• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    928

spruff

Omega
Finns det någon ekonomisk rimlig anledning att idag köpa en elbil? Jag avser då med tanke på slutnotan.

Att det är billiigare att köra en mil på el kontra bensin/diesel vet ju alla. Men slutnotan?
Att äga en elbil privat är nog inte så smart ur en ekonomisk synvinkel. Värdeminskningen är katastrofal pga snabb teknikutveckling och en migration till lägre prissegment som i alla produktlivscykler + att det väller ut tjänstebilar på begmarknaden.
Samtidigt hålls andrahandsvärdet på ICE upp av minskad nyförsäljning till tjänstebilar och hög efterfrågan på begagnat från privatpersoner.

Men som tjänstebil är ju BEV klockrent. :)
 

Woland

Omega
Att äga en elbil privat är nog inte så smart ur en ekonomisk synvinkel. Värdeminskningen är katastrofal pga snabb teknikutveckling och en migration till lägre prissegment som i alla produktlivscykler + att det väller ut tjänstebilar på begmarknaden.
Samtidigt hålls andrahandsvärdet på ICE upp av minskad nyförsäljning till tjänstebilar och hög efterfrågan på begagnat från privatpersoner.

Men som tjänstebil är ju BEV klockrent. :)

Tack för svar. Det var som jag anade utan att ha räknat på det.
Elbilen klarar sig inte utan subventioner.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Tack för svar. Det var som jag anade utan att ha räknat på det.
Elbilen klarar sig inte utan subventioner.
I en ganska snäv bemärkelse är det så att kanske en elbil som ägs av en privatperson i Sverige inte är billigare än motsvarande fossilbil.

Men i ett vidare perspektiv är elbilen definitivt billigare, speciellt i Sverige.

Produktion, distribution och användning av fossila bränslen bär inte sina egna kostnader i form av all miljöpåverkan. Subventionen av dessa bränslen är gigantisk.

Elproduktion i Sverige är till 98 procent fossilfri. Tyvärr är även den belastad med energiskatt, vilken inte verkar vara relaterad till miljöpåverkan.

Så om fossilbilarna skulle belastas med sina verkliga kostnader skulle de definitivt vara dyrare än elbilar.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
@Woland Visa gärna hur du räknar när du jämför en ny ICE-bil mot en ny elbil och kommer fram till att det är billigare att köpa en ICE-bil? För jag är rätt säker på att du inte kommer komma fram till det.

För i alla sådana här diskussioner så kryper det alltid fram att man 1) knappt räknat alls bara gissar 2) jämför en 3-5 år gammal ICE-bil mot el 3) jämför en ICE-bil med halva effekten eller utrustningen.

edit: Låt mig visa. Vi kan strunta i utrustning för enkelhetens skull, båda är ganska välutrustade som start. Samma med försäkring, det kostar samma. Elkostnaden är beräknad på att man hemmaladdar >90%

NY Passat 2.0 tdi 4M
inköp 463.000kr
restvärde 65%, 162tkr värdeminsk
skatt 36.000kr
bränsle 2000 mil/år 78.000kr
= 276tkr = 7.666kr/mån

Ny Id4
519.000kr
restvärde 55% 233tkr värdeminsk
skatt 1000kr
bränsle (2kr/kwh) 12.000kr
= 246tkr = 6833kr/mån
 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Visa gärna hur du räknar när du jämför en ny ICE-bil mot en ny elbil och kommer fram till att det är billigare att köpa en ICE-bil? För jag är rätt säker på att du inte kommer komma fram till det.

För i alla sådana här diskussioner så kryper det alltid fram att man 1) knappt räknat alls bara gissar 2) jämför en 3-5 år gammal ICE-bil mot el 3) jämför en ICE-bil med halva effekten eller utrustningen.
Jag får erkänna att jag inte räknat alls (har endast elbilar på den egna uppfarten), så jag tar tillbaka just den delen av min kommentar.

Poängen jag ville få fram är att fossila bränslen är subventionerade.
 

Fsjberg

Cartier
@Woland Visa gärna hur du räknar när du jämför en ny ICE-bil mot en ny elbil och kommer fram till att det är billigare att köpa en ICE-bil? För jag är rätt säker på att du inte kommer komma fram till det.

