• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förkortningar, fraser och deras (riktiga) betydelse

Boris Balkan

Fark you!
Hahahahaha! Underbart pappi!

Skrattade ordentligt åt: "Hommageägare är ofta lite av fanatiker. Det är inget att bry sig om för anledningen är att de inte någonsin kommer att få råd med en riktig klocka."
 

egbert

Panerai
Tack för lektionen och underhållingen! Då hänger man med lite bättre i lingot här på KS nu då.

Klurar dock på förkortningen OHPF...

Förslag att lägga till:
Bukten (eftersom nu tratten är med)
Franken
Zulu, ammo, m fl (eftersom nu nato är med)
 

HerrP

Breitling
Bra lista, skoj formuleringar. Jag myser lite när jag läser och sen kom jag på att jag är en sk Noob, men man är väl det i början.

Kan jag tillåta mig att föreslå "Dykare" till listan? Det verkar vara en stor stålklocka som man föreställer sig används av djuphavsdykare med stor stålhjälm som påminner lite om en boett.
 

Tictac

Friends of KS
2-Faktor
Vad har ni för förslag till dessa?
Hairlines - mikroskopiska till små repor. "Inget som stör" om man frågar säljaren...
Deskdive - repor/märken framförallt på spännet. Vanligt bland studenter och skrivbordsfolk
Ding - lite större "skada" som man med tiden lär sig leva med (eller?)
 

moraklockan

Breitling
Salve (-: det är ett ord jag inte riktigt greppar - det är Winder (uppdragare) men vad är det för ngt? Ngn skrev "risk för att klockan får sitta för mycket i windern" vadå sitta i uppdragaren (-:
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Salve (-: det är ett ord jag inte riktigt greppar - det är Winder (uppdragare) men vad är det för ngt? Ngn skrev "risk för att klockan får sitta för mycket i windern" vadå sitta i uppdragaren (-:
En winder drar upp din klockas automatiska urverk utan att den sitter armen. Kolla t.ex. www.modalo.se. Anledningen till att hen skrev så var nog för att en annan klocka skulle få mer handledstid. Många här på Klocksnack har ju två, eller t.o.m fler, klockor :)
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
En fråga vad menas med "Klockan är NOS och helt oanvänd"?
Kommer inte på vad NOS menas. Känns som om detta är en stor risk att skämma ut sig genom att fråga:nailbiting:
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Stort TACK för sammanställningen! Lite klokare nu, framförallt så kan mankika tillbaka när man saknar något!
 
Topp