryms bekvämt i jackan och fickorna. På sommaren när jag inte har jacka får jag slimma ned och förvara några saker i bil/ryggsäcken istället.

Drip-check:
Klocka
Vit näsduk
Solglasögon, putsduk och fodral
Minnesmynt - När slumpen får avgöra beslut i vardagen. 😅
Bilnyckel
Fällkniven U4 - knivblad på 5 cm
Airpods
Minttabletter
Läppbalsam
Hemnyckel
Korthållare
Förlovningsring
Alpaka Zip Poach Pro (tidigare inlägg triggade köp och den är grym!)

8A91FCB1-25F1-4C99-BE7F-8F490FB664BC.jpeg

EBFF990A-3D68-4273-8039-B7EE9A38031C.jpeg
3DFCA29E-7A52-4911-979F-324744AE541F.jpeg


Alpakan rymmer:
Schweizisk armékniv
Gerber Dime
Fischer Bullet Spacepen
Olight 3EEOS
Lite emergency-cash
Tops
Plackers
Plåster
Compeed
Alvedon
Ipren
Allergitabletter
Dimor

A699F63F-99D2-4E60-82C2-64187B99FD8C.jpeg


Blev en hel del till slut men har bra fickor i jackan så det fungerar förvånansvärt bra.
Får se hur man gör till varmare väder. :)
 

Utvisaren

Patek
Har tidigare kört Mecarmys X4S. Perfekt lampa att ha i nyckelknippan. Men nu fanns ju Olights i1R variant till halva priset så... då blev det två ;)
1673898729651.png
Den har landat. Trevlig men Mecarmys är robustare byggd. Nu följdfråga... liten rackarns kniv att kunna ha i knippan? Dvs så man får den med sig...

spyderco har väl sin som vanligt men jag tänkte att jag lägger ut frågan och ser ifall det finns några bra tips?

Leter alltså en fällkniv liten nog att inte vara irriterande i nyckelknippan.

1674065330553.png
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Den har landat. Trevlig men Mecarmys är robustare byggd. Nu följdfråga... liten rackarns kniv att kunna ha i knippan? Dvs så man får den med sig...

spyderco har väl sin som vanligt men jag tänkte att jag lägger ut frågan och ser ifall det finns några bra tips?

Leter alltså en fällkniv liten nog att inte vara irriterande i nyckelknippan.

1674065330553.png
🙂
 

Utvisaren

Patek
🙂
Fick syn på denna. Ingen blir väl rädd för den? Ringer polisen och så får man smaka batong igen?

Lattjolajbanstål 8cr13 men ser rätt praktisk ut. Dock 50g vikt kontra den på 20 du hade fram. Och för ickesnusare är ju en öppnare bra skit... ;)

1674071263843.png
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Den har landat. Trevlig men Mecarmys är robustare byggd. Nu följdfråga... liten rackarns kniv att kunna ha i knippan? Dvs så man får den med sig...

spyderco har väl sin som vanligt men jag tänkte att jag lägger ut frågan och ser ifall det finns några bra tips?

Leter alltså en fällkniv liten nog att inte vara irriterande i nyckelknippan.

1674065330553.png


Att välja ett multiverktyg (med kniv) kanske är att föredra framför kniv.
Kniven är ju alltid en kniv (iofs liten/kort) medans multiverktyget kan vara lättare att förklara att man har med på allmän plats för konstapeln.

Leatherman Micra misstänker jag du tycker blir stor, (onödiga funktioner) .
En halv bilnyckel i bredd, lite tunnare.

20230118_211056.jpg
 

JLSM

Omega
Den har landat. Trevlig men Mecarmys är robustare byggd. Nu följdfråga... liten rackarns kniv att kunna ha i knippan? Dvs så man får den med sig...

spyderco har väl sin som vanligt men jag tänkte att jag lägger ut frågan och ser ifall det finns några bra tips?

Leter alltså en fällkniv liten nog att inte vara irriterande i nyckelknippan.

1674065330553.png

Kan verkligen rekommendera Fällkniven U4.
Supersmidig och kvalitativ.
5cm blad.
12cm totalt
29g
1BE6E604-836F-4BE6-9234-3A9768BD1C6B.jpeg
 

Utvisaren

Patek
Att välja ett multiverktyg (med kniv) kanske är att föredra framför kniv.
Kniven är ju alltid en kniv (iofs liten/kort) medans multiverktyget kan vara lättare att förklara att man har med på allmän plats för konstapeln.

Leatherman Micra misstänker jag du tycker blir stor, (onödiga funktioner) .
En halv bilnyckel i bredd, lite tunnare.

20230118_211056.jpg
Du har rätt i ditt tänk. Jag letar små ting till nyckelknippan och vill inte att det skall bli ett besvär att ta med. Skall bara tackla vardagens trilskande. Men visst, har sett prybars med öppnare och nån liten egg, typ bälteskapare. Det funkar. Så länge prylen är nätt att ha med sig så är det flexibelt.
 

Utvisaren

Patek
Är det kasst stål med andra ord?
Beror nog mest på hur mycket stålnörd man är. Kikar man in hos knivtokarna lär man ju inte få stående ovationer. Men det, Aus-8, 440A etc och de flesta som slutar på mov är enklare stål som gör jobbet helt ok till en fällkniv men som inte utmärker sig med att hålla sig vasst länge och tåla påfrestningar. Men de är ju lättare att slipa i gengäld. Så missförstå mig rätt. Man får vad man betalar för men samtidigt är det ytterst få som verkligen behöver S30V, Elmax och allt vad de heter. Men det är ju kul att nörda ner sig lite ibland. 😄
 
Topp