För i alla sådana här diskussioner så kryper det alltid fram att man 1) knappt räknat alls bara gissar 2) jämför en 3-5 år gammal ICE-bil mot el 3) jämför en ICE-bil med halva effekten eller utrustningen.

edit: Låt mig visa. Vi kan strunta i utrustning för enkelhetens skull, båda är ganska välutrustade som start. Samma med försäkring, det kostar samma. Elkostnaden är beräknad på att man hemmaladdar >90%

NY Passat 2.0 tdi 4M
inköp 463.000kr
restvärde 65%, 162tkr värdeminsk
skatt 36.000kr
bränsle 2000 mil/år 78.000kr
= 276tkr = 7.666kr/mån

Ny Id4
519.000kr
restvärde 55% 233tkr värdeminsk
skatt 1000kr
bränsle (2kr/kwh) 12.000kr
= 246tkr = 6833kr/mån
Kom fram till samma sak när jag räknade på det, vilket resulterade i en beställning av hel-el nu när vår A6:a närmar sig tre år. Så kul har det inte varit att betala strax över 30k i skatt på tre år för att köra en 4cyl diesel.
 

Woland

Omega
Jag får erkänna att jag inte räknat alls (har endast elbilar på den egna uppfarten), så jag tar tillbaka just den delen av min kommentar.

Poängen jag ville få fram är att fossila bränslen är subventionerade.

Fossila bränslen är straffbeskattade. Dessutom innehåller de en massa tillsatser som man absolut inte vill ha.
De är sannerligen inte subventionerade.
Slapp vi straffbeskattningen skulle vi tanka under 10:-/L.

Till detta kommer ytterligare straffavgifter via fordonsskatt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fossila bränslen är straffbeskattade. Dessutom innehåller de en massa tillsatser som man absolut inte vill ha.
De är sannerligen inte subventionerade.
Slapp vi straffbeskattningen skulle vi tanka under 10:-/L.

Till detta kommer ytterligare straffavgifter via fordonsskatt.
De miljöskador som bensin och diesel orsakar betalas inte av de som tankar utan det går via vår och andra länders skattsedel. Det är en subvention.
 

Woland

Omega
@Woland Visa gärna hur du räknar när du jämför en ny ICE-bil mot en ny elbil och kommer fram till att det är billigare att köpa en ICE-bil? För jag är rätt säker på att du inte kommer komma fram till det.

För i alla sådana här diskussioner så kryper det alltid fram att man 1) knappt räknat alls bara gissar 2) jämför en 3-5 år gammal ICE-bil mot el 3) jämför en ICE-bil med halva effekten eller utrustningen.

edit: Låt mig visa. Vi kan strunta i utrustning för enkelhetens skull, båda är ganska välutrustade som start. Samma med försäkring, det kostar samma. Elkostnaden är beräknad på att man hemmaladdar >90%

NY Passat 2.0 tdi 4M
inköp 463.000kr
restvärde 65%, 162tkr värdeminsk
skatt 36.000kr
bränsle 2000 mil/år 78.000kr
= 276tkr = 7.666kr/mån

Ny Id4
519.000kr
restvärde 55% 233tkr värdeminsk
skatt 1000kr
bränsle (2kr/kwh) 12.000kr
= 246tkr = 6833kr/mån

Ja det är ju en kalkyl.
Men jag har väldigt svårt att tro en elbil har kvar 55% av sitt nypris efter 3 år.
Vem vill betala det?
Greta Thunberg kanske, men hon har ju inget körkort.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
@Woland Visa gärna hur du räknar när du jämför en ny ICE-bil mot en ny elbil och kommer fram till att det är billigare att köpa en ICE-bil? För jag är rätt säker på att du inte kommer komma fram till det.

