• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En ny klocka for max €4000

Severus

Breitling
Hej alla og Godt Nytår :)

Jeg tänker på at skaffa en ny klocka til max € 4000. Om valget var deres, hvilken klocka tyckter ni det skal väre?
For det priset er der många som säger Tag-Heuer er det bedste, men jeg ved ikke om kvaliteten og andrahandsvärde er lige god som f.eks. en Breitling eller Omega. Hvad tyckter ni? Jeg er tacksam for all information.

Severus
 

max

Dancing Queen
Severus skrev:
Hej alla og Godt Nytår :)

Jeg tänker på at skaffa en ny klocka til max € 4000. Om valget var deres, hvilken klocka tyckter ni det skal väre?
For det priset er der många som säger Tag-Heuer er det bedste, men jeg ved ikke om kvaliteten og andrahandsvärde er lige god som f.eks. en Breitling eller Omega. Hvad tyckter ni? Jeg er tacksam for all information.

Severus
Hej och välkommen

Har du några andra klockor och vad skall denna klocka täcka för behov? Är det dress, sport, casual? Vad använder du för kläder, mycket skjorta eller är det luvtröjja som gäller?
Det finns massor av klockor så med helt fria tyglar är det väldigt svårt att pricka rätt, men jag kan med 100% säkerhet säga att ingen kommer nämna tag heuer :D Sjulle även vilja tillägga att begagnat är bra men vill du ha nytt så förhåller vi oss till det om du bara specificerar lite mer vad det är du är ute efter.
 

Severus

Breitling
max skrev:
Severus skrev:
Hej alla og Godt Nytår :)

Jeg tänker på at skaffa en ny klocka til max € 4000. Om valget var deres, hvilken klocka tyckter ni det skal väre?
For det priset er der många som säger Tag-Heuer er det bedste, men jeg ved ikke om kvaliteten og andrahandsvärde er lige god som f.eks. en Breitling eller Omega. Hvad tyckter ni? Jeg er tacksam for all information.

Severus
Hej och välkommen

Har du några andra klockor och vad skall denna klocka täcka för behov? Är det dress, sport, casual? Det finns massor av klockor så med helt fria tyglar är det väldigt svårt att pricka rätt, men jag kan med 100% säkerhet säga att ingen kommer nämna tag heuer :D Sjulle även vilja tillägga att begagnat är bra men vill du ha nytt så förhåller vi oss till det om du bara specificerar lite mer vad det är du är ute efter.

Hej Max og tack for snabb svar :) , Jeg er mere ude efter en stilig klocka som dog kke må väre så tjock som en Breitling kan väre. Jeg skal kunne dykke 100 m med den og safirglas er nok et krav. Desuden er datum også et krav.
 

max

Dancing Queen
Strålande, då börjar vi lite med att känna efter åt vilket håll det barkar
Omega Seamaster Aqua Terra
3418003988_37b724cb34.jpg


Longines legend diver (kostar närmare hälften av din budget, så har du råd med fler ur), inte jättebra i värdebehållande dock, men skall du ha värdebehållande är nästan begagnat ett måste.
legend2.jpg


Tyvärr drar det ju lätt iväg i höjd om man vill ha vattentätheten till 100m
Omega planet ocean, 14,5mm vilket kanske är lite att ta i?
SeaMaster-Planet-Ocean-Co-Axial-1-424x318.jpg


Hur mycket dyker du? Kanske skulle kunna vara idé att ha en billig klocka för dyk och sen en lite stiligare klocka som får plats under en skjorta för landaktiviteter? Annars får du en lätt begagnad rolex för det priset, tex viewtopic.php?f=4&t=2786
De klarar både dyk och stilighet men går inte in i budget som ny.

mvh
/Max
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Severus skrev:
max skrev:
Severus skrev:
Hej alla og Godt Nytår :)

Jeg tänker på at skaffa en ny klocka til max € 4000. Om valget var deres, hvilken klocka tyckter ni det skal väre?
For det priset er der många som säger Tag-Heuer er det bedste, men jeg ved ikke om kvaliteten og andrahandsvärde er lige god som f.eks. en Breitling eller Omega. Hvad tyckter ni? Jeg er tacksam for all information.

Severus
Hej och välkommen

Har du några andra klockor och vad skall denna klocka täcka för behov? Är det dress, sport, casual? Det finns massor av klockor så med helt fria tyglar är det väldigt svårt att pricka rätt, men jag kan med 100% säkerhet säga att ingen kommer nämna tag heuer :D Sjulle även vilja tillägga att begagnat är bra men vill du ha nytt så förhåller vi oss till det om du bara specificerar lite mer vad det är du är ute efter.

