• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försvara köp av Rolex?

sme82

Basic
Jag möts ofta av oförståelse när en vän, kollega eller släkting ser att man bär en Rolex. Man blir ständigt tvungen att försvara hur man kan lägga ut så mycket pengar på "bara en klocka".

Ingen kan begripa att trots att klockan kostar en slant behåller den sitt andrahandsvärde, och många gånger får man tillbaks pengarna den dag man bestämmer sig för att sälja den, och man kan därför mer eller mindre bära den "gratis".

Upplever ni också detta fenomen?
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte man ska behöva gå in i försvarsposition bara för man har valt att bära en viss typ av armbandsur. Var person har egna intressen och hobbys vilket jag antar att även dina kollegor har... fråga dem istället hur det kan lägga så mycket pengarna på en gräsklippare etc istället.
 
Jag möts ofta, eller så gott som alltid av oförståelse när en vän, kollega eller släkting ser att man bär en Rolex. Man blir ständigt tvungen att försvara hur man kan lägga ut så mycket pengar på "bara en klocka".

Ingen kan begripa att trots att klockan kostar en slant behåller den sitt andrahandsvärde, och många gånger får man tillbaks pengarna den dag man bestämmer sig för att sälja den, och man kan därför mer eller mindre bära den "gratis".

Upplever ni också detta fenomen?
Jag möter definitivt sådana frågor vilket jag förstår även om jag i KS-termer kanske bara har doppat fötterna i detta vatten. Jag tycker inte det är speciellt märkligt att människor undrar varför man spenderar så mycket pengar på en egentligen så obetydlig sak. Men man är intresserad av olika saker och sätter värde på olika ting, det handlar om prioriteringar. Om en person ser ett värde i en klocka så väljer en annan att spendera pengar på att åka och fjällvandra, den ena är inte bättre än den andra, det är olika.
 
Jante gör sig påmind! Sen är det nog ingen vild gissning att folk generellt har dålig koll på hur andrahandsmarknaden för klockor fungerar.
 
Jag möter definitivt sådana frågor vilket jag förstår även om jag i KS-termer kanske bara har doppat fötterna i detta vatten. Jag tycker inte det är speciellt märkligt att människor undrar varför man spenderar så mycket pengar på en egentligen så obetydlig sak. Men man är intresserad av olika saker och sätter värde på olika ting, det handlar om prioriteringar. Om en person ser ett värde i en klocka så väljer en annan att spendera pengar på att åka och fjällvandra, den ena är inte bättre än den andra, det är olika.
Går ju utmärkt att göra både och även.. behöver inte alltid betyda det ena eller det andra :) och det ena utesluter inte det andra and so on......
 
Nu äger jag ingen Rolex själv, men det som de flesta ändå verka kunna ta in är när man jämför det med andra ganska dyra intressen. Jag brukar jämföra med HiFi-entusiaster, tech-nördar, och bilinstresserade som också är "dyra" intressen att ha i många fall.
 
Nej

Jag är mer oförstående för att många köper en ny Volvo för många hundratusen kronor. :)
Varför skulle det ena utesluta det andra? (även om det nu råkar vara en Omega i det här fallet. :D)
speedy.JPG
 
Det är ingen idé att spela Mozart för döva öron. Därför är det ingen idé att ens försöka förklara för klockanalfabeter en fin klockas värde och varför man vill ha det.
 
Var läser du att jag måste försvara mina klockor eller annat? Kan vi inte bara lämna politik därhän? Att folk är oförstående till dyra klockköp handlar omöjligt om partifärg.
Ber om ursäkt om jag missförstod dig, jag utgick från att du försvarade dina inköp. Vi ska diskutera klockor inte politik det har du helt rätt i men det är ett "sossigt" beteende att ifrågasätta inköp av dyra prylar
 
Detta har diskuterats i många trådar och kommer att vara ett återkommande trådämne. I Sverige är det fult att tjäna pengar och ännu fulare att visa det, särskilt i form av klockor. All framgång som beror på lottovinster eller politiskt mygel är däremot ok. Normalsvenskens förmåga att acceptera någon form av "udda" lyxkonsumtion är obefintlig. Samma med räkneförmågan. Jag har tidigare gjort lite räkneexemepel i någon tråd på vad lite fika/lunch på stan kostar och hur fort det går att spara ihop 50-100k även får en normalsvenne. För övrigt kan samma normalsvenne lätt "bränna en Sub" på vecka i fjällen/kanarieholmarna/osv utan att blinka. Har en bekant driver ett företag och tjänar bra. Han lägger massa pengar på bilar, hästar till fru/dotter, mc och allt annat jag kan komma på utom klockor. Han är helt oförstående till att man kan köpa en klocka för mer än tusen spänn, "den visar ju bara tiden". Så dyra klockor i Sverige är helt enkelt "ond, rå kapitalism i dess smutsigaste form" enligt 99,9% av alla, även bland de som bränner en daytona eller två om året på hästar. Ingen ide att försvara eller argumentera klockköp med dessa människor. Bara att ignorera.
 
