• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

aximand

Panerai
2-Faktor
Pexip hade en bra rapport i mitt tyckte, men börsen rasade trots det. Folk som shortat tro?

Tycker också att det är lite skumt att aktien rasar med 12% med en rapport som visade mycket ökad tillväxt vilket självklart är bra för bolaget.

Inte så konstigt med tanke på att den stuckit ~50% sedan introduktion. Känns som att en del av rapportens resultat var inprisat vid börsintroduktion.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Någon mer än jag som börjat skala av lite? :) Min tidshorisont har förändrats lite pga behov för lite större inköp som behöver göras, ser detta som ett ypperligt läge att plocka hem lite vinst.
 

demondave

Rolex
Tråkiga, stabila och (vanligtvis) utdelande bolag som pysslar med vätgas, både teknologi och infrastruktur kan vara intressant. Några förslag?
 
Intressanta, men faller väl på utdelande vad jag kan se. Jag köper ju och behåller, så det måste vara tråkigt och utdelande. Kursökning är ju såklart fint, men tanken är ett så långt ägande att det är omöjligt att avgöra nu ändå.
Det är ju en ganska modern teknik som sådan du efterfrågar, så vet inte hur många gamla stabila bolag det finns att investera i. Vet man vem volvo och daimler tänkt ha som partner?
 

demondave

Rolex
Det är ju en ganska modern teknik som sådan du efterfrågar, så vet inte hur många gamla stabila bolag det finns att investera i. Vet man vem volvo och daimler tänkt ha som partner?

Nej, det är ju lite det som är problemet :) Tänker typ Sandvik och liknande som ser nya möjligheter. Tror jag :)

Har Volvo och Daimler tänkt ha någon partner? Inte sett nåt i det jag läst, men det är ju mest nyheter som varit riktade mot transportbranschen. Båda har ju haft vätgasprojekt en stund, Volvos knoppades väl till och med av om jag minns rätt.
 
Nej, det är ju lite det som är problemet :) Tänker typ Sandvik och liknande som ser nya möjligheter. Tror jag :)

Har Volvo och Daimler tänkt ha någon partner? Inte sett nåt i det jag läst, men det är ju mest nyheter som varit riktade mot transportbranschen. Båda har ju haft vätgasprojekt en stund, Volvos knoppades väl till och med av om jag minns rätt.
Sist jag löste var det miljardsamarbete mellan de båda i syfte att driva lastbilar på vätgas.
 

demondave

Rolex
Sist jag löste var det miljardsamarbete mellan de båda i syfte att driva lastbilar på vätgas.

Så jag fattat det också. Utveckla teknologin inhouse, bränsleproduktion och distribution blir väl gissningsvis upp till bränsleleverantörer precis som med Volvo och Daimlers nuvarande affärscase.

AB Volvo är för övrigt ett företag jag tror på. Känns jäkligt seriösa i sina framtidssatsningar. Borde köpa på mig mer :)
 
Så jag fattat det också. Utveckla teknologin inhouse, bränsleproduktion och distribution blir väl gissningsvis upp till bränsleleverantörer precis som med Volvo och Daimlers nuvarande affärscase.

AB Volvo är för övrigt ett företag jag tror på. Känns jäkligt seriösa i sina framtidssatsningar. Borde köpa på mig mer :)
Instämmer. Jag har rustat med volvo, bra bottenfiske!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tänkte rusta upp med lite aktier med hyfsad utdelning.
Screenshot_20200601_103224_se.avanzabank.androidapplikation.jpg

Vad tycker ni om pizza?
Säkerligen ingen utdelning på ett tag men tänker mer långsiktigt samt att de ligger väldigt lågt nu dessutom.
 
