Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Förtidspensionerad

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Yo-han, 28 oktober 2015.

1. Yo-han
    Trådstartare

Yo-han Troll probationary

Nån som kört denna väg? Överväger allvarligt, tycker vid snart 40 att jag gjort mitt för samhället. Tog en chefsroll inom mitt gebit för ett tag sen för att jag trodde jag skulle bli pepp igen, så blev ej fallet, hoppade tillbaka till mitt gamla jobb för jag gillar att bli daltad med, samma skit där. Arbetsdagar numera är att ta en sovmorgon med min yngsta, komma in till jobbet vid 10, ta ett möte, träna o luncha i två timmar och sen längta till man får dra o hämta på dagis runt kl 15.. Känns rimligare att köra frilans några timmar i veckan o chillaxa med kidsen resten av tiden? Nån som kört samma? Blir man för galen och sällskapssjuk av bristen på vuxen kontakt eller ärdet ett rimligt upplägg?

Alarik och Chuck gillar detta.
  2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Ultimat tillvaro skulle jag säga, nu är det bara massa slit.

CaptainOats och Affe gillar detta.
  3. Yo-han
    Trådstartare

Om en person på något sätt är positiv känns det som rätt väg! Förklarar att jag vägrar jobba mer än 50% som en mjukstart imorgon!

Spencer gillar detta.
  4. Spencer

You go girl!

5. Yo-han
    Trådstartare

Nån måste våga ta fighten!

virrooo och Spencer gillar detta.
  6. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Jag kör frilans , delar kontor med en supertrevlig snubbe , håller jobbet på en rimlig nivå , lämnar på dagis vid 8 tiden , drar en kopp kaffe på mitt stamfik påväg till kontoret , sticker från jobbet vid 15.30 o hänger med ungarna , klart lite sms o mail på kvällar , men en jäkligt skön tillvaro , o ok lön . Blir inte tvungen att hänga med arbetskollegor som jag inte vill hänga med...

Min framtidsdröm är att äga/förvalta en mindre fastighet , men fortfarande jobba som idag.

jabla, romanov, Porsan och 1 annan gillar detta.
  7. Bjudko

Bjudko Stadsbo

Du behövs inte på företaget du arbetar för, gör dem en tjänst och säg upp dig.

Scaramanga, Mudfold, TWH och 2 andra gillar detta.
  8. Urkvinnan

Urkvinnan Präst

Min första tanke med. Sen tänkte jag att tiden som spenderas på arbetsplatsen kanske används på ett klokt sätt. Som chef har jag hellre medarbetare som lämnar och hämtar ungar på dagis för de går inte och slappar på jobbet i onödan utan gör det de ska när de är där. (Tillägg: Jag ska nog tillägga att det bästa är medarbetare som gör vad de ska på jobbet och går hem i tid, vare sig de har barn eller inte) Och de tycker inte det är häftigt att gå hem sist. Men om man har de där arbetstiderna som TS skriver och dessutom går och känner sig omotiverad, så är det nog läge att se sig om efter något annat.
    Har ett par kompisar som frilansar inom olika branscher och de flesta tycker det bästa är att dela kontor/ateljéer eller sitta hos kund åtminstone några dagar i veckan för att komma hemifrån och inte sunka ihop totalt.
    Men jag tycker det låter som ett grymt upplägg. Det är väldigt få som ligger på dödsbädden och önskar att de hade arbetat mer... Kör säger jag.

Senast ändrad: 28 oktober 2015
    leben gillar detta.
  9. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kör hårt, ingen minns en fegis!

10. Helvetia

Helvetia Friends of KS

Om du har råd är det bara att köra! Du kan ju alltid hitta på något om det blir tråkigt.

11. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Krävs ju dock att man har en kompetens som är efterfrågad. I övrigt måste du jobba på en myndighet tänker jag...

