• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erat första ur

Timsy

Breitling
Godeftermiddag! Jag är ny här på klocksnack och skulle tycka att det var intressant att se era första ''riktiga'' ur. Berätta även gärna historien bakom hur och varför köpet kom till skott och varför det blev just det uret.

Detta var mitt första ur som jag slog till på i 17 års ålder, en Omega seamaster automatic chronometer (1986?). Köpte det med avseende att sälja vidare och tjäna en slant, vilket blev tredubblade pengar. Detta ångrar jag dock idag...
IMG_7354.jpg
IMG_7345.jpg
IMG_7346.jpg
 

Husse

Patek
En Heuer professional 200 Quartz.
Köpte den 1981 för egna surt ihopjobbade pengar. Har kvar kvittot, det står 6.500kr på det tror jag...
Sålde den för 2 år sedan, ångrar mig varje dag! Klipper en så fort jag hittar en till salu!
IMG_0985.JPG

Bild stulen från nätet
Orange tavla och tropic, så ska det vara!
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Min första riktiga klocka köpte jag efter jag kom hem från utlandstjänst med mycket pengar på fickan, en Breitling colt GMT. Vissa saker känner jag att jag ska äga eller i alla fall ha ägt och där kommer en tung och gedigen klocka med på listan. Denna hade jag tänkt att ha ett par år men flippade den rätt fort och har sedan dess ägt ett par stycken andra tjusiga. Men klart att jag saknat colten.. den hade en härlig glans!

NMS_0431.JPG
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
En Heuer professional 200 Quartz.
Köpte den 1981 för egna surt ihopjobbade pengar. Har kvar kvittot, det står 6.500kr på det tror jag...
Sålde den för 2 år sedan, ångrar mig varje dag! Klipper en så fort jag hittar en till salu!
IMG_0985.JPG

Bild stulen från nätet
Orange tavla och tropic, så ska det vara!
Den där var ju hur salt som helst, trist att du krängde den!

On topic: Första armbandsuret jag minns var någon gul (inte märket GUL dock vad jag minns) postorder-klocka som jag beställde genom Kalle Anka o Co eller motsvarande bara för man kunde få den med sitt namn på urtavlan vilket jag tyckte var ball. Var lite dykarstuk har jag för mig med kardborreband. Minns att jag nån gång blev nyfiken på att se insidan så jag "öppnade" klockan med en hammare. Sen var det inte mycket kvar av den!
 
En titan Seiko på Stansted för 10-12 år sedan. Kommer inte ihåg vad jag gav (~£150) men minns att polaren kippade efter andan åt prislappen. Tur att vi tappat kontakten lite då dagens summor antagligen skulle medföra hjärtstillestånd :D
IMG_0736.JPG
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
En Tag Heuer aquaracer tidigt 2000-tal var första mekaniska klockan. Innan det så har jag haft någon Swatch och Gul (den där med kardborreband som var så inne på 90-talet) Tag Heuern sålde jag något år senare (och köpte en Omega) men de andra borde ligga i någon låda hemma hos föräldrarna.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Mitt första riktiga ur var en; Tag Heuer Automatic 200m köpt på klockmäster någon gång i början/mitten av 90-talet.

Fakta/Specifikation

Märke: Tag Heur
Refenr: WE2110
Urverk: Automatiskt
Caliber: ETA 2824-2.
Bottenmaterial: Stål
Strl: 38mm
Tjocklek: 10,5mm
Vikt: 62g?
Glas: safirglas
Armand: länk eller läderrem, är bara humöret som avgör.
Bandstift: 20mm


giant-tag-heuer-logo-embroidered-patch-blitzyditz-1003-21-blitzyditz@11.jpg
0a10ffad-465a-48b6-aa3a-13534859dec9_zps6298c44d.jpg
49b4736f-d422-4024-a76a-17b09e752b3f_zps199e0f52.jpg
 
Senast ändrad:

St Maxime

KS Explorers Club
Min första "riktiga" klocka var en Breitling Wings enligt bilden. Hade även två stycken Casio som jag glömt beteckningen på men känns inte riktigt som dem var anledningen till mitt klockintresse (sen hade jag även "robot-klocka" tror dem hette Micro Change Series Quartz Watch, någon annan 70-talist som minns? - Man kunde ta av klockan från armbandet och veckla ut dem till en robot. Otroligt funktionellt;))

Breitling fick jag hur som haver av min far när jag tog studenten - kunde knappt tro att det var sant när jag såg den klassiska gula asken! Det och dagen jag tog körkort är några av tonårens starkaste minnen (åtminstone som passar att återberättad på detta forum:)). Klockan var helt ny och jag vårdade den sanslöst ömt för att kunna ge den till ngt av mina barn på deras studentdag, men allt blir ju som bekant inte som man tänkt sig. Vi hade inbrott för ca 16 månader sedan och den samt tre andra klockor tillhörde det som gick förlorat.
 

