• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eventuellt blåst på Chrono24

klimaxx

Breitling
Hej KS!

köpte en vintage Omega Seamaster från Corello (välbetygsatt affär i Barcelona) på C24. Utan papper och box men ”revised and polished” och både klocka och armband skulle va solid gold 18 karat. 38 000 kr.

Men! Länkarna har inga skruvar så jag kan ej förkorta armbandet. Krons kunde ej göra nåt. Och den känns misstänkt lätt. Kan armbandet vara fejk?
 

Bilagor

  • 68BB6FF6-EFAE-48FB-BA1D-884124B920DC.jpeg
    68BB6FF6-EFAE-48FB-BA1D-884124B920DC.jpeg
    73.6 KB · Visningar: 19
  • F13B0A96-ECB2-466D-8B7A-A23A81BD898D.jpeg
    F13B0A96-ECB2-466D-8B7A-A23A81BD898D.jpeg
    50.8 KB · Visningar: 19
  • 7C03DFF5-EB6F-40F5-BBBB-2C01C103CFAE.jpeg
    7C03DFF5-EB6F-40F5-BBBB-2C01C103CFAE.jpeg
    58 KB · Visningar: 17
  • 5A82010B-471D-430A-B832-3B1BA0992138.jpeg
    5A82010B-471D-430A-B832-3B1BA0992138.jpeg
    62.5 KB · Visningar: 17
  • F213E950-2EFD-48E4-B5BE-DC4240B71E5E.jpeg
    F213E950-2EFD-48E4-B5BE-DC4240B71E5E.jpeg
    58.9 KB · Visningar: 18

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej KS!

köpte en vintage Omega Seamaster från Corello (välbetygsatt affär i Barcelona) på C24. Utan papper och box men ”revised and polished” och både klocka och armband skulle va solid gold 18 karat. 38 000 kr.

Men! Länkarna har inga skruvar så jag kan ej förkorta armbandet. Krons kunde ej göra nåt. Och den känns misstänkt lätt. Kan armbandet vara fejk?
Det skulle jag inte tro. Ihålig länk och vanligt på lite äldre ut att det inte finns skruvar i länken.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så hur kortar man? Ska man vika upp mittdelarna på länken, ta isär och sen vika ihop igen? Eller hur gör man?
finns det nåt sätt att korta den på? Alldeles för lång, flera länkar måste bort. Kan en guldsmed göra det? Om han får överblivna bitarna som betalning?
Beror på hur duktig guldsmeden är, tror man kan dra isär länkbitarna sidledes. Annars är det att såga upp mittbitarna och sedan lödda/svetsa ihop dem igen. Krävs mao lite kunskap och mod. Kortade nyligen en cartierlänk hos guldsmed.
 

klimaxx

Breitling
Beror på hur duktig guldsmeden är, tror man kan dra isär länkbitarna sidledes. Annars är det att såga upp mittbitarna och sedan lödda/svetsa ihop dem igen. Krävs mao lite kunskap och mod. Kortade nyligen en cartierlänk hos guldsmed.
Tack! Tips på bra guldsmed? Jag måste ju chansa, kan inte använda den i nuvarande skick så har inget att förlora. Svårsåld utan papper ...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Tips på bra guldsmed? Jag måste ju chansa, kan inte använda den i nuvarande skick så har inget att förlora. Svårsåld utan papper ...
Papper är inget man bryr sig om på gamla ur, väldigt ovanligt de finns kvar. Har inte bra koll på vilka guldsmeder som är bra i sthlm eller någon annanstans för den delen.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack! Tips på bra guldsmed? Jag måste ju chansa, kan inte använda den i nuvarande skick så har inget att förlora. Svårsåld utan papper ...
Var finns du?
Om du är i Stockholmstrakten så skulle jag prova med Smycka i Skärholmen. Där finns ägaren Glenn som jag fått smycke gjort av. Guldsmed med bra koll i mina ögon.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Överblivna bitar som betalning? Eh...
Ja? Rätt vanligt.
För att både Krons och Kaplans var väldigt skeptiska till att det där är ett genuint Omega-armband och det var inte så kul att höra. Kaplans rekommenderade retur i stället för guldsmedsförkortning...
Vad är det för referensnummer på klockan? Denna var lik:
https://www.liveauctioneers.com/en-...eve-gents-wristwatch-in-neutral-18k-gold-case
 

klimaxx

Breitling

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Corello visste ej referensnummer och inte jag heller. Men kan säga att den där är identisk med min förutom att min har veckodag också. Men klockan på din länk har en lite skum grå fläck på spännet, är den kanske bara guldpläterad och inte solid guld?
Guld lär det vara, men ser nu att klockan jag länkade till inte har modellnummer eller omegamärkning. Har din ingen omegamärkning förutom på urtavlan? Jag ställer mig nu tveksam till om boett/länk är äkta Omega. @tdn-dk ?
72521598_10_x.jpg
 

klimaxx

Breitling
Guld lär det vara, men ser nu att klockan jag länkade till inte har modellnummer eller omegamärkning. Har din ingen omegamärkning förutom på urtavlan? Jag ställer mig nu tveksam till om boett/länk är äkta Omega. @tdn-dk ?
72521598_10_x.jpg
Nej min har ingen märkning nånstans, enda som finns är Omegaloggan på spännet, sjöhästen på baksidan av caset och så texten på urtavlan.
 
Topp