• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fick en galen idé, samla...

Fick en galen idé häromdan på jobbet, köpa minst en klocka från varje land i världen.
Får nog se till att det bara är en idé och inget annat...

Någon som funderat i liknande banor?

Ingen tokig idé, man behöver ju inte börja i den bortersta änden som många föreslår utan se hur långt man kommer. Alla länder blir nog svårt men intressant att se hur många länder det går att komma upp till.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hur definierar man "från ett land" då? Ska den monteras där? Ska en viss procent tillverkas där också? Hur räknas en tysk klocka med schweiziskt urverk? Var hör min Marathon hemma, som beställdes från en obestämd plats i cyberrymden (cloudflare), ordern troligtvis behandlades i Italien, klockan tillverkades i Schweiz, men skickades från USA? Så många frågor.... ;)
 
Hur definierar man "från ett land" då? Ska den monteras där? Ska en viss procent tillverkas där också? Hur räknas en tysk klocka med schweiziskt urverk? Var hör min Marathon hemma, som beställdes från en obestämd plats i cyberrymden (cloudflare), ordern troligtvis behandlades i Italien, klockan tillverkades i Schweiz, men skickades från USA? Så många frågor.... ;)
Man kan ju i första hand titta efter var tillverkaren påstår att den är gjord typ ”made in xxx, yyy made” på tavlan och i andra hand gå på tillverkarens uppgifter. Att följa order2cash känns väl lite långsökt om man inte samlar på distributionskanaler.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Roade mig med o räkna länderna på de klockor jag har, och kom fram till 9. En klocka vet jag inte alls vart den kommer ifrån, sedan har jag en hög med andra billiga klockor jag fått som jag inte räknat med...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hur definierar man "från ett land" då? Ska den monteras där? Ska en viss procent tillverkas där också? Hur räknas en tysk klocka med schweiziskt urverk? Var hör min Marathon hemma, som beställdes från en obestämd plats i cyberrymden (cloudflare), ordern troligtvis behandlades i Italien, klockan tillverkades i Schweiz, men skickades från USA? Så många frågor.... ;)
Inte helt lätt, men en tysk klocka ser jag som tysk (företaget bakom klockan är från tyskland) även om själva urverket är från något annat land och själva klockan kanske är ihopsatt i ett tredje. Jämnför lite med Volvo, är det en svensk bil??? Jag skulle kalla den svensk, även om många delar kommer från andra länder, den kanske inte ens är monterad i sverige. :)
 

Buckshot

Panerai
Hur definierar man "från ett land" då? Ska den monteras där? Ska en viss procent tillverkas där också? Hur räknas en tysk klocka med schweiziskt urverk? Var hör min Marathon hemma, som beställdes från en obestämd plats i cyberrymden (cloudflare), ordern troligtvis behandlades i Italien, klockan tillverkades i Schweiz, men skickades från USA? Så många frågor.... ;)
Tja det är väl upp till var och en, men jag räknar var företaget har sitt kontor. Jag har en klocka som är officiellt Kinesisk, men det är säkert flera som tillverkas där.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Det närmaste liknande jag har tänkt är alfabetet, dvs 29 klockor av olika märken.
Misstänker att X och Q kan bli svåra även Å,Ä och Ö kan vara knepiga.
 

burner

Panerai
2-Faktor
Tyckte först idén med klocka från varje land eller varje bokstav lät kul. När jag tänker mer på det känns det dock mer som ett sätt att köpa en massa klockor man inte vill ha bara för att det har en viss bokstav i namnet eller kommer från ett visst land. Kan ju vara ett sätt att upptäcka något bra man inte skulle testat annars, men skulle nog mest bli skräp.

Å ena sidan är väl att samla på något sällan speciellt logiskt eller smart om man ska vara riktigt ärlig med sig själv. Å andra sidan, hur kul hade det varit att alltid vara logisk och smart ;)
 

Urtyp

Audemars
Inte helt lätt, men en tysk klocka ser jag som tysk (företaget bakom klockan är från tyskland) även om själva urverket är från något annat land och själva klockan kanske är ihopsatt i ett tredje. Jämnför lite med Volvo, är det en svensk bil??? Jag skulle kalla den svensk, även om många delar kommer från andra länder, den kanske inte ens är monterad i sverige. :)
Svensk? Volvo är väl Kinas bästa bil! :p
 
Topp