Bilagor

  • IMG_2175.PNG
    IMG_2175.PNG
    119.9 KB · Visningar: 46

KlasK

Cartier
2-Faktor
En omega, dressare, som jag fick i konfirmationspresent i början på 90-talet. Kommer inte ihåg modell därav ingen bild :(.
Dum som jag var sålde jag den för att köpa en cd spelare ångrat mig varje dag sedan dess och dämpar sorgen med andra klockor.
 

Yrsnö

Cartier
Min första "riktiga" klocka inhandlades för drygt 2,5år sedan, bar mycket klockor innan men alltid nån "snygg"(men tråkig) modeklocka som gick sönder som sedan blev ersatt av något lika trist.

Jag bestämde mig att jag skulle ha en moto360 för en smart watch kändes så jäkla coolt, ville läsa på lite mer om den och hamnade då på ks. Diskuterade det jag läst med en kollega och vi kunde inte förstå varför man skulle lägga över 10k på en klocka, verkade ju bara konstigt när de finns så billiga som fungerar utmärkt...:banghead: Blev ändå lite fascinerat och fortsätta läsa här på ks, det tog inte speciellt lång tid innan jag insåg mitt misstag och knep en Omega Geneve från ~59 istället för den där smartklockan.

Vintage > Smart watch - best decisions EVER! :D

IMG_20160811_144632.jpg
IMG_20161119_101645.jpg

Nu förstår jag istället inte varför man inte vill ha en klocka på armen istället för pengar på banken.;)
Det är ju ett intresse som alla andra, och ett jäkligt kul sådant!
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Här är min. En Baume & Mercier Clifton 10130. Köpte den på Bucherer i Wien under min tågresa mellan Sverige och Iran. Jag var egentligen ute efter något helt annat. Tittade mest på Breitling Navitimer men den kändes så stor på handleden. Men säljer började visa lite andra ur och jag fastnade för denna. Den ligger för övrigt till salu just nu....
Foto 2017-01-25 09 21 02.jpg
 

johning

Omega
I mitt fall var det en 42mm Omega PO. Hade spanat länge, men 2006-2007 var just den svarta 42mm PO;n riktigt svår att hitta begagnad. Och som den snåle norrlänning man är; så ville man ju göra en bra deal :)
Hittade till slut klockan jag sökte på ett svenskt klockforum, som jag glömt namnet på (Kommer ihåg sidan som som brun-grå med en layout som påminde mer om MS DOS än ett klockforum) Klockan fanns i Helsingfors. På en tiden jobbade jag i ett fransk flygbolag, som just då flög Rolling Stones under Europa turnén 07. Efter några telefonsamtal med en sjukt trevlig finsk herre så gjordes affären upp via telefon. Omkr 17 000 fick jag ge.
Och här kommer den roligaste delen av historien: Total novis på att köpa klockor, och allra minst från nån okänd finne i Helsingfors så var jag såklart inte så sugen på att göra en överföring utan att ha sett klockan. Lyckligtvis skulle Stones spela i Helsingfors någon vecka efter att affären gjorts upp, men jag skulle självklart inte flyga just då. Men; en kollega hämtade tittade på klockan och meddelade mig via telefon att allt såg bra ut. Säljaren hade dock bråttom tillbaka till jobbet, och förkunnade på en härlig mumin-svenska till min kollega:
- "Nåjaa, jag har bråttåm tebacks ti joppet. Men vi verkar vara reko killar... säg ååt tin koompis att göra överföringen som vi kommit överens om åmm så kan du ta klåckan redan no"

Om säljaren läser detta: Tack ännu en gång för en smidig och j*vligt rolig affär! :D

Efter att ha haft klockan i 5 år, så sålde jag den till en kollega. Och för några år sedan köpte jag tillbaka den igen. Den här gången blir den kvar!

:)
 
Topp