12. Spencer

Det där kommer du inte undan med på myndighet, bara inom privata sektorn och då företrädesvis media, reklam och IT...

romanov, DrDre, MKRGG och 10 andra gillar detta.
  13. Tobias Eriksson

Ahh de branscherna hade jag förbisett. Låter troligt, men nog känner jag till ordentligt slappa tjänster även på myndigheter :)

14. Strindberg

Strindberg Biskop

Jag frilansade ett par år tills för drygt ett år sedan. Trevligt i perioder, ett helvete i perioder. Märkligt nog sammanföll alltid uppdrag med varandra, så jag fick jobba livet ur mig...

15. Spencer

Som vilka myndigheter då?

16. Tobias Eriksson

Exempelvis Konkurrensverket, Strålskyddsmyndigheten, åklagarmyndigheten och Skatteverket. Som sagt gäller inte alla överlag men förekommer. Likt på många/de flesta arbetsplatser.

17. Spencer

Jag känner folk på skattemyndigheten och de slappar då inte, så ej heller de på åklagarmyndigheten som är så överhopade av jobb att de får strunta i fall. De andra kan jag inte uttala mig om.

Jonte73 gillar detta.
  18. Chuck

Chuck Friends of KS

Bli panschis medans du kan, jag får väl jobba tills jag är 89 som det ser ut nu :woot:

Jimpa och Jonte73 gillar detta.
  19. Tobias Eriksson

Vi har väl olika kontakter helt enkelt :) som sagt finns alltid slapptorskar på alla arbetsplatser tyvärr.

20. Spencer

Jag jobbade klart mindre när jag var i privata sektorn. Då brukade jag komma 10 sedan långlunch med träning samt hemgång senast 16 och inte ovanligt att man inte kom in på fredagar. Gjorde man det så checkade man ut vid lunch och hade "fredags" lunch. Det var härliga15 år.. Om du undrar var jag jobbade så kan jag påpeka att det var på sex olika ställen.

romanov gillar detta.
  21. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Förtids är drömmen. Ändå less på folk så kollegor är inget jag behöver.

22. alfgren

alfgren Biskop

Eh vilken media eller IT pratar du om då? Vi har då inte några som kommer vid 10 och går vid 15. (Jobbar på ett media/online ftg som är del av större koncern). Inte testat byråvärlden men min bild är att de knappast går hem tidigt heller.

23. Yo-han
    Trådstartare

Det var ett konstigt antagande? Varför tror du det?

Spencer gillar detta.
  24. alfgren

alfgren Biskop

För att du knappt verkar jobba alls?

25. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Nu känner inte jag varenda kotte på SKV eller Åklagarmyndigheten men min bild är en helt annan.

26. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Haha, my life! Kan få köra 15-timmarsdagar, klagar dock inte om det är timtaxa.

Strindberg gillar detta.
  27. Yo-han
    Trådstartare

Det känns som en väldigt omodern syn på lönearbete?

ErikGBG och Alarik gillar detta.
  28. Edin

Edin Borgare

Från:
    Midsomer Wreath
    Om man har möjligheten att gå i Pension redan vid 40 och har råd att göra det samtidigt som man då kan leva som man vill skulle jag inte tveka på att göra det. Om man sen efter nått år eller månad har ruttnat kan man ju alltid försöka göra något som man tycker är roligt då man ändå inte behöver pengarna.

Om an nu behöver inkomsten känns det inte speciellt smart i min bok men det är ju upp till var och en och jag tvivlar på att folk här är ett fall för lyxfällan..

Du kör ju Merca så vad dillar du om? Trodde bara jag, gubbar och rika gjorde det? o_O

Jimpa gillar detta.
  29. egbert

egbert Friends of KS

Ämnet får mig att tänka på den här filmen.
    image.gif
    Jobbar frilans. Läser just nu "4 timmars arbetsvecka", blir inspirerad till att jobba mindre men effektivare för att maximera fritiden...

Räven, Sjobedan och Spencer gillar detta.
  30. leben

leben El Patrón

:D

Ruskprick och DrDre gillar detta.