• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    922

alfgren

Rolex
2-Faktor
Stunden har kommit där vår samfällighet har installerat laddboxar.

Jag sitter på en fullt betald Toyota Corolla från 2021.

Jag har endast 7 km till jobbet enkel väg och har följdaktligen låga bränslenostnader. Jag räknar också med att en Corolla är en sådan bil som säker håller i 10 år till om jag fortsätter ta hand om den.

Finns det någon anledning att börja undersöka vad jag kan få för den (är ju bra begmarknad har jag hört)?

Sedan tänker kag spontant att en elbil kan jag aldrig räkna hem när jag kör så få mil i veckan(?) Samt den gamla devisen som jag inte längre vet om den är sann:

" kan du ladda finns det ingen anledning att köpa laddhybrid, det är det sämsta av två världar"...

Tankar?
Spontant så kommer du ha svårt att "räkna hem" en elbil med de förutsättningarna. Iofs skriver du ingenting om hur du kör i övrigt men jag tolkar det som att din totala körsträcka per år är låg, kanske under 1500 mil?

Dock så är inte allt kronor och ören, en elbil är oerhört trevlig på många sätt. Bland annat kan du se till att den är iskall sommartid eller varm vintertid genom förklimatisering. Det är närmast beroendeframkallande. Jag har inte frusit eller svettats på 5 år i bil.

Du kommer få bra betalt för din corolla, hur bra beror på version. GR/Sportversionerna ger överlägset bäst betalt.

En elbil "behöver" inte vara dyr heller egentligen. En E-golf kostar runt 200k, den har förvisso bara nånstans 15-20 mils räckvidd men med 7km till jobbet så räcker det och blir över ;)
 
Stunden har kommit där vår samfällighet har installerat laddboxar.

Jag sitter på en fullt betald Toyota Corolla från 2021.

Jag har endast 7 km till jobbet enkel väg och har följdaktligen låga bränslenostnader. Jag räknar också med att en Corolla är en sådan bil som säker håller i 10 år till om jag fortsätter ta hand om den.

Finns det någon anledning att börja undersöka vad jag kan få för den (är ju bra begmarknad har jag hört)?

Sedan tänker kag spontant att en elbil kan jag aldrig räkna hem när jag kör så få mil i veckan(?) Samt den gamla devisen som jag inte längre vet om den är sann:

" kan du ladda finns det ingen anledning att köpa laddhybrid, det är det sämsta av två världar"...

Tankar?
Den håller säkerligen i 20 år till om du utför regelbunden service och allmän normal aktsamhet högst troligen även 30 år.
 

Tapiren

Cartier
Stunden har kommit där vår samfällighet har installerat laddboxar.

Jag sitter på en fullt betald Toyota Corolla från 2021.

Jag har endast 7 km till jobbet enkel väg och har följdaktligen låga bränslenostnader. Jag räknar också med att en Corolla är en sådan bil som säker håller i 10 år till om jag fortsätter ta hand om den.

Finns det någon anledning att börja undersöka vad jag kan få för den (är ju bra begmarknad har jag hört)?

Sedan tänker kag spontant att en elbil kan jag aldrig räkna hem när jag kör så få mil i veckan(?) Samt den gamla devisen som jag inte längre vet om den är sann:

" kan du ladda finns det ingen anledning att köpa laddhybrid, det är det sämsta av två världar"...

Tankar?
Det beror väl lite på vad du är ute efter, är du sugen på att byta bil? Vad vill du ha för bil?

Jag har svårt och se att du kan räkna hem det rent ekonomiskt, i alla fall om du vill ha en motsvarande bil. Eventuellt kan du köpa begagnad elbil till lågt pris och på så sätt komma ned något i kostnad men då får du ju en sämre bil som potentiellt också är dyrare i drift (reparationer etc).

Men, jag hade inte gjort det bytet... i så fall hade jag hellre köpt en äldre Toyota om det var viktigt att komma ned i kostnad, men det känns inte som att det är den vägen du vill gå?
 

D..S..

Panerai
Tack för svar.

Det är nog så att jag egentligen inte har något behov a byte. Jag har låga bilkostnader och en hybrid Toyota med under 2000 mil.

Egentligen handlar det om att jag ändå måste betala 11000 för installationen av ladboxen och det känns 'onödigt' att inte använda den nu när jag kommer få den i garaget.
 
Tack för svar.

Det är nog så att jag egentligen inte har något behov a byte. Jag har låga bilkostnader och en hybrid Toyota med under 2000 mil.

