• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första boxöppningen 2014

Sond

Patek
Då har man handlat av en Rumänsk pantbank via internet... Köpa säljaren någon..?
Det är alltså dags att öppna en box igen. Är det första 2014..?

Denna gång en klocka som jag för två år sedan visste att jag inte skulle äga. Någonsin. För ett år sedan började en tanke av acceptans smyga sig in i medvetandet. Men ändå inget prioriterat. Men man kan ju ändra sig, dels för att kära hustrun tycker att jag har så mycket mögel att jag lika gärna kan kosta på mig en fin klocka av detta märke och dels för att det faktiskt är en av klockvärldens klassiker som passar bra i min lilla samling. Några bilder:
IMG_8583.jpg
IMG_8585.jpg
IMG_8589.jpg
IMG_8593.jpg
IMG_8595.jpg



Det blev alltså en 14060M COSC. Efter att ha velat mellan 14060 och 14060M och med eller utan fyra raders text landade jag alltså på COSC. Varför? Mest därför att den helt enkelt stod på sin topp av produktcykeln då. Jag inbillar mig också att jag om några år tycker det är extra roligt med denna tavla(och verk). Kanske blir den extra klassisk?
Det roliga är att det var denna klocka som personifierar min tidigare rätt svala inställning till Rolex och inte minst dessa modeller med gravyr på innerringen. Men då jag inte vill gå vintage och inte gillar SubC så föll valet ändå på denna modell.
Ytterligare en sak som piggat upp är det motstånd jag märkt på forumet kring denna modell. Jag kan inte drömma att det lät så när den var i produktion. Men jag ser det som ett friskhetstecken att Rolex-fansen ändå inte köper allt med hull och hår. Även om de verkar gilla allt som nu produceras..;)
Detta ska bli min finfritidsklocka. Men kan faktiskt få följa med på jobbaktiviteter ibland.

Det kanske mest ovanliga med denna klocka var själva köpet. Ett bra pris hos en pantbank i Rumänien ska ju normalt hålla en lite avvaktande... Men allt har fungerat väl. Men jag var lite oroligt över att det skulle komma ett ägg eller skrot. Likaså behöver jag få klockan verifierad men allt ser ut att vara under kontroll då cert och klockans ref nr. stämmer.
 

RDFG

Cartier
Grattis! Kan vara jag som missförstått men är inte 14060 utan COSCtexten och 14060M med COSCtext?
 

Sond

Patek
Grattis! Kan vara jag som missförstått men är inte 14060 utan COSCtexten och 14060M med COSCtext?

Det finns M med två och med fyra raders text(COSC) Om jag förstår det rätt så lät man inte cosc-certifiera den initialt. Så M med 2 raders text har samma verk med utan cosc-certifiering.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Underbart!!!!
Kan aldrig bli fel med en sub oavsett 2-4 rader, SCOC eller inte... (Tror det kom 2007, men har sett det på tidigare modeller osså så någon kunnig kan kanske klargöra...)

Stort jäkla grattis

Skulle vara kul att veta mer om säljaren;)
 

Sond

Patek
Underbart!!!!
Kan aldrig bli fel med en sub oavsett 2-4 rader, SCOC eller inte... (Tror det kom 2007, men har sett det på tidigare modeller osså så någon kunnig kan kanske klargöra...)

Stort jäkla grattis

Skulle vara kul att veta mer om säljaren;)

Jag köpte den från: https://www.chrono24.se/dealer/creditamanetro/index.htm De svarade snabbt på mejl, var väldigt tillmötesgående på frågor och de skickade blixtsnabbt. Jag betalade via PayPal den 30/12 och fick den idag. Det är bra tycker jag.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Sond, jag har skickat dig ett PM angående klockan. Kan du svara så snart som möjligt är du snäll.

Tackar
 
Topp