Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Förvaring och värde på DD (dom från HovR)

Diskussion i 'Diskussion' startad av MBx, 8 november 2014.

1. MBx
    Trådstartare

MBx Stadsbo

Läste en dom från Svea Hovrätt om ett klockrelaterat försäkringsärende. Lite torr juridikprosa men (saxat från domen):

En person köpte år 1986 i Schweiz en Oyster Perpetual, Day-Date, Chronometer, Cal. 3035, med diamanturtavla och presidentlänk med viklås - av den modell som kallas "Tridor" (länk och annat är sammansatt av tre sorters guld - rött, vitt och gult). Några år senare kompletterades klockan med en glasring [sic] som omgav urtavlan med 24 baguetteslipade diamanter om tillhopa 3,56 ct. Enligt ett intyg den 1 juni 1995 utfärdat av juvelerarfirman Bucherer var uret värt 83 000 schweizerfranc, motsvarande ca 650 000 kronor.

Under perioden 30 mars-2 april 2011 for ägaren med sin hustru på resa till Finland och lämnade i samband därmed den omförmälda klockan hemma i sitt hus, löst liggande i en byrålåda med underkläder i sovrummet. Under perioden släppte brodern vid ett tillfälle in en hantverkare för obevakat arbete en stund i huset där klockan fanns. När makarna efter resan återvände till huset på morgonen den 2 april 2011 var klockan borta och har sedan dess inte kommit till rätta.

Föräkringsbolaget lät göra en värdering av klockan. En värderare från Stockholms Handelskammare har i intyg angett att klockan hade ett värde av 120 000 kr och att den krans med diamanter, som enligt hans uppfattning satts på senare, hade ett värde av 65 000 kr.

Hovrätten utgick i sin fortsatta bedömning från att klockan, med krans, hade det värde som framgick av värderarens intyg, dvs. 185 000 kr.

Hovrätten fann att ägarens agerande måste bedömas som förhållandevis allvarligt och att därför en kraftig nedsättning av försäkringsersättningen är befogad. Hovrätten fastställer därför att nedsättning ska ske med 75 procent av klockans värde, dvs. 46 250 kr. Från detta belopp ska avdrag göras för självrisken, 8 560 kr, varvid den ersättning som ägaren ska tillerkännas ska fastställas till 37 690 kr.

Svea Hovrätts dom meddelad i Stockholm den 6 november 2014, mål nr T 6477-13.

Jaha. Sensmoral?

Cliff gillar detta.
  2. Jacob

Jacob Friends of KS

Sensmoral?

Fan ta hantverkare?

Cliff, alfgren, Rookien och 3 andra gillar detta.
  3. David

David Bödeln

Sensmoral: oavsett vad som är rätt och rättvist så dikterar sunt förnuft att man inte har småplock för en halv miljon liggandes om okända människor ska få härja fritt under tiden man är borta.

Adl_Sthlm, mjian, Sond och 6 andra gillar detta.
  4. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Skrämmande

5. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Man kan inte gärna belasta FB för att man anlitar klåpare till hantverkare. Vore så fallet hade premierna varit så höga att gemene man inte hade haft råd att ha en försäkring.

alfgren och David gillar detta.
  6. V

V Stadsbo

Från:
    Stockholm
    En viktig sak verkar vara att stämma av eventuella värderingar med sitt försäkringsbolag. Skillnaden mellan 650' till 185' är ju minst sagt dramatisk och på bara 15år.

Om man har klockor i det prissegmentet bör man väl uppdatera sig åtminstone med ett par års mellanrum.

7. par

par Friends of KS

Hur fick de framm 650 tusen? Tridor är trevligt en inte så trevligt som 650:)

eriksson850, Målarn och Aurum gillar detta.
  8. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Hur kan värdet ha gått från 650 till 185 på så kort tid?

9. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Ajajaj! 38 k för en tridor, tråkigt!

10. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Helt sanslöst!

11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    En lärdom är väl att underklädeslådan är ett dåligt gömställe. Dags att komma på något nytt. Ugnen kanske?

