• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EDC-dumpen

Flipper2

Rolex
Till jobbet och tillbaka EDC:

Maxpedition Micro
Victorinox Huntsman
Ledlenser P3 med extra AAA batteri
Tändare med en bit cykelslang
2m paracord
papper och penna
2 pappers gem
paracetamol, ibuprofen och dimor tabletter
2 plåster
DW-6600

IMG_0571.jpeg
 

Vinflaskan

Cartier
Till jobbet och tillbaka EDC:

Maxpedition Micro
Victorinox Huntsman
Ledlenser P3 med extra AAA batteri
Tändare med en bit cykelslang
2m paracord
papper och penna
2 pappers gem
paracetamol, ibuprofen och dimor tabletter
2 plåster
DW-6600

IMG_0571.jpeg

vad används cykelslangen till?

Älskar EDC-bilder och i perioder packar jag på mig så mycket grejer att det blir löjligt.. Men jag landar alltid tillbaka på att grejerna aldrig kommer till användning och så börjar jag om som minimalist 😁

Hur är det för er andra? Kommer era grejer någonsin till användning?
 

Flipper2

Rolex
Det roliga med EDC är att man använder max en eller två grejer nån gång i veckan och resten är där ”i fall man behöver det” 😆

Ska man vara realistisk så allt man behöver är egentligen en Victorinox, din mobil och klocka.
Papper och penna behöver man inte, du har din mobil…
Lampa… det bästa vore en pannlampa… men eftersom vi snart kommer i den ljusa delen av året, så lampan behövs inte heller..,
Paracord… den är där bara för att alla andra har det 🤣
Tabletter… ja, dimor är en life saver, det bästa som finns mot dålig mat och diarré…


Så OM skiten träffar fläkten i ditt område och du behöver göra eld då skär du en bit slang och tänder på, det brinner rätt rejält 🔥
Istället för slangen kan man ha en tampong… du ”skruvar ut den” och drar isär den lite och tänder på… det brinner mycket och länge. 🔥🔥
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
vad används cykelslangen till?

Älskar EDC-bilder och i perioder packar jag på mig så mycket grejer att det blir löjligt.. Men jag landar alltid tillbaka på att grejerna aldrig kommer till användning och så börjar jag om som minimalist 😁

Hur är det för er andra? Kommer era grejer någonsin till användning?
Paracord har jag rätt ofta användning av. Tex för att torka handdukar på hotell

IMG_0199.jpeg
 

fredrikb

Cartier
Vet ej om detta blir rätt tråd, men alla här verkar ha bra koll på den här typen av grejer:

Jag skulle vilja ha en rejäl ficklampa och gärna något som man till nöds kan försvara sig med. Tänkte spontant på en gammal hederlig Maglite D-serien som man kan vifta med om någon kommer för nära, men det kanske finns bättre moderna prylar? Tänk scenariot "gå ned halvnaken från övervåningen mitt i natten och ev stötta på någon "besökare""...

Tips?
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Vet ej om detta blir rätt tråd, men alla här verkar ha bra koll på den här typen av grejer:

Jag skulle vilja ha en rejäl ficklampa och gärna något som man till nöds kan försvara sig med. Tänkte spontant på en gammal hederlig Maglite D-serien som man kan vifta med om någon kommer för nära, men det kanske finns bättre moderna prylar? Tänk scenariot "gå ned halvnaken från övervåningen mitt i natten och ev stötta på någon "besökare""...

Tips?
Med en bra ficklampa plus en teleskopbatong får du två verktyg som är bra på respektive uppgift istället för en klumpig Maglite som inte är riktigt bra på något.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag redigerade till teleskopbatong som kanske är en vanligare benämning. Det är den typen av stålbatong som polisen använder som är teleskopisk och snärtas ut. Den är laglig att äga och ha i hemmet om man är över 21 år, men den får inte bäras på allmän plats.
Vapen har tveksam nytta om man inte vet hur man använder dem.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Vet ej om detta blir rätt tråd, men alla här verkar ha bra koll på den här typen av grejer:

Jag skulle vilja ha en rejäl ficklampa och gärna något som man till nöds kan försvara sig med. Tänkte spontant på en gammal hederlig Maglite D-serien som man kan vifta med om någon kommer för nära, men det kanske finns bättre moderna prylar? Tänk scenariot "gå ned halvnaken från övervåningen mitt i natten och ev stötta på någon "besökare""...

