Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Första år

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rolex tid är pengar, 12 augusti 2016.

1. Rolex tid är pengar
    Trådstartare

Rolex tid är pengar Stadsbo

Hejsan KS. Jag vill berättar om min nya klocka som jag nyss fått. Jag är lite nördig när det gäller klockor och årtal, jag försöker hittar klockor som har nån extra mening för att göra det mera speciellt för mig själv :)

Jag älskar klockor som är antagligen från första eller sista av dess produktions år.

Jag har en Hulk som jag letade länge efter för att får den från första året den producerade, från 2010 och serial V:

GMT fick jag tag på från 2013, också ett speciellt år för mig då jag blev 30år det året och mycket hände det året som var speciellt för mig, helt otroligt hittade jag en 2013 fortfarande i plast!

Och så till klockan som jag nyss köpte, jag tyckte inte om den så mycket förut, jag har försök att gillar den, jag till och med köpte en helt ny förut men förstod inte hypen så den fick går vidare snabbt och sen dess har jag alltid rekommenderat folk att inte köpa den när det kommer på tal.
    Tills idag, denna klockan kombinera både första produktions år och att den är från 2013 också, a double whammy för mig:

Jag kunde inte tackar nej och efter att har haft den ett par dagar så måste jag säga att den här gången så växer mitt gillande för den. Inte lika skrikig som guld GMT och inte för mycket färg som Hulken, den är lite under the radar med lite dash av blå, riktigt läcker måste jag säga :D

Jag lovade mig själv att vara OWG men ju mer jag försöker ju mer klockor skaffar jag :D, men jag hoppas att jag stannar vid magiska nummer 3. Det som är bra med det här är att jag får chansen att använda min helt nya winder som jag fick vid en deal förra året som bara legat i lådan.

Jag vill höra era åsikter om års klockor eller första/sista produktions år eller liknande?

paradis, N.Bathes, tim ur länk och 21 andra gillar detta.
  2. KenKun

KenKun Biskop

Årsklocka kan jag förstå, men att jaga efter en massproducerad klocka från ett visst produktionsår känns lite onödigt i min värld :)

Du är ju född flippare, så det ska bli spännande att få se om klockorna stannar denna gång, hehe.

nissehult, jabla, Mr.Chang och 2 andra gillar detta.
  3. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Håller med @KenKun. Även om jag inte riktigt kan förstå varför man jagar en årsklocka i efterhand. Eller kan köpa det ibland men ändå inte riktigt fullt ut. Men alla kör sin grej och det är riktigt bra klockor du har där!

4. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

En sak vissa går igång på är ju som KenKun nämner ovan, årsklockor. Förstår inte heller nöjet i en klocka från ett visst produktionsår (om inte berörd modell från ett visst år har någon särskild typ av historiskt värde el. dyl.).
    Mycket trevlig trippel; har dock svårt att förstå varför den bara består av likartade sportmodeller från Rolex. En trippel kan göras så mycket roligare och mer varierad; there's a big world of watches out there..

nissehult och Roger gillar detta.
  5. christian-h

christian-h Biskop

Intressant trippel. Hur kommer det sig att du vill ha tre så pass lika klockor?

6. KenKun

KenKun Biskop

Äsch, jag förstår honom, det är ju Rolex :)

Mathiasg och ZtaFfaN gillar detta.
  7. Erik.W

Erik.W Bonde

Härlig samling även om jag personligen satsat på en lite bredare uppställning;).
    Jag gillar konceptet med att försöka skapa känsloband till klockan, men anar att det kanske delvis är ett sätt att förhindra framtida flippande.

Rolex tid är pengar gillar detta.
  8. christian-h

christian-h Biskop

Du hade väl också en uppsättning av tre C?

9. Rolex tid är pengar
    Trådstartare

Det här är 100% korrekt :D

Erik.W gillar detta.
  10. KenKun

KenKun Biskop

Aa, sålde dock min 114060 :(

christian-h gillar detta.
  11. christian-h

christian-h Biskop

114060 är min enda klocka. Mer blir uppenbarligen bara överflödigt för mig - just nu.

12. KenKun

KenKun Biskop

Kul med variation :)

13. Palenkovich

Vi måste införa en gäsp-emoji..

Exakt!

N.Bathes, Vesper, Eurenius och 1 annan gillar detta.
  14. Rolex tid är pengar
    Trådstartare

Ja min nick är ju Rolex tid är pengar och inte variation tid är pengar :) jag har kikat på andra märke men inne i huvudet återvänder jag alltid till Rolex innan köp så...

N.Bathes, Guskleto och Stefanweei gillar detta.
  15. KenKun

KenKun Biskop

:rolex::rolex::rolex:

16. rzc

rzc Stadsbo

Köper aldrig något från produktionens första år (gäller allt, klockor, bilar, telefoner mm.)
    Men gärna de sista, inbillar att att de är som bäst då :)

nissehult, jabla och Fido1 gillar detta.
  17. Mathiasg

Mathiasg Bonde

Från:
    Stockholm
    Jag gillar din trippel! Visst 3 liknande men det är 3st förbannat fina klockor! Bra jobbat :)

18. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Riktigt cool trippel, grattis!
    En super jubilee länk hade ju inte varit fel angående att det är 3st likadana, för att få lite variation :)

Affe gillar detta.
  19. chris.f

chris.f Borgare

Grattis till en härlig Rolex-trippel!

20. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis x 3!

21. don segundo

don segundo Biskop

Grattis, fina klockor och alltid kul att ta del av hur andra klocknördar tänker kring sitt samlande.

22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Frågan är vilken modell du sålt och köpt tillbaka flest gånger. :)

23. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Fina klockor! Angående år och moderna rolexar. Då det är random serienummer och man egentligen bara kan kolla upp när klockan är såld och inte tillverkad så tror jag inte ens på sikt att det kommer bringa något premium. Undantaget är om det skulle ske några synliga ändringar, t.ex. som typsnittsändringar eller liknande på tavlan relativt kort efter att en klocka lanserats. Men det är skitsamma, vetskapen av att man äger klockor från "rätt" år är rätt mysigt.

24. NickL

NickL Stadsbo

Riktigt fin trippel! Kul att rikta in samlingen så specifikt som första produktionsår. Gör samlingen lite mer speciell i mina ögon.

25. Hebbe

Hebbe Friends of KS

gillar dessa införsäljningar till en själv inför varje köp, årsklocka, produktionsår, ge till barnen klocka, keeper etc...bara bullshit dvs ett ljug för en själv att rättfärdiga detta sköna klockmissbruk ;)
    Men grattis till en ny dinka!:):rolex:

JohnDoe gillar detta.
  26. Nygren

Nygren Bonde

Väldigt fin trippel. Djupt avundsjuk :rolex:

27. Palenkovich

Ja de är ju mysiga onekligen..
    Är det något specifikt som gör att du bara landar i Rolex utöver att du tycker om utseendet generellt? Kvaliteten? Finishen? Urverken? Hantverket bakom? Tavlornas struktur?

28. Rolex tid är pengar
    Trådstartare

Det var Rolex som fick mitt intresse för lyx klockor redan som ett barn och ja sen dess har det fastnat.

Palenkovich gillar detta.
  29. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis!

30. MrRolex

MrRolex Bonde

Du har snart flippat samtliga ;) Eller hur:)

Mårtenssons ur Brookfield