Undrar vad som fanns på armen under resan eftersom DDn låg i lådan.

alfgren, wayne och David Eriksson gillar detta.
  12. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Ungnen kommer sluta med att man bränner sig på sin Tridor när man ska plocka ut lasagnen, överskatta inte minnet. ;)

Grafton, wayne och yonsson gillar detta.
  13. Turbotom

Turbotom Bonde

Det är väl redan känt för de flesta att försäkringsbolagen har en övre gräns för saker som blir bestulna utanför bostaden? Brukar vara runt 100k.

Hur slutade domen?

14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det var inte utanför bostaden.

willbur och Asplund gillar detta.
  15. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Intressant ämne, kollade själv upp med min hemförsäkring förra veckan, jag har ingen begränsning i lösöre i själva försäkringen men mynt, klockor, tavlor bör nog fullvärdesförsäkras för att man ska känna sig säker. Ett litet fastbultat säkerhetsskåp av bättre kvalitet är säkert också en bra ide.

16. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Att förvara en dyrbar klocka i bankfack när man reser bort känns ju spontant som en god idé...

Sandkvist och David gillar detta.
  17. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om man reser mycket, blir det ju jobbigt med all spring till banken. Ett kassaskåp av bra kvalitet känns praktiskt och smartare, och bör inte vara så mycket sämre än på banken.

18. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Eller bröder?

Tobbe-i-Etuna, mjian, Jens och 3 andra gillar detta.
  19. wayne

wayne Friends of KS

Tror att du har en poäng där. Det måste ha varit brodern. Vad skulle hantverkaren fixa? Brodera korsstygn på långkalsongerna, tror inte det.
    frontpagecolumbo1.jpg

20. Turbotom

Turbotom Bonde

Japp, det stod i texten! Skrev mest som en påminnelse! Fick själv reda på att jag inte hade fått en krona för mina tillhörigheter vid förlust utanför bostaden eftersom jag inte hade en "drulle".

21. wayne

wayne Friends of KS

Hade dom skåpet med underkläder utanför bostaden?

22. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Mysteriet tätnar... Var det manliga eller kvinnliga underkläder. Vad var det för kön på hantverkaren?

Cliff gillar detta.
  23. David

David Bödeln

(Utöver det är jag rätt nöjd med att försäkringsbolagen inte delar ut mina premiepengar till idioter åt höger och vänster.)

Ser inte problemet. Jag har alla mina dyrare klockor i bankfack, även när jag är hemma.

Rivalen, jabla och Ryttaren gillar detta.
  24. Sond

Sond Friends of KS

Så otroligt korkat att ha en klocka man köpt för över en halv miljon i klädlådan. Och värderingen var väl inte helt tokig? Nypris kontra återskaffningsvärde/restvärde. Det är väl frågan om han ens skulle få ut 185' om han sålde den?

25. MJ24

MJ24 Friends of KS

Diamanter på klockor är inte något som tillför värde?

26. Sond

Sond Friends of KS

Joo, han skulle så klart inte vara i närheten av 185' för en vanlig DD. Inte ens för en Tridor. Tror jag. Men Trior är ju inte supervanliga. Har vi inte en här på forumet?

27. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om man nu använder de så sällan så är det självklart ett sätt. Men vid flitig användning torde kassaskåpet vara ett bättre alternativ.
    Men vad vet jag... Har iofs aldrig testat bankfack

28. poormans

poormans Präst

givetvis att man ska flippa klockan för 650 k istället för att den ska bli norpad

tråkig historia dock tycker jag båda värderingarna är orealistiska med tanke på att det säljs tridors ganska ofta och aldrig till de priserna som nämns samt att lämnar man en klocka han säkert betalat totalt runt 200-250k för i en byrålåda får man nog räkna det som oaktsamhet om den försvinner, oavsett om det är för jävligt att man inte får ha sina prylar i fred

ska faktiskt ta och kolla med mitt bolag för jag har frågat och inga begränsningar finns på vad man får ha hemma i guld/stenar/klockor ect däremot max 5k i kontanter

cheers
    christian

29. poormans

poormans Präst

bankkfacket är ju öppet 5 dagar i veckan och bara att gå ner och byta, enkelt, säkert och tryggt

ett kassaskåp är bra men då ska de vara riktigt stora och bultade i vägg/golv

cheers
    christian

Thomas77, paradis och Magnlar gillar detta.
  30. wayne

wayne Friends of KS

Oklart, men brodern är mest troligt av hankön!

keroro och christian-h gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield