• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fasta bandstift - suger eller duger?

Ariste

Audemars
2-Faktor
Fiskade upp en gammal Laco för några veckor sedan och den glömdes bort innan jag packat upp den (ramlade ner bakom skoskåpet). Hittade den i veckan och ville genast slänga på ett snyggt band, såg till min besvikelse att den har fasta bandstift och det enda jag har hemma nu som fungerar (dåligt dessutom) är ett 18mm Nato men att hitta ett 16mm Nato känns inte värdigt denna åldring.

Vad tycker ni om fasta bandstift, är det en styggelse eller det coolaste som finns?

Tips på var man köper fina band till fasta bandstift mottages tacksamt.

IMG_6700_zpsf134860b.jpg


IMG_6699_zps4939fd5b.jpg


IMG_6698_zps3fb4fd59.jpg


IMG_6701_zpsb339f321.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kom på att min åsikt i frågan är något otydlig för att inte säga obefintlig i inlägget ovan. Jag tycker det suger, ser inga fördelar med det i nuläget men har förståelse för att det var praktiskt en gång i tiden - respekt för det. :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fasta bandstift är stenhårt. Förr stiftades ju ibland läderband runt bandstiften, lite konstig lösning ...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hmm, stenhårt eller inte. Nu behöver även jag ett schysst band till fasta bandstift... :(
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det såg rätt fult ut på LAcon...sorry... :)

Men på lite hårdare ut (Sub, CWC etc) tycker jag det osar en typ av kompromisslöshet som jag gillar...
 

_jonte

Patek
Den var riktigt tuff tycker jag! Extra tuff med fasta bandstift. Finns mycket gamla NOS - band på bukten med öppna ändar, bara att leta. Hittar du inget så säg till, har nog flera säljare sparade som har denna typ av band.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tack! Det finns lite alternativ. Det svåra är att hitta ett band som inte är "exotiskt präglat" och svindyrt. E-Bay har jag inte använt på 10 år, det är nog bäst jag låter bli att starta upp ett konto ;)
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kolla på jurgensgermany.com han har lite vintage straps som är 16 mm och har öppna ändar. Strapen monteras med små vikbara metallclips.
 

jabla

Sarlacc
Fiskade upp en gammal Laco för några veckor sedan och den glömdes bort innan jag packat upp den (ramlade ner bakom skoskåpet). Hittade den i veckan och ville genast slänga på ett snyggt band, såg till min besvikelse att den har fasta bandstift och det enda jag har hemma nu som fungerar (dåligt dessutom) är ett 18mm Nato men att hitta ett 16mm Nato känns inte värdigt denna åldring.

Vad tycker ni om fasta bandstift, är det en styggelse eller det coolaste som finns?

Tips på var man köper fina band till fasta bandstift mottages tacksamt.
Hmm, stenhårt eller inte. Nu behöver även jag ett schysst band till fasta bandstift... :(
Här kan du välja på 37 olika 16mm plus andra bredder, bra service och snabb leverans är min erfarenhet.
http://www.watch-band-center.com/watchstrap-h175-Open-End-Watch-Bands.html
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Hmm, stenhårt eller inte. Nu behöver även jag ett schysst band till fasta bandstift... :(
Nu är du fast...:)
Jag tycker det såg rätt fult ut på LAcon...sorry... :)

Men på lite hårdare ut (Sub, CWC etc) tycker jag det osar en typ av kompromisslöshet som jag gillar...
:) Lacon förtjänar ett bättre öde...tycker det var lite fult gjort...slarvigt ditsatt...har svårt att se hur fasta bandsift någonsin kan se ballt ut men blir gärna övertygad...:)
Den var riktigt tuff tycker jag! Extra tuff med fasta bandstift. Finns mycket gamla NOS - band på bukten med öppna ändar, bara att leta. Hittar du inget så säg till, har nog flera säljare sparade som har denna typ av band.
Tack för tipset, ger mig ut och letar!
Kolla på jurgensgermany.com han har lite vintage straps som är 16 mm och har öppna ändar. Strapen monteras med små vikbara metallclips.
Såg att han hade en del vintage, tackar!
Här kan du välja på 37 olika 16mm plus andra bredder, bra service och snabb leverans är min erfarenhet.
http://www.watch-band-center.com/watchstrap-h175-Open-End-Watch-Bands.html
Tack för den källan, plenty!
Ungefär som Denke säger ovan: på militära ur mer än duger, annars mer än suger...:)
:)
 
Topp