Förenar två dyra hobbys i familjen. Ja, jag vet att det är OT, men läs hela inlägget!
Har inte så dyra klockor, än! Men vi har ju våra katter och uppfödningen. När någon påpekar detta och att det är dyrt, så frågar de alltid hur många katter vi har. Jag svarar alltid lika: vi har BARA x katter! Då förklarar jag att vi tycker antalet är ok och att vi inte har några problem med det!
Det samma funkar på klockor, modelljärnvägar och vapen!
Och @Per det stämmer att partifärg inte har någon som hellst betydelse!
 
Klockägare är ett känsligt släkte kan man enkelt konstatera :)

Har väldigt svårt att förstå hur man kan ta anstöt bara för att andra inte förstår ens egna prioriteringar.
Ta @JohnDoe ´s exempel. Det är väl snarare sunt att din företagarkompis inte tycker att det är värt att lägga mer än en tusenlapp i och med att han inte är intresserad av klockor? Själv förstår jag inte hur man kan lägga 50´på en handväska och jag är ganska säker på att de flesta här inne som känner sig påhoppade själva har någonting som man har svårt att greppa hur man kan lägga pengar på.
 
Klockägare är ett känsligt släkte kan man enkelt konstatera :)

Har väldigt svårt att förstå hur man kan ta anstöt bara för att andra inte förstår ens egna prioriteringar.
Ta @JohnDoe ´s exempel. Det är väl snarare sunt att din företagarkompis inte tycker att det är värt att lägga mer än en tusenlapp i och med att han inte är intresserad av klockor? Själv förstår jag inte hur man kan lägga 50´på en handväska och jag är ganska säker på att de flesta här inne som känner sig påhoppade själva har någonting som man har svårt att greppa hur man kan lägga pengar på.
Nej jag tar inte illa upp av att han inte gillar klockor eller att han bränner pengar på annat. Det jag vill exemplifiera är att folk har så svårt för just klockor trots att de lägger lika mycket eller mer på annat, dvs att folk gnäller o klagar på dyra klockor när de kan lägga 100 papp på att trimma sin hoj. För mig får de gärna lägga pengarna på rosenblad som kastas framför dem när de går, är mig fullständigt egalt vad folk gör med sina pengar. Jag vill bara att de visar mig samma "ignorans".
 
Nej jag tar inte illa upp av att han inte gillar klockor eller att han bränner pengar på annat. Det jag vill exemplifiera är att folk har så svårt för just klockor trots att de lägger lika mycket eller mer på annat, dvs att folk gnäller o klagar på dyra klockor när de kan lägga 100 papp på att trimma sin hoj. För mig får de gärna lägga pengarna på rosenblad som kastas framför dem när de går, är mig fullständigt egalt vad folk gör med sina pengar. Jag vill bara att de visar mig samma "ignorans".

Jag inser att jag kommer vara i absolut minoritet i den här tråden :) Men jag tar som sagt inte anstöt om någon ifrågasätter hur mycket jag lägger på mina klockor utan ser det istället som en möjlighet att prata klockor, och vem vet...kanske väcka en tanke hos en kompis att det inte är en så dum hobby trots allt.
 
Förenar två dyra hobbys i familjen. Ja, jag vet att det är OT, men läs hela inlägget!
Har inte så dyra klockor, än! Men vi har ju våra katter och uppfödningen. När någon påpekar detta och att det är dyrt, så frågar de alltid hur många katter vi har. Jag svarar alltid lika: vi har BARA x katter! Då förklarar jag att vi tycker antalet är ok och att vi inte har några problem med det!
Det samma funkar på klockor, modelljärnvägar och vapen!
Och @Per det stämmer att partifärg inte har någon som hellst betydelse!
Det är väl kul att folk har hobbies, hur ska världen annars utvecklas.
 
Tillbaka
Topp