Ne det är ungefär de jag ser också. Men kollar man runt på de olika med hög direktavkastning så ligger denna bra iom att varje aktie inte är så dyr heller.
Ja, för priset per aktie får du bra direktavkastning som blir svårt att hitta hos andra aktier. Men summan som sådan är inget extraordinärt, så i vanliga fall (när aktien kostade vad den tidigare gjorde), så är det inget "wow".
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Tänkte rusta upp med lite aktier med hyfsad utdelning.
Screenshot_20200601_103224_se.avanzabank.androidapplikation.jpg

Vad tycker ni om pizza?
Säkerligen ingen utdelning på ett tag men tänker mer långsiktigt samt att de ligger väldigt lågt nu dessutom.
Är det verkligen rätt läge att köpa Boston Pizza nu när fonden snart kommer att bryta mot sina lånevillkor och de verksamhetsdrivande bolagen redan har brutit mot sina lånevillkor? Det ska nog till en uppgörelse med banken och det vet man aldrig hur det slutar.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Är det verkligen rätt läge att köpa Boston Pizza nu när fonden snart kommer att bryta mot sina lånevillkor och de verksamhetsdrivande bolagen redan har brutit mot sina lånevillkor? Det ska nog till en uppgörelse med banken och det vet man aldrig hur det slutar.
Du ser, att pyssla med aktier borde jag nog egentligen inte göra då jag inte orkar hålla den koll du verkar ha. Troligtvis mycket bättre med bara långsiktigt fondsparande för mig men det är ju inte riktigt lika spännande.

Tänkte köpa 100st i Boston pizza (ca 4200kr). Men om det nu är högst troligt att de går på pottan kan det ju vara onödigt. Eller så klarar de sig, vem vet.
 
Är det verkligen rätt läge att köpa Boston Pizza nu när fonden snart kommer att bryta mot sina lånevillkor och de verksamhetsdrivande bolagen redan har brutit mot sina lånevillkor? Det ska nog till en uppgörelse med banken och det vet man aldrig hur det slutar.
Vart tar du del av den här informationen? Utbilda gärna oss amatörer!
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Du ser, att pyssla med aktier borde jag nog egentligen inte göra då jag inte orkar hålla den koll du verkar ha. Troligtvis mycket bättre med bara långsiktigt fondsparande för mig men det är ju inte riktigt lika spännande.

Tänkte köpa 100st i Boston pizza (ca 4200kr). Men om det nu är högst troligt att de går på pottan kan det ju vara onödigt. Eller så klarar de sig, vem vet.
Jag har verkligen ingen koll på Boston Pizza, men givet att det är ett utdelande bolag tittade jag snabbt på deras hemsida och såg att de flaggade för brott mot lånevillkoren. Det är ofta där man kan få info!

@Lindrian : Pressrelease från bolaget. http://www.bpincomefund.com/news/pr...sults-and-the-Impact-of-COVID-19/default.aspx

Although the Fund was in compliance with the covenants under its senior credit facilities as at March 31, 2020, the Fund anticipates that it will not be in compliance as at June 30, 2020.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag har verkligen ingen koll på Boston Pizza, men givet att det är ett utdelande bolag tittade jag snabbt på deras hemsida och såg att de flaggade för brott mot lånevillkoren. Det är ofta där man kan få info!

@Lindrian : Pressrelease från bolaget. http://www.bpincomefund.com/news/pr...sults-and-the-Impact-of-COVID-19/default.aspx
Tog en chansning och köpte 100st ändå. Kostade 4850kr och om utdelningen drar igång på samma nivå som tidigare nångång kommer det 70kr i månaden sen.
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Fråga från Ny Nybörjare
Jag har gjort min beskärda del av investerings start under ett antal år kring, "köpa coola aktier" och försökt haka på uppgångar osv. med blandat/dåligt/jättedåligt resultat, så dags för nystart/nytänk

Nu önskar jag faktiskt sluta med börsen som "hobby" och nörderi och börja tråk-tjäna pengar istället, och logga in max 1 gång i veckan/månaden/år på depån

Vad är era tips?

Låt mig förklara vad jag menar: Man kan ha aktier/börsen som hobby och gå in i coola medicinbolags aktier som rusar 100% på kort tid, men statistiken och min/andras praktiska erfarenhet säger att det är svårt att lyckas med detta över tid och även om man råkar va påläst och expert är det också svårt, till och med superexperter kan inte sia om framtiden.

Så jag har funderat på dessa regler.
1. Never loose money
2. Never forget rule number 1

Är det indexfonder, månadssparande lysa.se osv. som gäller eller vad tror ni?