För i alla sådana här diskussioner så kryper det alltid fram att man 1) knappt räknat alls bara gissar 2) jämför en 3-5 år gammal ICE-bil mot el 3) jämför en ICE-bil med halva effekten eller utrustningen.

edit: Låt mig visa. Vi kan strunta i utrustning för enkelhetens skull, båda är ganska välutrustade som start. Samma med försäkring, det kostar samma. Elkostnaden är beräknad på att man hemmaladdar >90%

NY Passat 2.0 tdi 4M
inköp 463.000kr
restvärde 65%, 162tkr värdeminsk
skatt 36.000kr
bränsle 2000 mil/år 78.000kr
= 276tkr = 7.666kr/mån

Ny Id4
519.000kr
restvärde 55% 233tkr värdeminsk
skatt 1000kr
bränsle (2kr/kwh) 12.000kr
= 246tkr = 6833kr/mån

Har du inte räknat på ett VÄLDIGT högt literpris när du säger att bränslet för 2000 mil kostar 78000 kr, eller är det på 3 år?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Ge gärna exempel på sådana skador.
Har du lyckats undgå vetenskaplig konsensus att mänsklig aktivitet i form av förbränning av fossila bränslen påverkar klimatet och redan orsakar enorma skador?

Det kommer givetvis att kosta pengar att fasa ut fossila bränslen, men det kommer att bli mycket dyrare att vänta.

Är du på riktigt?

Du beter dig som värsta trollet.
 

Tapiren

Cartier
@Woland Visa gärna hur du räknar när du jämför en ny ICE-bil mot en ny elbil och kommer fram till att det är billigare att köpa en ICE-bil? För jag är rätt säker på att du inte kommer komma fram till det.

För i alla sådana här diskussioner så kryper det alltid fram att man 1) knappt räknat alls bara gissar 2) jämför en 3-5 år gammal ICE-bil mot el 3) jämför en ICE-bil med halva effekten eller utrustningen.

edit: Låt mig visa. Vi kan strunta i utrustning för enkelhetens skull, båda är ganska välutrustade som start. Samma med försäkring, det kostar samma. Elkostnaden är beräknad på att man hemmaladdar >90%

NY Passat 2.0 tdi 4M
inköp 463.000kr
restvärde 65%, 162tkr värdeminsk
skatt 36.000kr
bränsle 2000 mil/år 78.000kr
= 276tkr = 7.666kr/mån

Ny Id4
519.000kr
restvärde 55% 233tkr värdeminsk
skatt 1000kr
bränsle (2kr/kwh) 12.000kr
= 246tkr = 6833kr/mån
Är det verkligen rätt fordon att jämföra, det finns väl billigare Passater som inte är 4x4?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det verkligen rätt fordon att jämföra, det finns väl billigare Passater som inte är 4x4?
Det måste ju vara nånting som är i närheten av motsvarande prestanda tycker jag. 1.5tsi räcker inte. Men den är inte ens särskilt mycket billigare så det ändrar inte kalkylen nämnvärt. Tror den startar på 439tkr.
 

Tapiren

Cartier
Det måste ju vara nånting som är i närheten av motsvarande prestanda tycker jag. 1.5tsi räcker inte. Men den är inte ens särskilt mycket billigare så det ändrar inte kalkylen nämnvärt. Tror den startar på 439tkr.
Samtidigt som ID4 inte är fyrhjulsdriven i det utförandet?

Men visst, det är alltid svårt att jämföra och jag håller med om slutsatsen att en elbil antagligen blir lite billigare i längden, i alla fall så länge inte Tesla chocksänker priset igen
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Det måste ju vara nånting som är i närheten av motsvarande prestanda tycker jag. 1.5tsi räcker inte. Men den är inte ens särskilt mycket billigare så det ändrar inte kalkylen nämnvärt. Tror den startar på 439tkr.
Tycker egentligen det är lite fel att försöka hitta jämförbar prestanda (som i 0-100 eller vridmoment) i en ICE bil när man jämför med en elbil. I elbilen får man ju typ prestandan på köpet bara för att det är en elmotor. Tycker man borde jämföra typ storlek eller tänkt användningsområde eller dylikt istället. För om man nu ska försöka jämföra "prestanda" bör man ju då också titta på räckvidden mellan bilarna som en faktor(?).
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Tycker egentligen det är lite fel att försöka hitta jämförbar prestanda (som i 0-100 eller vridmoment) i en ICE bil när man jämför med en elbil. I elbilen får man ju typ prestandan på köpet bara för att det är en elmotor. Tycker man borde jämföra typ storlek eller tänkt användningsområde eller dylikt istället. För om man nu ska försöka jämföra "prestanda" bör man ju då också titta på räckvidden mellan bilarna som en faktor(?).
Hur ska man värdera räckvidden?