Egentligen handlar det om att jag ändå måste betala 11000 för installationen av ladboxen och det känns 'onödigt' att inte använda den nu när jag kommer få den i garaget.
Taskig uppgörelse, får ni betala kostnaden själva?? vi fick för något år sedan i vår BRF och då tog föreningen hela kostnaden...sen är den dock inte jättebillig att ladda på men ändå.
 

ajs

Omega
2-Faktor
Tack för svar.

Det är nog så att jag egentligen inte har något behov a byte. Jag har låga bilkostnader och en hybrid Toyota med under 2000 mil.

Egentligen handlar det om att jag ändå måste betala 11000 för installationen av ladboxen och det känns 'onödigt' att inte använda den nu när jag kommer få den i garaget.
Jag hade inte heller gjort bytet i ditt fall. En bra bil som är billig i drift som förmodligen kommer hålla värdet i många år framöver.
 

D..S..

Panerai
Taskig uppgörelse, får ni betala kostnaden själva?? vi fick för något år sedan i vår BRF och då tog föreningen hela kostnaden...sen är den dock inte jättebillig att ladda på men ändå.
Jag bor i en samfällighetsförening (utan avgift) så varje hushåll får själva stå för kostnaden (med lite hjälp från naturvårdsverket).

Vore det andra tider kanske jag bytt bil av lyxskäl, men med rådande ekonomi och ränta får det vara..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack för svar.

Det är nog så att jag egentligen inte har något behov a byte. Jag har låga bilkostnader och en hybrid Toyota med under 2000 mil.

Egentligen handlar det om att jag ändå måste betala 11000 för installationen av ladboxen och det känns 'onödigt' att inte använda den nu när jag kommer få den i garaget.
surt men för framtidssäkringens skull är det bra med box ändå
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Så vad tycker ni om Highland

Ffs bara kameror fortfarande verkar det som


FB_IMG_1693546726486.jpg
FB_IMG_1693546731430.jpg
FB_IMG_1693546734171.jpg
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
haha var precis på väg att skriva samtidigt.

Jag tycker att en Model 3 med ultra red ser riktigt bra ut. Sålde min gamla i rätt tid ser det ut som. Ska köra leasing i ett år nu sen blir det nog en sån här.

Najs med ventilerade framsäten, tystare kupé. Längre räckvidd pga bättre aerodynamik.
Liknande pris som nuvarande med. Dock ingen Performance än. Jag avvaktar den. Älskar verkligen I4 M50 men prisskillnaden är för mycket för att motivera :(
Screenshot_20230901_074939_Samsung Internet.jpg
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Så vad tycker ni om Highland

Ffs bara kameror fortfarande verkar det som


FB_IMG_1693546726486.jpg
FB_IMG_1693546731430.jpg
FB_IMG_1693546734171.jpg
Villhöver verkligen denna! Jag hade tidigare en 2020 Standard Range, bytte i mars till en 2023 Long Range och är mycket nöjd. Men denna nya verkar ju lite vassare på nästan allt, och dessutom till ett mycket bra pris! Det enda jag är lite skeptisk till är avsaknaden av spakarna för blink och växlar etc.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag hade ju en 2019 års TM3 LR. Fanns en hel del jag störde mig på då.
Jämför man vad som hänt på bara 4 år så det som dag och natt! Kanske blir en TM3 igen i maj när det är dags att byta bil då :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Så vad tycker ni om Highland

Ffs bara kameror fortfarande verkar det som

Som ägare av en 2022 M3 LR så talar jag väl kanske lite i egen sak men....jag är inte jätteimponerad. Visst, för att vara en facelift så är det väl en del förbättringar men på Teslaforumen har det ju låtit som att bilen skulle vara revolutionerande. Det är den verkligen inte. Skönt nog blev den inte billigare, bra för restvärdet 😁

Om jag tittar på det jag verkligen stör mig på så är det ganska lite som har betydelse i den nya och jag skulle aldrig sälja min nuvarande för att byta. Mycket är ju sånt jag inte kunde bry mig mindre om, skärmen i baksätet är en sådan. Skulle inte betala 1kr för det ens.

Autopiloten (dvs den adaptiva farthållaren) ser ut att ha samma teknik som tidigare. Dvs den är precis lika spattig och usel på att köra och ser troll på vägen som inte finns.

Stolarna - här finns viss förbättring ser det ut på bilderna men det ser inte ut som att sittdynan är väsentligt längre vilket är huvudproblemet.

