• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Field watch för vildmarken - köpråd

Alx

Omega
Halloj! Har börjat intressera mig för vandring och tälta ute i det fria och känner jag hade velat ha en passande klocka till ändamålet. Tänker att det ska vara någon i det lägre prissegmentet där det inte gör något om det blir en reva eller två. Quartz för att säkerställa att tiden är korrekt (?). Gärna tålig mot vatten.

Tittat på några modeller av tactical military / field Watch - stuk.
Hamilton khaki fieldmechanical 38mm
Citizen BM8180 03E eco drive
Timex - Acadia 40mm green/black

Då har ni nog ett hum om vilket stuk av klocka jag tänkt mig. Har ni några synpunkter om ovanstående varianter eller om det finns andra modeller jag bör spana in?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 5B7CB8CD-836F-4DE9-90FC-D3E2492C29C6.jpeg
    5B7CB8CD-836F-4DE9-90FC-D3E2492C29C6.jpeg
    45.6 KB · Visningar: 19
  • 149939E6-BB61-4CE7-9D45-C63888575C1B.jpeg
    149939E6-BB61-4CE7-9D45-C63888575C1B.jpeg
    116.2 KB · Visningar: 16
  • 726763A1-E9B9-4B76-83E3-086FD54CEE84.jpeg
    726763A1-E9B9-4B76-83E3-086FD54CEE84.jpeg
    78 KB · Visningar: 17
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Vill du ha utökad funktionalitet med barometer, kompass m.m. finns även GW-9400 Rangeman men du kanske bara är ute efter en analog klocka som visar tiden?

(Stilen du söker kallas f.ö. field watch om det underlättar sökandet)

casio-g-shock-rangeman-gw-9400-1er.jpg
 

Alx

Omega
Din är absolut en bättre lämpad klocka. Vad är det för art.nr?

Jag tänker mig mer något som ser lite mer ”vintage” ut eller vad man ska säga.

Kanon, då ska jag uppdatera mitt inlägg. Kände att jag inte riktigt benämnde det korrekt ;).
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor

Det kanske kan vara något för dig, finns en länk till någon sorts kampanj i tråden, huruvida den är aktuell törs jag inte svara på.
 
  • Like
Reactions: Alx

JoelD

Rolex
2-Faktor
För mig går Timex bort eftersom min erfarenhet av Timex är att de tickar så högt att det väcker döda. Annars klassikern CWC G10 eller min egen favorit Marathon GPQ med tritiumrör som kommer lysa oavsett väderläge eller ljusförhållanden. Exempelvis i ett mörkt tält om natten :). Annars är det ju förstås alltid G-shocks som gäller. Eller kanske till och med någon sån där sportklocka av Garmin eller Suunto? Om man inte bara ska ha klockan för syns skull alltså.


20220325_152850.jpg
 

Alx

Omega
För mig går Timex bort eftersom min erfarenhet av Timex är att de tickar så högt att det väcker döda. Annars klassikern CWC G10 eller min egen favorit Marathon GPQ med tritiumrör som kommer lysa oavsett väderläge eller ljusförhållanden. Exempelvis i ett mörkt tält om natten :). Annars är det ju förstås alltid G-shocks som gäller. Eller kanske till och med någon sån där sportklocka av Garmin eller Suunto? Om man inte bara ska ha klockan för syns skull alltså.


20220325_152850.jpg
Ja det är mer retro-looken och en clean tavla jag är ute efter. Riktigt bra tips jag ska kolla närmare på :)
 

OskiP

Cartier
2-Faktor
För mig går Timex bort eftersom min erfarenhet av Timex är att de tickar så högt att det väcker döda.
Hehe. Jag skulle precis skriva det samma. Jag har en Timex som jag inte vågar ha på mig i skogen av rädsla för att den ska väcka sovande björnar 🐻
 
  • Like
Reactions: Alx

Alx

Omega
Hehe. Jag skulle precis skriva det samma. Jag har en Timex som jag inte vågar ha på mig i skogen av rädsla för att den ska väcka sovande björnar 🐻
Haha verkar vara bra kvallisort ;). Jag tänkte den kunde vara ett alternativ då den är billig och inget man behöver vara så rädd om. Men det argumentet kanske inte räddar upp situationen heller ;)?
 

OskiP

Cartier
2-Faktor
Haha verkar vara bra kvallisort ;). Jag tänkte den kunde vara ett alternativ då den är billig och inget man behöver vara så rädd om. Men det argumentet kanske inte räddar upp situationen heller ;)?
Absolut är de billiga (prisvärda?). Jag köpte en just för att jag gillade deras design. Tyvärr har det inte blivit att jag använt den särskilt mycket just på grund av det höga tickandet.
 
  • Like
Reactions: Alx

lofgreno

Audemars
Hammen där i början har bara 5 atm och är manuell så kanske inte riktigt matchar. Annars en jävligt cool klocka. :)
 

David91

Omega
Hakar på lite i tråden, har själv en hamilton khaki field automatic med 10 atm, då jag är lite novis i klockvärlden, vad innebär detta mer i praktiken kring vattentäthet för t.ex. friluftsliv, vad kan man våga utsätta den för?
 

Alx

Omega
Hakar på lite i tråden, har själv en hamilton khaki field automatic med 10 atm, då jag är lite novis i klockvärlden, vad innebär detta mer i praktiken kring vattentäthet för t.ex. friluftsliv, vad kan man våga utsätta den för?

Googlade lite snabbt. Det är väl så här man kan sammanfatta det:)

ATM. = Atmosfären

- 3ATM./30 meters/ 100 fot (vattenbeständig / vattentät). Beständig mot regn och vattenstänk.

- 5ATM./50 meters/ 160 fot (vattentät) Lämplig för duscha eller simning, om det inte finns några stora temperaturskillnader. Oanvändbar för dykning och snorkling med tryckluft.

