• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Explorer 1 patina

ngstrm

Friends of KS
Har ägnat dagen åt att fundera på och surfa på patina på tavla och visare på Rolex klockor som har Tritium som lume. Det slog mig då hur relativt vanligt det verkar vara med Explorer 2 och Submariner från 90 talet som var en väldigt uttalad créme-ton på tavla och visare. Bifogar en skamlöst snodd bild på en Explorer 2 nedan.

image.jpg


Däremot så verkar det förhållandevis ovanligt att Explorer 1 (främst då 14270 från samma tid med T<25 tavla) har sån tydligt créme-färg. Jag vände mig till min egen 14270 från 91 där man möjligen med MYCKET vilja kan skönja en svag toning åt det gula mellan tim-index och siffrorna 3,6 och 9 som inte har lume.

image.jpg


Försökte forska mer i just 14270 patina men hittade bara en otillfredsställande tråd på VRF. Hittade ett exempel med mer tydligt färgning, men inte i samma utsträckning som antalet Explorer 2 och Submariner från samma tid. Är det någon som har några idéer om varför det är så här? Tritium-mix tex? Har jag inbillat mig? Vad föredrar ni osv?
 
Topp