Det är väldigt individuellt.

Många som kör elbil verkar nöjda med 30-40 mil verklig räckvidd. Det är inget stort problem att stanna och ladda i 25 minuter efter tre eller fyra timmars körning.

Undantag möjligtvis under sportlovsveckor, om man har den livsstilen att man åker till fjällen då, vilket inte alla har.

Jag har aldrig reflekterat över att olika ICE-bilar skulle vara olika prisvärda för att de har olika räckvidd. Några går 50 mil, andra 100 mil eller mer mellan tankningarna.

De verkar som de flesta som är oroade över räckvidden hos elbilar är de som aldrig provat att leva med en.

Givetvis passar inte elbilen för alla. Om man inte kan ladda hemma, eller har extrema körmönster så att det verkligen är ett stort problem att behöva ladda på långresor, så kanske man trivs bäst med en ICE-bil.

Ursäkta svamligt inlägg, men hur ska man i en jämförelse mellan exempelvis Passat och ID.4 stoppa in en värdering av räckvidden som passar alla, eller ens många?
 
Senast ändrad:

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Stay away!
Polarens farsa kör en sedan några månader och är allt annat än nöjd. Stökigt att hävda garanti eller få uppdateringar om bolaget konkar.. hälften av alla funktioner på bilen finns inte eller funkar inte i mjukvaran trots senaste uppdateringen..
Ja små elbilsmärken och de från Kina ska man undvika.
Många kommer konka!

BYD och Tesla känns stabila, resten mer tveksamt.
Hur det går för för de traditionella bilmärkena får vi se.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Hur ska man värdera räckvidden?

Det är väldigt individuellt.

Många som kör elbil verkar nöjda med 30-40 mil verklig räckvidd. Det är inget stort problem att stanna och ladda i 25 minuter efter tre eller fyra timmars körning.

Undantag möjligtvis under sportlovsveckor, om man har den livsstilen att man åker till fjällen då, vilket inte alla har.

Jag har aldrig reflekterat över att olika ICE-bilar skulle vara olika prisvärda för att de har olika räckvidd. Några går 50 mil, andra 100 mil eller mer mellan tankningarna.

De verkar som de flesta som är oroade över räckvidden hos elbilar är de som aldrig provat att leva med en.

Givetvis passar inte elbilen för alla. Om man inte kan ladda hemma, eller har extrema körmönster så att det verkligen är ett stort problem att behöva ladda på långresor, så kanske man trivs bäst med en ICE-bil.

Ursäkta svamligt inlägg, men hur ska man i en jämförelse mellan exempelvis Passat och ID.4 stoppa in en värdering av räckvidden som passar alla, eller ens många?
Absolut, men oftast (iaf för mig) är elbils prestandan precis lika ointressant som det du beskriver om räckvidden (och ändå gillar jag att köra snabbt och ha bra drag). Att bilen kan dra iväg 0-100 på 3 sec är inget jag någonsin behöver i min vardag och med andra ord skiter jag i den i en jämförelse. Jag säger bara att det är konstigt (enligt mig) när man tittar på en jämförelse att väga in prestandan som ett argument då man oftast har bilen som transportmedel och inte för att köra banracing med.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Absolut, men oftast (iaf för mig) är elbils prestandan precis lika ointressant som det du beskriver om räckvidden (och ändå gillar jag att köra snabbt och ha bra drag). Att bilen kan dra iväg 0-100 på 3 sec är inget jag någonsin behöver i min vardag och med andra ord skiter jag i den i en jämförelse. Jag säger bara att det är konstigt (enligt mig) när man tittar på en jämförelse att väga in prestandan som ett argument då man oftast har bilen som transportmedel och inte för att köra banracing med.
Som med alla större köp gör man egen analys baserat på egna krav och "kul att ha"-faktorer, som man viktar enligt egen vilja. Vi är alla olika och har olika behov. Att sitta och diskutera detta och försöka övertala varandra att, eller inte att överväga någonting är meningslöst.
 
Topp