• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En slipad modifiering av en SKX007

McGyver

Rolex
För ett antal veckor sedan köpte jag en Seiko SKX007 då jag hört så mycket gott om denna modell.
Jag blev imponerad av kvaliteten trots den lilla prislappen på denna klocka-men det fanns en del att önska.
Klockan levererades med en jubilee-länk som jag inte riktigt kom överens med. En Oysterlänk inköptes och nu började det likna ett utseende jag gillar!
Dock var det en sak som jag störde mig på - den polerade bezeln! Mot den borstade länken och den bostade ytan på boetten tyckte jag det blev lite för mycket "bling" och önskade att även denna även varit borstad!

Men det var bara att försöka få till ytan själv och skulle jag misslyckas så kostar inte en ny bezel hela veckopengen.

Objektet innan jag satte verktygen i henne:

135204125542370800_resized.jpg


Tejpade boetten för att inte repa och satte sedan in "konservöppnaren" från mitt högkvalitativa urmakarset köpt från ett land på andra sidan jorden.
Det krävdes betyligt mer kraft än jag räknat med, men ringen hoppade av utan större problem.

135204125752780500_resized.jpg


Då var det dags att ta av inserten. Har sett exempel på nätet där inserten blivit ordentligt tillknycklade vid denna operation så jag tog det mycket försiktigt. Med två mejslar och LÅNGSAMT tryck mot ringen så fick jag till slut loss den utan missöden:

135204125966170800_resized.jpg


135204126216961300_resized.jpg


Ringen verkar sitta med en tunn dubbelhäftande tejp. Då jag bygger elektrostathögtalare där det används mycket dubbelhäftande tejp, vet jag att lampolja är ett suveränt lösningsmedel för det gummiaktiga limmet som ofta används på dessa tejper. Det bästa vore nog att lägga hela bezeln i lampolja för att lösa upp limmet, men detta gången blev det milt våld istället!

Dags att börja slipa!

135204126693066400_resized.jpg


Började med att slipa kanten med en stålborste modell mindre och slipmaskin.

Efter detta slipades alla skåror och toppkanten med 400 våtslippapper.

135204126865740500_resized.jpg


Efter ca. 15min slipande var bezeln klar och det var dags att montera ihop sakerna igen.

135204127095852700_resized.jpg


Jag fick ta lite kontaktlim på inserten innan den sattes på plats igen, sedan var det bara att trycka dit den och se till att den matchade sekundmarkeringarna. Klart!

135204127326083200_resized.jpg


135204127704489000_resized.jpg


135204127905008600_resized.jpg


135204128184880500_resized.jpg


Det är svårt att se på bilderna men "blingen" är borta och jag tycker hela klockan ser mer homogen ut!

Det hela tog ca.30min för en nybörjare och jag är mycket nöjd med resultatet.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: En slipad modifiering av en SKX007

Riktigt kul guide!! Håller med om att många klockor har för mycket blandning av matt och blankt.

Men Du bygger väl inte elektrostater av självhäftande tejp?? Kanske funkar bra som flugfångare också..? :)
 

McGyver

Rolex
Men Du bygger väl inte elektrostater av självhäftande tejp??

-Jo, faktiskt!

Membranen är givetvis Mylar/Hostaphan men som lim har jag märkt att dubbelhäftande tejp fungerar bäst! ;)

När man labbar med spänning av filmen + coating så måste ju panelerna monteras isär och då har just borttagningen av tejpen varit en PITA innan jag provade lampolja. Lika löser lika är en bra regel!

Här är de senaste byggena:

EPH40.jpg


Byggtråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82652&whichpage=1
 

Camo00

Patek
Re: Sv: En slipad modifiering av en SKX007

McGyver skrev:
Men Du bygger väl inte elektrostater av självhäftande tejp??

-Jo, faktiskt!

Membranen är givetvis Mylar/Hostaphan men som lim har jag märkt att dubbelhäftande tejp fungerar bäst! ;)

När man labbar med spänning av filmen + coating så måste ju panelerna monteras isär och då har just borttagningen av tejpen varit en PITA innan jag provade lampolja. Lika löser lika är en bra regel!

Här är de senaste byggena:

EPH40.jpg
Jag bugar och är djuupt imponerad!! Svårt sugen på att provlyssna med lite Krall och Quincy Jones...
 

McGyver

Rolex
Just nu är det bara för husbehov, men i framtiden kanske det blir annorlunda!

Krall, Quincy, Pink Floyd o.s.v. passar dessa högtalare utmärkt - i sweet spot är ljudbilden ruggig.

-Once you go flat, you'll never go back! ;)

Dörren är öppen om du vill provlyssna - hör av dig innan bara, så sätter jag på Javan!

/Roger
 

Camo00

Patek
Re: Sv: En slipad modifiering av en SKX007

Bingoraalf skrev:
Jag blir helt ifrån mig varje gång jag ser ett par elektrostatare :D
+1!!
Sist jag hörde några var i polarens pappas källare för ca 10 år sen. De kostade mer än deras radhus och pappan kröp omkring och lyssnade efter fasfel i anläggningen och vände på elkontakterna i uttagen... :)
 
Topp