- 10ATM./100 meters/ 300 fot (vattentät) Lämplig för de flesta typer av vattensporter, som segling, snorkling och simning i grunt vatten. Oanvändbar för snorkling med tryckluft.

- 20ATM./200 meter/ 660 fot (vattentät 20atm. / Dyktät) Lämplig för alla typer av vattensporter och dykning.

Hur är klockan? Kan den rekommenderas?
 

David91

Omega
Googlade lite snabbt. Det är väl så här man kan sammanfatta det:)

ATM. = Atmosfären

- 3ATM./30 meters/ 100 fot (vattenbeständig / vattentät). Beständig mot regn och vattenstänk.

- 5ATM./50 meters/ 160 fot (vattentät) Lämplig för duscha eller simning, om det inte finns några stora temperaturskillnader. Oanvändbar för dykning och snorkling med tryckluft.

- 10ATM./100 meters/ 300 fot (vattentät) Lämplig för de flesta typer av vattensporter, som segling, snorkling och simning i grunt vatten. Oanvändbar för snorkling med tryckluft.

- 20ATM./200 meter/ 660 fot (vattentät 20atm. / Dyktät) Lämplig för alla typer av vattensporter och dykning.

Hur är klockan? Kan den rekommenderas?
Haha kanske borde vågat mig på en googling först innan jag fråga, ber om ursäkt för detta. Men toppen då ska den ju tåla det mesta i friluftsliv av detta att tolka!

Den är grym, har en ganska modest samling hittills om 3-4 klockor men den är helt klart en favorit. Gör sig verkligen grymt bra på ett nato om det är de du är sugen på! Kan slänga in en bild lite senare i veckan när jag är åter hemma.
 

Alx

Omega
Haha kanske borde vågat mig på en googling först innan jag fråga, ber om ursäkt för detta. Men toppen då ska den ju tåla det mesta i friluftsliv av detta att tolka!

Den är grym, har en ganska modest samling hittills om 3-4 klockor men den är helt klart en favorit. Gör sig verkligen grymt bra på ett nato om det är de du är sugen på! Kan slänga in en bild lite senare i veckan när jag är åter hemma.

Inget att be om ursäkt för! Det är väl annars en klassisk missuppfattning att folk tror att man kan dyka 100 meter med klockan. Så lika bra att vara på säkra sidan o fråga;). Jag hade ju tänkt en enklare klocka med quartz som man kan slita på med gott samvete när man är ute och vandrar/tältar. Denna är väl snäppet för "exklusiv" men fortfarande ett intressant alternativ. I vilken butik köpte du din klocka?
 

David91

Omega
Inget att be om ursäkt för! Det är väl annars en klassisk missuppfattning att folk tror att man kan dyka 100 meter med klockan. Så lika bra att vara på säkra sidan o fråga;). Jag hade ju tänkt en enklare klocka med quartz som man kan slita på med gott samvete när man är ute och vandrar/tältar. Denna är väl snäppet för "exklusiv" men fortfarande ett intressant alternativ. I vilken butik köpte du din klocka?
De har du nog helt rätt i att den kanske är snäppet över den klockan man (jag) skulle tänka på för friluftsliv. Jag använder den mer som en vardags klocka men är ju härligt att ha möjlighet att ta med den även om man ska ut i naturen/skidor eller dylikt. Men känner väl egentligen också att det är gränsfall till att man vill vara lite för försiktig med den i det avseendet.

Jag köpte den via uret.se, hade svårt för att hitta en återförsäljare i göteborg så fick bli så. Helt ok upplevelse men ganska lång leveranstid, 4-8 v. om jag kommer ihåg rätt.
 
  • Like
Reactions: Alx

Alx

Omega
De har du nog helt rätt i att den kanske är snäppet över den klockan man (jag) skulle tänka på för friluftsliv. Jag använder den mer som en vardags klocka men är ju härligt att ha möjlighet att ta med den även om man ska ut i naturen/skidor eller dylikt. Men känner väl egentligen också att det är gränsfall till att man vill vara lite för försiktig med den i det avseendet.

Jag köpte den via uret.se, hade svårt för att hitta en återförsäljare i göteborg så fick bli så. Helt ok upplevelse men ganska lång leveranstid, 4-8 v. om jag kommer ihåg rätt.

Uppskattar din kommentar! Har du lust får du gärna dela med dig av några bilder sen när du är på hemmaplan:)
 

lofgreno

Audemars
Precis som du säger är den kanske inte den ultimata klockan i just det här fallet, men den är riktigt fräsig. villhöver kanske det kallas ;)
Ja, hade en själv. Lärde mig faktiskt uppskatta handsnurrandet.

Men att inte riktigt våga bada med den var en dealbreaker så den fick gå...
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Precis som du säger är den kanske inte den ultimata klockan i just det här fallet, men den är riktigt fräsig. villhöver kanske det kallas ;)
Den har också långa bandhorn, vilket många har svårt för. Dessutom saknar den, precis som alla Hamilton, antireflexbehandling. Värt att tänka på. Å andra sidan är den populär och lätt att flippa, så förlusten bör bli minimal om du kommer fram till att dessa saker stör dig.
 

David91

Omega
Ursäkta den halvtaskiga bilden, kan slänga upp några fler imorgon när jag slängt på ett Nato istället!
 

Bilagor

  • 8C6FD760-C993-4BAC-AA13-E68A95571CA3.jpeg
    8C6FD760-C993-4BAC-AA13-E68A95571CA3.jpeg
    398.4 KB · Visningar: 22
  • Like
Reactions: Alx

JoelD

Rolex
2-Faktor
Boldr Venture här på K&S. Inte min annons :).

 
Topp