Här är mina förutsättningar
- Kapital nu ca 20k max + månadssparande
- tidshorisont 1-20år (behöver både kort och långsiktigt sparande)
- i övrigt hyfsat fattig

eller ska jag fortsätta bränna pengar i coola investeringar och vaccinbolag osv. och dribblas bort av robbotar och avgifter för köp/sälj? och komma till 0kr

Givetvis frågar jag åt "en kompis" :)

Skicka gärna PM om ni vill också
 
Senast ändrad:
Fråga från Ny Nybörjare
Jag har gjort min beskärda del av investerings start under ett antal år kring, "köpa coola aktier" och försökt haka på uppgångar osv. med blandat/dåligt/jättedåligt resultat, så dags för nystart/nytänk

Nu önskar jag faktiskt sluta med börsen som "hobby" och nörderi och börja tråk-tjäna pengar istället, och logga in max 1 gång i veckan/månaden/år på depån

Vad är era tips?

Låt mig förklara vad jag menar: Man kan ha aktier/börsen som hobby och gå in i coola medicinbolags aktier som rusar 100% på kort tid, men statistiken och min/andras praktiska erfarenhet säger att det är svårt att lyckas med detta över tid och även om man råkar va påläst och expert är det också svårt, till och med superexperter kan inte sia om framtiden.

Så jag har funderat på dessa regler.
1. Never loose money
2. Never forget rule number 1

Är det indexfonder, månadssparande lysa.se osv. som gäller eller vad tror ni?

Här är mina förutsättningar
- Kapital nu ca 20k max + månadssparande
- tidshorisont 1-20år (behöver både kort och långsiktigt sparande)
- i övrigt hyfsat fattig

eller ska jag fortsätta bränna pengar i coola investeringar och vaccinbolag osv. och dribblas bort av robbotar och avgifter för köp/sälj?

Givetvis frågar jag åt "en kompis" :)
Jag hade utan tevekan byggt upp en fondportfölj, med ett gäng indexfonder, kanske nån/några vanliga fonder som är spännande, sen låta de växa till sig. Se till så innehavet inte är samma i alla fonder du väljer, sen rör det inte på några år.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Fråga från Ny Nybörjare
Jag har gjort min beskärda del av investerings start under ett antal år kring, "köpa coola aktier" och försökt haka på uppgångar osv. med blandat/dåligt/jättedåligt resultat, så dags för nystart/nytänk

Nu önskar jag faktiskt sluta med börsen som "hobby" och nörderi och börja tråk-tjäna pengar istället, och logga in max 1 gång i veckan/månaden/år på depån

Vad är era tips?

Låt mig förklara vad jag menar: Man kan ha aktier/börsen som hobby och gå in i coola medicinbolags aktier som rusar 100% på kort tid, men statistiken och min/andras praktiska erfarenhet säger att det är svårt att lyckas med detta över tid och även om man råkar va påläst och expert är det också svårt, till och med superexperter kan inte sia om framtiden.

Så jag har funderat på dessa regler.
1. Never loose money
2. Never forget rule number 1

Är det indexfonder, månadssparande lysa.se osv. som gäller eller vad tror ni?

Här är mina förutsättningar
- Kapital nu ca 20k max + månadssparande
- tidshorisont 1-20år (behöver både kort och långsiktigt sparande)
- i övrigt hyfsat fattig

eller ska jag fortsätta bränna pengar i coola investeringar och vaccinbolag osv. och dribblas bort av robbotar och avgifter för köp/sälj? och komma till 0kr

Givetvis frågar jag åt "en kompis" :)
Avanza har både en fondportföljgenerator samt en autofond du kan välja baserat på risknivå, tidshorisont etc. Pengar du behöver på 1-2 år skulle jag ha på ett sparkonto med runt en halv eller en procents ränta.
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Problemet är ju att "min kompis" gillar gamling-stämingen på börsen, de stora uppgångarnas möjlighet och det som är kul med att gå in dagligen och kolla saldot osv. bara det att det precis som gambling går mer ner än upp över tid. "Hur" ska man komma ur detta och börja "tråk"-spara

och varför ska man lära sig av "sina" misstag gång efter gång, när man kan lära sig av "andras" och göra om och göra rätt? :)
 
Topp