Regnsensorn - både manövreringen av den och själva funktionen är usel. Nu har man dessutom tagit bort spaken. Det får mig till den största besvikelsen med bilen - man har tagit bort ännu fler riktiga reglage och ersatt dem med touchknappar på ratten. Det var verkligen HELT FEL väg att gå. Om det är nåt jag hade velat ha i bilen så är det mycket fler fysiska reglage. Det är helt enkelt inte vettigt att behöva klicka på en touchskärm när man kör, det blir inte bra. Då är ändå bilen "smart" och man behöver trycka på betydligt färre saker pga fungerande profilstyrning och röststyrning men jag vill ändå ha en knapp där jag känner i fingrarna när man klickar, inte behöva titta med ögonen.

Ljudnivån - sägs ju vara förbättrad men Model Y har dubbelglas även i baksätet (dvs deras nya "360 acoustic glass") och den är inte det minsta tystare.

Slutsatsen är nog att bilen kommer fortsätta vara bland de bästa ELbilarna som finns att få tag i men jag skulle inte rusa till handlaren.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Som ägare av en 2022 M3 LR så talar jag väl kanske lite i egen sak men....jag är inte jätteimponerad. Visst, för att vara en facelift så är det väl en del förbättringar men på Teslaforumen har det ju låtit som att bilen skulle vara revolutionerande. Det är den verkligen inte. Skönt nog blev den inte billigare, bra för restvärdet 😁

Om jag tittar på det jag verkligen stör mig på så är det ganska lite som har betydelse i den nya och jag skulle aldrig sälja min nuvarande för att byta. Mycket är ju sånt jag inte kunde bry mig mindre om, skärmen i baksätet är en sådan. Skulle inte betala 1kr för det ens.

Autopiloten (dvs den adaptiva farthållaren) ser ut att ha samma teknik som tidigare. Dvs den är precis lika spattig och usel på att köra och ser troll på vägen som inte finns.

Stolarna - här finns viss förbättring ser det ut på bilderna men det ser inte ut som att sittdynan är väsentligt längre vilket är huvudproblemet.

Regnsensorn - både manövreringen av den och själva funktionen är usel. Nu har man dessutom tagit bort spaken. Det får mig till den största besvikelsen med bilen - man har tagit bort ännu fler riktiga reglage och ersatt dem med touchknappar på ratten. Det var verkligen HELT FEL väg att gå. Om det är nåt jag hade velat ha i bilen så är det mycket fler fysiska reglage. Det är helt enkelt inte vettigt att behöva klicka på en touchskärm när man kör, det blir inte bra. Då är ändå bilen "smart" och man behöver trycka på betydligt färre saker pga fungerande profilstyrning och röststyrning men jag vill ändå ha en knapp där jag känner i fingrarna när man klickar, inte behöva titta med ögonen.

Ljudnivån - sägs ju vara förbättrad men Model Y har dubbelglas även i baksätet (dvs deras nya "360 acoustic glass") och den är inte det minsta tystare.

Slutsatsen är nog att bilen kommer fortsätta vara bland de bästa ELbilarna som finns att få tag i men jag skulle inte rusa till handlaren.
När jag har diskuterat elbilar med kompisar och familj osv så har vi alltid landat i att Tesla är den bästa ELbilen för priset, men långt från den bästa bilen. Allting beror väl helt enkelt på vad man har för personliga preferenser. Vissa är beredda att betala mer för en bil som el-mässigt är lika bra eller sämre men som ger en bättre känsla, vissa vill ha en helt okej bil så länge de kan få den bästa ELbilen.

Under dessa diskussioner har vi även kommit fram till att, om Tesla vill fortsätta vara marknadsledare räcker det inte med att ha den för tillfället bästa tekniken. De traditionella och nya elbilsföretagen som dykt upp kommer ikapp på denna biten, och de traditionella biltillverkarna har mycket mer erfarenhet och större resurser när det kommer till att faktiskt bygga bilar med konsekvent bra kvalitet. Detta har Tesla blivit bättre på men det tar lång tid att bygga upp sådant här.

Jag är inget superfan av Tesla som företag, men konkurrens är bra, och jag vill att de fortsätter att utvecklas - denna bil är inte ett gott tecken på att denna utvecklingen sker i jämlik takt med de övriga. Konstiga beslut om reglage, riktigt tråkig design (ser ut som en random bil i något tv-spel eller något som inte fick tag på rätt licenser) - ingen revolution direkt. Om det fortsätter så här tror jag dessvärre att de traditionella bilföretagen som faktiskt satsar på elbilar kommer komma ikapp, och även några nya. BMW, VW-gruppen, Volvo/Geely/Polestar, Mercedes - alla är på rätt spår och närmar sig med stormfart.

Vi får se hur det ser ut i framtiden.
 
