• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    930

CaptainOats

Patek
2-Faktor

Ja, vad ska man säga
Plockar ut min nya merca i Januari.
Efter det blir det inga fler om detta fortsätter såhär.

Problemet lär vara att folk inte kommer köpa nya bilar som tidigare.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Plockar ut min nya merca i Januari.
Efter det blir det inga fler om detta fortsätter såhär.

Problemet lär vara att folk inte kommer köpa nya bilar som tidigare.
Jag är nog också på väg till privatbil. Men är det rimligt att min bil för 970 tusen har samma förmånsvärde som den gamla för 380 tusen? Det ska ju ändå avspegla den monetära förmånen. Jag kan inte ens tycka att det är fel egentligen fast jag drabbas tämligen hårt.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag är nog också på väg till privatbil. Men är det rimligt att min bil för 970 tusen har samma förmånsvärde som den gamla för 380 tusen? Det ska ju ändå avspegla den monetära förmånen. Jag kan inte ens tycka att det är fel egentligen fast jag drabbas tämligen hårt.
Kommer slå hårt mot bilhandlarna.
Som vanligt verkar politikerna inte förstå hur mycket folk bilindustrin sysselsätter.

pengar skapas i världfärden det vet ju alla....
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Man får se till att vara smart med bilbytet om man ska fortsätta rulla tjänstepulka, byt innan nya reglerna så har man tre år till.. Förhoppningen man kan ha är ju att MP hinner crasha innan dess och åker ur riksdagen
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Nu har jag 18mån kvar, men min 800tkr-bil blir ju inte rolig om man skaffar likadan... Privat är nog rätt håll att gå & sikta långsiktigt.
 

par

Patek
2-Faktor
Kommer slå hårt mot bilhandlarna.
Som vanligt verkar politikerna inte förstå hur mycket folk bilindustrin sysselsätter.

pengar skapas i världfärden det vet ju alla....
För att inte tala om att tjänstebil är en väldigt stor inkomst för staten. En dyr bil med hög moms(även om bara hälften blir kvar) och utöver det så får man in ett förmånsvärde som en extra intäkt till staten. Men för MP handlade det mer om att ingen ska ha det bättre.
Tjänstebilar gynnade ju vanliga vita män i storstäder, det värsta Miljöpartiet vet dvs.

Det här kommer floppa när folk istället köper billigare bilar eller begagnade bilar som inte genererar skatteintäkter i samma nivå.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Nej nej, förmånsvärdet räknas ju om varje inkomstår. Det går inte att klara sig ifrån detta. Även befintliga bilar får ändrat förmånsvärde.

Nja där också väl? Det ena är ju nedsättningen med 40% eller max 10’/år som slopas från 1 jan och det gäller alla. Det andra är en helt ny uträkning av förmånsvärdet som ökar det typ med 25% som bara gäller bilar registrerade från 1 juli.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor

Ja, vad ska man säga
Det där är ju det som sker redan i Januari.

Förmånsrabatten som försvinner för förmånsvärdet. Förmånsvärdet ökar då med upp till 40% (max 10000kr)

Sen 1a Juli är det väl förslag på att öka med ytterligare 25% oavsett bil.

Däremellan(april) så blir det ny bonus/malus beräkning

Om jag tar min BMW så hade förmånen blivit 2100kr dyrare/månad med de åtgärderna de gör i Jan och Juli om man bortser ser ifrån bonus malusändringen.
 
Senast ändrad:

CaptainOats

Patek
2-Faktor
För att inte tala om att tjänstebil är en väldigt stor inkomst för staten. En dyr bil med hög moms(även om bara hälften blir kvar) och utöver det så får man in ett förmånsvärde som en extra intäkt till staten. Men för MP handlade det mer om att ingen ska ha det bättre.
Tjänstebilar gynnade ju vanliga vita män i storstäder, det värsta Miljöpartiet vet dvs.

Det här kommer floppa när folk istället köper billigare bilar eller begagnade bilar som inte genererar skatteintäkter i samma nivå.
Privatleasing lär bli mer populärt.
Men det kommer väl säkert skattas extra också snart.

Snart är det vettigare att köpa en gammal bensinslukare. Helt emot vad dom vill uppnå. Mera skatter är lösningen på alla miljöproblem enligt mp.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Privatleasing lär bli mer populärt.
Men det kommer väl säkert skattas extra också snart.

Snart är det vettigare att köpa en gammal bensinslukare. Helt emot vad dom vill uppnå. Mera skatter är lösningen på alla miljöproblem enligt mp.
Det måste väl vara betydligt bättre för miljön att folk kör sina gamla bilar hela deras livscykel än att alla ska köpa ny bil vad 3e år som idag.
Har väldigt svårt att tro att en ny miljövänlig bil hinner kompensera för påfrestningen från tillverkningen på bara några år.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Det måste väl vara betydligt bättre för miljön att folk kör sina gamla bilar hela deras livscykel än att alla ska köpa ny bil vad 3e år som idag.
Har väldigt svårt att tro att en ny miljövänlig bil hinner kompensera för påfrestningen från tillverkningen på bara några år.


Bara för du byter elbil var tredje år så åker dom ju inte till skroten när du är klar? :)

Ska vi ställa om fordonsflottan så måste nyförsäljningen takta på, inte strypas
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Sen händer det en hel del angående säkerhet etc om man jämför bilar som bara är några år gamla.
Nu var diskussion om miljöpåverkan.
Men visst är nya bilar säkrare än äldre, jag menar dock inte att alla ska köra runt i 70-tals bilar.

Men en 15-20år Volvo eller liknande tror jag ingen är rädd att åka runt i pga säkerheten?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Nu var diskussion om miljöpåverkan.
Men visst är nya bilar säkrare än äldre, jag menar dock inte att alla ska köra runt i 70-tals bilar.

Men en 15-20år Volvo eller liknande tror jag ingen är rädd att åka runt i pga säkerheten?

För att någon ska kunna köpa en 3 år gammal bil måste någon köpa den ny.

Majoriteten av de nya bilarna leasas av företag idag, det kommer minska avsevärt.
Visst privatleasing kommer väl öka, men tror överlag det kommer bli mycket sämre för alla, mindre snurr på ekonomin.
Miljön påverkas minimalt, med tanke på vårt lands storlek.

Dagens luftslott till ekonomi vi har i landet grundar sig en hel del på in hemsk konsumtion och att pengar går runt, börjar man ta bort för många viktiga beståndsdelar kommer stora svängningar.
 

Exekys

Cartier
Man kan väl ana sig till att priset på privatleasing kommer öka för att ligga närmare tjänstebilskostnaden framöver. Varför skulle marknaden inte funka där, liksom?
 
Topp