Hej Max og tack for snabb svar :) , Jeg er mere ude efter en stilig klocka som dog kke må väre så tjock som en Breitling kan väre. Jeg skal kunne dykke 100 m med den og safirglas er nok et krav. Desuden er datum også et krav.
Låter som du vill ha en Aqua Terra 8500 :)
 

Severus

Breitling
Det var nogle gode forslag, tack Max. Jeg så just Omega Seamaster Aqua Terra til en pris på 5600 dollars på nettet. Forresten er der nogle som har erfaring at köpa dyra klockor på nettet? Umiddelbart er det noget som jeg ikke vil afpröve, men priserne lokker en del. Jeg har planer om at inköpe min nya klocka på Seuls International Flyplats (Incheon), det er 10-15% billigere end Europas flyplatser.
 

Severus

Breitling
Longines legend diver ser rigtig stilig ut :) . Er det en klocka med mekanik? Mekanik er også noget jeg helst vil have. Også om det skulle koste €1000 mere :D
 

Severus

Breitling
Hej Max, jeg dykker typisk 15-20 timer om året, det er inte så mycket. Til gengäld så simmer jeg 1-2 gange i veckan.
 

Severus

Breitling
Ok tack BME, jeg kan se nu at Doxa også er et alternativ. Min far har en Doxa från 1960'erne :shock: dog ingen dykkeklocka.
 

max

Dancing Queen
Severus skrev:
Det var nogle gode forslag, tack Max. Jeg så just Omega Seamaster Aqua Terra til en pris på 5600 dollars på nettet. Forresten er der nogle som har erfaring at köpa dyra klockor på nettet? Umiddelbart er det noget som jeg ikke vil afpröve, men priserne lokker en del. Jeg har planer om at inköpe min nya klocka på Seuls International Flyplats (Incheon), det er 10-15% billigere end Europas flyplatser.
Det låter ganska dyrt, du får den för 33kkr på uret.se tex, troligtvis kan du få ner den i den trakten även i riktig butik i sverige.
Oftast är det inga problem med handel över nätet bara du kollar så att det är en pålitlig butik du handlar ifrån, tänk dock på att det tillkommer tull och moms på varorna och frakten då du handlar från staterna.

Doxan är absolut ett alternativ, dock är den ganska hög. Är det inte ett problem kan vi ösa in förslag :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Kan utifrån mig själv tipsa om om Seiko Marinemaster SBDX001, Toolig dykare men kan även vara dressig..
902782d1355303870-**********-wruw-tues-dec-11-2012-**********-imageuploadedbytapatalk1355303862.607230.jpg

794174d1345211356-wruw-aug-friday-8-17-12-imageuploadedbytapatalk1345211340.899331.jpg
 

Severus

Breitling
Ok, jeg forstår Max. Hvis jeg skal väre helt ärlig så må klockan have en max höjde på 10 mm, helst mindre end det. Folk siger at jo tjockere en klocka er jo mere repad bliver den med tiden. Desuden kännes en tjock kolcka lidt tung på armen eller :?
 

Severus

Breitling
Hejsan 80talisten,

Tack for svar :)
Hur mycket gav du for dit Seiko klocka? Er det mekanikur? Hur lang er garanti periode?
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
och såklart slår jag ett slag för en begagnad Ploprof 1200 :D :

ploprof-sharkproof-strap.jpg
 

Severus

Breitling
Hej leben, tack for linkede tråden :) Angående Omega Ploprof 1200 så må jeg give BME ret, klockan virker at have noget mere end 10 mm i höjden. Kan den også udsende nödsignal (den orange dut) :shock: ? Eller er det bare en lysmodul ?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Severus skrev:
Hejsan 80talisten,

Tack for svar :)
Hur mycket gav du for dit Seiko klocka? Er det mekanikur? Hur lang er garanti periode?
Antar du är från Danmark, köper du den från exempelvis från Seiya, Higuchi eller Chino runt 3000-3300 dollar med 25% moms (moms bör man alltid utgå ifrån) beroende på sajt.
 

