Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Första(riktiga) klockan!?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ricke, 14 februari 2014.

1. Ricke
    Trådstartare

Ricke Torpare

Hej alla,

Till och börja med så är jag helt ny på detta forum, har ingen direkt kunskap om klockor. Men nu är det så att jag tänkt införskaffa min första(riktiga) klocka!

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag har letat information om olika märken, om kvalité, design osv. Dock så är det ganska svårt att greppa vad som är det bästa för just den pengen jag tänkt lägga.

Jag uppskattar givetvis kvalité, att det allmänt ska hålla. Design är ju väldigt olika, men har tänkt mig ganska stilrent med någon form av metalband, svart botten/tavla, och gärna runt 43mm boett.

Min budget går upp till 10.000:-, vilken klocka är den bästa för dessa pengar? Antar att man får en automatisk klocka för dessa slantar?

Ös gärna med info, tips om klockor osv!

Tack!

//Ricke

Galaxxy gillar detta.
  2. Nexus

Nexus Präst

Kollat in Sinn U1? Riktigt fräsig rackare i TYSKT UBÅTSSTÅL. 44mm boett och landar runt 10 beggat (tror det finns en till salu här på KS)
    Skrev jag tyskt ubåtsstål?

Skolläraren, Icaras, Bodén och 2 andra gillar detta.
  3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    43 är ganska stort, så då måste du ju också ha en dressare :) Så en Certina DS action kanske, och pengar över till annat kul att komplettera med?

4. leben

leben El Patrón

Oris!

Asplund och Hebbe gillar detta.
  5. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Nytt el begagnat?
    Typ av modell? Dyk, kronograf, dress...
    Din ålder, arbete?

Har du sett någon som du verkar gilla?

6. Ricke
    Trådstartare

Ricke Torpare

Stort tack för responsen!

Jag jobbar som säljare, är 28 år. Jag är ingen "skrytsam" person, men gillar ändå stil!

Begagnat eller inte, bra fråga! Spontant känner jag nej till begagnat, då nytt är nytt så att säga. Men motivera gärna varför man ska köpa begagnat...

Jag hade tänkt mig i stil med denna klocka:

Mvh

Bifogade filer:

7. Ricke
    Trådstartare

Ricke Torpare

8. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Stort tack för responsen!

Jag jobbar som säljare, är 28 år. Jag är ingen "skrytsam" person, men gillar ändå stil!

Begagnat eller inte, bra fråga! Spontant känner jag nej till begagnat, då nytt är nytt så att säga. Men motivera gärna varför man ska köpa begagnat...

Jag hade tänkt mig i stil med denna klocka:

SNYGG, MEN TRÅKIGT ATT DEN SITTER PÅ EN INTEGRERAD LÄNK ifall man skulle vilja byta band på den. Med denna länk så sitter den nog där den sitter, men schysst var klockan lik väl.

Några andra märken som inte nämns är Fortis, Longines och Raymond Weil, begagnade Omega smp är inom budgeten också. Lycka till!

Icaras och eriksson850 gillar detta.
  9. 4cie

4cie Biskop

Icaras, Jonulf och Aquaracer2 gillar detta.
  10. Ricke
    Trådstartare

Ricke Torpare

11. 4cie

4cie Biskop

12. Bojke

Bojke Fjunis

Då klockor överlag har ett dåligt andrahandsvärde får man helt enkelt mer för pengarna. Om du sedan av någon anledning skulle vilja sälja klockan så får du, om du har gjort ett hyfsat köp och skött den bra, pengarna tillbaka.

Icaras, Karatekid, Nexus och 1 annan gillar detta.
  13. Ricke
    Trådstartare

Ricke Torpare

Väljer du Omega/Longines framför Certina pga design eller för att det är en bättre klocka?

14. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Sinn eller Glycine kanske har kronografer inom budget?

15. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
  16. 4cie

4cie Biskop

För att det är bättre klockor med bättre renommé

17. Ricke
    Trådstartare

Ricke Torpare

Har tittat runt o läst lite allmänt om de klockor som nämns i tråden. Och Longines verkar göra bra klockor, dessutom snygga! Någon som har erfarenhet av dessa klockor?

//Ricke

18. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
  19. Nexus

Nexus Präst

Glycine är ett märke du borde kolla in om du bangar på TYSKT UBÅTS-JÄVLA-STÅL. Jag är själv lycklig ägare till en Golden Eye som har ett nypris på tio och drygt halva beggat. Löjligt mycket klocka för pengarna.

Icaras gillar detta.
  20. EricMcG

EricMcG Friends of KS

Ja, dom har en leveranstid på 6-8 veckor :(

21. Burgundy

Burgundy Bonde

Från:
    Stockholm
    Skulle definitivt valt en Sinn eller Oris!

22. Ricke
    Trådstartare

Ricke Torpare

Jag antar att det är samma princip om man går upp till 20.000:-? Begagnat = mer klocka för pengarna?

23. 4cie

4cie Biskop

Så är det i alla prisklasser.

Mårtenssons ur Brookfield