• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Endast funktion...

Airbus

Rolex
Friends Of KS
En lite annan synvinkel;

Om följande saker inte skulle vara viktigt;
- Märke
- Typ av verk
- Utseende
- Pris
- Känsla, historik etc.

...och om vi alltså BARA är ute efter en funktionell klocka som ska hålla, vara praktisk etc. Vad skulle valet falla på? Alltså, om ni skulle köpa en "klok" klocka som bara håller och fungerar...

Vilken skulle det bli?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Om känsla och utseende är oviktigt, då duger träningsklockan... Vettiga funktioner (för mig), hyfsat billig att byta om det behövs.

Men jag undrar om inte du vill ta hänsyn till utseende och känsla trots allt? Ett armbandsur är trots allt en accessoar idag. Tiden får du ju lätt från mobil eller träningsklocka.
 

VCalmen

Cartier
Breitling Aerospace
image.jpg


Casio G-shock. Inte de runda fula, utan den mer sofistikerade fyrkantiga skrikröda.
image.jpg


Eller en riktig hippieklocka på mesh!
image.jpg


(Trådar utan bilder är tråkiga. Tack till Google för hjälpen med det problemet!)
 
Rolig fråga, men det är svårt att utesluta utseende och känsla helt :p
Endast funktion funkar ju i princip vilken kvarts som helst!
Men tar man med lite känsla och utseende och utesluter batterier så skulle jag nog välja en riktig arbetshäst! (Tänkte välja Rolex först) Ett ETA i ett schysst skal skulle duga! Hållbart och lätt/billig att serva :D
 

VCalmen

Cartier
Rolig fråga, men det är svårt att utesluta utseende och känsla helt :p
Endast funktion funkar ju i princip vilken kvarts som helst!
Men tar man med lite känsla och utseende och utesluter batterier så skulle jag nog välja en riktig arbetshäst! (Tänkte välja Rolex först) Ett ETA i ett schysst skal skulle duga! Hållbart och lätt/billig att serva :D


Tänker att om man ska ha en arbetshäst är mekaniska klockor ju inte direkt superba. Går fel, dålig hållbarhet och kan inte ens ligga i en byrålåda en vecka utan att sluta funka...
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Fast nu känns det lite som om vi missar målet... En Rolex är ju som alla vet en fantastisk klocka, men skulle det verkligen bli en sån om märke etc. verkligen inte har någon betydelse utan endast funktion...? Inte fantastisk vad gäller stötar, den ska dras upp eller användas... Funderade på SoS Skydiver. Men åter igen - det finns mycket mer funktionella och idotsäkra klockor...

Denna lär väl rulla på i 20 år innan plasten spricker...?
image.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Fast nu känns det lite som om vi missar målet... En Rolex är ju som alla vet en fantastisk klocka, men skulle det verkligen bli en sån om märke etc. verkligen inte har någon betydelse utan endast funktion...? Inte fantastisk vad gäller stötar, den ska dras upp eller användas... Funderade på SoS Skydiver. Men åter igen - det finns mycket mer funktionella och idotsäkra klockor...

Denna lär väl rulla på i 20 år innan plasten spricker...?
image.jpg
Vad är målet då? Hur tänkte du att du skulle använda svaret, om varumärke, känsla, etc, etc inte får spela roll? Du tar ju bort i stort sett allt som de flesta här vill diskutera...
 

Camo00

Patek
En lite annan synvinkel;

Om följande saker inte skulle vara viktigt;
- Märke
- Typ av verk
- Utseende
- Pris
- Känsla, historik etc.

...och om vi alltså BARA är ute efter en funktionell klocka som ska hålla, vara praktisk etc. Vad skulle valet falla på? Alltså, om ni skulle köpa en "klok" klocka som bara håller och fungerar...

Vilken skulle det bli?

Då behöver man ju speca vilken funktionalitet man behöver; ska man dyka, flyga, köra Enduro eller gå på Nobelmiddagen? Olika användningsområden kräver ju olika klockor...

Och betyder att priset inte är viktigt att: 1. Det är helt okej med en klocka för 300 spänn, eller 2. Jag har obegränsat med pengar?

:)
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Vad är målet då? Hur tänkte du att du skulle använda svaret, om varumärke, känsla, etc, etc inte får spela roll? Du tar ju bort i stort sett allt som de flesta här vill diskutera...

Inte meningen att göra frågan svår, man får såklart tolka den som man vill.

Jag var mer ute efter den ultimata funktionsklockan då inte pris, märke etc. spelar någon roll men inser att frågan blev för inrutad. Man lägger såklart in sina egna värderingar!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Inte meningen att göra frågan svår, man får såklart tolka den som man vill.

Jag var mer ute efter den ultimata funktionsklockan då inte pris, märke etc. spelar någon roll men inser att frågan blev för inrutad. Man lägger såklart in sina egna värderingar!
Ja, och då blir ju funktion, som Camo00 påpekar, avgörande...

Och apropå det, så ska jag strax snöra på mig träningsklockan. Kommer att logga puls, kadens, tempo, höjd, tid och sträcka.
 
Tänker att om man ska ha en arbetshäst är mekaniska klockor ju inte direkt superba. Går fel, dålig hållbarhet och kan inte ens ligga i en byrålåda en vecka utan att sluta funka...

Absolut! Håller helt med, därför skrev jag att i princip vilken kvarts som helst funkar om man bortser från känsla. Dem funkar i stort sett felfritt och håller tiden bättre än mekaniska :D
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Breitling Aerospace
image.jpg


Casio G-shock. Inte de runda fula, utan den mer sofistikerade fyrkantiga skrikröda.
image.jpg



Eller en riktig hippieklocka på mesh!
image.jpg


(Trådar utan bilder är tråkiga. Tack till Google för hjälpen med det problemet!)


Enkelt val ;)
 

Bilagor

  • 14312572090491176574129.jpg
    14312572090491176574129.jpg
    95.1 KB · Visningar: 49

Syven

Panerai
2-Faktor
Nej inte provat.
Verkar ganska lurigt att få på ett.
Antar att det krävs någon form av adapter för att få ett Nato att funka?
Någon som vet?
 
Topp