Severus

Breitling
Ok tack 80talisten, ja jeg er från DK. Vet du vad modsvarende pris for din klocka er i Sverige?
Hvilke klockor nätsajter har du goda erfaringer med?
Jeg fråger for at se hur stor skillnad i pris man kan forvente butik vs. net. Er skillnad på nogle hundralapper så foreträkker jeg at köpa klockan i en etablerad butik.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Severus skrev:
Ok tack 80talisten, ja jeg er från DK. Vet du vad modsvarende pris for din klocka er i Sverige?
Hvilke klockor nätsajter har du goda erfaringer med?
Jeg fråger for at se hur stor skillnad i pris man kan forvente butik vs. net. Er skillnad på nogle hundralapper så foreträkker jeg at köpa klockan i en etablerad butik.
23 000 SEK i Globen klockmaster i Stockholm. Motsvarande 3500 USD eller ca 20 000 DDK.
 

Severus

Breitling
Okay så 23.000 SEK i Stockholm mod 20.000 DKK importered från USA (Japan?). Der er nästen ingenting at spare :eek: , eller har jeg fel? Plus venlige påmindelser från tullan om man köper klockan via nettet :? .
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Severus skrev:
Okay så 23.000 SEK i Stockholm mod 20.000 DKK importered från USA (Japan?). Der er nästen ingenting at spare :eek: , eller har jeg fel? Plus venlige påmindelser från tullan om man köper klockan via nettet :? .
Förlåt, kanske var otydlig med hur jag skrev till dig...:) ska vara konkret, köper du den direkt från Japan via nätet ca 17 000-18 500 DDK med moms beroende på vilken försäljningssajt. Om du köper den i fysisk butik i Stockholm ca 20 000 DDK.
 

max

Dancing Queen
80talisten skrev:
Förlåt, kanske var otydlig med hur jag skrev till dig...:) ska vara konkret, köper du den direkt från Japan via nätet ca 17 000-18 500 DDK med moms beroende på vilken försäljningssajt. Om du köper den i fysisk butik i Stockholm ca 20 000 DDK.
Inte för att vara sån, men är inte seikon typ 14-15mm hög och har hardlex? Eller har jag smuttat för mycket på fickpluntan? Leben du har iaf garanterat smuttat för mycket ;) :p

Skulle nog fasen kunna klämma in både en seiko och en dressigare klock (legend divern kanske), eller varför inte en begagnad lite roligare pryl?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
max skrev:
80talisten skrev:
Förlåt, kanske var otydlig med hur jag skrev till dig...:) ska vara konkret, köper du den direkt från Japan via nätet ca 17 000-18 500 DDK med moms beroende på vilken försäljningssajt. Om du köper den i fysisk butik i Stockholm ca 20 000 DDK.
Inte för att vara sån, men är inte seikon typ 14-15mm hög och har hardlex? Eller har jag smuttat för mycket på fickpluntan? Leben du har iaf garanterat smuttat för mycket ;) :p

Skulle nog fasen kunna klämma in både en seiko och en dressigare klock (legend divern kanske), eller varför inte en begagnad lite roligare pryl?
Den är lite hög, men inte påfallande hög :)Givetvis har den ett Hardlex :cool: Hardlex käkar safirglas till frukost. Hehe :p

Det glömde jag säga Severus angående Hardlexet. Marinemaster har ett välvt hardlexglas. Safir må vara lite mera reptåligt, men hardlex tål stötar bättre. Men min lille 2 åriga son har kastat in diverse hårda leksaker i Hardlexet, men inte en repa. Slutsatsen är att Hardlex är ett reptåligt glas ändå, sen har den ett mera högkvalitativt Hardlex. Sen anser jag att det ger MM300an en mycket speciell karaktär.
 

max

Dancing Queen
Såg nu att det finns en butik med rolex, omega, seiko, longines och iwc på incheon så du kan säker testa en hel del där och se vad du gillar, hittar du inget så kan du ju köpa när du kommer hem då du provat lite varianter och vet vad som skulle passa just dig bäst.

Nej aldrig provat, det är ju en väldigt skillnad på klockor hur höga de känns, specarna säger ju egentligen ingenting.
Tudor black bay är väl strax över 10 också förresten?
 

Severus

Breitling
Tack max og 80talisten, jeg tror også at man måsta pröve en klocka få at få den rette känndom om klockans tjock längde.
Va tyckter ni om IWC? Er det en overskattat klockmärke ligesom Patek Philippe :D ?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Severus skrev:
Tack max og 80talisten, jeg tror også at man måsta pröve en klocka få at få den rette känndom om klockans tjock längde.
Va tyckter ni om IWC? Er det en overskattat klockmärke ligesom Patek Philippe :D ?
IWC gör väldigt fina klockor, dom släppte visst nya fina Ingenieurs. Kommer inte ihåg på vilken sajt dom fanns på, men dom var uppe här på KS för inte så jätte länge sen.
 
Topp