Tips?
Har den här inköpt på Aliexpress för rätt många år sedan. Bra tryck i lampan, och perfekt storlek och vikt för eventuellt bankande inomhus. Lite dumt dock att lampan sitter i toppen, så det är svårt att hålla den i ett överhandsgrepp för att både lysa och banka, men huvudsyftet för inköpet var eventuellt bankande, inte lysande, och till det tror jag den är utmärkt om behov skulle uppstå.
1000009139.jpg
 

Flipper2

Rolex
Ingen aning hur det känns att bli påpucklad med teleskopbatong, men tittar man på hur polisen använder dem mot horder av aggressiva demonstranter ser det inte ut att göra speciellt ont? Tunna smala ändar som piskar mer än får in riktig kraft i slagen?
Har man mycket kläder på sig då händer inte mycket..... på våren, sommaren kan man bryta arm på en med en teleskopbatong.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Har man mycket kläder på sig då händer inte mycket..... på våren, sommaren kan man bryta arm på en med en teleskopbatong.


Där ser man.
Under göteborgskravallerna använde de flitigt dessa batonger och man såg ju direkt att slagen hade väldigt liten effekt på folkmassan. Poliserna slog som mest på benen.
Det enda som hjälpte var verkanseld. 😁
Så när horder av aggro människor vill en illa hjälper nog inte ens en fet ficklampa.

Medalj till polisen förresten.

3769552030.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Där ser man.
Under göteborgskravallerna använde de flitigt dessa batonger och man såg ju direkt att slagen hade väldigt liten effekt på folkmassan. Poliserna slog som mest på benen.
Det enda som hjälpte var verkanseld. 😁
Så när horder av aggro människor vill en illa hjälper nog inte ens en fet ficklampa.

Medalj till polisen förresten.

3769552030.jpg
Han på bilden är dock skjuten. Det är lite det som är grejen med vapen som inte är skjutvapen. Någon adrenalinstinn eller drogpåverkad stoppar man inte så lätt. Kan man dessutom inte hantera vapnet själv så blir man lätt ifråntagen vapnet.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Idag går vi något år äldre än ovan. Filofax började lägga ut tillverkningen utomlands runt 91. York: en ovan är en italienare från 1992-3. Dagens Tejus är från 1991-2 och är tillverkad i England. Det har visat sig att för Filofax-nördar är det galet viktigt. När jag köpte dem var det inget jag tänkte på.

Kniven är en EKA-Wenger från deras samarbete runt 1992 - "The wood collection". Modellen är Executive Major. (edit - tydligen började de redan runt 1981)

Fisher space pen "raw". Polerar upp den ibland men den kan få tung patina mellan gångerna.

20240119_095554.jpg
20240119_095423.jpg
 
Senast ändrad:

Räv

Cartier
2-Faktor
Nu går vi 80-tal (Filofax) och 70-tal (Eka Swede 90)!

Den äldsta Filofaxen behöver lagning - även om den för sin ålder är i mycket bra skick. Några sömmar behöver sys om. För att underlätta demonterade jag ringmekanismen.

53480252351_09f6ddd7f7_h.jpg


53479350287_172f1e5a7d_h.jpg


Hittade DNA...

53480252361_9ef0d5bb57_h.jpg


Gillar man Victorinox Waiter så borde man gilla Swede 90 då de har samma grundfunktioner - dvs kniv, öppnare och korkskruv. Victorinoxen vinner dock vardagskriget för en drygt medelålders person då den även har tandpetare och skruvmejsel för glasögonen... (vuxenfunktioner). Swede 90 är dock lite större och mer en kniv än "noxen". 105 mm istället för 85. Bra stål "Sandvik 12 C 27". Mycket fint läderfodral för bältet tillhör men till kontoret ligger den lös i fickan.

53480252376_082364d748_h.jpg
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Bamsefällkniven PXL från 2016 och en trogen Caran d'Ache 77, 2mm blyerts-minhållare (det hette det förr - minhållare - undrar om det fortfarande gör det). Pennan är en trogen följeslagare som jag använde i ritarbete både under studier och sedan i arbetet. Och före mig var den min fars yrkespenna. Skulle tro från mitten 60-tal. Så först ritade den undercentraler och rörstråk för att sedan "befordras" till att vara skiss- (6B) och ritpenna (2H till 2B) i arkitekt-tjänst. Snacka om kvalitet och återbruk. Får skriva in den i mitt testamente för nästa brukare...

53484348531_b732364bb4_h.jpg
 
Senast ändrad:
Topp