Jisses vad det droppas privatleasingkampanjer. Är kreditbolagen lika reglerade forf så man inte bör räkna med mer höjning av räntan än riksbankens motsvarande? Marvel kostade 5500/mån i somras.

IMG_2725.jpeg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Ny(beg)bilsköp på G.

Större kombi hybrid passar oss bäst de kommande åren. Inget större bilintresse men gillar verkligen stolarna i vår gamla V70 R-design.
Behöver alltså inte lyx men sitter gärna skönt i skinnstolar. 1800 mil per år, abosluta majoriteten under 5 mil men några 50+ mil turer med småbarn som sover (så jag vill kunna streckköra minst 50mil). Tänkte köpa 2020 eller nyare med max 7k mil på mätaren. Kan ladda hemma.

Just nu försöker jag hitta något mer argument att betala 450k för E-klass/530E/V90 istället för 300K för Passat/Superb annat än att de billigare är betydligt fulare och tråkigare.

Puckeln i MB bryr jag mig inte om och någon extra liter bagage på pappret kvittar.

Någon som har input? Varningar? Kärleksförklaringar? Någon modell som går bort direkt eller som jag helt missat?

1694436257004.png

1694436188716.png

1694436104250.png



1694436071415.png

1694436001847.png
 

mato00

Cartier
2-Faktor
Ny(beg)bilsköp på G.

Större kombi hybrid passar oss bäst de kommande åren. Inget större bilintresse men gillar verkligen stolarna i vår gamla V70 R-design.
Behöver alltså inte lyx men sitter gärna skönt i skinnstolar. 1800 mil per år, abosluta majoriteten under 5 mil men några 50+ mil turer med småbarn som sover (så jag vill kunna streckköra minst 50mil). Tänkte köpa 2020 eller nyare med max 7k mil på mätaren. Kan ladda hemma.

Just nu försöker jag hitta något mer argument att betala 450k för E-klass/530E/V90 istället för 300K för Passat/Superb annat än att de billigare är betydligt fulare och tråkigare.

Puckeln i MB bryr jag mig inte om och någon extra liter bagage på pappret kvittar.

Någon som har input? Varningar? Kärleksförklaringar? Någon modell som går bort direkt eller som jag helt missat?

1694436257004.png

1694436188716.png

1694436104250.png



1694436071415.png

1694436001847.png
Gillar du Volvo kan jag varmt rekommendera Volvo V60/V90 T8 R-design, sålt massor med åren och sällan en bil som är strulig samt att den är otroligt både trevlig och skön att köra.

Annars är jag en förespråkare för BMWs hybrider, kanske främst för att jag jobbar där men jag tycker BMW har det senaste inom både komfort men framförallt interiör. Mer för pengarna än tex Mercedes men den diskussionen är en fight ingen någonsin kan ge svar på, vissa gillar BMW och vissa Mercedes. BMWs nya 330 hybrid är magisk att köra, otroligt trevlig att sitta i med den nya curvade displayen.

Klart att en Skoda eller Passat fyller funktionen lika bra men det är lite som att jämföra en Rolex sub mot en Certina DS, bägge fyller ju funktionen men både andrahandsvärdet och känslan är något helt annat.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Gillar du Volvo kan jag varmt rekommendera Volvo V60/V90 T8 R-design, sålt massor med åren och sällan en bil som är strulig samt att den är otroligt både trevlig och skön att köra.

Annars är jag en förespråkare för BMWs hybrider, kanske främst för att jag jobbar där men jag tycker BMW har det senaste inom både komfort men framförallt interiör. Mer för pengarna än tex Mercedes men den diskussionen är en fight ingen någonsin kan ge svar på, vissa gillar BMW och vissa Mercedes. BMWs nya 330 hybrid är magisk att köra, otroligt trevlig att sitta i med den nya curvade displayen.

Klart att en Skoda eller Passat fyller funktionen lika bra men det är lite som att jämföra en Rolex sub mot en Certina DS, bägge fyller ju funktionen men både andrahandsvärdet och känslan är något helt annat.
Ja det är just det. Jag köper hellre en till sub än en dyrare bil ;)

Men jag vill inte spendera mer tid på verkstaden bara för det. Andrahandsvärdet är såklart bättre med premiumtyskar men jag har inställningen att vi inte har en aning om vilken teknik/drivmedel som vinner så det man köper nu kan mycket väl vara värdelöst om 7 år.

Så om jag tolkar dig rätt så rent funktionellt (transport från A till B) ser du ingen större skillnad på något av alternativen men vill man hellre ha Sub än certina så är mellanskillnaden värt det?
 
Topp