Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Erfarenheter av inbyte

Diskussion i 'Diskussion' startad av Danne85, 21 november 2015.

1. Danne85
    Trådstartare

Danne85 Torpare

Från:
    Umeå men bor i Göteborg
    Lite snabb bakgrunds info.

Jag har en Breitling seawolf 2 som är köpt hos uret.se. Jag vet att många kanske tycker det är en dålig idé att köpa via uret.se men gjort är gjort och med facit i hand kanske jag skulle ha köpt den hos en lokal Handlare istället.

När det så att jag har börjat bli sugen på att byta upp mig klockmässigt.

Så jag undrar om det är någon som bytt in sin klocka hos en handlare? Gärna erfarenheter från Gbg handlarna.
    Är det en dålig idé eller kan man rent av få en schysst deal?
    Eller ska man prova att gå via uret.se/vintage?

Alla erfarenheter och synpunkter är välkomna!

Senast ändrad: 21 november 2015
  2. Hugii

Hugii Biskop

Det är väl som allt annat.. när man ska sälja så finns det inget facit man får tacka ja till det som känns som mest prisvärt "just här och nu"....
    Du kan alltid börja med att slänga upp en annons här på KS..

Lycka till!

Danne85 och Spencer gillar detta.
  3. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Att byta in blir sällan en bra deal. Handlaren måste ju tjäna pengar....

4. sjobbe

sjobbe Borgare

Från:
    Malmö
    Som regel så får man alltid ganska dåligt betalt vid inbyten, det gäller egentligen allt - allt från bilar till klockor. Har du ork och tålamod så är väl det bästa att slänga upp en annons här för att sedan lägga till slantar på en ny klocka :).

Det gäller ju att väga bekvämlighet mot något som tar lite längre tid men som är mycket bättre på det ekonomiska planet.

5. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Har hört att LW i Sthlm inte ger speciellt mkt för en klocka i inbyte. Som sagt endast hört, inte bytt själv

6. MånsT

MånsT Biskop

Kan nog stämma. Kom med förslag att byta in min Tag Heuer vid köp men det var inte alls poppis. "TH är väldigt svårsålda för oss"...

7. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Skickade upp en testballong hos Bergströms i Malmö genom att fråga om de, rent hypotetiskt, skulle byta in min 16800 full set från -86 om jag köpte en ny Rolex, och fick svaret att "jo, men du får nog inte mer än 45t för den". Så det går hos en del i alla fall ;)

Scaramanga gillar detta.
  8. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Man får ofta dåligt betalt, fick bud på 12 k för en Seamaster en gång, sålde den istället för 19 k en timme senare.

Margarinkungen gillar detta.
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    TH är väl i princip alltid svårsålda.

Spencer, Joakim, Seikosthlm och 1 annan gillar detta.
  10. Airman

Airman Präst

Byt in hos jälmers, där får man bra betalt har jag hört :banghead:

MånsT gillar detta.
  11. MånsT

MånsT Biskop

Mer eller mindre, ja.

12. Airbus

Airbus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Har bytt in en del. LW upplever jag erbjuder riktigt dåliga uppgörelser. Å andra sidan måste ju lokalerna bekostas. Upplever ett danskt alternativ som mycket starkare - kan skilja 10' mellan samma transaktion.

13. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Generellt, med det mesta, är det ju så att inbyte ger lägre än om man säljer själv.
    Man byter väl inte in för att få mycket pengar utan för bekvämligheten? :)

SGB gillar detta.
  14. Danne85
    Trådstartare

Danne85 Torpare

Från:
    Umeå men bor i Göteborg
    Jag ska nog åka och höra med Bergströms och jälmers vad jag kan få av dom. Blir jag erbjuden för lite där så slänger jag nog upp klockan här på klocksnack. Blocket är jag inte så pigg på

Tack för alla svar och synpunkter!

15. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    Speciellt för "oanvända"...

Airman gillar detta.
  16. Magnus79

Magnus79 Torpare

Från:
    Karlstad
    Vad har ni för erfarenheter utav urhandlare i Gbg trakten gällande möjlighet att ta i inbyte, ska man sätta sig i bilen och åka till Borås ?

17. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Jag har bytt in en Linde werdelin och en rolex yacht master med royal watches och upplevt deras deals bra. Dock bytte jag mot någon av deras klockor men fick då ett bra inbytespris.

18. Magnus79

Magnus79 Torpare

Från:
    Karlstad
    Är det en fysisk butik eller klockförmedlare ?

19. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Hemsida!

20. mmartensson

mmartensson Stadsbo

Har heller aldrig fått några vettiga priser vid förslag till inbyte. Var hos LW med min gamla 16710 och de erbjöd 35k, veckan efter var klockan såld på tratten för 48k. Så bäst med tålamod och en annons här på K&S. Lycka till!

21. Tapiren

Tapiren Bonde

Inget jättedåligt erbjudande ändå, ska de ligga ute med pengar, svara för eventuella garantier, bekosta löner, betala moms... Jag tycker inte deras erbjudande var så värst dåligt, även om man ju får bättre betalt vid en privat affär

plattfot gillar detta.
  22. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har inte själv haft något att göra med Uret vintage men har en kompis som bytte in en Tag Heuer vid köp av en Omega. Han fick ändå helt OK inbyttespris för den. Det skulle säkert gå att få ut lite mera på Blocket om han sålde själv men det var enkelt och problemfritt att bytta in och så gick det fort. Så om du har hittat en klocka där som du vill köpa och inte har lust eller ork att sälja den samt kan leva med att du kanske skulle fått ut lite mera så kan jag rekommendera det.

23. mmartensson

mmartensson Stadsbo

Kanske inte men när man ser vad de lägger ut sina klockor för så tycker jag personligen att 35k var lite i underkant. Vid den tiden hade de säkert lagt ut min för 65k och nästan 100% upp är en del, men kanske väldigt vanligt vad vet jag. Sen så är det väl inte moms på begagnade klockor.... Även om man är handlare. Eller har jag fel?

24. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nu är jag inte helt säker men tror att VMB (vinstmarginalbeskattning) är det som gäller på begagnade klockor när en handlare köper in från privatperson och säljer vidare. Alltså momsen ligger på vinstmarginalen (skillnaden mellan försäljningspris och inköpspris) Ex. en handlare köper en klocka för 10´ (av en privatperson så ingen moms på inköpspriset) och säljer den för 15´så blir momsen 1´ (20% av 5´eller 25% av handlarens vinst på fyratusen)

25. mmartensson

mmartensson Stadsbo

Aha, ja det låter vettigt.

26. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Hör med @Zed
    En riktigt bra kille

Scaramanga gillar detta.
  27. wayne

wayne Friends of KS

Nu är det ju inte enbart lokalerna som ska bekostas, utgiftslistan för ett företag är lång.

Spencer och plattfot gillar detta.
  28. papabear

papabear Bonde

Från:
    Stockholm
    Det har ju sina för- och nackdelar att byta in. Bekvämt och smidigt? Ja. Kan du få ut mer om du istället säljer själv? I de flesta fall ja. Det handlar om hur man vill spendera sin egna tid.

29. Dru

Dru Stadsbo

Bytt in 2 klockor samt fått prisförslag på ren försäljning hos LW.

De pröjsar "ok" för attraktiva modeller. De mindre attraktiva får man inte lika mycket för, och är man inte nöjd så står man över.
    Jag har märkt att de vid inbyte mot annan modell är rätt förhandlingsbara

30. Dru

Dru Stadsbo

Dubbel :confused:

Mårtenssons ur Brookfield